Geen goed gevoel bij kinderopvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Stewie123, 16 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stewie123

    Stewie123 Lid

    18 jan 2019
    25
    47
    13
    Vrouw
    Ik ben niet heel actief op dit forum maar misschien kunnen jullie mij helpen..

    Anderhalf jaar geleden heb ik mijn dochter van toen 2 jaar oud geswitcht van kinderopvang. Ik werkte toen zelf ook op dat kdv waar ik haar vanaf heb gehaald omdat de groepen te vol waren, hier zat ze niet op haar plek dus ik heb gekozen voor een kleinschalige kinderopvang. Ze heeft het op de nieuwe opvang altijd goed naar haar zin gehad en was altijd blij om heen te gaan. Tuurlijk had ze wel eens momenten dat ze niet wilde maar dat is normaal. Vorig zomer is ons zoontje geboren en ben ik door zwangerschapsverlof etc heel lang thuis geweest. Ze is al die tijd 2 ochtenden naar de opvang geweest t/m December. Omdat ze toen een behoorlijk ernstige bloedarmoede bleek te hebben en heel moe was heb ik haar thuis gehouden. Ze bloeide weer op en in maart ben ik weer begonnen met werken en is ze weer naar dezelfde opvang gegaan. De eerste 2 weken was ze blij en ging ze met plezier heen. Daarna werd haar favoriete leidster ziek (langdurig) en kwam er in de 3 weken daarna ineens veel wisseling in het personeel. Veel leidsters hadden ontslag genomen en er staan (voor mijn dochter en ons) onbekende leidsters op de groep die volgens mij dochter altijd boos zijn. Er is geen overdracht en regelmatig zit ze bij de bso ipv op de peutergroepen (ze is 3,5). De dagen voordat ze heen moet slaapt ze onrustig en zegt ze minstens 10x per dag: morgen hoef ik niet naar het kdv toch? Als ze de volgende dag wel heen moet slaapt ze niet en kan ze alleen maar huilen. Bij het wegbrengen vorige week was ze in paniek en ook als ze ‘s avonds weer thuis is is ze nog heel lang verdrietig en wil ze alleen maar knuffelen.

    Oké, lang verhaal maar mijn vraag is: is dit een kwestie van wennen of denken jullie ook dat het er misschien toch niet zo gezellig aantoe gaat als de kinderopvang ons wil laten geloven? Ze kan niet benoemen waarom ze niet heen wil, ze zegt alleen dat ze het daar stom vindt en bij haar broertje wil blijven. Haar broertje zit bij een gastouder die (nog) geen plek heeft voor haar.
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.020
    113
    noord holland
    Oef, wat lastig. Klinkt voor mij op deze manier niet alsof het om 'even wennen' gaat. Ze voelt zich er duidelijk niet prettig :$.
    Ik zou zelf naar een andere oplossing kijken, maar begrijp ook dat die er niet een, twee, drie is.
     
  3. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.621
    10.827
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Wat vervelend dat ze het 'opeens' niet meer naar der zin heeft op de opvang. Heb je al een gesprek hierover aangevraagd (of gehad)? Ik zou dit aankaarten dat je merkt dat je dochter niet meer wilt gaan sinds de wisseling van de juffen. Misschien kunnen ze mee denken of iets veranderen. Willen ze niet mee denken of doek ze laconiek er over zou ik opzoek gaan naar iets anders.

    Ik moest trouwens bij beide toestemming geven voor een andere groep. L heeft een 2de stamgroep (iedere groep zit aan gekoppeld aan een andere groep). Ook voor E heb ik hiervoor toestemming gegeven. Dus als ze zomaar op de bso zou zitten zou ik hier zeker wat van zeggen.
     
  4. Stewie123

    Stewie123 Lid

    18 jan 2019
    25
    47
    13
    Vrouw
    Goed om te horen dat ik niet gek ben:$
    We hebben inderdaad al gevraagd waarom ze bij de bso was aangezien ze daar met haar ziel onder haar arm rondliep.. antwoord was: oh ze is hier net toevallig met een van ons meegelopen. Volgens dochter is ze daar altijd de middag? Dus er zijn wat tegenstrijdigheden. Ook hebben we benoemd dat ze het niet naar haar zin heeft, is volgens de leidsters niet waar. Nu is het ook een vrij pienter meisje dus ik vermoed ook dat ze misschien niet goed wordt uitgedaagd en dat ze het daardoor niet leuk vindt. Maar het kdv schetst een compleet ander beeld dan wat wij zien.
    Nouja, we hebben net maar besloten dat we haar per direct laten stoppen op de opvang. Ik ga kijken of ik ouderschapsverlof kan opnemen en mijn man werkt gelukkig vanuit huis dus met wat gepuzzel moet het lukken. Zonde van het geld maar uiteindelijk is het welzijn van ons kind natuurlijk het belangrijkste:thumup:
    Ik ga natuurlijk nog wel even in gesprek met het kinderdagverblijf want het is wel bijzonder.
     
