Heeft er iemand ervaring met een Hysteroscopie? Mijn ivf arts wil dit bij mij laten doen om de baarmoeder afwijking goed in beeld te kunnen krijgen. Of ik nu een bicornis (dubbele baarmoeder) of een subseptum (tussenschot) heb... Ik zit nu net in de ronde voor IUI4, deze laten ze door gaan en als ik hierna niet zwanger ben moet ik de volgende ronde voor die hysteroscopie... Dus vandaar... iemand ervaring?
Naja blijkbaar is het dus een heel bijzondere ingreep... Zal wel zien wat er op me af komt. Aan de ene kant natuurlijk fijn dat er helemaal niemand op dit forum is die een Hysteroscopie heeft gehad... Aan de andere kant kan ik het me haast niet voorstellen Maar goed ik zal de enigste zijn denk ik dan maar Zal hier wel neer zetten hoe het is gegaan enzo als t geweest is.
Hoi flippo ik heb een hysteroscopie gehad. Viel echt mee. Had me drukker gemaakt dan nodig was. Fijn is het niet, maar wel te hendelen. Je krijgt een slangetje waar water doorheen stroomt in je baarmoeder. Je voelt een soort menstruatiepijn. Ik kon op het scherm mee kijken en vond het erg bijzonder om eens te zien hoe je baarmoeder er van binnen uit ziet! Succes!
Hoi Flippo, Wil je niet bang maken maar ik vond het best tegenvallen. Ik heb best veel pijn gehad en bij mij zijn ze dus ook tijdens de hysteroscopie moeten stoppen. Maar ik denk dat het best persoonlijk is. Bij mij deed de baarmoederfoto geen pijn terwijl deze bij andere wel pijnlijk kan zijn. Sorry meis, had je liever een postiever bericht gestuurd. Heel veel succes. Liefs Maaike
Ik vond de hysteroscopie ook alles behalve prettig. Ik heb een hysteroscopie gehad om de mirena eruit te halen (dat lukte niet op de gewone manier) en om goed te kijken of alles nog in orde was voor de start voor een 2e kindje middels OI.
Hier 2x hysetro gehad en beide keren een eitje. Nu heb ik al wel meer aan mijn bm gehad en mss ben ik wat gehard daar. Het is net een ongi-kramp zeg maar. Gewoon niet te druk maken, want het is bij ieder anders. En mss bij jou ook een eitje, heb je je druk gemaakt om niets. En probeer tijdens het inspuiten te ontspannen.
Hier ook 100% meegevallen. Geen pijn gehad en best interessant om je baarmoeder eens vanbinnen te zien. Veel succes!
ben even nieuwsgierig, want weet niet goed of ik een hysteroscopie gehad heb... Ken het woord nl niet, althans ken wel een HSG (die heb ik gehad en eigenlijk bijna alle meiden hier) en de beschreven procedure klinkt heel erg hetzelfde (slangetje, mee kijken op scherm, ongi-pijn). Die viel bij mij dus ook heel erg mee. Baalde echt dat ik me zorgen had gemaakt. Verder weet ik dat het VU na de 3e IUI ook een kijkoperatie doet, maar dan noemen ze dat een laperoscopie volgens mij... Volgens mij maken ze dan een klein sneetje en gaan ze met een cameraatje echt binnen in kijken. Is die hysteroscopie hetzelfde als een van beide, of is het iets totaal anders? Als het hetzelfde is, zou ik nog ff op die andere termen googlen, dan vind je vast nog heel veel meer info. Wel een tip: laat je niet bang maken door nare verhalen. Die zijn er en kloppen vast, maar voor een groot deel die het ondergaat valt het bij de HSG erg mee weet ik. Het naarste was het voor mij dat het in het begin (het vast maken van het cupje met het slangetje) het meeste pijn deed. Dat lukte nl ook niet heel erg goed. Omdat ik zelf dacht dat de ergste pijn nog moest komen, was dat heel naar en eng. Maar toen bleek dat het daarna echt super mee viel, was eigenlijk de hele ingreep een makkie. Was er zonder die zorgen echt prettiger door heen gekomen.
Een hysteroscopie is iets heel anders dan een HSG.Ik heb ze allebei gehad.Bij een HSG spuiten ze contrastvloeistof in je bm en eileiders om daar met rontgen een goed beeld van te krijgen.Bij een hysteroscopie spuiten ze vloeistof in de bm om hem te openen en daar vervolgens met een cameraatje in te kijken.Met een hysteroscopie krijg je een iets duidelijker beeld van de bm.Ik heb ze allebei heel anders ervaren.Maar ik raad je ook aan niet teveel naar de verhalen van anderen te luisteren.Iedere vrouw reageert weer anders.Wel goed dat je er 1tje krijgt.
