Maandag krijgen we om 14.45 uur de uitslag! Heb een afspraak met weer een nieuwe gyn. Als het goed is krijgen we dan ook de chromosoom en bloeduitslagen. En ook krijgen we meteen te horen wat er gaat gebeuren als alles goed is. Maar das altijd afwachten als je weer iemand krijgt die je niet kent. Zo'n leerling mag je wegsturen hoor! Dus onthou dat voor eventuele volgende keren. Een leerling mag je ten alle tijden wegsturen als jij je daar niet prettig bij voelt! Zo vragen ze ook wel eens of ze de gesprekken mogen filmen. Voel je vrij om nee te zeggen als je dat niet wilt. Bij ons is het de 1e keer niet aangeboden. En moet zeggen dat ik toen toch wel wat hulp had kunnen gebruiken! Nu zal de uitslag veel minder hard aankomen en zal de impact minder zijn. Of minder, anders. We weten nu al veel beter wat ons te wachten staat en hoe we beiden omgaan met dit soort nieuws. Maar over het loslaten. Is dat echt wat je zelf wilt? Of denk je dat je sneller zwanger zal raken wanneer je het wat loslaat? Ik persoonlijk ben ook veel bezig met zwanger worden. Maar ik ondervind er zelf geen problemen van. Ik leef er niet anders door dan voorheen. Leef jij er anders door dan voorheen? Loop je tegen problemen aan erdoor? Hou jij graag de controle over dingen?
He meiden, Het is makkelijker gezegd dan gedaan: er niet zoveel mee bezig zijn. Hoe kan dat nou?! Zeker omdat je de hele dag overal zwangere ziet; vriendinnen, collega's, zelfs reclames op tv. En dan zijn er ook nog van die tactische mensen die informeren 'hoe het ervoor staat, komen er al kindertjes'? Zo pijnlijk! Ik merk dat het bij mij met periodes gaat; soms kan ik het niet loslaten en denk ik er heel veel aan. Soms ook lange tijd niet. Dreamer: spannend zeg! Maandag de uitslag! Laat je het weten?! Lotje; wat verschrikkelijk dat je KID weer niet is gelukt... Ik kan me voorstellen dat het iedere keer zwaarder wordt. Als je merkt dat het zoveel met je doet zou ik wel hulp zoeken (in wat voor een vorm dan ook). Baadt het niet dan schaadt het niet. Lana; ook jou raad ik hetzelfde aan.. Wij hebben nog niks aangeboden gekregen maar ik heb nu ook het gevoel dat ik het nog niet nodig heb. Mijn vriend en ik zitten erg op 1 lijn, we kunnen er goed samen over praten maar ook met vrienden. Ik merk dat ik het door erover te praten een plekje geef. Wij hebben ook een spannende week voor de boeg; donderdag weten we meer. Hoe slecht de uitslag misschien ook zal zijn, ik ben wel blij dat we dan weer iets meer duidelijkheid hebben... Sieb; jij toch ook donderdag? Spannend! Ging jij deze week nou ook naar geertgen of vergis ik me? Fijn weekend nog!
Helaas, er waren weer 0 zaadjes gevonden Ook was er uit het bloedonderzoek gebleken dat zn FSH veel te hoog is. Echt belachelijk dat de andere gyn dat niet heeft gezegd Zij zei dat er niets uit te halen viel, enkel dat hij wel probeerde om zaadjes aan te maken. Ook zijn zn zaadballen week. En dat had zij dus ook niet gezegd We gaan nu voor een TESE in het AMC. Morgen moet ik bellen voor een afspraak. Moet zelf het nr opzoeken (dus als iemand het heeft?) want dat kon ik vast zelf wel heel goed. Echt, het ging zo raar allemaal. Kreeg het gevoel van: we kunnen niks voor jullie betekenen dus rot nu maar op De gyn schat de kans dat er bij de TESE wel zaadjes gevonden worden erg klein. We zijn nu dus aan het nadenken over KID. We staan er beiden voor open. Dus we gaan nu info opzoeken om zo te zien of het iets voor ons is. De gyn zei trouwens dat Nijmegen het beste was voor een tese. Maakt dat verschil dan? Wij hebben gewoon het amc gekozen, dat is al anderhalf uur rijden. Nijmegen is helemaal 2,5 uur. Mn hoofd loopt een beetje over. Gedachten schieten van hot naar her. Maar omdat ik wel verwacht had dat we op TESE over moesten ben ik niet heel erg van slag. Nog niet tenminste, misschien komt de klap nog...
