Ik zie nu dat anderen je ook al wat zeggen over je manier van reageren, dan was mijn reactie daarop niet meer nodig. Wel goed om te bedenken dat verschillende mensen hier je reactie dus niet zo rustig en fijn vonden. Probeer te onthouden dat iedereen hier het goed bedoelt en je misschien niet altijd alleen maar een antwoord op jouw vraag geeft, maar ook probeert met je mee te denken en je verder te helpen. Dat is echt niet om je aan te vallen, uit bemoeienis of omdat we denken dat je het zelf niet kunt.
Ik zou de gemeente even bellen en vragen of er inderdaad iets mogelijk is voor je en of je recht hebt op bijstand en eventueel urgentie op een woning. Of misschien even een afspraak maken en langsgaan? Verder de belastingdienst ook contacten of je misschien recht hebt op toeslagen. Ik heb er verder geen verstand van, dus het beste lijkt me om het bij de gemeente en belastingdienst zelf even na te vragen. Inschrijven bij een woningbouw weet ik eigenlijk niet of dit al kan omdat je geen (vast) inkomen hebt. Sterkte!
Wat bedoel je Ladyb? Niet klaar voor dit kindje, of niet klaar om hulp van anderen te vragen en te accepteren?
Bij ons in de gemeente is een huis voor zwangere meiden en tienermoeders. Is dat niet in meerdere gemeenten? Geen idee hoe het verder werkt hoor maar weet wel dat het er is...
Nee dat is niet overal helaas, hier heb je dat niet in de gemeente. Maar dat zou zeker nog wel een optie zijn voor TS.
tienermoeders | informatie over wonen voor jonge moeders Zat even te googlen en kwam op deze site. Misschien kan hier iemand je vragen beantwoorden!
Beste TS, Ik heb geen moment de bedoeling gehad om je te kwetsen, wil je alleen wat suggesties geven waar je misschien verder mee kunt. Ik kan me namelijk voorstellen dat je erg overdonderd bent door de hele situatie en dat je daardoor niet overal een volledig zicht op hebt. Mijn bedoeling was dus enkel om te helpen. Ik zal hier verder niet meer reageren, maar ik hoop dat je een goede zwangerschap mag hebben en dat jij en je kindje samen goed terecht komen.
Je moet proberen zo snel mogelijk een afspraak te maken bij de gemeente met iemand waar jij je hart kan luchten en samen kan kijken naar een oplossing. Helaas ontkom je er niet aan dat je toch inzet zal moeten tonen dmv een baantje of een opleiding. De gemeente, als ze al een oplossing hebben, gaat hier alleen in mee als jij ook je steentje bijdraagt. Hiernaast snap ik dat je geen zin hebt om naar een tienermoeder huis te gaan, gezien je verleden. Soms moet je eerst iets doen waar je niet helemaal 100% achter staat, maar wat wel het beste is voor jou en je kindje. Wat vanaf nu af aan moet jij ook beslissingen maken over jouw kind, of het er nu al is of niet. Je zult voor jezelf alles op een rijtje moeten zetten en goed moeten nadenken wat je met deze situatie moet doen. Daarnaast moet je een afspraak maken bij de verloskundige. Ik weet zeker dat als je iedere hulp aanpakt die je kan krijgen en goed nadenkt over dingen, het uiteindelijk goed komt. Maar je moet wel openstaan voor eventuele hulp, je hebt, zoals je het verteld dan, absoluut niet genoeg geld om een kind te onderhouden, geen (goede) woonplek.. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en wijsheid toe, ik hoop oprecht dat alles uiteindelijk op z'n pootjes terecht komt. Hoe ver weg dat misschien nu ook lijkt.
Ik weet niet of LadyB er nog is, na alle goedbedoelde adviezen. Maar is het FIOM misschien iets voor je? Of Centrum voor gezin en jeugd? Misschien dat die wat oplossingen hebben? En de gemeente in grote steden kan vaak minder voor je betekenen ivm vele regels dan in dorpen/kleine steden. Google al je vragen eens? Vaak komt er meer uit dan je denkt. En ook al ben je er niet klaar voor, je bent niet de enige! Veel vrouwen/meiden die onverwachts/ongepland zwange worden zijn er niet klaar voor, maar redden het uiteindelijk met hulp. Durf hulp te vragen en zorg dat je bij je ex uit de buurt blijft met zijn dreigementen. Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze lastige situatie. Probeer ondertussen goed voor jezelf en je kleintje te zorgen meis!