  5. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.607
    2.172
    113
    Wat lastig dat ze het niet meer naar der zin heeft, en dat t zo erg is dat ze er niet goed van kan slapen. Ik zou zeker een gesprek aan vragen, ook over dat bso gebeuren, dat kan echt niet. Ik werk zelf op een kdv (babygroep) en de regels zijn heel streng, zelfs voor een uurtje op een andere groep moeten wij al toestemming vragen… en dan moet er ook nog een formuliertje per moment getekend worden. Helaas heeft menig kinderopvang flink personeelstekort, en dit komt de kwaliteit van opvang niet ten goeden. Las dat je besloten hebt om haar eraf te halen, dat zal in jullie geval dan een goede keuze zijn, ben je zelf op dit moment nog werkzaam in de kinderopvang?
     
  6. Stewie123

    Stewie123 Lid

    18 jan 2019
    25
    47
    13
    Vrouw
    Ik ben zelf ook nog werkzaam in de kinderopvang maar bij een andere organisatie. En inderdaad, ik weet ook niet beter dan dat ze heel streng zijn met de vaste gezichten en mentorkindjes etc. Bij de opvang stonden er op maandag ineens allemaal nieuwe leidsters… er was geen enkel bekend gezicht voor mijn dochter?
    Ik heb nu via de mail het contract opgezegd, haar afgemeld voor de resterende tijd van het contract en een gesprek aangevraagd. Vooral omdat ik mij zorgen maak of er iets is gebeurd. Het is geen normaal gedrag dat ze zo in paniek raakt als ik haar vraag of er iets gebeurd is.
     
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.329
    5.943
    113
    Vrouw
    Kindjes laten vaker een ander beeld zien op de opvang dan wanneer ze thuis zijn omdat ze zich thuis veilig voelen om emoties te tonen. Goed besluit om daar te stoppen denk ik.. zoveel veranderingen voor haar en als ze er slecht om slaapt lijkt het me dat niet waard. Wel gek ook zoveel wisselingen, lijkt me voor heel veel kids daar moeilijk?
     
  8. Stewie123

    Stewie123 Lid

    18 jan 2019
    25
    47
    13
    Vrouw
    Je slaat hier de spijker op z’n kop, dankjewel! Dit wist ik ook wel maar toch ga ik dan twijfelen. Stom van mezelf en heel goed/knap van m’n dochter dat ze het heeft aangegeven. Leerpuntje voor mezelf; nooit twijfelen aan het gevoel van m’n kind:oops:

    Dat er in 2 maanden tijd 6 vaste leidsters ontslag hebben genomen zegt eigenlijk ook wel genoeg… ik hoorde dat heel veel ouders hun kinderen hierom van de opvang afhalen. Ik kan haar zelf alleen vrijwel nooit brengen/halen omdat ik zelf ook op dezelfde tijden moet werken (in de kinderopvang werk je lange dagen).
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  9. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.607
    2.172
    113
    Nee, zou zeker gesprek aanvragen. Is zeker geen normaal gedrag, dat ze bang lijkt te zijn om daar heen te moeten. Alleen waarschijnlijk moet je alle uren nog een maand door betalen ook al zal ze niet meer heen gaan, is haar meenemen naar je werk geen mogelijkheid? Dat er in 2 maanden tijd zoveel leidsters ontslag nemen geeft je te denken, al nemen er bij mijn werk ook mensen regelmatig ontslag om te kijken of t gras ergens groener is, vaak is dit niet t geval, maar in deze tijd wordt je overal wel aangenomen.
     
  10. Stewie123

    Stewie123 Lid

    18 jan 2019
    25
    47
    13
    Vrouw
    Gister aan het einde van de middag kreeg ik een mail van de opvang. Ze herkennen zich niet in mijn verhaal en volgens hun zit mijn dochter daar met veel plezier. Dat ze op de bso was wordt ontkent en ze willen niet met mij in gespreko_O ik mag enkel een afspraak maken om haar spulletjes op te halen en verder niks. Er bleek ook een camera in de verschoonruimte te staan gericht op de kinderen. Was bij mij niet bekend maar volgens hun stond dat in het veiligheidsprotocol wat op locatie ligt. Inmiddels is de camera en is dus ook het protocol weg? Het verhaal wordt steeds vreemder dus kom ben blij dat ze daar weg is. Ik ga nogmaals om een gesprek vragen en anders dien ik een klacht in.
    Mijn dochter was gister nog even bij de gastouder samen met haar broertje en daar was niks aan de hand, ze heeft ook niet gehuild toen mijn man wegging en was gewoon vrolijk.
     
  11. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.607
    2.172
    113
    Wat raar zeg, ook dat ze niet in gesprek willen…. Hoe weet je het van die camera in de verschoon ruimte gericht? bah dat zou ik ook niet fijn vinden, goed dat ze daar weg is, maar je hebt gewoon recht op een gesprek, bizar dat ze dat weigeren, zou er zeker een klacht over indienen. Hopelijk heeft de gastouder ook snel een plek voor je dochtertje.
     

Deel Deze Pagina