Ik was gister met mijn zoontje bij ons consultatiebureau. Hij kreeg vaccinatie bmr en men-c. Heb aan de arts gevraagd of de medicatie die ze toedienen wel dubbel word gecheckt. Werk in de zorg en dat is mijn inziens vrijwel overal de richtlijn... Antwoord was nee, daar is geen tijd voor + ze kijkt zelf altijd heel goed. Heb het er op dat moment laten zitten, maar achteraf vind ik het eigenlijk belachelijk. Juist bij deze doelgroep komt het zo nauw, een fout kan echt verkeerd aflopen....en fouten komen zo vaak voor, wij controleren 3 dubbel en af en toe schiet er nog een fout bij in.... Wat vinden jullie hiervan en enig idee of deze dubbele controle ook officiële richtlijn bij CB is?
Nooit over nagedacht maar inderdaad te belachelijk voor woorden. Het is wettelijk verplicht en geen tijd mag geen reden zijn.
In de thuiszorg is er ook geen dubbele controle, want je bent altijd alleen op pad, dus wij horen het zelf 2x na te lopen. Voordeel is wel je bent in een thuisomgeving, dus je hebt geen medicatie van zoveel andere cliënten. In het verzorgingshuis wordt het wel 2x nagekeken.
Niet alles wordt dubbel nagekeken in de zorg. Ik werk in de zorg en wij kijken opiaten en antistollingsmiddelen wel dubbel na.
Is het bij jullie niet dat een collega de medicatie uitzet en de andere uitdeeld? Niet alleen opiaten en antistollingsmedicatie is risicovol als het onjuist (verkeerde dosering, verkeerde medicatie etc) toegediend wordt
Baxterrol geldt ook als recheck dat is al een keer uitgezet en degene die het geeft is de 2 de controle. wij zetten bloedverdunners uit voor de volgende keer zo heb je altijd een recheck. je kan ook met de client een recheck doen. zo doen wij het in de thuiszorg... dus onzin dat het niet kan in de thuiszorg. op het cb kun je zelf de recheck doen met de arts als je dat wilt...
Dan heb je n n dubbelcheck, apotheek zet uit jij geeft. Ik zag laatst bij ons cb dat wijkverpl medicatie uit koelkast haalde en het aan haar collega liet zien. Maar weet niet of ze dat allemaal doen...
Ik hoorde zelfs laatst van iemand van de thuiszorg dat ze van bijvoorbeeld insuline een foto moeten maken van de opgetrokken spuit, die moeten appen naar een collega en als die akkoord geeft, dàn pas mogen ze het toedienen. Wij (in het verzorgingshuis) moeten insuline nu ook 2x controleren, en er moeten echt 2 handtekeningen op de aftekenlijst staan, net als bij opiaten. Bij antistolling word het bij mij op het werk weer niet gedaan, dacht ik. (op dit moment gebruikt niemand anti-stolling, tenminste niet iets waarvan de dosering elke dag anders is)
Wij hebben in de thuiszorg wel dubbele controle De mensen met baxter systeem of voorgevulde weekbox word door apotheek gevuld en gecontroleerd (1e controle) en als wij het dan geven controleren we het weer 2e controle. Insuline pennen moeten wij opdraaien voor het volgende zorgmoment en degene die er het volgende moment komt controleerd. (tenzij de client zelf controleerd op hoeveelheden dan draai ik op en client controleerd mij) Is dat een keer niet gebeurd en de client kan zelf niet controleren moeten we collega bellen voor de controle. heel veel werk soms. Bij insuline en risicovolle medicatie moet dan ook altijd een 2e handtekening staan
Als de huisarts een prik zet (vaccinatie of iets anders) dan laat hij het toch ook niet extra controleren? Ik kan me vergissen hoor. Misschien dat een wijkverpleegkundige er misschien niet toe bevoegd is en het laat controleren en de arts van het cb dit wel mag. Overigens is een controle nooit overbodig. Ik vraag me alleen af, hoeveel verschillende vaccins zal het cb hebben en hoe groot is de kans dat ze de verkeerde pakken.
Wat hieronder gezegd wordt; apotheek is de eerste controle. ik werk ook in de thuiszorg. Maar ik heb er ook nooit over nagedacht bij de inentingen. Zo had mijn schoonzusje dat ze de dag na inenten van mijn neefje, opgebeld werd door t cb. Ze waren er achter gekomen dat er vaccinatie was gebruikt die over de datum was. Alleen wisten ze niet bij wie allemaal
Zelf verpleegkundige en laat altijd de spuit die ik klaar maak controleren door een collega (volgens protocol). Medicatie wordt ook dubbel nagekeken. Nachtdienst zet uit, één verpleegkundige doet controle en als de gift daadwerkelijk wordt verstrekt nog een check. Bij onze cb controleren ze ook niet, heb ze zelf gecontroleerd.
Op afdelingen gebeurt het heel vaak niet hoor. Mijn schoonmoeder kreeg dagelijks foutieve medicatie...maar de hadden echt een dubbel check naar eigen zeggen...verklaar het dan maar. Op de OK moeten we dubbel check bij optrekken en dubbel check bij toedienen. Verder nog een lading aan onwerkbare regels...maar zo scheef dat de ene zo aan duizende regels moet voldoen en de ander maar gewoon een dotje mag doen
Wij hebben het groots2 gedeelte in de baxter en klein gedeelte los. Opiaten worden 3 x gecontroleerd. 1 zet ze klaar voor die dag en degene die het geeft wordt ook gecontroleerd. Injecties, insuline en opiaten worden 2 keer nagekeken. Fraxiparine sc maar 1 keer( is kant en klaar). Wel werken wij met elektronisch delen. De Cow. Binnenkort kunnen wij via het bandje wat de patient om heeft de patient scannen op juiste med. Etc etc....