Hoe echt fles afwennen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Polletjepiek, 15 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoi Eveline,

Ik ben al een hele poos bezig om ons dochtertje te leren drinken uit een gewone beker, dit omdat het toch beter is voor haar gebit, mondmotoriek ed. Met dikke vloeistof(zoals friso fruitsmoothie) gaat dit prima. Maar zo gauw als er iets anders in zit dan dat (bijv: melk of sap) Dan mept ze de beker zo aan de kant en wil dan niet drinken.

Ook heb ik het idee dat ze melk associeert met de fles, dit wil ze ook niet uit een (anti-lek)tuitbeker drinken.

Mijn vriend vindt haar nog te jong dat ze dit moet leren, maar ik lees van sommige andere moeders op deze site dat hun kindje met deze leeftijd al wel uit een gewoon bekertje drinken.

Hoe kan ik haar leren dat ze toch uit een bekertje moet drinken?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Saskia,

Er zijn wel een paar algemene tips die je kunt proberen:

Nat’ oefenen. Oefen terwijl je kindje in bad zit.
    Kies een lichte beker met twee oren. Vasthouden moet makkelijk zijn, het drinken zelf is al moeilijk genoeg.
    Houd eerst zelf de beker nog vast.
    Begin met een bodempje.
    Kies voor bekende smaken, zoals melk of sap, en pas op dat de inhoud niet te warm of te koud is. ‘Verrassingen’ komen er vaak linea recta weer uit.
    Morst of verslikt je kindje zich vaak? Vul de beker dan met half vloeibare inhoud (bijvoorbeeld pap of soep) en verdun steeds een beetje.
    Het moeilijkst is om te stoppen met de fles voor het slapen gaan. Laat dit dan ook de laatste fles zijn die je afschaft. De fles biedt ook troost. Geef er daarom iets anders, een speeltje of een doekje, voor in de plaats.
    Succes.

Groeten Eveline

Deel Deze Pagina