Mijn man ontkende het probleem eigenlijk. Hij dacht dat het allemaal wel los zou lopen en hij in januari ineens (super)zaad zou hebben. Hoe vaak ik ook zei dat dat niet zo zou zijn bleef die toch geloven erin. Ik heb hem gisteren eigenlijk gedwongen om info op te zoeken over azoöspermie, IVF/ICSI, MESA/TESE en KID. En pas nu ziet hij in dat er toch niet heel veel kans is dat hij ineens (super)zaad heeft in januari. Ook weet hij nu wat er eigenlijk aan de hand is. Voor mij voelt het nu pas alsof het ons probleem is en niet alleen mijn probleem. Hij mag best hoop hebben dat er in januari iets gevonden wordt, maar hij moet niet denken dat we ineens spontaan zwanger kunnen worden. Hij moet wel realistisch blijven. Ik hoop ook dat er in januari iets gevonden wordt, maar ik weet wel dat de kans niet groot is. En dat de kans dat we spontaan zwanger worden eigenlijk niet bestaat. Het is voor mn man dus nog wat onwerkelijk. Denk dat hij het pas écht gaat beseffen wanneer hij (andere) onderzoeken krijgt. Dus als de bloedwaardes goed is zal er waarschijnlijk overgegaan worden op TESE? En als het nu niet obstructief is, krijg je dan een MESA? Of gaat dat niet zo? Wij zouden indien we op kid overmoeten waarschijnlijk voor een bekende gaan. Dan moet je zeker de onderzoeken voor dat zaad zelf betalen? Dat maakt me verder niet uit trouwens hoor, maar is wel handig om vantevoren te weten natuurlijk. Mijn man heeft vorige week het chromosomen onderzoek gehad. De uitslag zullen we in januari wel horen denk. De andere bloeduitslagen horen we vrijdag. De hiv en soa testen enzo waren allemaal goed, die uitslag hebben we al gehad. @Lotje: doen jullie nu kid? Via het ziekenhuis of gewoon zelf? Balen dat de 3e poging niet gelukt is zeg *knuff* Pfff ik heb nog een hoop info op te zoeken! Wat komt er veel op je af zeg als je zoiets te horen krijgt.
meis wat je verteld dat je man hoop houdt is bij mijn man nog steeds zelfs na de tese operatie. hij hoopt en denkt nog steeds dat er ooit een wonder gebeurd en we zwanger zullen worden. maar hoe moeilijk ik het er ook soms mee heb, probeer hem zijn hoop niet af te pakken dat werkt alleen nog maar slechter. veel succes meis! xxx
Dreamer, als je zulk slecht nieuws te horen krijgt maak je verschillende fases van verwerking door. Ontkenning is 1 vd fases. Ontkenning is voor jouw vriend een manier om dit nieuws te verwerken denk ik. Alleen het donorzaad wordt niet vergoed. Alle onderzoeken volgens mij wel. Wel heel fijn als jullie voor een bekende donor kunnen gaan. Ikzelf ben na de 1e insiminatie ook overgestapt op een (voor mij) bekende donor. Hier weet in mijn omgeving niemand wat van, omdat het voor mijn vriend beter is als niemand het weet en omdat de donor het absoluut geheim wil houden. Ik heb er hier eigenlijk ook niet over geschreven, maar het is toch anoniem dus eigenlijk maakt het niet uit. Ik vond de anonimiteit via het ziekenhuis zooooo verschrikkelijk moeilijk! en onze verschrikkelijk lieve donor was ertoe bereid en ook mijn vriend is uiteindelijk om gegaan voor de bekende donor. Mijn vriend had er eerst veel moeite mee omdat er voor zijn gevoel een 3e bij betrokken was. Hij kent de donor zelf niet en wil hem ook niet kennen, dat maakt het voor hem makkelijker. Je hebt altijd zelf de keuze of je voor een MESE/TESE operatie wil gaan. Alleen als de bloedwaardes (volgens mij FSH) te hoog is is de kans groot dat de ballen zelf geen zaadjes aanmaken. De kans is dan alleen heel erg klein dat er bij een operatie (MESE/TESE/PESA) iets wordt gevonden. Het komt trouwens wel eens voor hoor dat er bij een 1e onderzoek 0 zaadjes worden gevonden en bij latere onderzoeken wel.. (zie ook eerdere berichten in dit topic). Dus er is nog hoop, maar wel goed om nu alvast na te denken over wat je wil als het niet zo blijkt te zijn. sterkte!
