geen enkele zaadcel gevonden!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lotje2, 2 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Mijs: minder dan 2 per gezichtsveld betekend volgens mij maar 2 per microscoopstaaltje, dus het stukje wat ze op dat moment door de microscoop kunnen zien.
    Hoeveel dat in totaal is ... zeker geen miljoenen en ook geen honderduizenden.
    Dat zal eerder op tientallen neerkomen.
    Ik weet niet of ze daar ICSI mee doen.

Zaadjes invriezen kan zeker wel.
    Dit doen ze vaak als er bij de eerste ICSI geen zaad is gevonden.
    Maar misschien als het een bekend probleem is kunnen ze dat vantevoren al doen.

Bij een zoek-icsi zoeken ze extra goed naar zaadjes.
    Dit wordt alleen in het AMC (Amsterdam) gedaan.

PESA doen ze in meerdere ziekenhuizen en klinieken.
    TESE doen ze alleen in het AMC en het Radbout (Nijmegen)
    Je kan even op Freya kijken voor de PESA ziekenhuizen.
    Want daar zouden jullie eerder voor in aanmerking komen.

TESE is als er problemen zijn met de aanmaak van zaadjes.
    PESA/MESA is voor problemen bij het transport en dat is denk ik bij jullie het geval.

Wat voor jullie trouwens een goeie tip kan zijn: 5 tot 7 dagen voor de zaadtest elke dag klaarkomen.
    De 5e, 6e of 7e dag lever je dus de zaadjes in.
    Ik heb al meerdere stellen meegemaakt die hierdoor ineens wel genoeg zaadjes voor een gewone ICSI kregen!
    Zij hadden ook zelden een bewegend zaadje bij gewone zaadtesten.
    Is het proberen waard lijkt me!

Het is absoluut niet zeker dat er een punctie gedaan gaat worden bij je man.
    Voordat je zover bent ben je heel wat onderzoeken verder.
    Zowel bloed als lichamelijke onderzoeken.
    Niemand hier kan ook zeggen of jullie wel of geen punctie zullen krijgen en of er dan iets gevonden zou worden.
    We kunnen alleen zeggen wat we weten uit ervaringen.

Mensen wijken uit naar B/DL ivm wachttijden.
    In NL ben je zo een half jaar tot een jaar verder.
    In DL/B kan je vaak binnen 3 maanden terecht.
    Maar dan betaal je wel een deel zelf + alle reistijden.

Ik hoop dat je vragen zo een beetje beantwoord zijn meis en anders vraag je het maar!

Dank je voor het compliment!

2. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Hey meiden,

wat is het rustig hier in 't topic! Iedereen zit natuurlijk in z'n eigen topicje!

Onze afspraak in Dusseldorf komt nu steeds dichterbij, nog maar een maandje! Kan bijna niet wachten tot het zover is, kunnen we eindelijk weer verder!

Hoe gaat het met jullie allemaal?

3. Mijs

Mijs Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Hoi Loutjelou,

Leuk dat je dit topic weer naar boven haalt!
    Ik had allemaal vragen gesteld en Dreamer heeft er heel fijn op gereageerd. Dankjewel!
    De hele situatie heeft gigantische impact op ons leven, zoals jullie ongetwijfeld weten uit eigen ervaring en het kost me steeds tijd om weer verder te kunnen praten er over, merk ik.

Loutjelou, jullie gaan naar Düsseldorf in december. Fijn hè, dat november is aangebroken! En jullie gaan naar de uroloog hier in NL neem ik aan?
    Onze huisarts wist na de uitslagen niet goed of we nu doorgestuurd moesten worden naar de gynaecoloog/fertiliteit of naar de uroloog. Wij gaan nu naar de fertiliteitsarts, geen idee of we daar goed zitten.
    Daar zullen we beide onderzocht gaan worden, heb ik het idee.
    Maar er gaat van alles door mijn hoofd, klein stukje hiervan:
    wachten wachten wachten, wachtlijsten, buitenland? Hmmm, heb nog geen idee of we naar t buitenland willen.

4. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Loutje: het aftellen kan beginnen, nog maar een maandje!
    Heb je alles al uitgezocht wat betreft vergoedingen?
    Hoe gaat het verder allemaal met de verwerking van dit alles?

@Mijs: het is ook heel heftig allemaal.
    Wij hebben alleen een gyn gezien, daarna zijn we doorgestuurd voor een TESE.
    Moet zeggen dat de gyns bij ons de dingen hebben gedaan die de uroloog bij anderen doet, dus een uroloog was bij ons niet nodig.

@All: nog maar 4,5e maand!
    Vorige keer dat we op 4,5e maand zaten kregen we te horen dat er nóg eens 4,5e maand wachten bij kwam, dus het is een beetje een magische grens voor ons.
    November is aangebroken, een nieuwe maand en weer een maand dichter bij onze droom.
    Nog maar 2 weekjes en dan staat er een 3 vooraan mn banner en die hebben we nog niet eerder gehad!
    We zijnj lekker aan het aftellen dus :D

5. Mijs

Mijs Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Dreamer, help me even. Jullie gaan voor IUI-D, is IUI altijd met hormonen, of kan IUI ook best in eigen cyclus en betekent het puur dat het om inseminatie gaat? En het donorzaad, wordt dat bewerkt/gewassen voor het wordt ingebracht?

6. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    IUI is niet altijd met hormonen.
    Het verschilt per ziekenhuis/kliniek hoe zij werken en het ligt aan je eigen cyclus.
    Ik heb van mezelf een goede cyclus, dus ik zal zonder hormonen starten.
    (misschien Pregnyl om mn eisprong op een zeker tijdstip te laten plaats vinden, maar dat bespreken we vooraf)

Het donorzaad wordt idd bewerkt voordat het bij mij ingebracht wordt.

Voor jullie nog maar 3 weekjes meis!
    Schrijf al je vragen op papier, want je vergeet alles als je daar bent ;)

En nog even een tip voor alle dames hier:
    De komende 2 maanden kan je nog switchen van zorgverzekering.
    Let heel goed op wat jouw verzekering vergoed aan vruchtbaarheidsbehandelingen (al zijn die wettelijk overal hetzelfde, toch kan er verschil in zitten!)
    En let op wat ze vergoeden voor zwangerschap, bevalling en kraamzorg.
    Nu kan je het nog wijzigen!

7. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Nou Mijs, de afspraak bij de uroloog staat nog (dat is inderdaad in NL). Maar daar gaan we alleen naartoe als Dusseldorf ons toch tegenvalt.

Ik denk dat ze jullie beter direct naar de Uroloog hadden kunnen sturen, aangezien de oorzaak toch bij je mannetje lijkt te liggen... Vervelend al dat wachten he?!

Goede tip van de zorgverzekering Dreamer! Heb meteen even gekeken, wordt volgens mij meer vergoed straks. Misschien ook wel handig als ik en loutjelou-man bij dezelfde verzekering zitten straks... Ik ga me er nog even verder in verdiepen!

Nog maar 4,5e maand voor jou dus... zou het ook nog zo kunnen zijn dat jullie eerder "opgeroepen" worden? Ik hoop het voor je!

Hoe het met de verwerking gaat? Ach ja, ik denk er niet meer de héle dag aan, maar dat zal wel weer komen wanneer we in DD zijn geweest. Voor nu praat ik lekker met vrienden over de mogelijkheden die nu nog openliggen: TESE, KID of adoptie. Vind het fijn om de meningen van anderen te horen, zo kan ik er zelf ook weer makkelijker mee verder.

