wil ook gewoon onze gedachten delen met anderen, vind het ook fijn om te lezen hoe anderen er over denken, misschien weer eye-openers enzo. Wij hebben al papieren in huis voor mesa/pesa (zouden ze de uitslag dan al hebben denk ik dan?), is dat voor jullie geen optie Kipjes? Wat is het probleem precies bij je man? Geen/onderontwikkelde zaadleiders? Begrijp ik het dan goed? Liefs
Ze weten niet wat de oorzaak is , alles ziet er goed uit, de zaadleiders etc zijn aangesloten etc.. dus we weten het niet. Omdat de hormoonuitslagen goed zijn, gaan ze eerst een Pesa uitvoeren en als daar niets uitkomt, dan dezelfde dag nog een TESE. Maar we moeten eerst groen licht krijgen om op de wachtlijst te mogen, dit is afhankelijk van de uitslag van het DNA/ Chromosomenonderzoek. Morgen worden we teruggebeld, dus ik ben benieuwd.. Spannend ! Dus jullie hebben de papieren binnen>? dat lijkt erop dat ze een goede uitslag hebben denk ik ? Ik duim voor jullie !!! Wij hebben de papieren ook, maar die hebben we al van te voren meegekregen van de uroloog.. 30 november krijg je de uitslag toch? spannend !
bij mijn man was ook alles goed nagekeken. hij had maar 1 bal, andere was niet ingedaald. dit komt mede omdat hij 3 maanden te vroeg is geboren want zn moeder had zwangerschapsvergiftiging. zijn kans op overleven was toen 50% de andere was helemaal goed. en er komt ook geen onvruchtbaarheid in de familie voor. bij ons heeft de arst het niet gehad over het doorgeven als het een zoon wordt, en wij hadden een goede arts. dus ik weet zeker als dat een risico was geweest dat hij ons dat verteld had.
@Mari, maar dan heb je ook een aantoonbare reden dat het niet wil. Een niet goed ingedaalde bal is idd niet erfelijk en zal dat ook niet worden. Wees maar blij! (in hoeverre je blij kunt zijn met dergelijk nieuws) @Kipjes; dan vraag ik me af wat de deletie inhoud. Het ontbreken van het zaad wellicht. Ik hoop voor je dat een pesa kan.. hebben jullie inmiddels al wat gehoord? Morgen weten wij meer... brrr ik vind het doodeng.. houd ons leven op.. of krijgen we toch een kans? Want zo voelt het...
Even kort. Muppet, veel succes morgen, ik hoop op een goede uitslag en groen licht voor jullie! Liefs, Mijs
muppet veel suc-6 vandaag. waardoor het precies komt is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk door meedere dingen, te vroeg geboren met niet ingedaalde bal. en heeft hij vroeg ook nog eens een knietje gehad van een meisje daar. dat schijnt heel gevaarlijk te zijn.
Hey dames! Alles hier goed! De hormonen waren super goed en de chromosomen ook, er is dus niks aan de hand.. de 16e intake voor ICSI dus ik hoop dat we dan meer weten hoe of wat. Natuurlijk is het nog steeds zo dat het zo kan zijn dat ze niks zullen vinden, maar als er geen zaad in de ballen werd aangemaakt zou dat eigenlijk wel in de hormonen te zien moeten zijn.. en dat is dus niet zo. Dusss.. we zijn nu even heeeeeel blij Liefs
@ Muppet , Gefeliciteerd meid , wat een goed nieuws !! Op naar een goed resultaat en dan ICSI !! Ik duim voor jullie hoor !! een dikke digitale knuf van mij -x- Wij hebben vandaag minder goed nieuws gehad. Er is inderdaad een afwijking gevonden. Er ontbreekt een stukje Y chromosoom wat verklaart waarom er geen zaadcellen worden aangetroffen. Volgens de fertiliteitsarts is er wel nog een kans dat er iets gevonden wordt met TESE, echter is die kans niet heel groot. Pesa is in ieder geval van de baan.. We staan nu op de wachtlijst voor TESE, dus het is nu hier op wachten.. Verder heeft ze ook gezegd dat als we een zoontje krijgen , dezelfde afwijking aan hem zal worden meegegeven. Nu is het dus afwachten of er iets wordt gevonden met TESE, en als dat zo is , dan afwegen of we de sprong willen wagen met alle gevolgen van dien, of dat we stoppen.. Pfff meiden, het is echt zo'n klap in ons gezicht.. lijkt wel of de kansen steeds minder worden naarmate we een stapje dichterbij komen...