Jullie doen het dus met zelfinseminatie? Lijkt me wel heel moeilijk hoor. Ik ben er voor mezelf nog niet overuit of ik op kid over zou willen als 0 echt 0 blijft hier. Zou ook niemand weten die als donor in aanmerking zou komen (geen broers) Hoe zijn jullie tot het besluit gekomen? Vind je vriend het moeilijk dat het kindje niet van hem is? Blijft de donor in het leven van jullie kindje? Je hebt zelf pco zie ik in je onderschrift. Krijg je nu wel clomid dan? Of niet omdat jullie nu niet via het ziekenhuis bezig zijn met een donor? Als ik teveel vragen stel moet je het gewoon zeggen hoor! Ben nogal nieuwsgierig aangelegd geloof ik Hier weet helemaal niemand van onze kinderwens en nu dus de problemen die erbij komen. Mochten we verder moeten met TESE gaan we het wel vertellen (moeten we toch een eindje rijden en gezien ik geen rijbewijs heb..) Bij MESA weet ik het nog niet, daarvan zit een centrum hier in de buurt. En bij kid? Dan zou ik idd niet willen dat anderen het weten. Niet voor mn man, maar al helemaal niet voor ons kindje dan. Ontkenning was voor hem idd de manier om ermee om te gaan. Maar hij merkt nu ook dat er geen verschil is, want het probleem gaat niet weg door het te ontkennen. Nu zitten we tenminste op 1 lijn, dat scheelt een hoop spanning. Er is idd nog hoop, maar de kans dat er wel wat gevonden zou worden was erg klein aldus de gyn. Er waren ook geen dode zaadjes gevonden, dus dan is de kans gewoon klein dat er zaad aangemaakt wordt. Maar we merken het in januari allemaal wel! Gelukkig zijn de 2 drukste maanden van het jaar aangebroken, dus we hebben genoeg te doen. Geloof dat elk weekend van dit jaar al volgepland staan En we zijn beiden zeer positief ingestelde mensen, dus we maken gewoon het beste van de komende tijd!
ja wij doen het nu inderdaad door zelfinsiminatie. Wel een heel geklungel hoor, eerst een half uur rijden met het potje tussen mn benen Wij waren er eigenlijk heel snel over uit dat we voor KID zouden gaan. Kinderloos blijven is voor mij geen optie en adoptie voor hem niet, dus veel keuze heb je niet. Ook wilden we onszelf de teleurstellingen van TESE/ICSI voorkomen (de kans op succes was bij ons echt minimaal) dus we zijn meteen voor KID gegaan. Omdat we niet langer konden wachten (echt geen geduld meer voor wachtlijsten) zijn we naar Duitsland gegaan. (Geen wachtlijst maar wel mega duur). Al moet ik zeggen dat we net een brief hebben gekregen van Arnhem (hadden we ons wel op de wachtlijst gezet)dat we in januari al terecht zouden kunnen, terwijl we daar in juni pas het gesprek hebben gehad. Dus wachtlijst is gek genoeg dus maar 6 maanden (ze zeiden 1 jr). Valt dus reuze mee! Nu dus door overgestapt op een bekende donor. Ik ben wel bij dezelfde gyn gebleven. Heb daar elke maand follikelmetingen en mag aan clomid, maar mijn cyclus is de laatste tijd wel redelijk dus probeer het eerst zonder hormonen. ik zou als ik jou was wel een goede vriendin of bv je moeder in vertrouwen nemen hoor. Dit is niet niks om alleen te moeten verwerken en het is fijn als er mensen met je meeleven. Wij zijn trouwens wel open naar goede vrienden en familie toe wat betreft de donor (alleen weet dus niemand dat ik de donor ken). Ook zullen we open zijn naar ons kindje toe. Ik heb meerdere malen gelezen dat het het beste is voor het kindje om het hem/ haar al op jonge leeftijd te vertellen. Mijn vriend uit het niet zo, maar ik weet dat hij er wel veel moeite mee heeft dat het niet van hem is. Wel maak ik me best wel eens zorgen om de toekomst. Hoe gaat ons kindje ermee om? en zal mijn vriend wel v/h kindje gaan houden alsof het zijn eigen kindje is. Maar goed ik probeer er nog maar niet te veel over na te denken, alleen zwanger worden is al moeilijk genoeg helaas. Vraag gerust hoor! liefs lot