In onze relatie was het wel even pittig. Ik ben ondertussen ook flink op de proef gesteld door mijn vriend. Hij heeft mij echt getest (niet geheel met opzet, maar toch...) of ik wel echt met hem verder wil gaan, ook als we geen kindjes van ons samen kunnen krijgen. Hij heeft het er ook behoorlijk moeilijk mee, maar heeft nog vaak een masker op. Het gaat nu weer heel goed gelukkig, we gaan er samen helemaal voor!

We hebben na de afspraak een hotelletje geboekt in DD en gaan die 2 dagen lekker shoppen (kerstmarkt!!) en even lekker aan onszelf denken!

8. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Loutje: wij zitten ook allebei bij 1 verzekering, maar het is niet nodig.

Ze kunnen eerder bellen dan die 4,5e maand, maar ik gok zelf dat ze juist pas later bellen.

Lijkt me best moeilijk als je vriend je gaat testen.
    Gelukkig is het nu weer goed.
    Blijf goed communiceren, op welke manier dan ook.
    Echt heel belangrijk!

Ohh lekker kerstshoppen daar!
    Wat heerlijk zeg!
    Iets leuks om naar uit te kijken dus.
    Nog precies een maandje meis!

9. Mijs

Mijs Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ik ben vorig jaar ook voor het eerst in Düsseldorf geweest 2 nachtjes voor de kerstmarkt. Ben verder niet zo van het kitcherige, maar heb me daar heerlijk ondergedompeld in de weihnachtsmarkten! Was heel leuk!

Hier weet ik niet of je het 'testen' kan noemen. Mijn man was wel blij dat ik niet direct gillend wegrende na de uitslag!
    Tuurlijk ben ik teleurgesteld, maar dat is hij ook!
    Tuurlijk gaat het niet zoals je hoopt, maar dat geldt voor hem net zo.
    Ik besef ook dondersgoed, hoe groot mijn kinderwens ook is, dat mijn lieve lieve man meer is dan een spermabankje.... 1000 dingen meer is hij voor me!
    Ik dacht dat zijn sperma en mijn eitje samen ons kind zou worden. Maar zijn sperma is niet goed. Nu dat kindjes krijgen niet zo makkelijk gaat, bekijk ik mijn relatie met hem wel echt anders. Hij gaat mij niet zwanger maken.
    Maar niet anders op een negatieve manier. Want ik besef nu juist extra goed wat ik wél allemaal van hem krijg en maar 1 ding gebeurt niet. En wie weet wat dokters knutselend en punctie-end voor ons kunnen doen.
    Ik hoop wel echt dat dat lukt, want voor hem is een biologisch kind krijgen heel belangrijk. Ik heb daar heel veel voor over voor hem.
    Wat we beiden wel heel moeilijk vinden is dat wat mij betreft er niet zoveel grenzen zijn in het vervullen van mijn kinderwens en hij die op dit moment wel sterk heeft. We vinden het beide denk ik wel heel spannend of dat op een gegeven moment een probleem gaat worden, mocht het zover komen dat een biologisch kind van ons tweeën niet lukt.

10. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    mooi gezegd mijs.. ik herken het wel.

11. kipjes

kipjes Fanatiek lid

10 aug 2009
    1.188
    0
    36
    Hey dames,

Ik ben er weer !! had het even druk druk druk..
    Heb nog niet teruggelezen maar hoop dat alles goed met jullie gaat !!

Even een update :
    We zijn 16 november in nijmegen geweest voor meerdere afspraken.
    We hebben een 3e zaadtest gehad ( geen zaadcellen gevonden ) en we zijn bij de uroloog geweest.
    Ze hebben besloten om eerst een Pesa uit te voeren en mocht hier niets uitkomen, dan dezelfde dag nog de TESE .
    Dit is wel afhankelijk van de uitslag van DNA / Chromosomen onderzoek ( als die goed is mogen we beginnen ) ..

