Vanmiddag kregen wij de brief van het VUMC met de mededeling dat onze 3 embryo's alle 3 zijn ingevroren, maar in 2 rietjes. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu in zijn werk is gegaan? Ik ga er vanuit dat één embryo niet helemaal top was, en dat ze er daarom 2 in 1 rietje hebben gedaan en de andere 1 in het andere rietje. Maar wanneer vriezen ze de embryo's in? Laten ze die nog even doordelen? Wij hebben het eerste embryo teruggeplaatst gekregen op dag 3 (8-cellig), van in totaal 4 embryo's. Wordt de rest ook ingevroren op dag 3? Of laten ze die nog doordelen tot bijv. een morula of een blastocyst en gaan ze ze dan pas invriezen? Onze tp was op 8/11 en de beoordeling om in te vriezen vond plaats op 10/11 stond in de brief. Hoop dat iemand het me kan uitleggen. Van de info van het VU en online word ik niet veel wijzer.
Als er op 10-11 beoordeeld is of de embryo's goed genoeg waren om in te vriezen, dan hebben ze ze dus twee dagen langer laten doordelen, want op 08-11 had je de terugplaating. Hier was het ook zo dat de terugplaatsing eerst was. Had je nog embryo's over, dan werd er 1-2 dagen later bekeken of ze ingevroren konden worden. Niet alle embryo's kunnen worden ingevroren. In ons ziekenhuis was het beleid vrij streng. De embryo's moesten minimaal zoveel-cellig zijn en geen fragmentatie hebben en perfect op schema liggen qua deling. Als er twee embryo's samen in een rietje zitten, worden ze dus ook samen ontdooid. Ze kunnen beide goed ontdooien. Wil je er maar een terug, dan zal de andere vernietigd worden. Soms is het zo dat er maar één embryo van de twee over blijft na het ontdooien. En helaas kan het ook voorkomen dat ze beide niet goed uit het ontdooiingsproces komen. Dus dat is afwachten. Succes!
Ahaaa! bedankt Jippie, precies hetgeen dat ik wilde weten . Ik las wel veel over het onttrekken van vocht van het embryo, maar niet precies wanneer dat nu gebeurde en het daadwerkelijke moment van invriezen.
Eigenlijk betekent het gewoon dat het rietje wat 2 embryo's bevat en bij een gunstig ontdooi proces waar beide overleven maar moeder nog geen 38 is en/of dit niet poging 3 is men het ene embryo gewoon weggooit... Dat is ons fantastische fertiliteitsbeleid in NL! Ik heb dit weekend het leven geschonken aan een kerngezonde, uit ivf onstane tweeling uit een cryo tp kwaliteit B&C, oftewel prullenbak materiaal hier in NL. Nooit van mijn leven dat een ziekenhuis mijn embryo's weggooit. Lang leve de Belgen en ( in mijn geval) Duitsers voor hun voorsprong in zorgkwaliteit en embryonale ontwikkelings kennis!!!
Zo hebben ze het niet uitgelegd in mijn ziekenhuis. Na mijn punctie is alles de vriezer ingegaan, per rietje 1 embryo. Op ons verzoek, vanwege mijn endometriose, zouden er meerdere embryo's ontdooit worden zodat ik meer kans zou hebben op een terugplaatsing. Ik heb toen ook gevraagd wat als bv alle 3 de embryo's goed zijn. Dan pakken ze er 1 uit die volgens hun het mooiste is en de rest kan dan gewoon terug de vriezer in. Embryo's vernietigen is nooit door hun gezegd. Ik heb wel een verklaring ondertekend dat als onze kinderwens is vervult dat de overige embryo's zullen worden gebruikt voor de wetenschap (je kon ook kiezen voor vernietigen, maar dat vonden wij zonde).
Gefeliciteerd Klaasje met de geboorte van je zoontje en dochtertje!! Het lijkt me heel erg bijzonder om een tweeling te krijgen.
Onze 2 cryo's vorige keer waren beide ontdooit dus 1 weg gegooid want het was poging 2 en ben 28. Echt zonde. Wij hebben er 7 in 5 rietjes dus ik roep altijd 5 kansen. In onze brief staat dat ze na 2x die brief gehad te hebben op dag 4 de vriezer in zijn gegaan. VU is daar ook streng in. Ik kreeg ook een blasto als cryo terug. Hoop nu weer.
Je kunt echt beter niet ontdooien en weer opnieuw invriezen. Dat is dramatisch voor de kwaliteit van de embryo's. In Amerika zouden ze daar nooit aan beginnen. Doen ze dat serieus hier??? Sterker nog; wij gaan nu een poging doen (waarschijnlijk) met frozen eggs uit een eicelbank, en dan kun je alleen een verse terugplaatsing doen. (omdat de eitjes al ingevroren zijn geweest) Als we de overgebleven embryo's zouden willen invriezen daalt de kans op een zwangerschap met maar liefst 20% (!)