Muppet, woohoooo! Op naar de volgende stap!!! Nog 1 nachtje en dan is het al december! Bizar Muppet en Kipjes jullie berichtjes zo onder elkaar.... Kipjes, bah, je denkt steeds dat het niet erger kan worden hè, in fertiliteitsland. En dan blijkt dat slecht nieuws gewoon door kan blijven gaan... Elke keer weer wankelt je liefste wens nog een beetje meer... Ik snap dat er nog moeilijker tijden voor je aankomen. De keuzes die jullie gaan maken, zullen uit liefde zijn voor je ongeboren kindje(s). Een hele dikke knuffel voor jou kipjes en voor haantjes
Dank jullie wel meiden.. maar Kipjes.. wat een k*t nieuws.. Idd het t.o gestelde van ons.. dat maakt het allemaal zo wrang en lastig.. de een is blij, de ander weer verder van huis.. verder weg van de droom.. bah.. ik baal echt voor jullie. Ik hoop dat de tese jullie iets brengt! Hopelijk een paar zaadcelletjes die gebruikt kunnen worden! Ik zal voor jullie duimen! ECHT! Hoever zijn jullie nu in het hele gebeuren mijs? Liefs
Hé Muppet, Bedankt voor 't vragen. Het voelt voor mij steeds niet zo goed om te veel persoonlijke dingen op 't web te gooien. Ik zal jou, kipjes en Dreamer even pb sturen over de laatste stand van zaken. Anyone else? Liefs, Mijs.
Bedankt voor je pb'tje Mijs ! ik heb je terug geschreven Meiden,bedankt voor jullie reacties ! Het is voor ons nog een beetje onwerkelijk.. ergens had ik het al een beetje verwacht omdat we de uitslag al in huis hadden.. maar om het nu simpel uitgelegd te krijgen van de gyn, komt het toch wel hard aan ! Ik hoop nu zo dat er iets gevonden kan worden met TESE.. En dan kunnen we nadenken over wat we willen.. Vandaag ben ik naar huis gegaan vanaf mijn werk, omdat de tranen in mijn ogen brandden.. Er spoken allemaal dingen door mijn hoofd, en ik vraag me af : Ben je egoistisch als je kiest voor zwanger worden, met de kans dat een eventueel zoontje onvruchtbaar kan zijn?? Of is het voldoende om al je liefde te kunnen geven, en met heel je hart te houden van een kindje..? Is het sowieso niet egoistisch om een kindje op deze wereld te zetten>?? En wat kan er medisch allemaal over 20 jaar ?? zou ons kindje dan wel vruchtbaar ''gemaakt'' kunnen worden? Allemaal stomme dingen, maar ik vraag het me toch allemaal af.. Ik weet het eventjes niet meer.. Sorry als ik een beetje vaag over kom hoor hihi
Bedankt voor je pb Kipjes, doet me goed, zal straks even reply-en. Nu ga ik even, net zo warrig als jij denk ik, haha, op jou reageren Volkomen logisch en helemaal niet stom dat je je deze dingen allemaal afvraagt. Het is zo stom en oneerlijk dat je in deze situatie zit en dat je nu over deze dingen na moet denken. En zoiets is eigenlijk bijna onmogelijk voor een ander (je kind) om te beslissen. Ik weet natuurlijk wat ik nu zelf meemaak, maar luister ook naar mijn man wat hij nu meemaakt. Op dit moment zegt mijn man dat hij het een evt. zoon niet aan zou willen doen om door te moeten makenwat hij nu mee moet maken... Je zet een mens onvruchtbaar op de wereld. Maar ja, wat is onvruchtbaar? Als jullie middels TESE/ICSI