hoeveel vocht en boterhammen bij 9 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door ona81, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Onze zoon, nu ruim 9 maanden, krijgt nog 2 keer BV.

Eet als tussendoor fruit of yoghurt, of een koekje (rijstewafel etc).
    Nu is mijn vraag wa thij het beste als lunch kan eten.

1. Hoeveel boterhammen (ik dacht aan 1,5)
    2. Welk beleg? Uberhaupt al beleg?
    3. Hoeveel opvolgmelk?

4.En moet hij daarnaast bij zn tussendoortjes ook nog drinken?
    Hoeveel en dan diksap? Of thee?

Onze zoon is flink en heeft latijd veel gegeten (geboren met 4.8 kilo en 56 cm en inmiddels 9,4 en 77cm)

alvast bednakt!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Opvolgmelk is niet echt nodig als hij een schaaltje yoghurt en een boterham met kaas krijgt.

+/- 650cc zuivel (melk/yoghurt) en totaal 900cc vocht zijn de aanbevolen hoeveelheden bij 9 maanden.

Ik zou wel 2x per dag een beker thee of sterk aangelengde diksap geven. IK zou beginnen met het proberen van thee; Sprookjesboomthee van Piramide bijv. of kauwgomballenthee van AH. Geen thee met theine iig. Niet te sterke rooibos is ook lekker.

Verder zou ik hoeveelheden brood enzo overlaten aan je kindje. Wel volkorenbrood, maar geef ook eens een volk.cracker, beschuit, etc.
    Je kan er een plakje jonge kaas op doen of appelstroop. Amandelpasta uit de biowinkel is ook lekker.
    Ik gaf bij 9 maanden een boterham met roomboter en dan ev. nog 1 met appelstroop of amandelpasta. Ik gaf toen nog geen kaas omdat ik nog heel veel voedde.

3. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Dank voo rje reactie!
    Zijn er nog meer moeders die ervaringen rond de 9 maanden hebben en ook nog BV geven/gaven? Ik vind het ook interessant ho eiedereen zn eigne idee heeft hierover door ervaringen!

Groetejs Ilona

4. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Ik geef geen bv maar hier krijgt mijn zoontje het volgende op een dag: ( mijn zoontje is 10 maand)

7.00-8.00 1 boterham met 120+4 fles
    10.00 koekje
    11.30 2 boterhammen, of 1 boterham met 120+4 fles als hij moe is en dan maar 1 boterham op kan.
    15.00 fruit
    17.30 flink bord eten, potje (8+)heeft hij niet genoeg aan.
    19.00 a 19.30 180+6 fles.
    Tussendoor drinkt hij zeker een halve liter vocht.
    Heel erg verdunde limonade, echt maar een paar druppels op een beker of thee.
    Op zijn boterham doe ik, halvajam ( ah), appelstroop, af en toe smeerkaas of linera ( smeerpate), gister voor het eerst een plak kaas.
    Ook ik vraag me af wat hij al meer mag hebben op brood, zou bijv kipfilet ook mogen? Heb hem laatst ook chocopasta gegeven vond hij ook lekker ( wat niet trouwens haha)
    En iemand nog andere tips?

5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi,

Tussen 8 en 10 maanden is 600 ml opvolgmelk aanbevolen, dus drie flessen. Ons zoontje eet 1 tot 1 1/2 boterham met smeerkaas of gewoon alleen margarine, of een beetje halvajam.

Hier is het schema:

07:00 - fles 180/6 met 4 scheppen Bambix 8 maanden
    09:00 - 200 gr fruit en eventueel flesje water (120 ml)
    11:30 - 1 1/2 boterham en flesje 150/5
    15:00 - flesje water (120 ml) en eventueel tussendoortje zoals halve boterham, rijstwafeltje
    16:30 - warm eten 200 gram en 100 ml biogarde yoghurt met wat fruit van de ochtend
    18:30 - fles 180/6

ik vind 2 x per dag bv wel weinig klinken maar met 100 ml yoghurt erbij kan het waarschijnlijk wel. Ik zou dan 2 x per dag een fles/beker water/diksap/thee aanbieden bij de tussendoortjes. Dan krijgt je kind genoeg vocht. Het ene kind is het andere niet. Mijn zoontje drinkt nu veel meer water dan mijn oudste ooit deed. Daar moest ik op een gegeven moment echt diksap in de fles doen anders dronk ze geen vocht. Nog steeds is ze geen grote drinker.

Succes, Charlie

6. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Hoi Charlie,

Ik kan me indenken dat je 2 x BV weinig vind. HIj heeft altijd tot deze week bij de lunch pap gegeten (dus 180 ml opvolgmelk) en kreeg toen 3 x BV.

Inmiddels krijgt hij dus 2 x BV en met de lunch 1,5 boterham met boter (appelstroop vindt hij tot nu toe niet lekker) en een beker opvolgmelk van 150 + 5 scheppen. daarnaast diksap en thee aangeboden, maar beide niet top. In bad drinkt hij graag water uit een speelgoedgieter. Dus vanavond zei mijn man "Waarom proberen we dat niet bij zn koekje en fruit" Dus dat gaan we morgne maar eens uitproberen.

Dank!