Hey meis Wat een slecht nieuws weer voor jullie zeg. Als de hormonen bij een man niet in orde zijn kunnen ze daar toch ook wat aan doen dacht ik. Volgens mij zien ze dan pas verbetering met 6 maanden als het wel komt dan. Nou heel veel sterkte daar.
@S1986: ze hebben tegen ons niets gezegd over dat het te verbeteren valt. Hij zei alleen dat aan de hoge FSH te zien was dat het al heel lang niet goed zit. En omdat zn zaadballen week zijn dacht hij dat het misschien niet goed ontwikkeld was (en het dus echt al heel lang fout zit) Dus denk niet dat er iets te verbeteren valt helaas. Heb net gebeld naar het AMC voor een intake afspraak. De eerste mogelijkheid was op dinsdag 7 april om 9 uur Maar omdat het vanaf hier 1 file is naar Amsterdam ging ze even kijken of het op een later tijdstip kon. Kon wel, maar dan zaten we al op eind mei Heb dus maar 7 april gekozen. Maar jeetje zeg, wéér 3 maanden wachten De afgelopen 3 maanden waren al zwaar, hoe zullen de komende 3 maanden dan zijn? En dan weer wachten op de TESE. Hoelang duurde het bij jullie voordat de TESE gedaan werd? Dus de tijd tussen intake en werkelijke TESE? Voel me echt leeg nu zeg Had toch gehoopt dat het wat sneller zou gaan vanaf nu
Pff jeetje wat een tegenvaller zeg. Ik weet hiet niet veel van hoor maar dacht dat ze het in belgie en of duitsland wel mogen doen. En zal er dus een minder lange wachtlijst zijn denk ik. Sterkte
dreamer: wat vreemd dat jullie zelf een afspraak moeten maken in het amc. wij werden doorverwezen en kregen een brief thuis gestuurd met wanneer de afspraak was. het duurt wel even, misschien dat ze in het amc nog een aantal testen overnieuw willen doen. wij zijn ook nog steeds aan het wachten tot we tese kunnen doen ( sinds augustus). ik wil je niet teleurstellen maar ik denk dat je wel rekening mag houden met 6 maanden. veel sterkte!
Wat een heftige week deze week! In het begin van de week onze hond in laten slapen, flink de griep te pakken en dan nog de onderzoeken... Tjonge tjonge wat een openbaring weer. Gister naar Geertgen geweest. Wat een heerlijke, eerlijke kliniek. De gynacoloog daar had meteen zoiets van waarom worden jullie doorgestuurd naar het Raboud. De fsh waarde van mijn man is 55! Dat verhaal hadden we dus nog niet gehoord, dat dit dus ook betekend dat het niet goed is. Om een lang verhaal kort te maken de gynacoloog daar vroeg hoeveel bewijs we nog wilde hebben dat er echt geen zaadcellen te vinden zijn. Dit concludeerde hij uit de grote van de ballen, de fsh waarde en het zaadloze sperma. Al met al best schrikken maar wel eindelijk duidelijkheid. Vandaag naar het Radboud. Daar kwam eigenlijk hetzlefde verhaal naar boven maar daar kwamen ze ook nog met het testesteron (hoop dat ik het goed schrijf) verhaal. Deze is zoiezo te laag. Dat zou kunnen betekenen dat als we Tese laten doen dit chronisch te laag word en mijn lief alleen nog maar in bed wil liggen en geen fut meer heeft voor wat dan ook. Hier schrokken we van. Mijn lief voelt zich s'avonds vaak best futloos en denkt dat dit hier ook mee te maken heeft. De kans dat een Tese zou slagen is al veel lager dat gemiddeld (50-50). Dus moeten we dit risico gaan nemen? Een hele moeilijke keuze. Maar eigenlijk hebben we hem al gemaakt. Ik denk dat we voor de gezondheid gaan van iedereen en verder gaan met KID... Hoe is het met de rest?