een kind krijgen, dan vind ik je man niet onvruchtbaar, en een evt. zoon die op die manier kinderen krijgt ook niet... Maar ja, de 'kans op kind' is met zo'n aandoening natuurlijk wel aanzienlijk kleiner..... Ik kan alleen maar naar je luisteren en met je meedenken, meer kan ik niet doen, want zo'n beslissing moeten jullie zelf nemen. En welke je ook neemt, je zult nooit weten of je een gelukkig kind krijgt. Dat weet geen enkel mens. Ook niet als je denkt zelf gezond te zijn en een gezond kind denkt te hebben. Misschien wordt het gepest, misschien wordt het depressief, krijgt het later kanker. Inderdaad je weet het gewoon niet waar je goed aan doet. Wat vind je man/vriend (weet het even niet, sorry). En hoe lang is de wachtlijst voor TESE? Hoe lang moeten jullie wachten op de TESE en hoe lang duurt het voordat je daar dan uitslag van hebt?
Daar heb je gelijk in Mijs, je weet nooit hoe het leven loopt.. Er kunnen ook allemaal andere nare dingen gebeuren.. je weet het niet van te voren.. Mijn vriend vind het vooral vervelend dat we steeds tegenslagen krijgen, en hij hoopt net als ik op een goede TESE. We willen natuurlijk, net zoals alle stelletjes hier, heel graag een kindje van ons samen.. en we hopen dat het geluk met ons is en dat onze wens uiteindelijk in vervulling mag gaan.. De risico;s moeten we gewoon goed over nadenken, maar ik denk dat we dat pas echt kunnen doen als we de uitslag van de TESE hebben gekregen.. dan kun je pas echt keuzes maken... Sorry als ik weer zo vaag ben hoor haha , gaat lekker vandaag Om op je vraag terug te komen Mijs, De wachtlijst voor TESE is in nijmegen 2 a 3 maanden, en misschien korter als er mensen afzeggen doordat zij bijvoorbeeld koorts hebben gehad. De uitslag van de TESE wordt een paar uur na de behandeling al bekend gemaakt, dus dat is wel fijn..
Ik vind je helemaal niet vaag! Ik denk dat je gelijk hebt dat je pas echt kunt weten wat je wilt en knopen door kunt hakken als de TESE uitslag er is. Dan pas weet je wat de realiteit is. Maar ja, dit soort gedachten komen en gaan automatisch, het houdt je gewoon bezig. Hier thuis zijn al hele gesprekken geweest over donorzaad geweest. Jemig, zwaar hoor, hier merk ik dat ik steeds even tien stappen vooruit denk en me druk maak en mezelf weer terug moet fluiten: ho, zover zijn we nog niet. Ik vind het zo stom en akelig en heel zwaar dat we hier doorheen moeten, voor jou geldt hetzelfde. Voor mijn man is dat de reden waarom hij nu zou zeggen dat hij dat een zoon met hetzelfde niet aan zou willen doen: hij is er elke dag ongelukkig van. Maar ja, zijn kinderwens is ook heel groot. Maar vooral een kinderwens voor een kindje dat uit zijn genen voort komt. Kijk, mijn kinderwens blijft. Ik heb persoonlijk geen moeite met donorzaad, maar mijn man wel. Hij wil zoooo graag een genetisch kind van zichzelf. En misschien is het voor een kind ook wel heel moeilijk als papa niet je biologische papa is.... Dan doe je dat je kind aan. Je weet nooit wat je kind er van gaat vinden. Ik vind het een onmogelijke keuze....