Nu hebben we het vorige ziekenhuis gebeld , want daar was al eerder geprikt voor DNA/ CHROMOSOMEN , en we hebben de uitslag naar nijmegen laten faxen. Nu staat er op het formulier :

'' het uitgevoerde DNA onderzoek heeft een deletie aangetoond van het AFZc- gebied.
    Dit resultaat verklaart de azoospermie bij adviesvrager. Het fenotype bij deze deletie kan wisselen. Omdat er bij deze deletie sperma kan worden gevonden in testi en/of ejaculaat is er geen contra- indicatie voor TESE/ ICSI. Als TESE/ICSI slaagt zal een eventuele zoon dezelfde deletie hebben.''

Als ik dit lees lijkt het erop dat we dus groen licht hebben voor PESA/ TESE ??????
    Wat denken jullie meiden ??

We zijn in ieder geval ook bij de gyn geweest en we mogen met terugwerkende kracht op de wachtlijst voor ICSI , wanneer er aangetoond is dat er zaad gevonden is.
    We zullen nu dus moeten wachten tot we goedkeuring krijgen van de uitslag dna / chromosomen en dan mogen we op de wachtlijst voor Pesa / Tese ( ong. 2-3 maanden )... dus nog weer eventjes geduld hebben hihi ..

Nou excuses voor het lange verhaal maar het lucht wel ff op :D

@dreamer:
    Bedankt voor je PB , je bent echt een lieverd !!

Dikke kus van mij ! -x-

12. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Fijn weer wat van je te horen meis!

Waren de hormoonwaardes van je man goed dan?
    Dat ze eerst PESA willen proberen?

Ik hoop dat ze een TESE willen doen met deze uitslag.
    Vind je het niet erg dat je de onvruchtbaarheid doorgeeft als jullie een zoon zouden krijgen?
    Ik weet niet waar ik voor zou kiezen als wij voor de keuze zouden staan.

Ik hoop dat je snel bericht krijgt van Nijmegen meis!

13. kipjes

kipjes Fanatiek lid

10 aug 2009
    1.188
    0
    36
    @ Dreamer:

Jah de hormoonwaardes waren prima.
    Daarom willen ze eerst een PESA proberen, en mocht dat niet lukken dan de TESE.

Ik heb er over gelezen en er zijn nog geen duidelijkheden over.
    Het oudste jongetje die via TESE ICSI is geboren is pas 10 jaar dus ze weten niet hoe het zit met het doorgeven van bepaalde genen enzo.
    En als ik zeker weet dat alleen deze ''afwijking'' meegegeven wordt aan een zoon, dan kan deze wel kinderen krijgen alleen dan ook via TESE . Als een zoontje echt helemaal onvruchtbaar zou zijn, dan moet ik er wel heel goed over nadenken..

Pfff moeilijk...

14. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ja je moet je goed laten voorlichten hoor. Als ik het zo lees is de kans idd aanwezig dat wanneer jullie een zoon op de wereld zouden zetten hij de zelfde afwijking zou hebben als zijn vader. Zoals ik het lees is die kans wel heel groot. Het ' ontbreken' (deletie) van iets (zaadleiders denk ik) is dus in de onderzoeken naar voren gekomen, het is dus erfelijk. Jullie hebben groen licht voor TESE maar denk wel goed na.. willen jullie de kans lopen jullie (mogelijke) zoon dit ook aan te doen..?

(wij zitten nl met hetzelfde dilemma, alleen krijgen wij de uitslag de 30 nov. We denken al over alle mogelijke uitkomsten na..)

Moeilijk he?

15. kipjes

kipjes Fanatiek lid

10 aug 2009
    1.188
    0
    36
    Het is inderdaad moeilijk.. Maar ik heb zoiets van : je weet het nooit zeker !
    Met een normale zwangerschap heb je ook kans op afwijkingen etc..