@S1986: ik heb op internet gelezen dat hormoon behandeling alleen kan helpen bij een te lage FSH, dus niet een te hoge. @Mari: een half jaar .. pff. Dan zitten we alweer in december! Nou ja, ik hou er maar rekening mee, dan kan het misschien alleen maar meevallen? Vind je het moeilijk dat TESE echt jullie allerlaatste kans is op een kindje? Of wil je man wel voor adoptie gaan? Sterkte met afwachten meis! @Sieb: gecondoleerd met jullie hondje. Lijkt me vreselijk om te moeten doen! Zo, 55 is wel extreem hoog zeg! Ik heb wel gelezen dat ook met een hoge FSH zaadjes gevonden kunnen worden bij een TESE. Ik weet de waarde van mn man zn FSH niet (in de emoties vergeten te vragen, maar ben wel heel benieuwd..) maar weet enkel dat deze te hoog is. Balen dat het testosteron te laag is zeg. Ik weet dat ze dit idd in de gaten houden voor en na de TESE. Lijkt me een moeilijke keuze om zonder TESE voor KID te gaan. Ik wens jullie veel sterkte met de werkelijke beslissing maken. Wij denken ook over KID en weten sinds vandaag allebei op welke manier wij dit zouden willen mochten we ervoor gaan. Namelijk IUI-D in het ziekenhuis (kliniek) met een onbekende donor. Heel interessant om te merken hoe je gedachten gaandeweg kunnen veranderen. Nu nog bedenken of we werkelijk voor KID willen gaan als de TESE niets oplevert. Ben iig heel blij dat we op 1 lijn staan over de manier van KID!
Ik ben nu trouwens wel heel benieuwd geworden naar de FSH van mn man. Kan ik morgen gewoon naar de afdeling gyneacologie bellen om deze op te vragen? Ik heb geen vaste gyn gehad namelijk, elke keer een andere. En aangezien we nu doorgestuurd zijn naar het amc... Maar wil graag de precieze waarde weten zodat ik daarover info op kan zoeken. Dan kan ik me daarop instellen. @Sieb: is er bij jullie gesproken over het volume van de zaadballen? Neem tenminste aan dat je bedoeld dat je man zn ballen klein zijn? Bij ons werd er ook gezegd dat zn zaadballen kleiner zijn dan normaal. De gyn zei zelfs dat ze misschien een hele zaadbal eruit moeten halen voor de TESE Ik weet niet wat voor megahap ze normaal nemen dan? Wat was de testosteron waarde van je man?
Ik heb nu dinsdag een telefonische afspraak. Dan kan ik de FSH en testosteron waarde vragen. Ga ik ook meteen vragen of een TESE wel kan met die waardes en wat hij als kans inschat dat er iets gevonden wordt. Hoop het op deze manier wat prettiger af te kunnen sluiten, want nu heb ik zo'n nare smaak overgehouden aan het laatste gesprek.
De exacte testosteron waarde weet ik niet hebben we eerlijk gezegd niet naar gevraagd. Er komt zoveel op je af. Ik heb wel vandaag nog een keer met de gynacoloog gesproken van Geertgen en die zei me dat het geen levensbedreigend risico was wat we namen met een Tese maar wel een zielbedreigend risico omdat de waarde al zo super laag is. Zo ernstig is het dus. We willen samen geen risico lopen dat we straks een biologisch kindje hebben van ons samen of nog niet eens want ze gaven ons het percentage van 5 a 10% kans en een man die ik kan op laten nemen in een psychiatrisch ziekenhuis omdat hij niet meer kan. Dat kan niet de bedoeling zijn van alles doen om een kindje te krijgen. WE willen graag een kindje samen! Wat een super moeilijke keuzes allemaal... Gelukkig hebben we best wel tijd om hierover te praten en kunnen we dat ook met elkaar!