Hey meiden.. die keuzes zijn ook keuzes die niemand wil hoeven maken, maar wij staan ervoor... wat is goed, wat is niet goed, ik denk dat het erom gaat hoe het voor jullie (ons) als stel voelt. Ik denk wel dat je er beide achter moet staan. KID is voor ons ook geen optie eigenlijk.. tegenwoordig hebben de kids het recht op te weten wie de vader is.. wij zouden dan voor adoptie gaan in het ergste geval. Dan is het van geen van ons twee en ik weet zeker dat ik ook van dat kindje zou gaan houden.. Meiden laten we hopen dat het er voor ons allemaal inzit! Wij verdienen het ook! Dikke knuffels voor jullie!
@Muppet: super dat de hormonen en chromosomen in orde zijn! Maar waarom heb je een ICSI intake dan? Jullie moeten toch op voor een PESA? Of doen ze die in jullie ziekenhuis? @Kipjes: jeetje meis, dus toch een erfelijke onvruchtbaarheid. Ik zou als ik jullie was éérst gaan nadenken of je dit wel aan je kind door wilt geven. Als je dat pas gaat doen wanneer de TESE geslaagd is en dan tot de conclusie komt dat jullie er niet voor willen gaan, dan heeft je man die operatie met alle gevolgen voor niets gedaan. *het volgende stukje staat er wel erg hard, maar het is enkel mijn mening, niks aanvallend bedoeld ofso! Hoop niet dat ik er iemand mee kwets, want dat is niet de bedoeling* Ik vind het wel egoistisch om een kind onvruchtbaar op de wereld te zetten. Je kiest dan voor je eigen belang en niet die van het kind. Ik denk dat je kind het je heel erg kwalijk zal nemen wanneer hij weet dat jullie er bewust voor hebben gekozen om hem onvruchtbaar op de wereld te zetten. Ik vind ook niet dat je het moet gaan vergelijken met: misschien krijgt het later wel kanker... Dat is geen keuze, een onvruchtbare zoon op de wereld zetten is dat in dit geval wel. Maar goed, dat is hoe ik het zie. Het gaat erom hoe jullie het zien! Wat zouden jullie doen wanneer de TESE niks zou opleveren? Sterkte met nadenken en beslissen! @Muppet: in NL zijn de donoren geregistreerd, maar in België niet. Dus als je een anonieme donor zou willen zou je in België terecht kunnen. Ook zijn er klinieken in NL die samenwerken met België, dus ook in NL is anoniem zaad te krijgen. Overigens zal een kindje verwekt met donorzaad nooit op zoek gaan naar zn vader! Enkel naar zn donor @Mijs: ik heb je een pb-tje teruggestuurd! @All: het is december! We kunnen weer een maand afstrepen, weer een maand dichterbij onze droom. Nog maar 3,5e maand! Maar het is ook weer bijna oud&nieuw... Vorig jaar wenste we nog dat er zaadjes gevonden zouden worden, dit jaar hopen we dat de kliniek snel belt dat er een donor voor ons gevonden is... Weer een jaar voorbij zonder ook maar een kans te hebben gehad. Best heftig! Ik hoop dat 2010 dan eindelijk ons jaar gaat worden. Hoe gaan jullie om met dit soort dagen?
