Hallo Allemaal Ik heb net te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd. Aangezien mijn laatste dag werken op 28 februari is en ik met 25 maart met zwangerschapsverlof kan. Dit zou dus betekenen dat ik voor 3 en halve week een ww uitkering krijg en dan overga naar mijn zwangerschapsuitkering. Mijn vraag ik nu heb ik dan na mijn verlof nog recht op de overige 2 maanden ww of niet? En op welk loon wordt mijn zwangerschapsuitkering op gebaseerd, op de ww of op mijn laatste loon, wat ik in februari ontvang? Ook eventuele tips zijn welkom hoe ik dit het beste aan kan pakken. alvast bedankt voor de antwoorden.
OP de site van het UWV staat veel informatie vermeld over de uitkering mbt zwangerschapsverlof. Je hebt sowieso recht op die zwangerschapsuitkering aangezien je korter dan 10 weken voorafgaand aan je verlof je baan hebt verloren. Je uitkering is 100% van je laatstverdiende salaris. Je WW is 70% Of je nu WW moet aanvragen zo kort voor je verlof weet ik eigenlijk niet. Kan het in ieder geval zo snel niet vinden. Bel anders het UWV eens op.
Hier bijna dezelfde situatie: contract tot 28-02, verlof kan op z'n vroegst ingaan op 5 maart. Heb een WW-uitkering aangevraagd bij het UWV, omdat mijn contract afloopt. Daarnaast mag ik vanaf 18 februari een zwangerschapsuitkering aanvragen. Dan bel je het UWV voor een formulier, krijg je toegestuurd, vul je in en stuur je samen op met een zwangerschapsverklaring van je gyn/vk. Ik krijg dus een week ongeveer WW-uitkering (70%) en daarna krijg ik de zwangerschapsuitkering. Heb gebeld met het UWV en volgens hun krijg ik dat 100% van m'n laatst verdiende loon. Tips: -Ik hoor van verschillende kanten dat de uitkering later komt dan je van je salaris gewend zou zijn. Wij zetten alvast een maand noodgeld apart, mocht het inderdaad later komen. -Ga overal zelf goed achteraan, al moet je het UWV dagelijks bellen. Ik heb ze zelf ook gebeld om te vragen of alle papieren binnen waren / of ze nog iets nodig hadden. -Ik wil je nergens toe aanzetten en durf het zelf ook niet zo goed.. maar heb vernomen als je ziek uit dienst gaat dat je dan 100% ww krijgt, namelijk een ziektewetuitkering. En niet je 70%. Aangezien je hoogzwanger bent is je kans op een baan in die 3,5 week natuurlijk nihil dus is 70% ook niet echt eerlijk, maar goed.. Je kan trouwens volgens mij nu al via internet je WW uitkering aanvragen en dan krijg je vanzelf een brief/mail met wta je moet doen/opsturen e.d. Succes... ik hoop dat het bij mezelf ook goed komt hihi.. vind het maar niks om afhankelijk te moeten zijn van zo'n instantie.... dalijk gaat er iets fout en zit ik zonder geld...