Dat is dus ook waarmee ik in mn hoofd zit. Zou hij er wel van kunnen houden alsof het zijn kindje is? Maar als ik dan zie hoe hij met mn nichtje omgaat en hoeveel hij daarvan houdt, dan denk ik ja, hij zal ervan houden. Maar toch zal een eigen kindje anders zijn... Moeilijk hoor. Maar wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die over dat soort dingen zo denkt. Ik hoop dat jullie het (snel) lukt om zwanger te worden met KID Wij kregen gisteren de uitslag van het bloedonderzoek. Ze kon er eigenlijk weinig uithalen. Ze zien wel aan het bloed dat het lichaam probeert zaad aan te maken (geen idee wat ze dan daarmee bedoeld ) dus dat het probleem waarschijnlijk aan de zaadbal zal liggen. Maar over obrstuctie kon ze niks zeggen Volgens mij houdt dat dan in dat we voor TESE zouden moeten wanneer er met januari weer 0 zaadjes zijn? Als er met januari zaad gevonden wordt, dan gaan ze het meteen bewerken zodat ze weten waarvoor we in aanmerking komen. Dus ik duim keihard dat ze gaan bewerken, want dat betekend dat er zaad gevonden is We moeten 16 januari weer een potje inleveren. In principe kunnen we de volgende dag al een afspraak maken, maar de 16e is op een vrijdag. En ik wil niet weer telefonisch de uitslag krijgen! Dus denk dat we dan voor vrijdag de 23e een afspraak gaan maken. Dan zijn we vrij en hebben we de hele dag en het hele weekend om de uitslag samen te verwerken. Want wat de uitslag ook zal zijn, het zal sowieso impact hebben natuurlijk. We krijgen dan ook de chromosomenuitslag. Dus ja, nu maar wachten tot 16 januari... 2 hele maanden ... *slik* Hoeveel dagen voor de zaadtest hebben jullie niet geklust? Wij hadden de vorige keer 3 dagen niet geklust en gaan nu maar 5 dagen niet klussen denk. Zal dat helpen?
Dreamer, hoe gaat het nu met je? Irritant he dat wachten. 2 maanden is dan zo lang. Wij moesten volgens mij tenminste 4 dagen onthouding hebben voor de zaadtest. Moeilijk he. Ik denk dat iedereen die via een donor zwanger moet worden die angsten wel heeft. Maar waarschijnlijk denk je er op het moment dat het kindje eenmaal geboren is nauwelijks meer aan dat het biologisch niet van de vader is. Wel denk ik dat ik, omdat ik de donor ken, de donor misschien regelmatig in het kindje ga herkennen. dat is wel raar. Daarom ben ik eigenlijk wel blij dat mijn vriend de donor niet kent, dat maakt het misschien wat makkelijker voor hem. Ik heb het gevoel dat mijn eisprong er weer aan komt. Gisteren en eergisteren had ik een heel licht positieve ovulatietest. Gelukkig heb ik maandag een follikelmeting. Wel heel irritant, ik word er elke keer een beetje gespannen van. De hoop dat het allemaal gaat lukken; dat ik de eisprong niet mis en dat de donor kan.
dat verschilt ook nog wel eens per ziekenhuis. het staat op het formulier geschreven dat je mee krijgt, hoeveel dagen onthouding je moet hebben. de ene keer is het 3 dagen de andere keer 5 dagen.