Dreamer, Kipjes en Muppet dank jullie alledrie voor je pb, dat steunt me enorm! En jullie geven antwoord op mijn vragen of kijken er net weer even anders tegenaan, gezien jullie kennis en ervaring. Super! Er komen replies.... even nadenken... Ja, Dreamer, je zet me aan het denken. Iedereen denkt er weer anders over en dat is oké. Jij vindt dat je de onvruchtbaarheid niet door moet geven aan je kind, dat dat egoïstisch is. Ik vind dat je gelijk hebt. Maar ook vind ik iemand die middels vruchtbaarheidsbehandelingen kinderen krijgt, niet onvruchtbaar. Je kunt je zoon er op voorbereiden dat hij zeer ernstig verminderd vruchtbaar is, maar dat het, net als bij zijn ouders, niet onmogelijk is om kinderen te krijgen. Ik denk ook dat elk gepland kind een egoïstische actie is van ouders. Niemand vraagt erom verwekt te worden.. Ik vind zwanger worden middels KID ook egoïstisch. Een kind dat daaruit voorkomt vraagt er ook niet om om niet bij zijn beide biologische ouders op te groeien. Voor heel veel mensen is dat ook heel moeilijk: om zichzelf niet te herkennen in één van zijn ouders. Het kan helemaal geen probleem zijn voor je kind, het kan een groot probleem zijn voor een kind. Anoniem donorzaad vind ik helemaal egoïstisch en niet één van een goed soort: elk mens heeft het recht om te weten waar het genetisch vandaan komt. Ik vind het één van de ergste dingen die je een mens in zijn bestaan mee kan geven: niet vertellen hoe je tot stand bent gekomen (ouders die er voor kiezen de waarheid achter te houden) of je kind niet kunnen laten zoeken naar zijn biologische ouder. Het blijft gewoon een enorme enorme rotsituatie waarin we allemaal zitten. Dat zou niet moeten mogen bestaan. Wij zitten nog in een vroeg stadium, misschien gaan we ook ooit voor jullie moeilijke beslissing staan, Kipjes.... Op dit moment vind ik een kind middels TESE dat onvruchtbaar zou kunnen zijn en KID echt geen leuke opties..... We willen verdorie alleen maar een kindje samen met onze liefste! Waar hebben we dit toch aan verdiend met zijn allen!!! Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat je goed vindt en wat goed voelt (als stel). Weten wat je kind zou willen kan niet. Je gaat altijd een egoïstische keuze maken (uit liefde!) en je weet niet hoe het uitpakt. Je weet niet wat een kind zijn ouders kwalijk gaat nemen, welke keuze je ook maakt. Maar ook mensen zonder vruchtbaarheidsproblemen zetten kinderen op de wereld die ze opvoeden en gaan om met hun kinderen op hun eigen egoïstische manier en heeeel veel mensen nemen hun ouders dingen kwalijk..... Je gaat het niet weten, je kunt er alleen goed over nadenken samen en wachten tot je beide goed weet wat je wilt. Ik weet niet of je, Kipjes, nu al zou moeten beslissen wat jullie zouden willen, vóór de TESE. Als er geen zaad gevonden wordt hoef je de beslissing 'willen we het wel of niet door geven aan een evt.zoon' niet te nemen: wordt het voor je gedaan. Wordt er wel iets gevonden, dan is dat de realiteit en weet je voor welk dilemma je staat. Nu is het nog onduidelijk wat jullie situatie precies is en hoef je naar mijn idee er nog niet uit te komen. Misschien dat het in de wachttijd wel gebeurd: dat het voor jullie duidelijk wordt of je er voor wilt gaan, of niet. Dat zou misschien prettig zijn, als jullie het wel weten vóór de TESE. Dreamer, was het voor jullie zo dat jullie gingen kiezen tussen TESE en KID waarbij jullie bij TESE onvruchtbaarheid door zouden kunnen geven? Wat zijn precies risico's of gevolgen voor een TESE bij mannen, Dreamer, omdat je aangeeft dat niet 'zomaar' te moeten gaan doen? Over de feestdagen: ik las er ook al een topic over. Ik heb er niet zo heel veel moeite mee. Maar goed, dit worden dan ook 'nog maar' onze eerste ongewenst kinderloze feestdagen... We hebben wel vorig jaar geproost op het zwanger worden in 2009... au.... We zullen niet proosten op zwanger worden in 2010, zo realistisch zijn we dan ook wel weer. Ik hou van het kerstsfeertje en heb nog nooit kerst gevierd als ouders en kan me het ook niet zo voorstellen hoe dat is met kindjes, dus op dit moment zie ik er niet tegen op. Kerst vieren we met familie. Die zijn het hele jaar door onze familie en steun en toeverlaat en af en toe zitten we met zijn allen aan tafel met de neefjes en nichtjes er bij en dan denk ik: zou leuk zijn onze kleine hummels er ook bij. Maar dat is voor mij niet speciaal iets dat met kerst extra confronterend is (denk ik op dit moment, maar t is nog geen kerst..). Ik zag 'Alles is liefde', de sintfilm. Sinterklaas is zo'n leuk kinderfeest, veel zin om ook met onze kindjes te vieren. Er zitten zulke lieve papa's in die film, dan breekt mijn hart wel en moet ik verschrikkelijk huilen. Oud en nieuw vieren we lekker met nog kinderloze vrienden, lekker eten, gezellig samen en op een prachtige plek van het vuurwerk genieten met mijn lief en mijn vrienden. Moet ik janken, dan moet ik maar janken, ook bij de vrienden kunnen we terecht en hoef ik me niet groot te houden. Ik heb er zin in, die gezellige avond. Elke dag verder is een stap dichter bij mijn kinderen.
