geen enkele zaadcel gevonden!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lotje2, 2 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Dank jullie wel voor de knuffels dames!

Volgens Freya moet testosteron tussen de 11 en 35 liggen.
    Bij mn man was het 11,3.
    Is het dan raar dat ik er niet gerust op ben dat het nog steeds goed is?

Misschien gaan we binnenkort ergens anders vragen om het te testen, maar voor nu laten we het even zitten.
    Al dat gezeur levert alleen maar stress op terwijl we juist op zoek zijn naar rust.

Nog even een vraagje.
    Vrijdag moeten we leveren.
    We moeten 3 dagen onthouding hebben.
    Dan mogen we maandag nog klussen toch?
    En dinsdag niet meer?
    Raak een beetje onzeker nu het bijna zover is!

2. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    tja.. drie hele dagen of 3 en een beetje.. als je maandag nog klust en dan niet meer zit je op 3 en een beetje.. ik weet het ook niet.. volgens mij maakt het niet bijster veel uit. Misschien gewoon maar kijken hoe lief je elkaar dinsdag vind en anders dan lekker vanaf woensdag rekenen hoor ;)

3. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Hallo dames,

Helaas kom ik me bij jullie aansluiten (als dat goed is). Ik heb het hele topic nu zo'n beetje doorgespit en het is één brok herkenning... best fijn! Maar ik was nog niet helemaal in staat geweest om mijn verhaal kwijt te kunnen...

Mijn vriend en ik zijn nu een jaar bezig, begin vorig jaar waren we er al helemaal klaar voor maar we wilden toch nog even wachten tot ons (nieuwbouw)huis klaar was. Inmiddels wonen we alweer een half jaar in ons huis, maar helaas, de beoogde babykamer is nog niet ingericht...

Toen we zo'n beetje 4 maanden bezig waren begon ik me toch af te vragen of de operatie die mijn vriend op 10 jarige leeftijd had gehad, aan 2 niet ingedaalde ballen, misschien onvruchtbaarheid kon veroorzaken. Op dat punt hebben we mijn schoonouders op de hoogte gesteld van onze kinderwens en onze angst voor onvruchtbaarheid.

Mijn schoonmoeder is daarop direct gaan bellen met de arts die mijn vriend destijds geholpen heeft: "Nee, hoor mevrouwtje, u hoeft u daar totaal geen zorgen over te maken" was zijn antwoord. Ik had ondertussen natuurlijk wel anders gelezen op internet en dergelijke. Maar oké, als de arts het zegt... toch?! Wij weer met goede moed er tegenaan. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat er toch iets niet goed zat en helaas, mijn intuïtie heeft me niet in de steek gelaten.

Afgelopen woensdag moesten we het potje voor het semenonderzoek inleveren. Leuk is anders, maar je moet wat voor het goede doel. (ik had ondertussen die week ervoor bloed laten prikken) Vrijdag zouden we dan voor de inwendige echo en het uitstrijkje gaan. Niet wetende dat de gyn al direct de uitslagen van mijn bloed en vriendlief's zaad had... dat kwam even rauw op het dakkie! Geen zaadcellen gevonden... (mijn bloed was overigens goed en ze heeft toch het uitstrijkje en de echo gedaan, echo was ook goed)

Ik had er rekening mee gehouden dat het waarschijnlijk van slechte kwaliteit was, maar géén, daar moest ik wel even van slikken. Vriendlief moest daarna gewoon naar zijn werk, hij zette mij bij mijn moeder af. Tot dan toe niks aan de hand. Maar toen ik mijn moeder zag, brak ik... het slechte nieuws in je hoofd hebben is iets anders dan het vertellen...

Dit weekend hebben we er heel goed over gesproken. We mogen volgende maand voor het volgende zaadonderzoek en dan kijken we verder. De arts zei ons wel dat we er wel vanuit moesten gaan dat de volgende test waarschijnlijk dezelfde uitkomst zou hebben.

Mijn vriend en ik hopen natuurlijk vurig dat er toch nog wat gevonden zal worden, de wonderen zijn de wereld tenslotte nog niet uit, maar diep van binnen ga ik van het ergste uit.

De behandelingen vliegen nu al door mijn hoofd, KID, TESE, PESA, MESA, ICSI... pfff dat is toch wel even een omschakeling!