Hoe is de FM gegaan Lotje? Komt je ei eraan? Lukt het met de donor? Ik ga voor je duimen Bij ons staat op het formulier 3 tot 5 dagen. Vorige keer 3 dagen gedaan, dus nu pakken we dan maar de 5 dagen. Ik denk dat ik vandaag weer ongi ga worden. We klussen nog wel gewoon rond mn ei. Doe geen ovu testen meer, temp nog wel. Maar mn man wil geen kans missen. Ik wil hem zn hoop niet ontnemen en zo heb ik toch nog het gevoel ermee bezig te zijn. Dus voor ons beider gevoel toch maar elke ronde klussen. En ook al weet je beter, toch is het weer balen als je weer ongi wordt. Nog maar anderhalve maand wachten ...
Hoi Dreamer, de follikelmeting afgelopen maandag was een teleurstelling. Ik had maar een follikel van 11 mm. Ook deze maand heb ik dus weer een hele lange cyclus. Morgen krijg ik weer een echo. Frustrerend hè. Ik weet nog dat wij toen we het nieuws net gehoord hadden ook nog gewoon doorklusten rond mijn ei. Ook vond ik mijn vruchtbare periode altijd extra moeilijk, moest rond die tijd altijd vaak huilen. Maar jullie hebben nog maar 1 zaadonderzoek gehad toch? je weet maar nooit.
Balen dat je cyclus weer zo lang is zeg! Volgende ronde toch maar aan de clomid? Mijn cyclus was deze ronde 26 (ongi is doorgebroken vanmiddag) Vorige was 33 dagen, voor het eerst dat ie zolang was. Denk dat de stress ermee te maken heeft gehad toen. We hebben pas 1 zaadonderzoek gehad idd. Maar wel met de mededeling dat de kans op spontane zwangerschap 0 is. Het was echt azoöspermie helaas en eigenlijk was dat ook wat we altijd al gedacht hebben. Dus ik vrees dat 16 januari dezelfde uitslag gaat geven. Maar goed, tot die tijd probeer ik gewoon hoop te houden. Is wel heel moeilijk, want mn gevoel én verstand zeggen dat er geen hoop is... De wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus daaruit put ik dan maar hoop.
Dreamer, hoe gaat het nu met je? en hoe bedoel je dat jullie altijd al gedacht hadden dat je vriend azoospermie zou hebben? ik ben echt blij! onze donor is zooo lief! hij wil deze maand 2 x doneren! mijn ei komt er nu weer bijna aan volgens mij en vandaag hebben we daarom de 1e poging gedaan. Maandag heb ik weer een fm en dan gaan we maandag of dinsdag weer insimineren! als het deze maand niet lukt dan ga ik waarschijnlijk weer aan de hormonen. vorige fm heb ik het daar ook over gehad met de gyn, maar ze zei dat ik maar met de arts in duitsland moest overleggen ik durfde alleen niet te zeggen dat we zijn overgestapt op een bekende donor omdat ik bang ben dat ik dan geen follikelmetingen meer krijg. Maar goed ik ga het toch maar vertellen maandag.
