Beste verloskundige, Ik heb de laatste weken last van een vieze vaginale geur ( zuur, visachtig) met name na sexueel contact. Ik houd alles goed schoon, maar blijft m.n na sexueel contact ruiken. Ook heb ik wat last van jeukklachten Zelf denk ik na het internet wat gelezen te hebben dat het mogelijk een bacteriele vaginose of een candida is en ik lees dat dit alleen bij ernstige klachten behandeld moet worden. Mijn vraag is nu, is het verstandig om het toch te laten onderzoeken en behandelen en als ik niets doe kan het het zwanger worden bemoeilijken? Uit ervaring weet ik dat de beschreven klachten meestal ook wel weer verdwijnen en ik ben geen voorstander van meteen anti-biotica. Omdat ik nogal gevoelig ben voor blaasontstekingen en in het verleden vaker candida gehad heb, gebruik ik al geen inlegkruisjes meer en was met water. Ik ben benieuwd naar jullie oordeel! Alvast hartelijk dank, Marit
hoi Marit, heel goed dat je geen inlegkruisjes gebruikt en alleen met water wast. Waarschijnlijk heb je inderdaad een schimmelinfectie. Een schimmelinfectie (candida) wordt niet met antibiotica behandeld hoor, en het is juist goed om altijd te behandelen, ook bij milde klachten. Ik zou even naar de huisarts gaan om te laten kijken, die kan zien of het inderdaad een candida is of toch een bacterie. Als het een bacterie is, is het wel verstandig om een keer met antibiotica te behandelen. Het heeft geen nadelige invloed op zwanger worden. Mirjam
Dag Mirjam, Bedankt voor je tijd en reactie! Ik vroeg me nog af wat er gebeurt als je niet behandelt. Kan dit schadelijk zijn? Kan me namelijk herinneren dat ik in het verleden wel afgewacht heb en dat het vanzelf ook weer over ging. groet, Marit
hoi Marit, nee op zich is het niet schadelijk als je het niet behandelt. Maar het kost je lijf veel energie om het zelf op te ruimen, terwijl als je het behandelt het vaak langere tijd wegblijft. Mirjam