Nou ja, first things first, eerst maar eens het tweede zaadonderzoek afwachten.

Vind het fijn om mijn verhaal hier even te doen. Vrienden zijn bij ons ook op de hoogte en ik moet zeggen, dat is erg fijn! Ze houden rekening met je en proberen ons te steunen waar ze kunnen. Maar je wilt er ook niet élke keer over praten want dan wordt het voor de ander ook een issue...

Zo, dat is een heel verhaal geworden!

Ik las dat veel van jullie KID boven een TESE behandeling verkiezen, maar ik kan nog niet echt de risico's van TESE vinden. Kunnen jullie mij vertellen waarom jullie voor KID/TESE (of iets anders) gekozen hebben?

4. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Hey LoutjeLou, wat k*t dat je ook in deze situatie bent beland.
    Gelukkig zijn er idd mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je alsnog zwanger kunt worden van je vriend. Tese is de meest ingrijpende optie omdat ze dan uit de bal onrijpe zaadcellen halen (als ze die kunnen vinden), dit zijn dus zaadcellen die nog niet geheel volgroeid zijn. Omdat TESE nog niet heel lang wordt uitgevoerd en de gevolgen ervan op het kind nog niet duidelijk zijn vinden sommige mensen het een te groot risico. (misschien zet je wel een kindje met ernstige afwijkingen op de wereld)
    In dat geval kiezen sommige mensen voor een zaaddonor. Dan weet je zeker dat je daar niet mee hoeft te zitten.

Pesa en Mesa is mogelijk wanneer er wel zaad in de ballen zit, maar dit niet naar buiten komt. (doordat de zaadleiders niet zijn aangesloten. Ik heb even voor je gekeken op internet en kwam dit tegen in voor ons begrijpbare taal. Ik hoop dat het je wat verduidelijking brengt in deze tijd.

MESA en PESA zijn een bijzondere vorm van ICSI, waarbij er rijpe zaadcellen uit de bijbal worden genomen. MESA staat voor microchirurgische epididymale sperma aspiratie. Daarbij wordt het zaad weggenomen uit de bijbal, waarbij er een soort kijkoperatie in de zaadbal wordt verricht. Dat gebeurt onder algehele anesthesie of met een ruggenprik.
    PESA staat voor percutane epididymale sperma aspiratie. Daarbij wordt het zaad met een dun naaldje uit de bijbal opgezogen. Dat is veel minder ingrijpend en kan onder plaatselijke verdoving plaatsvinden.
    Zowel MESA als PESA wordt toegepast bij mannen die wel zaad aanmaken, maar bij wie de zaadleiders verstopt zijn, zodat het sperma geen zaadcellen bevat. Er wordt dan gesproken van een obstructieve azoöspermie. Zo’n verstopping kan aangeboren zijn of later verworven, bijvoorbeeld door een infectie, een verwonding of een mislukte hersteloperatie na een sterilisatie. Vaak kan de oorzaak niet meer achterhaald worden. Ook als de zaadbuisjes helemaal afwezig zijn, kan MESA of PESA uitkomst bieden, als de zaadbuisjes nooit zijn aangelegd of na een sterilisatie.
    In Nederland vinden MESA en PESA alleen plaats in onderzoeksverband in de universiteitsklinieken in Nijmegen, Utrecht en Rotterdam en Maastricht. De wachtlijsten zijn lang. Daarom wijken veel stellen die in aanmerking komen voor MESA of PESA uit naar België of Duitsland.
    TESE, ofwel testiculaire sperma-extractie

TESE, ofwel testiculaire sperma-extractie, wordt toegepast bij mannen met een ernstig gestoorde zaadaanmaak. In de bijbal, waar de zaadcellen vanuit de zaadbal naartoe gaan om nog een week of twee te rijpen, worden dan geen zaadcellen aangetroffen. In de zaadbal zelf, waar de spermacellen ontstaan, worden soms nog wel jonge, onrijpe spermacellen aangetroffen.
    Bij TESE worden onrijpe spermacellen operatief uit de zaadbal gehaald door een stukje weefsel, een biopt te nemen. Dan komt het erop aan om daarin een of meerdere spermacellen te vinden die geschikt zijn om in de eicel te injecteren.
    TESE gebeurt niet in Nederland, ook niet in onderzoeksverband. Stellen die hiervoor in aanmerking komen, worden verwezen naar Duitsland of België. De kans op succes is bij TESE minder hoog dan bij ICSI, MESA of PESA. Dat komt vooral doordat de kans op een miskraam is verhoogd.

