Hoi allemaal, Onze oudste wordt deze zomer 4 en gaat na de vakantie dus naar school, en dus ook naar de BSO. Ik werk dan 4 dagen en de jongste gaat drie dagen naar het kdv (+ 1 mamadag en 1 papadag dus om de week vol te maken). Nou hebben we een echt leuke BSO gevonden, vlakbij huis en school, kleinschalig, gezellig, leuke tuin, etc. Maar daar hebben ze maar 2 van de 3 dagen een plekje. Bij een andere BSO hebben ze die 3e dag nog wel plek, maar die is veel verder weg en voor mijn gevoel heeft die een minder leuke ruimte, en ook minder leuke juffen (is echt mijn gevoel na de rondleiding die ik er kreeg). Nu staan we dus voor de vraag: laten we hem nog die 3e dag als overburgging naar die andere BSO gaan, tot de eerste BSO wel plek voor hem heeft op die dag? Het probleem is natuurlijk dat we niet weten wanneer dat gaat zijn en ik kan moeilijk een jaar lang een dag minder op mijn werk aanwezig zijn (de middag dan, want tot 15:00 uur gaat hij natuurlijk wel gewoon naar school). Wat vinden jullie? Is twee verschillende BSO's "too much" voor een 4-jarige? Of moet ik het toch doen om de zekerheid te hebben dat ik de uren gewoon kan werken waar ik voor betaald krijg?
ik zou het persoonlijk alleen maar doen in uiterste nood. School en bso is een hele verandering en onze Emma is bekaf na een dag school en bso ( ze vindt het gelukkig wel erg leuk) Ze gaat nu sinds januari. Kun je voor die ene dag geen gastouder zoeken ter overbrugging. Wennen bij een gastouder is minder heftig is onze ervaring.
ik denk persoonlijk dat 2 bso's wel veel is. School is voor veel kinderen nl al een grote overgang en de bso nog groter. Ik denk dat 5 dagen school en dan nog 2 verschillende bso's voor een kleuter echt to much is. Wat is zou vragen is aan de bso wat zij denken dat de wachtlijst is, meestal hebben ze daar nl wel zicht op. En dan kijken of je voor die ene middag iets anders kunt bedenken: mee met een vriendje, of opa/oma, vrienden???
Bedankt voor het meedenken. Het leek mij ook al zoveel inderdaad... De makkelijkste (en voor mij ook het fijnste) tussenoplossing is om die middag zelf thuis te werken. Ik zal eens vragen of mijn baas daar akkoord mee gaat, en vooral voor hoe lang.
Ik had al gevraagd naar de wachtlijst. Hij staat zo goed als bovenaan ("één van de eersten") maar het is volledig afhankelijk van opzeggingen omdat alle schoolverlaters er al in verwerkt zijn. En opzeggingen zijn natuurlijk niet te voorspellen. Opa's en oma's wonen te ver weg helaas. Misschien incidenteel een oplossing, maar waarschijnlijk kan papa ook wel eens in de paar weken inspringen. Vriendjes heeft hij nog niet (en zeker niet op die school, weet helemaal niet wie daar naar toe gaan) dus daar kan ik nog niet op afgaan.
o balen, dat was eigenlijk ook waar ik op doelde, ik hoopte voor je dat die er nog niet bijzaten. Heb je geen vriendinnen met kids die je zoontje een middagje willen laten spelen???
Wij hebben nu ook 3 dagen opvang en zouden dus ook 3 dagen BSO nodig hebben. Maar mijn gevoel zegt dat dit net een dag te veel is voor een schoolgaande kleuter. Ik zat er aan te denken om misschien iets te regelen met andere moeders in de buurt. Wij een kind op onze vrije dag, en zij ons kind op hun vrije dag. En anders overwegen mijn man en ik een gastouder te zoeken wanneer de oudste naar de basisschool gaat. Dan kan de jongste naar een peuterspeelzaal met aangepaste openingstijden (tot 13.00 uur), haalt de gastouder hem daar op en haalt even later ook onze andere zoon van school. Dan wel voor 3 dagen (dus helemaal geen BSO) en als we het geld er echt voor hebben tegen die tijd bij ons thuis. Dus geen andere kinderen (of eventueel een vriendje, dat zou ik prima vinden). Dan kan de gastouder ook met de oudste naar bijvoorbeeld een voetbaltraining.
Nee, niet hier in de buurt in elk geval, helaas. Doordat de schoolverlater verwerkt zijn, heeft ie überhaupt plek op die 2 andere dagen
Dat is ook wel een idee ja... Ik hoop voor jullie dat jullie het op die manier kunnen regelen. Ik weet niet of die 3 dagen BSO te veel voor hem zullen worden. Als dat zo blijkt te zij, en daar hou ik toch wel op de achtergrond rekening mee, dan zal ik toch die extra middag thuis moeten werken/blijven. Dat zit ik nu dus ook te denken. Voorlopig thuiswerken op die 3e dag maakt het wenproces misschien ook wat makkelijker voor hem. Maar ik heb trouwens ook wel een beetje een drempel bij een gastouder. Je bent dan zo afhankelijk van één persoon. Wat als die (langdurig) ziek wordt, of als die er geen zin meer in heeft. De wachtlijsten zijn hier zo lang dat er dan niet op korte termijn iets anders te regelen is. En ik vraag me dus ook af of een goede/lieve gastouder eigenlijk wel zo makkelijk te vinden is...
Zo heb net maar eens inschrijf formulieren voor de VSO en BSO voor mijn zoontje aangevraagd. Kun je volgens mij nooit te vroeg mee zijn. Wat een aantal collega;s van mij doen is ouderschapsverlof opnemen, dat zou jij ook ter overbrugging kunnen doen. 1 dag in week vanaf bijvoorbeeld 14.00uur tot dat er plek is. Of 1 middag vrij nemen en een andere ochtend er voor in de plaats werken zodat je wel aan je uren komt. Er zijn al zoveel veranderingen in een korte periode voor je zoontje dat ik er niet voor zou kiezen om voor 2 verschillende BSO's te gaan.
Ik werk op een bso en raad af om van twee verschillende gebruik te maken. Sommige kinderen bij ons doen het ook, en het is absoluut te veel voor bijna alle kinderen.
Update: Van de week kregen we een mail dat er toch ook voor de 3e dag opvang ineens plek is! Op dezelfde BSO dus waar hij die 2 dagen al naar toe zal gaan (alleen wel een dependance-locatie, in zijn eigen school). Gek toch, dat er eerst t/m december geen plek zal zijn, en 3 weken later is er ineens toch plek.