verschil ritme bij fles of borstvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lin83, 18 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lin83

Lin83 Lid

25 mei 2008
    41
    0
    0
    assistent manager
    Pernis
    Hoi1

Ik vroeg me af of er een verschil in de ritmes zit van een BV kindje of een fles kindje?
    Ik geef nu BV maar wordt gek van de onregelmatigheid...Is dit bij fles kindjes ook zo?

Thnx!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee er zit eigenlijk geen verschil in. Het ligt gewoon aan je kindje eigenlijk!

Het ene kindje drinkt aan de borst heel regelmatig, dat je er haast de klok op gelijk kan zetten. Het andere kindje drinkt onregelmatig.

Met kunstvoeding is dit net zo eigenlijk. Het ene kindje wil liever verspreid over de dag steeds wat drinken en het andere kindje kan met 4/5 voedingen op een dag prima 'leven'. Wat ik wel vaak merk is dat kindjes die kunstvoediing krijgen in een schema gedrukt worden. Persé om de 4 uur bijvoorbeeld. En sommige kindjes halen dat gewoon niet. Ook vind ik persoonlijk dat er soms wel snel word gezegd dat er een hongerig kindje is en dan ook speciale voeding gehaald word. En ik vind dat veel kindjes met kunstvoeding erg grote hoeveelheden in een keer krijgen. Maar oke, dat is dus zoals ik het zie, en er gaan hier vast een hoop mensen zijn die het daar niet mee eens zijn. *dus ik ga vast dekking doeken :) ;)*

Wat je misschien wel kan doen is wat vaker op jouw verzoek de kleine aanleggen om te drinken. (weet niet hou oud hij/zij is want je banner doet het niet ;)). Maar dat je de kleine dus gewoon aanlegt wanneer jij echt even zegt van goh nu heb ik tijd en over pak weg een half uurtje komt het even niet lekker uit ;)!

Succes met voeden nog in ieder geval!
    Liefs, Hanneke!

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi Lin83,

ik weet niet of het echt zo is (heb er geen onderzoek naar gedaan ;) ), maar wat je wel vaak hoort dat het bij bv vooral in het begin wel het geval is dat er geen regelmaat is. De eerste periode willen kindjes die bv krijgen vaker eten, waarschijnlijk komt dat omdat de bv lichtverteerbaar is. Flesvoeding is zwaarder dus het lijkt me dan logisch dat er wat meer tijd tussen zit dus meer een vast schema.
    Ik heb zelf ook die ervaring.

Bolbuikje, je hoeft geen dekking te zoeken hoor :D Ik heb zelf niet het idee dat mensen hier perse 4 uur tussen de voeding willen persen, het is wel zo dat er wel een bepaald minimum aan tijd tussen moet zitten omdat je met fv aan een maximum aantal cc moet houden, itt bv. Ik denk dat je daarom die beleving hebt.

