lana, spannend vrijdag. Hou je me op de hoogte? Je woont in België zie ik. Weet jij hoe het in belgie zit met wachttijden, beleid etc voor KID?
tuurlijk houd ik je op de hoogte. nu wij gaan in genk , ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met wachttijden. we hopen dat de tese niet te lang op zich zal wachten. indien wij op kid over zouden moeten gaan. willen we dit in turkije laten doen, dmv zijn broertje als donor. indien die jongen dat zou willen natuurlijk, mijn man is overtuigd van wel aangezien zijn familie de hele situatie kent. Maar ik denk dat in belgië de wachttijden nooit zolang zijn als in nederland hoor. want wij konden veel sneller in genk bij de gyn terecht toen dan in maastricht 3 maanden later bijna :S. ben je aan het overwegen misschien ervoor naar belgië te gaan?
Lana dat is wel fijn zeg dat jullie (mocht het nodig zijn) al een donor hebben gevonden. Een broer of vader zou ik denk ik ook meteen ja op zeggen. Ik heb me vandaag ingeschreven voor 2 intakegesprekken bij 2 zaadbanken. Wachttijd donor +- 9 maanden. Alleen daar komt de wachttijd voor intake ook nog bij. Als de wachttijden in Belgie (of Duitsland) korter zijn zullen we dat zeker overwegen. Alleen we willen dan wel eerst alle onderzoeken van mijn mannetje rond hebben voordat we ons daar inschrijven. Vandaag heeft mijn mannetje een echo gehad. Was niets raars op te zien. Ik dacht zelf dat ze misschien onderontwikkelt zouden zijn (door de operatie aan zijn niet ingedaalde zaadballen die hij te laat heeft gehad) maar nee hoor, alles normaal. Ik vind dat zo raar. Bij een eerder bloedonderzoek bleek alleen wel dat hij (waarschijnlijk) zelf geen zaadjes aanmaakt. Waarom kan hij dan niet (net als de vrouw) gewoon hormonen slikken om zijn hersenen het seintje te geven zaadjes aan te maken?! Ik vind dat zo vreemd.. Mari, jullie dus 22 mei voor een echo? Zijn alle onderzoeken dan afgerond?
Goed, gezien die wachttijd, dat je er gelijk actie op hebt ondernomen, Lotje! Zijn donoren in België en DL wel nog anoniem, of zijn dat Europese regels dat dat niet meer kan? Lotje, hebben jullie zelf moeten bellen voor de afspraak om de uitslagen te bespreken, of word je gebeld? Helemaal vergeten te vragen gisteren in het Mesos ...
nu ben ik wel benieuwd wie dokter x is. kan je me dat misschien via een prive bericht sturen? 21 mei dus de laatste onderzoeken denk ik, ik hoop dat ze dan weten of er zaadjes zijn of niet. de 2 mensen die zich aangeboden hebben als donor, die hebben al kinderen. veel sterkte lotje! Lana: heel veel sterkte, ik hoop op een positief resultaat
Miepie, de uitslag krijg van de echo krijg je (als het goed is) meteen. Die van de bloeduitslagen en zaadonderzoek moet je zelf over bellen. Mari, ik zal je een pb-tje sturen met de naam van de arts. Bij jullie zijn dus alle onderzoeken positief begrijp ik? en kunnen ze er dan een verklaring voor geven waarom jou man geen zaadjes heeft? Volgens mij las ik ergens dat jou mannetje een kijkoperatie heeft gehad ivm de niet ingedaalde zaadbal. Wat houdt dat precies in? en zijn ze daar wat wijzer uit geworden. En weten jullie al of jou man in aanmerking komt voor TESE?
@miepie ja in belgië zijn de donoren nog anoniem. daar kan een kind ook niet gaan zoeken naar zijn "vader" @mari dank je wel hoor voor je lieve woorden. ik hoop hier voor ons allemaal dat het toch nog positief einde zal hebben. xxx
hij heeft geen kijkoperatie gehad. de arts in het andere zh had het daarover maar in utrecht gaan ze eerst met de mri kijken of ze de niet ingedaalde zaadbal kunnen vinden en of hij nog een functie heeft. ik hoop dat ze dan ook kunnen zien of er aan de andere kant misschien een blokkade zit. als ze helemaal niks vinden, dan is het voor ons einde verhaal en dan moeten we overgaan op donorzaad. ik denk dat er weinig kans in zit voor tese. we zijn hier vanaf vorig jr herfst al mee bezig. dit is ook de 2e keer dat hij een echo krijgt. de uitslag van de echo krijg je meteen. maar van de mri scan pas na een week. zo frustrerend allemaal, dat ze na zo'n lange tijd nog niet weten of er iets van zaadcellen aanwezig is.
bij mijn man zagen ze ook niks op de echo mari. maar de uroloog had toch wel wat hoop. nou ik duim toch voor ons allemaal! xxx
Mari, jeetje joh wat duurt dat dan lang! sinds de herfst al bezig, niet te geloven. heel frustrerend! Mijn mannetje heeft wel een echo gehad, maar omdat daar niets geks op te zien was, was een mri scan (volgens de echo meneer) niet nodig. Weet iemand van jullie wat precies het verschil is tussen een echo en een mri-scan? (sorry heb er totaal geen verstand van). En een kijkoperatie heb ik mijn arts helemaal nog niet over gehoord. Ga ik ook maar eens ter sprake brengen, wil het echt tot op de bodem uitgezocht hebben. Wat is het toch frustrerend hé als alles alle onderzoeken positief zijn, maar er toch geen zaadjes worden gevonden! Mijn mannetje heeft vroeger (te laat?) een operatie gehad aan 2 niet ingedaalde zaadballen. Volgens de uroloog zouden zijn 'ballen'daardoor misschien niet goed genoeg ontwikkelt zijn, maar dat zou dan toch op de echo te zien moeten zijn? Weten jullie daar meer van? En mari, jij schrijft dat ze met de mri-scan de niet ingedaalde zaadbal misschien kunnen vinden? Ik begrijp het niet helemaal, jou man is hier vroeger toch ook aan geopereerd, dan zou die toch met het blote oog te zien moeten zijn? Sorry heb er echt geen verstand van maar probeer het te begrijpen. Ik heb ook zo het gevoel dat je overal als leek zelf achteraan moet gaan in het ziekenhuis.