Bovenstaande komt van zwangerstraks.nl en is iets gedateerd zoals je ziet. TESE wordt nu in nederland namelijk wel uitgevoerd in Groningen, Nijmegen en Amsterdam voor zover ik weet.

Wij hopen te gaan voor MESA of PESA gezien er sprake is van een obstructieve afwijking in de zaadleiders. Het zaad kan dus niet naar buiten. Onderzoeken zullen bij jou vriend moeten uitwijzen waar bij hem het probleem ligt. Je spreekt van een interne echo, is dat bij jou of bij hem gebeurd?

Bij mij was ook alles goed gelukkig. En bij jou ook zoals ik het begrijp.

Ik wens je heel veel sterkte in deze hele moeilijke tijd. Je kunt hier altijd komen om even van je af te praten. Wij begrijpen precies hoe jij je voelt. Ik vind het ook heel fijn dat ik hier meiden/stellen tref die hier ook door heen gaan. Zonder dit zou ik niet weten hoe ik dit vol moet houden.

Hele dikke knuffel van mij en kop op he? Je moet moed blijven houden!

5. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Muppet, bedankt voor je uitleg! Ik had ondertussen ook al veel gelezen op internet, maar je weet nooit wat er nog actueel is...

Het gaat op dit moment wel wat beter. Gister heb ik even een flink stuk in het bos gelopen, even lekker een frisse neus en alles op een rijtje zetten. Dat heeft me wel goed gedaan.

De inwendige echo was overigens bij mij (dat was allemaal goed gelukkig). Wij moeten eerst het 2e zaandonderzoek afwachten en dan gaan ze pas verder met het onderzoeken van mijn vriend. (zal wel met de kosten te maken hebben ofzo?!)

Net even gebeld met het fertiliteitslab, kunnen 1 oktober het 2e zaadonderozek doen en dan krijgen we 7 oktober de uitslagen van het uitstrijkje en het zaad.

Dreamer, wat vervelend dat ze niet mee willen werken bij je huisarts! Rare gang van zaken! Kun je niet gewoon een keer langsgaan met je man?

6. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Loutjelou: welkom meis.
    Wat super dat je omgeving zo goed reageert hierop!

Er komt een hoop op je af he.
    Al die nieuwe informatie.
    Een hele andere wereld gaat er voor je open ineens.

Bij niet ingedaalde ballen zal je met MESA en PESA niets te maken krijgen gok ik.
    Aan de hand van het hormonen onderzoek zal je al snel te horen krijgen welke kant je op moet denken.

Het gevaar van TESE werkt 2 kanten op.
    Je hebt met IVF 50% meer kans op een kindje met afwijkingen.
    Met TESE is die kans nog groter, omdat je onrijpe zaadcellen gebruikt en er geen natuurlijke selectie plaatsvindt.
    Plus dat het nog niet lang genoeg gebruikt wordt om er op lange termijn iets over te kunnen zeggen wat het doet met de kinderen.
    Dat is de kant van het kind.
    En de andere kant is de kant van de man.
    Als er teveel wordt weggehaald, dan kan er een tekort aan testosteron ontstaan.
    Hierdoor zal de man levenslang aan de medicijnen moeten.
    Soms moet er zelfs een hele bal weggehaald worden wat ook psygisch een enorme belasting kan zijn.

Dat zijn de gevaren in een notendop.

Waarom wij niet voor de TESE hebben gekozen is oa door die gevaren.
    Mijn man zou een hele bal weg moeten laten halen.
    Hierdoor zou hij levenslang aan de medicijnen moeten, anders krijgt hij veel lichamelijke klachten.
    Plus dat de kans er inzit dat er niets gevonden wordt.
    Dan zou hij voor de rest van zn leven aan de medicijnen moeten, een bal moeten missen en dat alles nog voor niets ook.
    Wij willen dolgraag kinderen, maar een kwalitatief leven staat toch voorop.