@Vasca: Ik heb geen HSG gehad een hysteroscopie is iets heel anders idd zoals Suzanne beschrijft Ik heb al een laprascopie gehad, niet omdat er 3 iui's niet gelukt waren maar omdat ik een grote cyste aan IUI1 over gehouden had die een bloedvat dicht drukte en ik erge pijn had. Ik heb overigens nu wat meer info gehad Ze hysteroscopie zal plaats vinden op de operatie kamer, krijg een lichte narcose en zal voor een dag opgenomen worden. dit in verband met dat mijn baarmoeder alleen op de IUI al heel heftg reageerd (schiet bij enige aanraking al in kramp) Ik hoop niet dat het nodig hoeft te zijn... hoop dat iui4 gewoon raak gaat zijn....
He Flippo, Hier een meevaller wat betreft Hysterescopie. Ik zag er tegenop, destemeer omdat ik paar jaar terug nog last van vaginisme had... Ik had geen eens verdoving. In de folder stond dat je van te voren pijnstillers (ibuprofen) kon nemen. Dat heb ik wel gedaan. Het viel mij alles mee, de buikpijn viel ook ontzettend mee, mijn menstruaties zijn veel pijnlijker. Maar ik weet niet hoe het is met narcose. Lijkt me dat je er dan in elk geval geen last van hebt en wellicht dat je baarmoeder daardoor ook niet zal verkrampen, omdat je dan ontspannen bent. Het bijkomen uit de narcose is dan misschien uiteindelijk voor jou nog wel het minst... maar daar heb ik geen ervaring mee. Succes ermee, en maak je vooral niet te druk, komt goed!! Hopelijk heb je meer duidelijkheid na de hysterescopie en kunnen ze je beter helpen met het zwanger worden!
Ik lees ook even mee omdat ik volgende wel aan de beurt ben hiervoor. Spannend dus. Ik zal je mijn ervaring laten weten, flippo. Ik heb een helse punctie gehad, dus ik vermoed dat het alleen maar mee kan vallen Wel een vraag...hadden jullie iemand bij je? Kun je daarna gewoon zelf naar huis rijden/fietsen?
Dag meiden, Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van de hysteroscopie. Bij mij gaan ze 'm ook doen en wel na mijn komende menstruatie. Wij zitten ook al een aardig tijdje in de MMM en onlangs is de 3e IVF weer mislukt (was de 4e poging, 1 poging werd geen punctie, maar escape IUI.). Ben al wel 2x zwanger geweest, 1x van de 3e IUI, maar dat werd een miskraam. De 2e keer was de 2e IVF, maar toen bleek het buitenbaarmoedelijk en moest ik met spoed (tijdens onze vakantie) geopereerd worden. En nu de 3e IVF mislukt is (en ik geen cryo's heb) gaan ze pas de hysteroscopie doen... Achteraf gezien bedacht ik me laatst, vind ik het best vreemd dat ze in nederland zo'n hysteroscopie niet standaard doen... Doen ze in belgie en duitsland dus standaard bij IVF, net al veel uitgebreider bloedonderzoek... Hoe zien jullie dat eigenlijk? Helemaal jouw verhaal Flippo, dat je met de IUI al zo'n onwijze pijn hebt . Hoop dat de hysteroscopie je meer duidelijkheid gaat geven en mee gaat vallen. En... Dat we hier maar gauw eens een keer 9 maanden zwanger mogen worden ! Succes allemaal en ik blijf het topic even volgen, ben heeeeel benieuwd naar de (verdere) ervaringen! Liefs!
@Juulzon....je krijgt hier in NL inderdaad weinig onderzoeken.Heb zelf overal om moeten zeuren.Die hysteroscopie kreeg ik nadat ze in het Geertgen een poliep zagen met een echo.Die er achteraf al heel lang zat,want met de HSG hadden ze die ook al gezien,maar vonden ze het geen kwaad kunnen.Dat was voor mijn miskramen.Na mijn mken is mijn bm nooit meer goed onderzocht.Pas toen ze ik het Geertgen dus aan de bel trokken.Alle bloedonderzoeken die ik heb gehad heb ik dus om moeten zeuren en in het Geertgen hebben ze de laatste dingen onderzocht omdat ik dat graag wilde.Maar in NL zijn ze echt niet zover met onderzoek naar onvruchtbaarheid en miskramen.Het heeft ons een hoop tijd en ellende gekost om alles te krijgen.Dus het klinkt misschien stom,maar eigenlijk moet je heel blij zijn als je hier in NL een hysteroscopie krijgt.