Verwarrend allemaal, he, Lotje :-S? Een MRI maakt zeg maar doorsnede-foto's, daardoor kunnen ze veel meer zien dan op een echo. Je moet dan een soort grote buis in en er draaien schijven om je heen (zie je niet) die heel snel heel veel röntgenfoto's maken. Al die gegevens samen geven een doorsnede-beeld. Succes meiden! Hoop dat ze bij jullie allebei toch nog ergens iets vinden...
Miepie, dank je wel voor je antwoord! ik ga dan maar bellen met het ziekenhuis en ook zo'n mri-scan 'eisen'. Is er bij jullie gesproken over een mri-scan of ook niet? Bij jullie was wel iets aan zaadcellen gevonden toch? Hoeveel ongeveer als ik vragen mag?en heeft de uroloog iets gezegd over de oorzaak bij jou man?
Graag gedaan hoor . We hebben eerst komende woensdag de echo en bloedprikken en dan in mei nog 2x zaadonderzoek. Er is bij mijn man wel íets gevonden, maar veel was het niet (OK, is zeker beter dan helemaal niks, moet niet klagen ). Hij had in totaal 1.1 miljoen zaadjes: 220.000 per ml, waarvan 2% "licht afwijkend" was, de rest was zwaar vervormd. Het is iets, maar weinig hoopgevend dus. Over de oorzaak heeft dr X () nog niks gezegd, bij het lichamelijk onderzoek leek alles ok. Verder maar afwachten dus... ben er inmiddels wel achter dat ze er meestal weinig aan kunnen doen, al vinden ze de oorzaak, dus we zijn ons langzamerhand al aan het instellen op ICSI
Miepie, iets is inderdaad een stuk beter dan niets. Maar toch heel vervelend. En begrijp ik het nu goed dat er eigenlijk geen enkele 'normale' zaadcel is gevonden?
Nou ja...*zoekt even in papierwinkel*... Motiliteit ziet er nog hoopgevend uit.. 2% A en 7% B (77%D), maar da's al niet veel als het om 220.000 zaadjes gaat. En de morfologie: 0% normaal, 2% licht afwijkend, 98% zwaar misvormd. Dus 't is niet veel nee....
Bedankt voor jullie felicitaties! Wat spannend dat jullie allemaal volop in de onderzoeken zitten. Ik vond die periode erg zwaar. Iedere keer maar weer wachten op een uitslag, iedere keer die onzekerheid. Volgens de androloog (gynaecoloog maar dan voor mannen), was er maar een manier om zekerheid te krijgen of er wel of geen zaadjes zijn (voor ons dan tenminste), en dat was een TESE operatie. Alle voorgaande onderzoeken gaven bij ons immers veel hoop. Alle uitslagen waren goed (echo, bloed, erfelijkheidonderzoek, etc)...alleen het spermaonderzoek dus niet. UIteindelijk is er zelfs nog TESE-weefsel opgestuurd naar het pathalogisch centrum in Hamburg voor nader onderzoek. Helaas zonder resultaat. Ik hoop echt dat jullie een goede uitslag krijgen! Even ter verduidelijking; in Duitsland zijn de donoren niet-anoniem. Deze wet is al veel langer van kracht dan in Nederland. Anonieme donoren zijn daar verboden. Succes allemaal!
nou helaas hier afgelopen vrijdag weer dezelfde uitslag. geen zaadcellen. 8 mei heeft mijn man de afspraak voor de tese. tot dan weer heel spannend. maar aangezien zijn bloedwaardes goed waren, achtte hij toch wel een redelijk hoge kans. hopenlijk!
Wat ontzettend kl*te, Lana Ga hard voor je duimen dat jullie 8 mei wat positiever nieuws krijgen. Dat de bloeduitslagen ok waren geeft in elk geval ietsje hoop... Lieke, geniet van jullie wonder!
Lana, wat ontzettend balen dat de uitslag van het zaadonderzoek weer hetzelfde was! 8 mei al afspraak voor TESE, dat is snel zeg! Ik neem aan dat dat alleen een afspraak is en nog niet de operatie zelf, of wel? Jullie hebben wel geluk dat jullie in belgie wonen, ik heb daar meer vertrouwen in dan NL om eerlijk te zijn. (in belgie zijn ze daar veel verder mee). Mijn vriend en ik zitten nu ook behoorlijk te dubben of we naar belgie zullen gaan voor onderzoeken. Maar het is echt duur begreep ik en ergens vind ik het ook heel eng om die procedure in te gaan. Want weten jullie hoe het zit met bijvoorbeeld (gezondheids)risico's zijn voor het kind als de TESE operatie en daarna de ICSI lukt? En lieke, weet jij hoe het zit met de kosten voor de TESE in Duitsland en of dat door de ziektekostenverzekeraar wordt vergoed?