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onze dochter is ook 9 maanden. Haar schema:

6.00/6.30 uur: BV
    6.45 uur: 1 boterham met boter
    9.30: fruit + water (op het KDV sap)
    12.00 uur: 1 boterham met boter en afwisselend La Vache qui rit, abrikozenjam zonder toegevoegde suiker of gemengde noten/amandelpasta (laatste 2 van de biologische winkel).
    15.00 uur: wat yoghurt of kwark en wat rooibosthee
    17.00 uur: soms een soepstengel
    17.30/18.00: avondeten, daarna BV en naar bed.

Voor elk slaapje krijgt ze BV op verzoek.

Haar boterhammen eet ze nooit helemaal op. Meestal eet ze 1/2 tot bijna 1 boterham.

Op het KDV (2 dagen per week) drinkt ze nog maar 1 fles van 150 cc BV, dat is na haar boterham. Verder drinkt ze daar water, aangelengd diksap en met water verdunde yoghurt. Ik weet niet precies hoeveel.

Als ze thuis met papa (1 dag per 14 dagen) laat ik 300 cc BV achter.

8. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 Kirrebir, 29 nov 2011
    Laatst bewerkt: 29 nov 2011
    Mijn zoon krijgt het volgende:

Op kdv dagen
    Rond 6 uur bv
    Voordat we weg gaan (rond 8en) nog een keer bv
    9:15 een cracotte en fruit (soms krijgt hij fruit 's middags rond 15)
    Tussen 12 en 13 een boterham + klein flesje bv
    's middags nog een klein flesje bv
    Verder oefenen ze met een tuitbeker, maar dat is nog niet succesvol.
    18 uur avondeten + heel soms een "toetje" (paar hapjes yoghurt) als ik denk dat hij te weinig gegeten heeft, maar hij zijn warme hap wegduwt.
    Daarbij bied ik hem altijd een glas drinken (water met drupje diksap) aan
    Voor het slapen gaan nog een keer bv
    Een vaak tankt hij 's nachts ook nog wel een paar keer ;)

Op thuisdagen bv op verzoek (dat is nog wel een keer of 5 zo overdag... :)). Hij drinkt maar kleine beetjes per keer.
    Verder redelijk hetzelfde schema als op het kdv. Thuis krijgt hij 's middags ook nog wel eens een rijstwafel.
    Verder oefen ik thuis met een open beker met aangelengde kruidenthee en de water met drupje diksap. Maar ook daar drinkt hij nog niet veel uit. Dus zijn vocht krijgt hij voornamelijk uit bv.

Op de boterham doe ik appelstroop, jonge kaas, geprakte banaan, avocado, tomatenprutje, notenpasta, suikervrije jam (zonnatura of natuurwinkel)

9. zogelukkig

@Kirrebir: waarom geef je magere yoghurt?

10. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi, ik had het al aangepast.
    Hij krijgt niet heel vaak yoghurt, alleen als ik hem graag nog iets extra's wil aanbieden als hij slecht eet.
    De magere yoghurt heb ik dan in huis omdat ik dat zelf eet. Hij eet te weinig yoghurt om alleen voor hem volle yoghurt in huis te halen. Ik deed dat in het begin wel, maar dan blijf ik weggooien...

11. zogelukkig

Je kindje krijg overdag 5x bv en 's nachts nog 2 a 3x? Dat is prima en ander zuivel is echt niet nodig, omdat je ook al kaas geeft.

Als je iets wilt geven omdat er slecht gegeten is, kan je bijv. ook fruit geven. Magere yoghurt bevat eiwitten en calcium en dat krijgt hij al genoeg via de bv en kaas. Volle yoghurt bevat ook vetten. Magere zuivel voegt niet zoveel toe. Kijk; als je 2 of 3x per dag bv zou geven, zou je er zuivel bij kunnen geven, maar in principe is dat nu niet nodig.

12. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips!

Kaas krijgt hij overigens maar ongeveer 1x per week.

13. zogelukkig

Dat is ook prima bij deze leeftijd en bij de hoeveelheid bv die je geeft.

Doe maar gewoon een boterhammetje met roomboter erbij, dat blijft lang goed hoor, zelfs buiten de koelkast in de bijkeuken ofzo, dan is het een beetje smeerbaar.

14. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ons mannetje is 8,5 maand, toevallig gister op het cb geweest, schema wat we hebben, kunnen we voorlopig gewoon aan blijven houden, misschien heb je er wat aan ;)

ontbijt: 200ml melk met ontbijtgranen
    lunch: 1 boterham met beleg en ca 120ml melk (indien gewenst wat meer brood)
    middagtussendoortje: fruit met halve of hele liga
    diner: warme prak + toetje
    en nog een fles van 200ml melk voor het slapen gaan (deze mag ook vervallen als hij m niet meer hoeft, maar dan wel overdag wat ander drinken aanbieden)

Richtlijn is ca 500ml vocht, waarvan in elk geval minimaal 300ml melk of melkproducten (werd me gister verteld) wat meer of minder is geen ramp..

15. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hm vreemd hoor, dat die aanbevolen hoeveelheden zo wisselen, hier is aanbevolen ca 500 ml vocht waarvan minimaal 300ml melk of melkproducten...

Ons mannetje krijgt meer dan genoeg melk binnen, zei ze gister, zelfs zoveel dat de laatste fles er vanaf zou mogen als hij die niet meer hoeft...

Deel Deze Pagina