En als wij een kindje kunnen krijgen dmv Tese/ ICSI dan kan een eventuele zoon dat ook.. En dan weet deze dit van te voren,dus zal ie niet een heel proces doorhoeven te maken, zoals wij dat doen.. dan kan ie direct naar het ziekenhuis omdat ie de oorzaak weet..

Spannend dat jullie 30 nov de uitslag krijgen, dat is al heel snel !!Ik duim voor jullie !
    Zouden jullie de kinderwens opzij leggen als je weet dat een eventuele zoon een zelfde afwijking heeft ??

16. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je hoeft je kinderwens dan niet opzij te leggen, je moet alleen een andere weg bewandelen.
    (PGD bijvoorbeeld, dan kunnen ze selecteren op geslacht en gezonde chomosomen)
    Als jullie een zoon krijgen zou hij volgens mij wel onvruchtbaar zijn.
    Het kind krijgt je man zn chromosomen en daar zit die deletie in.
    Ik weet niet of die deletie ook bij vrouwen voor onvruchtbaarheid zorgt?
    Ik zou het iig heel goed navragen en meenemen in je beslissing.

17. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Je hebt in die zin ook wel gelijk.. maar hoe zou je vriend het vinden als zijn ouders het wisten voor ze aan kinderen ' begonnen'.. zou hij dan boos op hen zijn? Mijn vriend zegt dat wanneer de kans heel groot is dat hij het dan niet wil, hij wil niet leven met de wetenschap dat zijn zoon ditzelfde zal moeten doorstaan als wij nu.. Het verdriet wat je als stel hebt, dat het via een omweg moet, niet gewoon door met elkaar te vrijen, maar door het spuiten van hormonen, kwellende spermaonderzoeken en weet ik wat niet meer. Voor ons is het zeker een hele grote factor in het al dan niet verder gaan met de behandelingen.. nu nog 1 wk.. ik HOOP dat alles goed is, en dat we niet beide drager zijn van CF of dat er efelijke afwijkingen zijn. Heeft je vriend meer broers? En komt kinderloosheid/vruchtbaarheidsprobl. bij hem meer in d efamilie voor?

18. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Muppet: volgens mij is een zoon die verkregen is dmv TESE altijd verminderd vruchtbaar.
    Vraag dit dus goed na mocht dit iets zijn wat jullie niet op jullie geweten willen hebben.

19. kipjes

kipjes Fanatiek lid

10 aug 2009
    1.188
    0
    36
    #979 kipjes, 24 nov 2009
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
    Hey dames,

Bedankt voor jullie reacties ! het is erg lastig !
    We proberen al de hele week het ziekenhuis te bellen voor meer info over de uitslag.
    Het lijkt alleen niet echt te lukken, want de behandelaar is steeds druk ..

We hebben wel een aantal formulieren meegekregen die we moeten invullen en tekenen als we mee willen doen aan de TESE behandeling etc.
    Daar staat veel informatie in over de TESE en de mogelijke gevolgen.. Hierin staat vooral benadrukt dat alles nog in onderzoeksverband is.

We zullen ons in ieder geval goed laten informeren.
    Dreamer , va PGD heb ik nog nooit gehoord, ga ik meteen even googlen..

20. kipjes

kipjes Fanatiek lid

10 aug 2009
    1.188
    0
    36
    #980 kipjes, 24 nov 2009
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
    @ Muppet..

Ik snap wat je bedoelt.. en je hebt ook gelijk.
    Maar helaas blijft het wel altijd een risico..

Je hebt altijd een risico dat je bepaalde erfelijke dingen meegeeft aan je kindjes, soms weet je er niet eens vanaf...
    En onze ouders zijn kerngezond, en toch hebben wij problemen om zwanger te raken..

We wachten gewoon af wat de arts zegt, en dan kunnen we er goed over nadenken..

Maar ik wil jullie wel bedanken voor jullie reacties ,het doet me goed te horen hoe anderen er over denken !

Heel veel liefs vanuit hier !!

Deel Deze Pagina