Mijn man heeft altijd gedacht dat hij onvruchtbaar was door zijn verleden en omdat het niet wilde lukken kreeg ik die gedachte dus ook. Voor ons was het dus een bevestiging van onze angst. Hoe het gaat .. Ik heb heel het weekend meerdere keren de opmerking gehoord dat je met een vingerknip een kind neemt (letterlijk zo gezegd) En merk toch wel dat dat soort opmerkingen moeilijker worden om mee om te gaan. Ook de onzekerheid en het wachten gaat zwaarder drukken. Gelukkig is het morgen al december en duurt het 'nog maar' anderhalve maand voor we weer iets kunnen doen. Wat fijn dat de donor 2 keer wil doneren zeg Ik hoop echt dat je eitje maandag springt, dan zit je helemaal goed met insemineren Werkt het ziekenhuis niet samen met die in Duitsland dan? Ik hoop dat ze gewoon fm's geven als je met een eigen donor werkt. Misschien eens een topic over openen om te vragen of andere dames er ervaring mee hebben? Ik ga duimen voor een goed ei voor je
nou ja zeg, wat een idiote opmerkingen! ik zou me daar zo boos over maken! iedereen moet toch weten dat kinderen krijgen niet voor iedereen vanzelfsprekend is, pff. En wat bedoel je met zijn verleden? is er ooit iets gebeurd, waarom hij dat dacht? Ik heb morgen gelukkig weer een fm. Gek genoeg was de ovu test vandaag nog niet positief, terwijl ik toch echt merk dat mijn eisprong eraan komt. Nee het ziekenhuis werkt niet samen met duitsland (was een privékliniek). Ik denk dat als mijn cyclus regelmatig was geweest dat ze zouden stoppen met de follikelmetingen. Maar nu hij zo onregelmatig is kan ik me dat niet voorstellen.
lotje: wat lief van de donor. ik hoop dat het deze keer gaat lukken, zou een mooi kerstkado zijn. dreamer: vervelend als mensen van die opmerkingen maken. ik maak me soms ook boos om sommige dingen, sommige mensen beseffen niet dat niet iedereen makkelijk kinderen kan krijgen. vervelend al dat wachten. wij hebben in het begin ook gewoon door geklust in de hoop dat het misschien toch nog wat zou worden. maar dat doen we nu niet meer. mijn man heeft geloof ik wel 4 keer een zaadtest moeten doen. allemaal 0 ik hoop dat de uitslag van de cromosomen goed is dan mag je in iedergeval door voor tese.
ik heb vandaag weer een fm meting gehad, maar het was echt een drama. Follikel was nog steeds 12 mm, dus hij is de hele week niet gegroeid. Ik begrijp er niets van. Heeft de donor afgelopen zaterdag dus helemaal voor niets gedoneerd de kans is groot dat ik deze maand helemaal geen eisprong ga krijgen. waarom moet het nou toch altijd allemaal zo moeilijk gaan! ik baal echt!
nou goed nieuws! We hebben voor de zekerheid progesteron laten prikken om te kijken of ik niet tussen de metingen door toch een eisprong heb gehad. Ik kreeg vandaag de uitslag dat ik idd toch al een eisprong heb gehad, waarschijnlijk afgelopen zaterdag! Kan niet beter, dat was precies de dag van de insiminatie, ik ben zo blij! Wel heel vreemd hoor. Op woensdag een eitje van 12 mm en de zaterdag erop al gesprongen ik begrijp er helemaal niets van maar iig goede timing! Ik heb het zkh verteld van de bekende donor en inderdaad ik krijg geen follikelmetingen meer
Dan is je ei heel snel gegroeid of erg klein gesprongen. Was je progesterongehalte wel goed verder? Tsss wat kort door de bocht zeg dat ze je nu niet meer willen helpen! Ook geen clomid dan zeker? Maar ik ga gewoon keihard duimen dat je geen fm of clomid meer nodig zal hebben! Je gaat gewoon zwanger zijn nu deze ronde
ik hoop dat het raak is en dat je dat allemaal niet meer nodig hebt. is die donor niet via het zh dan?