Ook de gevaren wat betreft het kind speelden erg mee.
    Wij hebben veel gehandicapte kindjes in de familie en weten dus hoe zwaar dat is.
    Niet alleen voor de ouders, maar ook voor de kinderen.
    Meer dan 50% kans vonden wij wel erg groot.
    Plus dat het (in NL) nog in onderzoek is, we wilden geen proefkonijn zijn en gokken met een mensenleven.

Dit waren voor ons de hoofdredenen om niet voor de TESE te kiezen.
    Er zijn nog een heleboel meer dingen waarom niet, maar dan wordt het wel een erg lang verhaal :p

Wij waren juist vorige week langsgegaan bij de dokter om de bloedtest en zaadtest aan te vragen ;)
    Alleen testosteron staat niet op de priklijst van het lab, dus zei de dokter dat het niet kon.
    Wij hebben vrijdag aan de prikdame gevraagd of het kon en het kon wel.
    Maar toen ging de dokter dus ineens raar doen over dat het niet nodig was en ze geen toestemming gaf voor iets wat niet medisch noodzakelijk is.

@Mari: meis, hoe gaat het met jou?
    Wanneer mag jij nu precies beginnen?

@Elif: de startdatum komt nu wel erg dichtbij he!
    Spannend hoor :D

@All: vanmiddag kan ik de dokter bellen voor de uitslag van zn FSH.
    Heb helemaal geen zin om te bellen, maar wil wel de uitslag weten natuurlijk.
    Ben benieuwd of het is veranderd!

Over de onthouding.
    Als we vanavond klussen, dan is het tot vrijdagochtend ongeveer 3,5e dag onthouding.
    Als we morgenavond klussen dus 2,5e dag onthouding.
    Met 3 dagen zijn de beste resultaten gevonden lees ik overal, dus dan maar vandaag de laatste klus.
    Zo irritant dat je gewoon niet mag klussen :p
    Ach ja, het is voor het goede doel ;)

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik heb de uitslag...
    Zn FSH is nu 22,5.
    Vorig jaar was het 21,6.
    Het mag maximaal 10 zijn...

Dat betekend dus dat we vrijdag ook geen positief nieuws hoeven te verwachten.
    En dat een jaar van gezonder leven geen positief effect heeft op zn hormonen en vruchtbaarheid.

*zoekt een prullenbak om der hoop in weg te gooien*

:(

8. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    he gatver dreamer, dat zal toch wel een teleurstelling zijn!
    Knuffel voor jou!

9. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    och lieverd toch, weer zo'n slecht nieuws.
    Nog slechter!!!
    Een heeeeeeeele dikke knuffel
    xxxxx

10. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    @loutjelou: welkom en neem de tijd om het voor jezelf allemaal een plek te geven, voor je partner hetzelfde advies. Er komt ineens een hoop op je af, veel informatie, maar ook veel onzekerheid. Heel veel sterkte met alles!

@Dreamer: het houdt voor jullie ook nooit op met het slechte nieuws hè... potverdorie zeg.... Nogmaals een hele dikke knuffel voor jullie beiden, en ik wou dat ik de klok voor jullie vooruit kon zetten, zodat het heel erg snel maart 2010 wordt!

Liefs,
    Con

11. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    heh dreamer, wat 'n klote nieuws.. logisch dat je flink de pest in hebt.. dikke knuffel voor jou *knuf*

12. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Hey meiden,

Bijna een week verder na de uitslag. Gelukkig al een hoop op een rijtje kunnen krijgen.

Ik had nog wel een paar vraagjes:
    - Zijn er meiden in dit topic (geweest) waarbij de eerste zaadtest geen zaadcellen aangaf en waarbij er bij de 2e zaadtest wel wat gevonden werd?

- Kun je ook door een spatader geen zaadcellen hebben, of zal het dan alleen verminderd zijn?

- Hoe zit het met ICSI, moet je eigenlijk altijd aan de hormonen voor de behandeling?

En dames, hoe gaat het nu met jullie?

13. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ik quote he ff anders ben ik de vragen weer kwijt:D.
    Bij ons was in iedere zaadtest geen zaadcel te vinden.
    Door een spatadere kan het idd zijn dat er geen zaadcellen worden gevonden, moet je maar eens naar googlen zijn genoeg gevallen van.
    Over de icsi , kortweg ja je moet altijd aan de hormonen.
    Ook al is er niks mis met ons moeten we toch spuiten enz.
    Nog 13 dagen;) het komt korterbij.
    ik had gisteren een hele aparte ervaring.
    Ik was aan het werk en er komt een man met een kindje aan de kassa.
    Hij rekent af en ze begroet me.
    Dan draait ze zich om en komt terug.
    Hoe heet jij?
    Dus ik zeg mijn naam.
    Daarna vraagt ze me: Heb jij al kindjes?
    Nee ik heb nog geen kinderen.
    zij:
    Maar die komen er wel hoor!!!
    :$
    Ik was zo verrast, een lach op mijn gezicht en tranen in mijn ogen op dat moment.

14. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    mooi verhaal elif! bijzonder!

15. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Oh wat bijzonder Elif! Zoiets kan je dan ineens zo enorm raken he?! Vooral als het dan van zo'n kleintje is! Ze heeft vast en zeker gelijk.

Bedankt voor je antwoorden! Vroeg me af of je dat spuiten als een soort insulinespuit moet zien?! En doen jullie dat zelf of helpt jullie man erbij? Vind prikken niet erg maar heb niet zulke goede ervaringen met ernaar kijken...

16. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    meis ik ga het laten doen door mijn man, want ik heb echt een fobie voor spuiten.
    Dus ik red dat niet zelf.
    Maar het zijn vrij kleine spuiten .
    Maar ik probeer me maar voor ogen te houden dat het voor een goed doel is.

Met dat kindje was idd heeeeeeel erg apart.
    Mijn man zei ook kinderen voelen meer, dus het zal echt wel komen.

loutjelou, het is als je pas dit nieuws hebt gekregen of de aarde onder je voeten wegvalt.
    Pas toen wij dachten oke dan gaan we nu voor kid , en toen kregen we het nieuws dat onze eerste tese niet zo slecht was.
    Al is het voor mij nu misschien makkelijker maar heb moed!

17. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Ik voel me, na een weekend janken en een week praten, alweer een stuk beter hoor.

Gelukkig staan voor ons nog behoorlijk wat opties open. Mijn vriend is gelukkig niet tegen KID of adoptie dus als er wederom niets gevonden wordt zijn we nog niet bij ons eindstation.

Ik moet zeggen: zelf ga ik uit van het ergste, dan kan 't alleen maar meevallen.

"Als mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg maar naar mozes!"

18. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    ben blij dat je wat rustig bent nu .
    En blij dat je vriend er ook niet tegen is allemaal.

19. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Volgens mij zijn er in dit topic geen dames geweest bij wie er bij de 2e test wel zaadjes zijn gevonden.
    Ze zijn er wel hoor, maar niet in dit topic.

Een spatader kan een oorzaak zijn van onvruchtbaarheid, al vinden veel gyns van niet.
    Heeft je man een spatader op zn scrotum?
    Ze zullen dit na de 2e test gaan onderzoeken en stappen ondernemen mocht er iets gevonden worden.

Met ICSI moet je vrijwel altijd aan de hormonen.
    ICSI in eigen cyclus is zeldzaam.
    Geloof dat alleen Groningen hier aan doet.

Maar bij een TESE-ICSI moet je wel altijd aan de hormonen.

Fijn dat het alweer iets beter gaat.
    En fijn ook dat jullie open staan voor KID en eventueel adoptie.
    Ik hoop dat jullie er geen gebruik van hoeven te maken.

@All: Hier gaat het wat op en neer.
    Gisteren is mn nichtje geboren.
    Op zich leuk, maar het was een ongelukje en de ouders zijn niet meer samen (+geen geld en heel veel andere problemen)
    Ze heeft zich ook meteen laten steriliseren.
    Zó oneerlijk en zó confronterend en pijnlijk.
    Zij laat zich dichtnaaien en wij mogen morgen weer een potje inleveren waar geen zaad in gevonden zal worden.
    Weet dus ook even niet wat ik moet voelen...

20. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    lieverd ik las het op het ander forum.
    een hele dikke knuffel dat is zooooooo oneerlijk.
    Kan me denken dat je er erg verdrietig van word

Deel Deze Pagina