Ik wil even reageren op het stukje als je ziek uit dienst gaat krijg je 100% dit is niet waar, een zw uitkering is 70% van het gemiddelde wat je in het laatste jaar voorafgaande aan je ziekte hebt verdiend. Terwijl je ww uitkering de eerste 2 maand 75% van je laatst verdiende loon is mits je meer als 2 jaar hebt gewerkt voorafgaande aan je uitkering. In principe is ww dus voordeliger financieel gezien. Na je zwangerschapsuitkering behou je gewoon je recht op je laatste 2 maand ww. Je zwangerschapuitkering wordt echt niet in mindering gebracht op de tijd die je ww krijgt, want voorwaarde van je ww uitkering is dat je beschikbaar moet zijn voor werk en dat ben je tijdens je zwangerschap en net bevallen niet, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het kan soms erg lang duren voordat dingen bij het uwv verwerkt zijn, maar dat hoeft niet. Ik heb op mijn zw uitkering 6 maand moeten wachten . Mijn man had laatst ww uitkering nodig en dit was binnen 2 weken verwerkt, als je digitaal aanvraagt gaat het wel sneller. succes
Dat je 100% krijgt klopt inderdaad als je een werkgever hebt! Of als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent, maar hier gelden behoorlijk strenge regels voor.Wanneer je ziek uit dienst gaat wordt het een heel ander verhaal Daarnaast, als je ziek bent, krijg je verplicht 6 weken van te voren verlof Wanneer tellen mijn ziektedagen mee als verlof? Wordt u ziek in de periode tussen 6 en 4 weken vóór de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum, en is uw verlof nog niet begonnen? Dan tellen uw ziektedagen mee als zwangerschapsverlof. Uw verlof is in dat geval eerder afgelopen dan u had gepland. Het maakt hierbij niet uit of uw ziekte te maken heeft met uw zwangerschap of een andere oorzaak heeft. Voorbeeld: Liza is 1 juli uitgerekend. Zij spreekt met haar werkgever af dat haar verlof 4 weken vóór 2 juli ingaat. Een week vóórdat haar verlof ingaat, wordt Liza 3 dagen ziek. Daarna werkt ze weer gewoon door tot de geplande ingangsdatum van het verlof. De 3 ziektedagen worden van haar totale verlof afgetrokken. Haar verlof is dan 3 dagen eerder afgelopen dan zij had gepland.
Huh, dat is een vreemd voorbeeld. Normaliter is het nl zo dat als je ziek wordt voorafgaand aan je verlof (langer dan 6 weken voor verlof datum) dat dan automatisch 6 weken van te voren je verlof ingaat. In het genoemde voorbeeld zou ze dus gewoon vijf weken verlof hebben voorafgaand en niet nog 2 dagen moeten gaan werken. Maar ik denk in dit geval dat als TS zwangerschapsgerelateerd ziek uit dienst zou gaan, dat zij dan normaal 100% ZW uitkering zou krijgen. En dat haar zwangerschapsverlof dan dus zes weken wordt en haar bevallingsverlof in principe 10 weken (als kindje op uitgerekende datum komt)
@ blaine je ww uitkering is 70 % en je ziektewet uitkering 100 % mits het zwangerschaps gerelateerd is en je zwangerschapsuitkering is ook gewoon 100% heb dit al eerder meegemaakt en kreeg dus gewoon zowel me ziektewetuitkering en zwangerschapsuitkering 100% uitbetaald
Goed ik post mijn vraag hier ook maar even. Ik ben op dit moment ongeveer 8 weken zwanger. Ik weet nu al dat mijn bedrijf mijn contract niet gaat verlengen (economische crisis) en dan loopt mijn contract af op 1 juni. Ik zou dan 28 weken zwanger zijn. Begrijp ik nou goed dat ik helemaal niet in aanmerking kan komen voor de zwangerschapsuitkering? Dat zou ik wel een beetje raar vinden aangezien geen enkel bedrijf iemand aanneemt die 28 weken zwanger is. Alvast bedant voor reacties!
jawel hoor het is zoals mirjam zegt 70 % ww en 100 zwangerschapsuitkering naar je laast verdiende loon. Ik heb eerder ook overal geprobeerd aan werk te komen bij 25 weken zwanger maar zelfs bij tijdelijk werk van een paar weken zijn ze te bang om je aan te nemen.
Hoi! Het is zo dat als je bevallingsdatum binnen 10 weken van je uitdienstdatum ligt je wel 100% zwangerschapsuitkering krijgt. Echter val je daar buiten omdat je 12 weken voor die tijd uit dienst gaat. Je krijgt dan de eerste 2 maand 75% WW uitkering en daarna ga je naar 70% ww. Dit krijg je ook tijdens je zwangerschaps en bevallingsverlof. Mocht je 100% ziek uit dienst gaan ten gevolge van je zwangerschap, dan krijg je 100% betaald. En ook in je verlof periode. Ik hoop je zo voldoende info te hebben gegeven. Groetjes.
Ok bedankt! Ik heb het voor de zekerheid ook nog aan mijn schoonzus gevraagd (P&O adviseur bij de Yunio) en volgens haar heb ik gewoon recht op een zwangerschapsuitkering, maar dan pas vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum! Dat zou betekenen dat ik 6 weken WW krijg en daarna een zwangerschapsuitkering.