Wij wonen in een appartement via de woningstichting. Al vanaf dag 1 ( 2 jaar geleden) hebben wij schimmel geconstateerd. Dit zit in de slaapkamer en de badkamer. De opzichter zei toen der tijd dat het wel meeviel en wij hebben het goed schoongemaakt. Wij doen dat nu nog om de zoveel maanden want dan komt het door. Daarnaast is het ook erg vochtig en tochtig in de slaapkamer. De ramen zijn elke ochtend drijfnat, slechte ventilatie dus. Nu kan ik niks hierover vinden in de reparatiewijzer en ik vroeg mij af of iemand dit mischien weet? Heb er eigenlijk die jaren niets mee gedaan omdat het ons niet stoort. Echter straks met ons kleintje vind ik het helemaal geen fijn idee. De slaapkamer is ook altijd erg koud want de verwarming is niet toereikend ( logisch met de tocht enz) Kortom ik wil het opgelost hebben maar waar hebben wij recht op?
Vraag na bij de buren of zij deze klachten ook hebben, samen sta je sterker naar verhuurder. Hier ook in mijn eerste huurwoning schimmel gehad. Verhuurder zei dat we onvoldoende luchten maar dat deden we dagelijks geruime tijd. Achteraf bleek dat het een constructiefout was. De buren hadden het ook. (Deel schimmel lag onder galerij bovenburen) Vraag het anders na bij de rechtswinkel.
Hoe heb jij dit toen der tijd opgelost? lossen het nu al 2 jaar op met bestrijdingsmiddelen. Kan moeilijk het hele plafond vervangen Luchten doen wij goed en volgens de regels voor min luchttijd. Rechtswinkel is een goed idee. Mijn vriend werkt er zelf maar hij heeft het momenteel zo druk ( en ik besloot opeens dat ik er genoeg van heb ) Maar kan altijd even langs het spreekuur. Zal ook even langs de buren, zie bij hun ook altijd de ramen nat zijn.
Wij hebben hetzelfde probleem met de natte ramen (en krijg het heel moeilijk droog ondanks veel luchten). Maar het is ons probleem. Woningbouw doet er niks aan hier...
tijdje terug is er zoiets geweest in kanniewaarzijn. meestal is de woningbouw verantwoordelijk voor het oplossen
Ik kreeg vorige week voorinspectie voor de beëindiging van ons huurcontract en toen zei de opzichter: "Goh wel veel schimmel hier. Daar gaan we wat aan doen." Dus hij voelde zich er wel verantwoordelijk voor. Ik vroeg nog of ik iets kon doen, maar dat hoefde niet.
Mijn zusje d'r huis stond ook vol schimmel en de woningbouw doet niks! Inmiddels woont ze ergens anders. Er bestaat een speciaal soort behang laag ofzo om het vocht tegen te gaan. Dit voelt een beetje als kurk, geen idee hoe het heet...
Klinkt bekend. Kom je toevallig uit Den Helder, Deedee? Hier doet de woningstichting er ook niks aan.
Wij huren via een pensioenfonds, maar hier is het ook ons eigen probleem. Staat bij ons overigens wel in de voorwaarden (en ons huis tocht enorm en is vochtig, dus daar zijn we zoet mee).
Waarom schakel je de huurcommissie niet in? De schimmel is blijkbaar een terugkerend probleem en bovendien niet goed voor je gezondheid.
Uiteindelijk zou het daar wel op uitkomen. Maar ga eerst even bellen vandaag met ze en vragen hoe het zit. Het is inderdaad niet goed voor onze gezondheid en voor een kindje al helemaal niet. Is toch van de zotte dat je het dan zelf maar moet oplossen. Gaat niet om een kleurtje op de muur wat je niet mooi vind. Maar om een gezondheidsprobleem. Maar goed waarschijnlijk denken zij er vast anders over maar dat ga ik horen.
Je kan je mechanisch ventilatie op een hogere stand zetten en de luchtroosters open doen. Wij hadden ook last van hele natte ramen, en schimmel in de kozijnen. Sindsdien geen last meer van gehad
Wij hebben het ook gehad in onze oude flat. In onze slaapkamer, en toen we een grote kast weghaalden in de toekomstige babykamer was het helemaal zwart van de schimmel. Woningbouw doet er niets aan. Elke keer verzonnen ze iets waardoor het onze schuld was. Inderdaad, niet ventileren, niet warm genoeg stoken (uhu, moesten flink bijbetalen einde van het jaar en betaalden al 200). Ze hebben het een keer schoongemaakt en behandeld met speciaal spul, en toen mochten wij het weer verven. De schilder kwam langs en zei, alweer hier? Wanneer gaan ze dit probleem nou eens aanpakken, ik ben hier al zo vaak geweest. Maar nee, dat doen ze niet. Ook niet toen we opbelden dat ik zwanger was.. Nee, ons probleem. We hebben een tijd in de woonkamer geslapen. Gelukkig woonden we voordat onze dochter geboren werd ergens anders. Meestal wuift de woningbouw het weg en doen ze niets.. Ik hoop voor je bij jullie wel! Want het is zo ontzettend slecht voor je gezondheid.