@Sieb: ik las dat de testosteron waarde maar tijdelijk zou dalen. (staat op de site van het amc) Maar jij hebt het over chronisch. Zei de arts in Nijmegen dat het testosteron chronisch lager blijft na de TESE dan? Ga je in Geertgen KID doen? Ga je wederkerigheid doen? Ik ben nu heel veel aan het lezen en ervaringen aan het vragen om zo tot een keuze te kunnen komen. Nu blijft het maar door mn hoofd spoken. Succes met je keuze Sieb!
Hallo allemaal wat een openbaring. Eindelijk een forum waar mensen opzitten die iets weten en snappen. Mijn vriend en ik hebben exact hetzelfde te horen gekregen (als lotje )in september 2007. helemaal geen zaadcellen. Eerst naar de gyn daar werden we ook niets wijzer en die zij bij de eerste ontmoeting dat we maar aan kid moesten denken. Doorgestuurd naar Nijmegen voor een tese volgens onze gyn de enige optie.Mijn vriend heeft alle onderzoeken ondergaan en alle uitslagen waren positief bloed goed, hormonen goed, ballen goed, dna goed. en toch nog steeds geen verklaring waarom er geen zaadcellen zijn GGGGGRRRRR. Onze uroloog in Nijmegen is wel een aardig mens ze is belgische en erg daadkrachtig. De eerste reactie was dat alle vooronderzoeken goed waren en dat er in principe wat moet zijn ?. Ook stelde zij voor toch eerst een pesa te doen. In Maart zijn we aan de beurt ik kan niet meer wachten ben het helemaal zat wil met gemak wel eens duidelijkheid. Wat een gedoe toch maar ik ben wel heel blij dat ik eindelijk dit forum gevonden heb. heel veel liefs Maartje
Hallo Dreamer wij zijn onder behandeling in het radboud en over de wachttijden die vielen voor ons wel mee. In oktober hadden we de afspraak en we zijn nu in maart aan de beurt. Dat het allemaal wat langer geduurd heeft komt door de 70 dagen alcohol vrij periode. Dit heeft volgens mij te maken met de rijpings periode van zaad dat is geloof ik drie maanden. Ik ben wel blij dat het bijna zo ver is want als het tegenvalt moeten we nog weer besluiten nemen over kid en als we daar voor gaan dan nog weer op een nieuwe wachtlijst. geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. alsof we niet al lang bezig zijn liefs Maartje
Welkom Maartje! Jammer dat je je ook bij ons moet aansluiten. Fijn he al die herkenning! Ben je echt al sinds september 2007 aan het wachten op duidelijkheid? Jeetje! Of bedoel je september 2008? Wel fijn dat het bij jullie wat sneller gaat zeg! Hebben jullie de uitslag van de chromosomen test al gehad? En wat is de FSH en testosteron gehalte van je man? Weten ze de oorzaak van je man zn onvruchtbaarheid? Ik wist niet dat je 70 dagen geen alcohol gedronken mocht hebben voor de TESE. Je bent de eerste die het zegt! Nu drinken we allebei al geen druppel meer sinds we besloten voor kids te gaan, dus die 70 dagen is geen probleem. Misschien werkt dat in ons voordeel. Gaan jullie pas nadenken over KID wanneer de TESE niets oplevert? Wij denken er nu al overna en als we ervoor kiezen laten we ons meteen op de wachtlijst zetten. Deze is nu 9-12 maanden voor zover ik weet. Dus dan zouden we ongeveer meteen door kunnen als de TESE niets oplevert. Wel een moeilijke beslissing hoor! @Sieb: wij hebben vanavond naar aanleiding van jouw verhaal ook gepraat over de waardes, kansen en gevolgen. En ook wij hebben besloten dat wanneer er kans is op blijvende schade, dat we geen TESE laten doen. We hopen nog zeker 60 jaar te leven, dus dat willen we wel in goede gezondheid doen natuurlijk. En kinderen van jezelf is leuk, maar als je er daardoor niets leuks mee kan doen schiet het ook niet op. Ik ben trouwens wel een beetje bang dat ook hier de TESE niet door zal gaan. De gyn heeft namelijk de TESE niet als optie genoemd maandag. Hij begon meteen over KID. Het was dat ik begon over TESE, anders had hij er niets over gezegd. Ben dus bang dat de waardes ook erg slecht zijn waardoor TESE eigenlijk geen kans van slagen heeft en er wel kans is op blijvende schade. Hoop hier dinsdag duidelijkheid over te krijgen. Hoe zijn ze aan de 5 - 10% gekomen eigenlijk?