4. Lin83

Lin83 Lid

25 mei 2008
    41
    0
    0
    assistent manager
    Pernis
    Hi,

Mijn zoontje is 9 weken, hij groeit echt goed enzo dat is t probleem niet. Maar hij clustert s'avonds en overdag is het ook erg onregelmatig.
    Ikzelf ben erg moe en nog niet hersteld van de zwangerschap etc en niet alles gaat zoals t hoort wat ook de nodige stress met zich mee brengt.
    Eerlijk gezegd zit ik er gewoon helemaal doorheen en wordt af en toe ook gek van de onregelmatigheid.
    Daarbij komt ook nog kijken dat ik het idee heb dat mijn Bv terug loopt. Ik merk gewoon dat de kleine niet genoeg binnen krijgt.
    En ik weet dat clusteren heel normaal is maar ik trek het gewoon niet(mijn tepels trouwens ook niet)
    Er is al een lactatie kundige geweest en aanleggen en drinken ging toen super.
    Maar ik vind het tegen over mn kleine ook niet eerlijk want hij voelt het natuurlijk ook allemaal aan.
    Ik denk dat ik dan liever stop met de bv zodat ik gewoon rustig ben en lekker rustig de kleine zn flesje kan geven, zonder de frustratie en angst dat hij weer niet genoeg heeft en dus weer over een half uur gaat huilen omdat hij honger heeft.
    Dat is toch ook niet eerlijk.
    Dus vandaar mijn vraag hahaha gelijk een heel verhaal...
    Had ook al op BVnatuurlijk forum gepost, maar daar werd iets minder gereageerd dus daar schoot ik eigenlijk niks mee op.
    Hij krijgt nu soms s'avonds bij het clusteren al een flesje nutrilon en daar reageerd hij goed op gelukkig, het geeft mij weer even een beetje adem.
    (ik vervang dus geen BV voor FV, hij krijgt het erbij)
    Ach een heel verhaal, ik ben gewoon erg benieuwd hoe het is bij FV, zodat ik dit in mn keuze mee kan nemen!

Groetjes!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb je al rekening gehouden met de regeldaajes? Dan kan je kindje veel vaker voor voeding komen. Te weinig voeding kan haast niet, zeker omdat je zegt dat ie goed groeit! Ik denk eerder aan regeldagen eigenlijk, gewoon omdat je zegt dat je merkt na de voeding dat hij niet genoeg heeft. Overigens is het bij regeldagen zo dat je het beste even eraan toe kan geven. Des te eerder is de vraag en het aanbod van je melk weer geregeld en zal de kleine weer langer tevreden zijn na een voeding.

Heb je dat op jouw vraag aanleggen aleens geprobeerd?
    Misschien kan je dit topic beter naar het borstvoedings-stukje laten verplaatsen, dan kan je misschien wat meer tips krijgen van verschillende moeders.

Overigens, als je echt met de borstvoeding wil stoppen, is die keus natuurlijk aan jou en ben je vrij in die keuze. Bedenk je alleen dat kunstvoeding niet de oplossing hoeft te zijn. Er zit bijv een max aan dus clusteren zit er niet in ;)! Ook hoeft het natuurlijk helemaal niet dat de kleine met kunstvoeding wel in een schema te proppen is ;)!

Succes! Liefs, Hanneke!

6. Muis San

Muis San Lid

21 feb 2008
    15
    0
    0
    ben zelf pro borstvoeding, hoewel het mij ook opbrak en ik uiteindelijk na 8 weken stopte met veel traantjes.

met de flesvoeding kwam idd de regelmaat er wel eerder in, en de voorspelbaarheid groter waardoor je mentaal wat meer rust hebt. Je hebt ook eerder zoiets van ' je hebt een hele fles op, nu moet het even goed zijn'. Ik was toch dan wat zelfverzekerder. OK, dacht ik dan, je wilt misschien nog graag een slokje, -of aandacht- (en dat gaf ik dan ook) maar echt honger kun je nu niet hebben.

Ik heb met zowel bv als kv altijd 'voeden op verzoek' gehanteerd, en heb er veel zorgen om gehad dat de flessen soms zo groot waren, maar ik las dus ook uit onderzoek dat een borstkind soms 100 ml drinkt en soms wel 300 ml (wegen voor en na voeding). Vanaf dat moment dacht ik dus je drinkt maar wat je hebben wil! En de fles hoeft ook echt niet altijd op! dan maar eerder wakker. maakt niet uit.

Bij borstvoeding is het schijnbaar ook nog eens zo dat hoewel alle vrouwen praktisch in staat zijn om bv te geven, er wel een verschil is in het maximale volume melk dat per keer wordt aangemaakt. Daarom is het bij sommigen zo (bij mij dus ook) dat het kind elke 2 uur of zo wil drinken (ook zonder dat er sprake is van regeldagen of sprongetjes of wat dan ook), en bij sommigen kan het wel om de 4 of 5 uur.

groetjes

Deel Deze Pagina