Hoi, Mijn vraag is eigenlijk al duidelijk; met hoeveel maanden gaf jij je kindje een boterham? En waarom begint de een vroeger dan de andere? gr vruchtje
Wij zijn met ruim 10 maanden begonnen met het geven van de boterham. En waarom toen en niet eerder? Omdat wij niet het idee hadden dat ze het al nodig hadden en de groenten en het fruit vinden we belangrijker. En toen we begonnen was het blijkbaar prima op tijd want het is altijd helemaal goed gegaan!
Oké dat is duidelijk. Heb je nog een tip hoe ik er achter kan komen of mijn zoontje het op een gegeven moment wel of niet nodig heeft.
Wij zijn begonnen met 7 maanden op advies van het CB. Gewoon een klein beetje. Hij at ook al heel goed stukjes en zo, dus hij vond het geen probleem. Inmiddels eet meneer anderhalve boterham zonder moeite op. Gr. Marieke
Ik ben begonnen met 6 maanden op advies van CB. Ik begrijp dat hier heel veel verschil in zit, sommigen krijgen pas het advies met bv 8 maanden. Maar hier ging het direct goed en meteen een hele boterham. Eerst zonder korst en na 2 weken met korst. Ik zou het gewoon eens proberen als het fruit en de groenten verder goed gaan?
Nouja nodig is gewoon een groot woord, melkvoeding is gewoon nog het belangrijkst tot de 12 mnd. Maar over het algemeen is tot 9 maanden alleen oefenen en na die tijd komt het dat ze gaan eten omdat ze het nodig hebben. Maar als je bijv nu kijkt naar wat je ong geeft, en dat houd je gewoon hetzelfde, want je gaat met deze leeftijd niet meer extra kunstvoeding geven maar toch komt die kleine steeds even wat eerder voor een fles, dan zou ik zeggen hij heeft wat meer honger en je kan tussendoor dus dat brood aanbieden, dan schuift de fles die daarna komt misschien ook wat op of die kan je dan wat minder cc's gaan geven. Of op een gegeven moment als de fles die je rond 12.00 uur geeft niet meer leeg gaan dan kan je er wat bij aan gaan bieden. Maar je kan dan ook gewoon dus eerst een broodje geven en erna de fles. Gewoon wat jij wil dus eigenlijk. Overigens zijn wij niet begonnen op advies van het cb, daar gaan we namelijk echt niet heen voor advies !
Ik ben met 7 maanden begonnen met brood, op advies van het CB. Hij moest er eerst niks van weten, maar sinds een paar weken eet hij een hele boterham. Achteraf hoorde ik dat veel moeders gewoon wachten met het geven van brood (zoals hierboven ook staat), dus volgens mij had ik ook nog wel even kunnen wachten. Hij gaf niet echt aan dat hij het nodig had of zo.
Wij zijn met 6 maanden en 2 weken begonnen met de boterham en dat ging gelijk goed. En met een boterham bedoel ik ook een boterham... dus niet alleen de korstjes of alleen het middendeel. Gewoon een boterham, eerst alleen met een beetje boter maar al snel ook gewoon beleg erop. Het is nog altijd een favoriet voedingsmiddel (inmiddels 13 maanden) Vezels zijn een belangrijke voedingsbron voor iedereen en dus ook voor kleine kinderen. Dit kun je ondermeer halen uit groenten en fruit maar ook uit brood. Daarbij is brood een heel gangbaar voedingsmiddel in NL en dus niet bepaald ongebruikelijk om te eten. En dan is een boterham ook nog eens makkelijk: iedereen heeft het wel in huis en je neemt het gemakkelijk mee.
Wij met 6,5 maand. Het minimum is in principe 6 maanden, ivm de gluten in het brood. Het standaard advies van het CB is 7 maanden. Wij met 6,5 maand al, omdat de kleine ontzettend honger had. Hij wilde teveel flesvoeding, en at zijn groente en fruit ook makkelijk op. Met de boterham zat hij op een fatsoenlijk menu.
Hoi Wij zijn begonnen met 6 maanden. Ze keek bij ons echt het eten uit de mond en wilde graag ook eten. Dus toen haar ook gewoon lekker stukjes brood gegeven en blij dat ze was! Dus onze dochter was er wel aan toe en hierin zijn wij eigenlijk mee gegaan.
Mijn zoontje is deze week een half jaar en hij heeft net tussen de middag voor het eerst een randje brood gekregen. We zaten aan tafel te eten en hij wil dan zo graag meedoen. Ik gebruik het voedselintructieschema van Stefan Kleintjes en daar staat dat ze vanaf 6 maanden een broodkorst mogen. Hij heeft er nauwelijks iets van opgegeten, maar had het wel ontzettend druk met sabbelen en knagen. De oudste kreeg pas met 7 maanden voor het eerst brood (advies CB), maar toen wel gelijk al echt een boterham. Met korstjes. Hij at toen maar een paar stukjes, maar goed, hij eet nu, op bijna 3-jarige leeftijd nog steeds bijna nooit een hele boterham op.
Ik heb het van de week geprobeerd ( met 7 maanden dus ) maar ze moet er nog niks van weten,gooit het er steeds uit of plakt alles tegen haar gehemelte... Mijn oudste dochter ging pas met 1,5 jaar een boterham eten,voor die tijd moest ze het echt niet...
Oké toch hier en daar wel verschillend. Ik wacht wel tot onze volgende afspraak bij het CB en dat is met 7 maanden. Bedankt voor jullie reacties
hier rond de 6,5 maand begonnen.. Vanaf 10 maanden eet ze elke dag brood in de ochtend, en vanaf 11,5 maand eet ze vaak 2 sneeen per dag.
We proberen het ook al een paar weken, Timo vindt het heel lekker (zoals alles eigenlijk ), maar hij slikt alles in 1 keer door en zit vervolgens te kokhalzen: hoe doen jullie dat dan???? Hij is zo gulzig!
Met 10 maanden ongeveer. Daarvoor wel geprobeerd, maar toen moest ze het niet. Dus lekker op het gemak gedaan. Nu schuift ze er 2 op een dag naar binnen.
Sinds deze week, 7 mnd dus. Hij vind het erg lekker en is lekker aan het sabbelen, smakken en kauwen. @ Luppy, op het schema van Kleintjes staat dat ze een bepaald soort brood (gist of zuurdesem) al vanaf 6 mnd mogen, volkorenbrood pas vanaf 7 mnd. Hier is het volledige schema: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
Wij zijn met 7 maanden begonnen met een korstje brood. Zat ze dan lekker op te sabbelen. Nu eet ze inmiddels een halve boterham (met korstjes). Ze gaat het nu ook steeds beter eten.