Mijn mannetje heeft heel wat aangeboren afwijkingen. Vlak na zijn geboorte heeft hij heel wat levensbedreigende operaties gehad. De kinderarts van toe vertelde op dat moment tegen zijn moeder dat in de rest van zijn leven hij diverse dingen in zijn lichaam tegen zou komen die niet te verklaren zouden zijn en waarschijnlijk te maken hadden met de moeilijke start van zijn leven. Hij heeft nu eigenlijk nergens geen last van en we leiden een heel normaal leven. Er zijn alleen wat hele kleine dingen waar hij rekening mee moet houden. Dit en ook nog de extreem kleine ballen (lage volume), de zeer hoge fsh waarde en de ontbrekende zaadcellen in zijn sperma maakt de kans voor ons kleiner. Het testosteron gehalte is weer een ander probleem waar we rekening mee houden. Dit alles bijelkaar opgeteld en het slagingspercentage van ICSI icm Tese maakte dat de gynacoloog kwam op 5 á 10%. Dit geld dus echt voor ons. Misschien dat het voor jullie dreamer hoger is? Ik hoop het voor jullie. We gaan inderdaad voor wederkerigheid met KID. We weten net als iedereen hier hoe het is om niet zomaar kinderen te krijgen en als ik een ander kan helpen zoals wij straks door een ander geholpen worden dat ben ik daar heel trots op. We hadden zoiezo al besloten mochten we wel een kindje krijgen via Tese dat wilde ik nog doneren. Hopelijk heb ik hiermee al je vragen beantwoord!
hoi meiden, helaas kan ik me ook bij jullie aansluiten. Wij hebben gisteren tehoren gekregen dat er geen zaadcellen gevonden waren in het sperma van mijn man. En dat terwijl ik naar de dokter ging omdat mijn cyclus op z'n gat ligt! Ik ben afgelopen dinsdag naar de ha geweest, woensdag bloed laten prikken en sperma weggebracht, gisteren het verschrikkelijke nieuws gekregen dat er geen zaadjes te zien waren. De huisarts had gezegd, als we jou na laten kijken dan kunnen we beter gelijk ook maar kijken hoe het met de zwemmers van je man gesteld is. We gingen er eigenlijk vanuit dat er bij mij iets niet goed zat en dat het daarom niet wilde lukken. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat naast mijn steeds langer worden cyclus er ook iets met mijn man aan de hand kan zijn! Ik heb een aantal pagina's van dit topic gelezen en ik zou het wel heel fijn vinden om met jullie mee te mogen kletsen, met meiden die weten waar ik nu doorheen ga. Kan wel goed met mijn man erover praten, maar verder weet eigenlijk nog niemand dat we een kinderwens hebben, laat staan dat dit aan de hand is! Op dit moment zie ik echt heel m'n toekomstbeeld in duigen vallen en ik zie heel erg op tegen alles wat komen gaat. Volgende week wordt het sperma van mijn man opnieuw nagekeken en vrijdag hebben we weer een afspraak bij de huisarts, dan worden we doorgestuurd. Heb echt geen idee wat ik allemaal kan verwachten. Nu lees ik hier dingen over PESA en TESE, wat is dat precies? Welke onderzoeken hebben jullie gehad? Ik weet echt op dit moment niet goed hoe hiermee om te gaan. We hopen vurig dat er in de vorige test iets mis is gegaan en dat het vrijdag allemaal wel mee valt, maar verwacht dat het tegen gaat vallen. Hebben jullie tips, dingen die ik moet vragen als we bij de huisarts zijn? Sorry dat het zo'n lang stuk is geworden, maar moest echt even m'n verhaal kwijt