Hebben wij ook gehad, en buren 2 deuren verder ook. Opzichter geweest. Ja ja, ventileer u genoeg? Ja, mr ga in de winter niet met ramen open zitten.. smoesje hier , je kent dat wel. ... maar toch heeft tie een bedrijf gestuurd wat de buitenmuur opnieuw heeft gevoegd. Wij zitten op een hoekhuis. Moeten in het voorjaar nog wel sausen. Maar hoop dat het dan wel wegblijft.
In mijn oude appartement had ik dit ook, echter heb ik er van dag een meldingen van gemaakt die ik gelukkig zwart op wit had. Na zo'n twee jaar nog eens telefonisch contact gehad dat ik wilde dat ze het oploste, ze hebben toen mechanische ventilatie geplaatst en luchtroosters ook hebben ze de muren opnieuw geïsoleerd maar ook daarmee was het niet opgelost. Bij mij waren de gordijnen, bank enz allemaal aangedaan door de schimmel zo ontzettend vies. Toen ze zeiden dat ze er niks meer aan zouden doen heb ik een longarts bezocht en die constateerde dat mijn longen door de schimmel inderdaad achteruit waren gegaan (ik heb astma dus had al eerder een longtest gedaan) hij heeft toen rechtstreeks een brief naar de woningenstichting gestuurd en ik denk dat ik binnen de drie maanden een ander huis kreeg toegewezen en een flinke schadevergoeding voor alle spullen die kapot waren. In principe is het dus echt wel een probleem die de woningstichting moet oplossen, het is hun woning en als daar iets niet in deugd is dit hun verantwoordelijkheid. Misschien dat je de vorige bewoner kent en kunt vragen of die er ook last van hadden dan sta je wel wat sterker. Hoe dan ook ik zou mijn kindje niet in zo'n huis willen neerleggen, dat kan gewoon niet gezond zijn!
Af en toe natte ramen kan voorkomen, omdat in ieder huis vocht wordt aangemaakt en dat kan condenseren. Als het echter een terugkerend probleem is, en er sprake is van schimmel, kan het zijn dat er meer aan de hand is. De eerste oplossing is inderdaad zelf goed ventileren. Maar als je dat al doet, kan het zijn dat de vochthuishouding niet goed is in huis. Er komt te veel vocht binnen, of er kan te weinig vocht uit. Dat er te weinig ventilatiemogelijkheden zijn (badkamer?), of bijvoorbeeld dat je een natte kruipruimte hebt of dat je spouwmuren vocht doorlaten naar binnen. Dat zijn echt bouwtechnische zaken die in orde moeten zijn voor een gezond leefklimaat. Te veel vocht, en zeker schimmel (!), is niet gunstig voor de gezondheid. Dat kan problemen veroorzaken voor op de luchtwegen. Ik zou in dit geval dan ook de bijbehorende leefregels in acht nemen (ventileren, warm genoeg stoken), en daarnaast dringend aan de bel trekken bij de woningbouw, en aangeven dat er serieus naar een oplossing gezocht moet worden.
Kun je zien waar het vandaan komt? Ik woon dan wel in een koophuis, maar ik had een enorm vochtprobleem in mijn badkamer. De schimmel kwam onder de tegels uit, zeg maar. Nadat ik toevallig midden in een plensbui buiten stond, zag ik dat de dakgoot tussen het dak van het huis en een aanbouwtje (wat wij gebruiken als hout hok en dus altijd goed vol staat) overstroomde als het hard regende. Het kwam er echt met golven overheen. Al het water van 1 kant van het dak komt daar naar beneden, zeg maar. Dat water liep tussen de aanbouw en het dak (het is een beetje een gammel aanbouwtje, het sluit niet meer goed aan) waardoor de buitenmuur nat werd. Aangezien het hele huis enkelsteens is (geen spuwmuur) trekt al het vocht meteen naar binnen. Toen we die dakgoot en alle afvoeren weer schoon en recht hadden gemaakt was het schimmelprobleem zo over!
Bedankt voor jullie reacties! Ben niet de enige met het probleem lees ik. @ Micera, onze ramen zijn elke ochtend zeiknat, wij luchten de slaapkamer en badkamer elke dag, als het extreem koud is niet de hele dag natuurlijk maar alsnog voor een lange tijd. Vergeten bij te zetten maar op een gegeven moment waren de raamkozijnen ook aan het beschimmelen. Warm stoken doen wij vooral in de avond overdag staat de kachel niet aan. Maar dan is de kachel in de slaapkamer niet toereikend, blijft ijskoud in de slaapkamer. Badkamer is wel altijd lekker warm. Dat raampje staat eigenlijk de hele dag open met de deur dicht dus dat lucht wel voldoende lijkt mij. Het is ook alleen aan de voorkant van ons appartement , bij de galerij, daar zit onze slaapkamer aan vast en de badkamer aan de andere kant met daartussen nog wel de gang. In de woonkamer en de andere kamer geen last van. @Bluesky het water op het dak ( plat dak) word via een goot afgevoerd. Wij wonen op de hoek maar heb het nog nooit zien overstromen ofzo. Verder hebben wij een mechanische ventilatie die wij altijd aandoen bij douchen, koken etc op de hoogste stand. En anders staat hij altijd op stand 1 dus er is altijd wat ventilatie. Op de slaapkamer is het 1 groot raam, geen ventilatierooster. Kortom volgens mij stoken wij voldoende ( zo ver dat kan en toereikend is) en luchten wij ook goed met de ramen open.