Hoi meiden, ik heb hem nu al 2 keer gehad, in september 2010 als ik het goed heb, en dat was bij bewustzijn, en dat heb ik echt heel erg naar ervaren, als ze op dat moment niet gestopt hadden had ik daar heel de boel onder gekotst van de pijn, en dat meen ik serieus, ik bloedde ook behoorlijk na dien. Maar gelukkig zag alles er wel goed uit. Voor een maandje geleden heb ik de tweede gehad en omdat ik zo slecht heb gereageerd op de eerste moest ik onder narcose, en dit is me 100x beter bevallen op de na pijn na maar goed dat kwam omdat ze bij mij poliepen hebben weg gehaald. Maar ik weet wel dat ik het nooit meer zonder narcose doe! xxx
Een hysteroscopie is inderdaad niet hetzelfde als een HSG . Ik hb een hysteroscopie gehad en zoals reeds gezegd: totaal niet pijnlijk. Gewoon tijdens de werkuren laten doen en daarna zelf terug naar het werk gereden met de auto. Had miniem klein beetje bloedverlies achteraf en dat was het.
thnx voor de reacties! Lees hele diverse reacties over de hysteroscopie... zo lezende lijkt het erop dat als het er goed uit ziet, de hysteroscopie minder pijnlijk is dan als er bijvoorbeeld een poliep zit... Ik weet nog niet precies wanneer ik moet, even mijn menstruatie afwachten. maar verwacht in de week van 18-19-20-21-22 juli ergens... Nog meer ervaringen welkom (toch, Flippo?)! Dank alvast. xxxx
Hee meiden, Ik heb na de 5e ICSI in eigen cyclus een hysteroscopie gehad. Ik had altijd een week na de tp al bloedverlies (bleef weg met gebruik van u-bollen) en na de 5e ICSI lag mijn cyclus afgelopen zomer totaal overhoop. Toen wilde ik zelf dat er beter gekeken weed bij mij. Bij ons ligt het vruchtbaarheidsprobleem bij het zaad van mijn man en is er nauwelijks onderzoek bij mij gedaan. Maar na 5 ICSI's (4 tp) en een rommelende cyclus (door de behandelingen? Medicijnen?) vond ik het welletjes. Ik wilde dat er meer onderzoek werd gedaan. Ik kreeg dus een hysteroscopie en zag er als n berg tegenop. Die camera die door m'n bmm moest, brrr. Uiteindelijk vond ik het idd wel vervelend dat staafje door de bmm en bmh, zeker toen ze die staaf heen en weer bewoog om de bm en eileiders in beeld te brengen, maar ik bleek het prachtig en een enorme afleiding te vinden om mee te kijken in mijn bm. Achteraf, ik raakte de ICSI een maand later meteen zwanger (haha, dat zeggen ze toch over 'n HSG: verhoogde kans op zwsch nadien?), vond ik het bijzonder dat ik het huisje van mijn kind van binnen heb gezien! Ik had een klein beetje napijn, was blij met partner aan m'n zij/achter het stuur. Mijn beste vriendin was toen in t zelfde ziekenhuis opgenomen vanwege gebroken vliezen en dus een naderende bevalling. Zijn de verdere middag/avond bij hen geweest. Het was een heel bijzondere dag.... Succes voor de meiden die de hysteroscopie nog zullen krijgen!
Dag Mijs! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat goed om te lezen dat de hysteroscopie bij jou positief is verlopen! Dat zei mijn gyn dus ook, dat er na een hyst. een grotere kans op zwangerschap lijkt te zijn, al is het nog niet wetenschappelijk aangetoond. Hij legde uit dat het zou kunnen omdat ze baarmoeder dan even 'schoongespoeld' is, maar er zijn geen harde bewijzen of cijfers. Ik wacht tot ik weer ongesteld word om daarna de hyst, te kunnen ondergaan. Had vandaag alweer een lichtelijk veegje roze bij het naar de wc gaan. Voorbode van de menstruatie. Nu al! Had vorige week dinsdag een positieve ovu-test, dus denk dat woensdag mijn ei was. We hebben het zondag en woensdag gezellig gemaakt, maar aangezien ik nu alweer roze spot, verwacht ik geen wonder. Dus alweer 9 dagen na ei (denk dat het donderdag doorzet, als jullie dit lezen: vandaag) ongesteld. Tja, dat heb je met bejaarde eieren... betekent dat ik dus na mijn ongie de hysteroscopie kan krijgen. Zit alleen volgende week in het buitenland, dus zal de week erop gaan worden. Ben er benieuwd naar, lees zeer veel verschillende dingen. Hoop dat we voor 8 aug nog met dr C kunnen babbelen, voor we naar gent voor de intake (op 8-8). We geven nog niet op. Niet zonder de strijd gestreden te hebben tot het bittere eind. Al weet ik nog niet hoe bitter en wanneer dat zal zijn... xxxxx