Als je door fysieke problemen niet kunt werken en/of studeren kun je een Wajong-uitkering aanvragen. De gemeente of de huisarts kan je doorsturen naar de juiste instanties. Echter, zoals bij elke uitkering, verwachten ze van jou dat je je uiterste best doet om op eigen benen te staan en een baan of studie te zoeken die je wel kunt doen. Ze helpen je daar uiteraard bij. Ik kan me voorstellen dat het erg veel is allemaal, ook met je verleden, maar als je besluit om het kindje te houden ben je ervoor verantwoordelijk om het een zo goed mogelijke toekomst te geven. Dus schouders eronder. Het lukt je vast. Succes.
Ik denk eerlijk gezegd dat je met veel meer dingen geholpen moet worden ipv alleen even een huisje en geld krijgen/regelen van/door de gemeente. Vanaf je 16e het huis uit en in veel opvanghuizen hebben gezeten, geen motivatie meer om school af te maken of een bbl opleiding te doen. Fysieke beperking: als je de havo zou kunnen doen kun je ook een bbl opleiding doen want je hebt van kapster tot kinderverzorgster tot administratief werk. Ook je vriend klinkt niet als de meest normale vent als hij dreigt je wat aan te doen als je het kind houdt... En het laatste wat je wilt (en iedereen denk ik) is een kind op de wereld zetten en er niet goed voor kunnen zorgen door allerlei problemen. Trek aan de bel bij stichtingen die hier genoemd zijn, zoals het fiom. Je moet er niet van uitgaan dat de gemeente het wel even allemaal voor je regelt want met een huis en geld ben je er nog niet (als je dat al zou kunnen krijgen van een gemeente) . Je hebt wel nog een heel leven voor je, samen met je kindje.
Meestal krijg je geen urgentie voor een sociale huurwoning omdat je zwanger bent. Dit wel verschilt per gemeente, maar in de meeste grote steden niet. Daarnaast is urgentie alleen mogelijk als alle andere mogelijkheden afvallen, bv ouders/particuliere huur. Waarschijnlijk kan je wel terecht bij een tienermoederhuis en hoewel je dit niet wil kan dit wel een reden zijn dat de gemeente weigert. Verder krijg je van de gemeente (meestal) onder de 27 geen bijstand, omdat je of moet leren of moet werken. Als je niet kunt werken of studeren kom je wellicht in aanmerking voor een Wajong uitkering voor jongeren met een ziekte of handicap. (UWV) Om te weten of je in aanmerking komt voor urgentie/bijstand moet je bij de gemeente aankloppen. Dit zijn bv de regels van de gemeente Amsterdam Urgentie. Veel sterkte. Ik ben ook jong moeder geworden dus weet hoe zwaar het is.
Ik zou eens een afspraak maken met het maatschappelijk werk, die weten precies welke paden te bewandelen en in welke volgorde.
Ik denk dat als je gaat werken dat wel genoeg is hoor. Je bent pas 5 weken dus het is nog lang niet zichtbaar, je kan gewoon op zoek naar fulltime werk. Nu kom je wss nog niet in aanmerking voor een uitkering maar dat kan je informeren bij het uwv. Via woningbouw kan je ondertussen aan een woning komen ligt aan de gemeente hoelang dit duurt. Bij ons in Groningen kan je binnen enkele maanden wat goedkoops hebben. Urgentie krijg je helaas niet. Als het dan niet genoeg geld is word je inkomen aangevuld door de overheid dmv bijstand maar salaris uit fulltime baan met 300 alimentatie is veel meer dan bijstandsniveau. Uitkeringen wat betreft alleenstaande ouder krijg je pas na de geboorte van je kind. Sterkte ermee, het moet lukken. Laat het kindje niet de dupe zijn van deze situatie
Neem contact op met maatschappelijk werk in je woonplaats. Zij kunnen je veel vertellen en soms werkt een telefoontje van een maatschappelijk werker naar een instelling in jouw belang best positief Heel veel succes en sterkte met deze situatie. Ik vind het bewonderenswaardig dat je het kindje wilt houden! Goed van je dat je er zo actief mee bezig bent om oplossingen te zoeken.
Dat is niet waar hoor. Als je 18 bent dan kan je wel bijstand krijgen alleen verwachten ze van je dat je in september start met een studie. Tenzij je dan in je verlof zit. Meld je in elk geval aan bij de gemeente. Vaak via de website van de gemeente even zoeken naar bijstandsuitkering aanvragen. Dan zal je wat cursusen moeten volgen en gaan ze je helpen met passend werkt te zoeken. Maar je zal zelf wel je beat moeten doen. Je bent 18 waarom meld je je niet aan bij een tienermoederhuis? Je hebt er de leeftijd nog voor. Een vriendin van me werkt in zo'n huis als je wil weten hoe je daar voor in aanmerking kan komen moet je me maar even een pb sturen dan kan ik het voor je navragen. Heel veel sterkte en het zal echt wel goed komen als je snel je zaken probeert te regelen.