Welkom Star, balen idd dat je je hierbij aan moet sluiten. Maar de herkenning is erg fijn! Wat worden jullie snel geholpen zeg! Wees daar alvast maar heel blij mee. Wij moesten allereerst al 2 maanden wachten om naar de gyn te mogen, toen nog een week voor de zaadtest en nog eens 2 weken voor de uitslag. En daarna weer 3 maanden voor de volgende zaadtest. Dit is bij jullie dus allemaal al in 1 week gedaan. Wat er nu gebeuren gaat is dat je naar de gyn gaat. Daar worden vragen gesteld en bloed afgenomen. Zowel bij jou als bij je man waarschijnlijk. Ook gaan ze misschien aan je man zn ballen voelen om te kijken of hij spataderen heeft of cystes, of hij wel zaadleiders heeft en of zn ballen zijn ingedaald. Hij zal waarschijnlijk nog een zaadtest moeten doen in het ziekenhuis. Misschien al snel, misschien pas over 3 maanden. Die 3 maanden is omdat zaad elke 3 maanden wordt aangemaakt. Hebben jullie wel 3-5 dagen onthouding gehad voor het inleveren van het eerste potje? Is hij ziek (koorts) geweest afgelopen 3 maanden? Zijn er helemaal geen zaadjes gevonden of wel dood zaad? Als er in de 3 maanden helemaal geen zaad is gevonden, dan kunnen jullie doorgestuurd worden voor een MESA/PESA of TESE. Dit zijn operaties aan de ballen om te kijken of daar wel zaad gevonden wordt. Google maar eens, dan wordt het je wel duidelijk. Voorlopig zal het een hoop wachten worden helaas. Wachten op onderzoeken, wachten op uitslagen. Heel veel sterkte met dit alles verwerken! En ik ga duimen dat er volgende week wel zaadjes worden gevonden! @Sieb: ik las gisteren dat het volume minimaal 8ml moet zijn willen ze een TESE uitvoeren. Daar schrok ik wel van! De gyn zei tegen ons dat mn man 10ml had, maar dat is toen alleen op gevoel gemeten. Of het dus werkelijk zo is weet ik niet. Ik weet niet wat het volume bij jouw man is? Maar eigenlijk is het dus medisch verleden, volume, FSH waarde en testosteron waarde die voor de kansberekening zorgen? Ben benieuwd wat voor kans ze ons gaan geven. Knap dat jullie voor wedekerigheid kiezen! Ik weet namelijk niet of ik dit zou kunnen. Ze werken er ook niet mee bij het MCK, dus wil er nu ook nog niet over nadenken. Maar echt respect dat jij het gaat doen!
hoi dreamer, ja fijn he, een huisarts die gelijk actie onderneemt! Ik wist niet dat we aan onthouding moesten doen voor inleveren van het sperma. Zit nu even terug te denken, maar we hebben zondag voor het laatst geklust en woensdag het potje ingeleverd. Kan er nu wel rekening mee houden voor de volgende keer. Waarom is dat trouwens, als er toch maar een keer in de drie maanden zaadcellen worden aangemaakt? (of is dat een domme vraag?) Vind het trouwens belachelijk dat je twee weken moet wachten op de uitslag als het blijkbaar ook in 2 werkdagen kan! Mijn man was dinsdag trouwens niet lekker en heeft toen een ibuprofen ingenomen, misschien dat dat ook invloed heeft? We hebben al samen gepraat over wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. Mijn man heeft als baby een liesbreuk gehad en als kind een ongeluk met de fiets gehad waarbij z'n ballen gekneusd zijn. We vermoeden dat een van de twee (of beiden) een rol spelen. Voor zover ik weet zijn er geen zaadcellen gevonden, maar heb de ha alleen telefonisch gesproken en was zo overbluft dat ik niet heel veel vragen heb gesteld. Vrijdag mogen we terugkomen. Inderdaad fijn dat dat allemaal zo snel gaat. We worden dan doorgestuurd naar de vruchtbaarheidspoli, hoop dat we daar ook snel terecht kunnen! Ben nu aan het googlen inderdaad. Wil me graag voorbereiden op het gesprek met de huisarts.