Dat is zeker waar. Ik twijfelde zelfs nog tijdens het gesprek of ik het zou vertellen, maar toen ik eenmaal een ingang had gevonden, was het er vrij vlug uit en heb ik ook uitgelegd wat ik weet en wat de opties wellicht nog zijn. Gisteravond zijn we nog bij mijn schoonouders geweest, maar hebben nog niks verteld. Ik wil toch liever eerst de onderzoeken en een mogelijke tese afwachten denk ik. Maar daar moeten manlief en ik het nog maar eens goed over hebben.
Zoals beloofd door de fertiliteitsverpleegkundige, ligt hier vandaag de verwijzing voor echo en bloedonderzoek in de brievenbus. Het verwondert me een beetje dat het ook echt vandaag bezorgd is geworden aangezien we veel ellende en loze beloften met manlief hebben gehad de afgelopen maanden. Dus het wekt wel vertrouwen dat ze in elk geval dit soort simpele afspraken nakomen. Ik heb even geïnformeerd op welke termijn de echo kan plaatsvinden en dat zal over 2 á 3 weken kunnen. Dus die wachttijd valt me nog mee. Het bloedonderzoek is gewoon op de poli. Misschien dat manlief dat morgen al laat doen als we er toch al zijn. Ze gaan testen op: TSH, FT4, Progesteron, 17-B-Oestradiol, LH, FSH, Prolactine. Ik vind het apart dat ze niet op testosteron gaan testen??? Bij mij is vandaag al heel licht bloedverlies gesignaleerd. Ik denk begin menstruatie, maar had at eigenlijk pas over 2 of 3 dagen verwacht. Mijn eisprong was vorige week maandag, dus dat zou dan wel erg vroeg zijn. Maar het kan ook door de stress zijn. Dus even afwachten of het doorzet, want ik moet op/rond CD3 bloedprikken. Dat zou dan mogelijk vrijdag kunnen als we manliefs potje gaan inleveren. Dat zou dan wel weer een extra ritje schelen. Ik denk dat ik maar eens de afsprakenlijsten gaan opvragen bij de ziekenhuizen en een kilometeroverzicht ga maken in Excel. Wellicht nog nuttig voor de belasting. Bewaren jullie ook parkeerbonnetjes?
@lotje sommige ziekenhuizen gebruiken mijnzorgnet. Daar kun je alles inzien ook je afspraken in het verleden en in de toekomst. Wij kozen voor radboud vanwege de afstand. Wij vonden het niks om grote afstanden af te leggen als je kijkt hoe vaak je er straks naartoe moet. Zie onderschrift. Aanstaande cyclus met clomid zonder insiminatie omdat donorzaad nog niet is vrijgegeven. Ze houden mijn cyclus bij met echo's en willen zien hoe me lichaam daarop reageerd. Volgende cyclus als het goed is met insiminatie. Een kleine teleurstelling dus, maar er blijven 3 kansen over dit jaar
lotje: je kan de kilometers idd terug vragen bij de belasting, maar je moet dan wel aan een aantal kilometers voldoen.
Swimming, bedankt voor de tip. Ik ga het zeker navragen of ze dat gebruiken, dat zou wel handig zijn. Wat jammer dat je nu nog niet met inseminatie kan beginnen. Ik hoop dat de Clomid zijn vruchten afwerpt! Drie kansen! W.b. de kilometers, per rit voor mijn man, zijn we al ruim 40km 'kwijt', dat zijn er al zeker 400 dit jaar en we zijn er zeker nog niet de laatste keer geweest dit jaar. Zeg dat we daar op 600 uitkomen? Dan nog het hele vruchtbaarheidsgebeuren erbij... Is vooralsnog maar 15km. retour per keer, maar minstens 5-8 keer voordat we doorverwezen zijn, is dat toch ook weer een optelling. Ik kan geen specifiek kilometeraantal terugvinden, maar wel het bedrag van 2012. De totale vervoerskosten moeten minimaal 98,- zijn en daarbij mag je 0,19 per km tellen. Dat is 515km. Dus daar zouden we alleen met mijn man al ruim boven zitten. En mocht er dit jaar nog een ritje naar Gent, DD of Nijmegen bijkomen, dan is dat ook weer minstens 200-300 km per retourtje. Dus ik denk dat we die grens wel gaan halen als bovenstaande klopt.
Eigenlijk al die dingen mag mijn man sowieso niet meer (behalve de zeep). Dus dat is geen probleem verder. Wat voor soort vitaminepillen? Wij slikken normale allebei onze eigen soort multivitamine. Ik heb nog geen idee waar we voor een TESE gaan, mocht dit de uitkomst zijn. Ik denk zelf aan DD of Gent. Ik heb geen idee waarom.
@lotje waar woon je ergens in Nederland? Ik had voor mijn man speciale miltivitaminen gehaald voor mannen. Gewoon bij de etos hoor. Wanneer krijgen jullie dan de oproep voor die tese? Of stuurd jullie huisarts jullie door?
Wij wonen in Zuid-Nederland. Ik heb nu twee soorten Multivit voor hem. De Dagarvit totaal 30, maar ook een met speciale enzymen en mineralen voor zijn ziekte. Maar die tabletten zijn echt enorm, dus daar heeft hij wat moeite mee. Als eerste moet hij vrijdag een nieuw potje inleveren voor de tweede semenanalyse. Daar naast zal hij over 3 weken die echo hebben en dan ook nog de uitslag van dat bloedonderzoek (geen idee hoe lang dat duurt). Maar wellicht i dat dan al binnen. En ik denk dat we aansluitend daaraan nog een gesprek met de gynaecoloog krijgen en hopelijk een verwijzing voor een TESE.
De afspraak an sich was best prettig, is een hele aardige arts en ze nam alle tijd voor onze vragen. Waarop ze overigens ook niet alle antwoorden had, maar dat zei ze dan ook eerlijk. Over de kansen kon ze ook weinig zeggen, er moet eerst gesneden worden voor je daar iets zinnigs over kunt zeggen, vond zij. Voor mijn vriend was het duidelijk na het antwoord dat het risico dat hij na de ingreep levenslang aan de medicijnen moet heel klein is: uiteraard gaan we dat doen. Ik was nog even voorzichtig, er moet toch in hem worden gesneden. Maar hij ziet dat niet als een probleem. En het is eigenlijk ook de enige optie, dus als je het niet doet, zul je je later afvragen, wat als.... Mijn cyclus is niet bepaald regelmatig, maar dat was volgens haar geen probleem, omdat je bij icsi toch aan de hormonen moet. En bij de echo's had ze gezien dat er nog genoeg eicellen zitten, dus dat is ook wel fijn om te weten. Vooraf zat ik ook met DD of Gent in mijn hoofd, weet niet waarom, misschien om verschillende succesverhalen, maar is allebei 3 uur heen en 3 uur terug. De arts kwam echter ook met AMC en Nijmegen. Ze kon niets zeggen over wachttijden, dus adviseerde ons een belrondje om info in te winnen. Was gisteren te laat om dat nog te doen, maar op de site van het AMC geven ze aan dat er een wachttijd is van twee weken voor een gesprek en bij de behandelingen zou er geen wachttijd zijn. Vraag me af of dat klopt. Qua afstand zou dat eigenlijk ideaal zijn, een half uurtje. Dus vriendlief gaat bellen voor een gesprek. Ben benieuwd wanneer we terecht kunnen. Is er hier iemand met ervaring bij het AMC?
Even kort: Als tip van de Duitse uroloog die mijn vriend geopereerd heeft (micro tese) op de vraag van mij kunnen we wat doen om de kwaliteit van het zaad mocht dat er zijn zo goed mogelijk te maken, zei hij: het is niet bewezen dat het werkt maar altijd het proberen waard, vriendlief iedere morgen een glas vers geperst sinaasappelsap drinken. Dit heeft mijn vriend 5 maanden iedere morgen gedaan. Of het geholpen heeft geen idee,maar wel 10 buisjes zeer goede kwaliteit zaad, terwijl bij de gewone tekst nooit geen zaad gevonden is. Verder natuurlijk, geen alchol drinken, heeft die ook 5 maanden niet gedaan geen druppel! En algemene multi vitamine genomen.
Lieve nieuwe meiden..korte reactie maar voor een tese adviseer ik echt Gent of DD! ze zijn daar al veel verder dan in Nederland, veel mensen die in Nederland een negatieve tese hebben gehad doen een second opinion in Gent of DD..maar dan moet je man het twee maal onder gaan...daarom uit de grond van mijn hart...ga alsjeblieft in 1 keer voor Gent of DD dan zijn de kansen veel groter! Liefs liev
Spookje, wat fijn dat het gesprek prettig was. Hebben jullie al met het AMC gebeld? Juffie en Liev, zijn jullie partners wel uiteindelijk de biologische vaders geworden? Voor de dames van wie de partner een TESE heeft ondergaan, was het herstel heftig? Liev, was er bij jouw man in de semenanalyse ook geen enkel zaadje gevonden? Mijn gevoel zegt ook heel erg Gent of DD. Maar manlief en ik hebben er gisteren wel even een discussie over gehad. Ik heb hem ook gezegd dat mocht die behandeling er komen, Nijmegen sowieso het dichtstbijzijnde is en de is DD dichterbij. Hij wil ook niet geloven dat NL nog niet zo ver is en hij gaf als argumenten dat ze ander in Nederland ook niet verder komen als wij allemaal naar het buitenland gaan. Ik heb het er maar even bij gelaten, naast dat ik heb gezegd dat als zo'n ingreep in NL niet zou lukken, ik het hoe dan ook niet los kan laten en voor een second opinion zou willen gaan. Dus dat het emotioneel gezien voor mij sowieso beter zou zijn om die stap over te slaan. Begrijp je wat ik bedoel? Juffie, bedankt voor de tips. Lijkt me zeker het proberen waard. Daarnaast denk ik zelf ook dat het verstandig is om te zorgen dat je buiten genoeg vitamine D opsnuift.
O ja, en mijn man had gisteren controle voor zijn ziekte en ik heb meegekeken naar de echo die gemaakt werd en ik heb het gevoel dat het toch nog iets is verbeterd. Dat zou echt wel weer een enorm lichtpuntje zijn, want dan slaat de medicatie aan en is de kans groot dat het de komende jaren niet drastisch achteruit zal gaan met alle gevolgen vandien. Maar die uitslag krijgen we dinsdag pas. We gaan dan ook navragen of het kan dat zijn medicatie effect heeft op zijn zaad(productie).
Lotje: ja mijn vriend is de biologische vader geworden. Ik ben er van overtuigd zoals liev al schrijft dat ze hier in Nederland echt niets gevonden hadden. In Düsseldorf en Gent kunnen ze echt veeeeeeel meer als in Nederland.
Ik heb heel lang zitten twijfelen of ik deze vraag ga stellen, is namelijk een baby vraag en voelt heel rot om dit nu neer te zetten voor alle nieuwe meiden...... Het spijt me lieve dames, ik zet de vraag hier beneden neer. Wij zitten hier dan wel niet in de 15 maanden sprong maar in de 8 maanden sprong, en het komt precies overeen met wat jij verteld. Ze komt gewoon heel moeilijk in slaap, en als ze dan al eindelijk slaapt, slaapt ze een uurtje en wordt dan weer schreeuwend wakker, en dat zo de hele nacht door....vannacht hebben we haar uit pure wanhoop biyj ons op de kamer in het campingbedje gelegd dat ging prima, hele nacht doorgeslapen. Maar ik ben zo bang dat ze dan straks niet meer op haar eigen kamertje wilt slapen...overdag gaat het trouwens prima en slaapt ze 2 slaapjes in haar eigen bedje, zonder problemen maar 's avonds en 's nachts pffff ieder uur huilend wakker gewoon. Ik weet het echt niet, jullie wel?