...slik... mijs. : Het is alsof je mijn gedachten kunt lezen. Je zegt precies hoe ik er ook over denk.. Welke keuze we ook zullen maken, het zal altijd een egoistische keuze zijn.. Wij hebben besloten zeker voor de TESE te gaan, omdat we ons anders altijd zullen afvragen of de mogelijkheid er is om samen een kindje te krijgen.. Zodra de uitslag bekend is , zullen we ons goed laten informeren en nagaan of er mogelijkheden zijn voor PGD. Uiteraard zullen we er van te voren over nadenken, maar na de TESE zullen we een besluit nemen ( mits de uitslag goed is natuurlijk )... Mocht de TESE niets opleveren , dan zullen we mogelijk voor KID gaan, maar dat is iets wat voor ons nog ver weg is , en we willen daar wel eerst heel goed over nadenken... overwegen wat we willen en of we het dan zouden vertellen etc.. Het leven is helaas niet altijd eerlijk.. en ik vind het jammer dat wij allen in zo'n situatie zitten.. Maar uiteindelijk zal iedere keuze een keuze zijn, goed of fout.. En van al je fouten en al je keuzes kun je leren.. waar zijn ze anders voor hihi Bedankt voor jullie reacties dames ! Oh Dreamer, van de feestdagen probeer ik gewoon te genieten.. De kerstboom, de lichtjes, de sfeer, heerlijk !!! ik kan niet wachten.. Met oud en nieuw proosten onze familieleden altijd voor ons op een vruchtbaar nieuw jaar, en dan vloeien de tranen rijkelijk.... maar ze bedoelen het goed ! Ennnnnn ik wil jullie allemaal een dikke digitale knuffel geven !
Kinderen op de wereld zetten is ook egoistisch! (ik geloof dat jullie de enige zijn die dat ook vinden, want als je dat elders op het forum zet krijg je me toch een reacties!) De kinderen vragen er niet om om geboren te worden, dat is een keuze van de ouders. In die zin is KID dus niet egoistischer, want onze kinderen zullen weten dat ze verwekt zijn via een donor en de donor ook mogen opzoeken. Ik ben zelf ook tegen anoniem donorschap, want een kind heeft er recht op om te weten uit wie het is ontstaan. Door de TESE kan er een tekort aan testosteron ontstaan. Als dat gebeurd moet de man levenslang aan de medicijnen om te voorkomen dat hij osteoporose en andere dingen krijgt. Dit is volgens mij niet aan de orde bij een PESA, maar dat weet ik niet zeker. Wij kijken ook uit naar de feestdagen hoor! Heerlijk gezellige dagen. Maar het zijn van die dagen waarop je eraan herinnert wordt dat je de voorgaande jaren ook met lege handen/buik stond en dat is best confronterend. Net als met verjaardagen. Maar we laten onze feestdagen er niet door verpesten! We gaan er gewoon voor dat we met de volgende feestdagen allemaal met een bolle buik lopen of al een mooi wondertje in de armen hebben! *droomt even weg*