Als er geen zaadleiders zijn ontwikkeld doen ze vaak de taaislijmziekte test. Mensen met taaislijmziekte hebben vaak geen zaadleiders. In het DNA onderzoek kijken ze daar ook naar, bij taaislijmziekte zit er volgens mij ook een mutatie op een gen. Mijn man heeft echo gehad van balzak, dna onderzoek, chromosomenonderzoek, hormoononderzoek en daarna de tese
Panter, dankjewel. Was het dna-onderzoek dan anders dan het chromosomenonderzoek? Ik dacht dat het chromosomenonderzoek het dna-onderzoek is? Ze hebben wel zijn dna op verschillende dingen bekeken ivm zijn ziekte. Dus niet alleen die ziekte, maar ook de combi met de vruchtbaarheid. Over een week hebben we daarover nog een afspraak. Maar er is niks gevonden. Dus heb eigenlijk ook geen idee wat we daar gaan doen, behalve afronden.
Ja chromosomen is dna onderzoek volgens mij...bij ons heette dat dna onderzoek en we kregen te horen dat dat goed was. En alle chromosomen waren ook goed. Vandaar dat ik dacht dat het 2 onderzoeken waren.
Ik volg af en toe ook echt niet meer wat ze nu allemaal onderzoeken. Volgens mij krijg je ook maar de helft te horen, of heel globaal, wat ze hebben onderzocht. Dus ik ben wel heel nieuwsgierig naar het dossier. Denk dat ik me maandag echt moet gaan inhouden om niet elk ding te gaan googlen. Ik ben m.n. wel benieuwd naar het verslag van de echo. Want het enige wat ze daarover hebben gezicht is 'kleinere ballen'. In dat verslag zal dat vast gedetailleerder staan en daarnaast ook vast nog andere dingen.
DNA en chromosomen onderzoek zijn verschillende onderzoeken. Bij chromosomen onderzoek wordt alleen naar de chromosomen gekeken (XY en of er een translocatie is) en bij DNA onderzoek wordt er op DNA niveau gekeken of er ergens een verandering in de volgorde van de basenparen in een bepaald gen (die wel weer op de chromosomen liggen) is wat de globale populatie niet heeft. Die verandering is dan een verklaring voor de aandoening. Hoop dat het zo duidelijker is? Als je meer over DNA wilt weten wil ik best een korte inleidingscursus geven
@ all kan weer niet slapen hihi Kom f kijken hoe t gaat met iedereen Hier alles goed. Nog f werken en dan verlof Xxx
Koos, dankjewel. Een lesje is altijd welkom (mag ook pb of in de club hoor, indien de andere meiden er niet op zitten te wachten). Ik weet zeker dat er bij ons ook naar dna is gekeken, maar wat ze precies allemaal hebben gekeken weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ze niets hebben gevonden m.b.t. de combi's van de twee dingen die bij ons spelen. Verder is er ook nog geen verklaring van de oorzaak gevonden, maar wat ik al zei, geen idee wat ze dan hebben bekeken. Annaatje, wat fijn dat alles goed gaat. Nog eventjes... Mag ik aan jou vragen of ze bij jullie voorafgaand aan de TESE op taaislijmziekte hebben onderzocht?
@lotje ik heb t net aan mn man gevraagd en volgens hem is daar niet op getest. Is al weer ffkes geleden en hij weet t niet precies meer. Wanneer heeft je man de tese @panter balen weer meis.maar idd met kerst oud en nieuw lekker aan de borrel!!! Ik zal op 31dec voor allen hier een wens doen!
Lotje, bij ons hebben ze voorafgaand getest op taaislijmziekte en hier hebben we lang op de uitslag moeten wachten (4 maanden!). Hieruit bleek dat mijn man drager is van het gen, waardoor er (stukken van) zaadleiders ontbreken. Zolang ik geen drager ben van het gen, kunnen wij blijkbaar geen kindje krijgen dat de ziekte heeft. Maar wij wonen in België, geen idee of dat verschil maakt qua testen... X
Hey meid, Waar ben je in behandeling in België? Hier ook drager van het gen. Ik mocht ook geen eiceldonor zijn daarom. Je moet wel als jullie een kindje zouden krijgen ff laten testen ( moet ik bij mijn zoon ook doen) of hij ook drager is want anders kan hij weer kindjes krijgen als de partner drager zou zijn met taaislijmziekte. Ik wist het niet pas paar maanden geleden gehoord.
Bedankt voor de reacties dames! annaatje, de tese is waarschijnlijk uiterlijk begin maart. We hebben begin januari de intake en de tese zou binnen twee maanden plaatsvinden, meestal zelfs al een maand later. Vandaar ook mijn vraag voor de taaislijmziekte, want als ze dat dan ook nog willen gaan testen, zijn we weer maanden verder, dan kun je dat beter nu al in gang zetten als we toch over een paar dagen weer bij de geneticus zijn. Vebe, is er bij jullie ook een echo gemaakt waarbij ze hebben ontdekt dat de zaadleiders ontbraken dan? Want bij mijn man hebben ze bij de echo wel zaadleiders aangetroffen. Annaatje is ook in Gent geweest, dus ik denk dat er geen verschil is in dat geval? Wij hebben vanmiddag mijn ouders alles verteld. Was wel heftig, maar ook wel een pak van mijn hart. Hun reactie was erg prettig, heb er wat meer over geschreven in de club.
DA, ik ken de je verhaal al, maar het blijft toch weer heftig om te lezen. Ben je eindelijk zwanger, krijg je ook nog dit te verduren... Ik hoop echt dat je volgende zwangerschap beter zal zijn, mocht het zover komen.
@one: jep, laten we zeker testen als het (hopelijk snel) zo ver is... Wij zijn in Leuven in behandeling en hier heel tevreden over. @Lotje: ze hebben na de uitslag nog een echo gedaan, en daar zagen ze slechts stukken zaadleider.
*zwaait terug naar Bob, en de rest en kruipt weer in zeer oncharmant huispak en rolluiken dicht op de bank *
Vebe, net andersom als bij ons dan. Bij hem zijn de hormonen goed toch? Toch wel apart dat er wel wat stukjes te zien waren. Hoe is het nu met je?