Goedemorgen, ik heb een vraagje. Ik zal even de situatie proberen uit te leggen. In 2008 was ik zwanger en op 5 augustus van dat jaar was ik uitgerekend. Ik ben op 23 juni 2008 begonnen bij mij huidige baas. Omdat ik daarvoor studeerde en dus pas laat in de zwangerschap begon met werken dacht ik geen recht te hebben op zwangerschapsverlof, ik heb dat dus ook nooit aangevraagd. Nu zei laatst iemand tegen mij dat ik dat nu nog met terugwerkende kracht aan kan vragen. Klopt dat? En zo ja, hoe moet ik dat doen? Ik had overigens een contract op oproep-basis. Alvast bedankt
Beste Linda86, Heb je tijdens je verlof wel loon ontvangen van je werkgever? Dan kan je werkgever een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) voor je aanvragen. Heb je geen loon ontvangen? Dan kun je zelf WAZO aanvragen. Dat kan via UWV Telefoon (0900 - 9294). Soms wordt deze met terugwerkende kracht gegeven. Dat is afhankelijk van de reden dat je niet eerder hebt aangevraagd. Binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag krijg je daar een beslissing over. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi, bedankt voor uw reactie. Ik heb destijds wel loon ontvangen, maar dat kwam omdat ik gewoon heb doorgewerkt tijdens mijn "eigenlijke verlof". Heeft dat er nog iets mee te maken? Edit: ik werk vanuit huis (administratief) en heb in die weken wel minder gewerkt dan dat ik normaal doe.
Beste Linda, Als werkneemster heb je recht op een verlofuitkering. Tijdens dit verlof ben je vrijgesteld van je werk, en wordt je loon door UWV betaald. Je mag tijdens het verlof wel werken, als je dat zelf wilt. Dit heeft geen invloed op de hoogte van de uitkering. Zoals gezegd, kun je het verlof telefonisch aanvragen. Na ontvangst van je aanvraag beoordeelt UWV of je aanvraag met terugwerkende kracht wordt behandeld. Voor jou is het wijsheid achteraf, maar voor andere lezers is het wellicht wel relevant: de arbeidstijdenwet schrijft voor dat je vanaf 4 weken voor je uitgerekende datum tot 6 weken na de bevalling, niet mag werken. Je werkgever is dan niet verzekerd als er iets gebeurt op het werk. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare