Beste verloskundigen, ik heb wederom een vraag. Momenteel ben ik 23 weken zwanger en alles ziet er goed uit. Uiteraard helemaal gelukkig. Nu moest ik gisteren op controle en vroeg ik mijn verloskundige naar een groeiecho. Ik begreep van haar dat zij dat niet doen en dat ze met de handen net zo veel kunnen voelen als ze op een echo kunnen zien. Ze hebben zelf een echo apparaat en ik heb hier ook de 20 weken echo gehad Nu vond ik dit antwoord niet echt bevredigend. Op een echo kan je toch veel meer zien dan met de handen te voelen is? Oa lijkt mij of de placenta nog goed vast zit, de baarmoedermond dicht is. De precieze omtrek van t hoofdje e.d. Ik snap dat je op een echo ook niet alles kan zien. Maar waarom met de technologie van tegenwoordig dit dan ook niet gebruiken? Kan ik zelf op eigen kosten een groeiecho laten maken, ik hoef geen pretecho, ik wil alleen (meer zekerheid) of alles goed blijft gaan. Of moet ik dan toch gewoon een pretecho laten maken en kan dat, wanneer je het geslacht niet wilt weten. Kijken ze bij een pretecho ook naar deze medische vragen? Bedankt alvast voor jullie antwoord.
Hoi, Het uitwendig onderzoek is betrouwbaar genoeg om de groei van de baby te kunnen bepalen. Om iedere keer met de echo te kijken is echt niet nodig. Echo's zeggen ook niet alles met zekerheid, ook de groei niet. Natuurlijk wel in het geval als we op hand voelen dat het kindje klein is, dan is het wel nodig. Het Nederlandse systeem van verloskunde is zo gemaakt en natuurlijk met onderzoeken onderbouwd. Je kan er op vertrouwen dat dit met de hand genoeg is. Om de placenta te bekijken heeft ook geen zin, als het op de echo goed is, betekent het niet dat het morgen ook goed is. Het geeft geen voorspelling. En als de placenta los laat, zijn er altijd klachten zoals bloedverlies, ernstige buikpijn, en geen goede harttonen. Als je het zelf prettig vind kan je een groei echo laten maken, maar dit moet je dan betalen. De zorgverzekeraars vergoeden niet meer dan dat de verloskundige nu zeggen. Bij een pretecho mag er niet gekeken worden naar dit soort medische dingen! Het moet dus wel een medische echo zijn. Door iemand met een echt diploma, dit heeft iet iedere pretechoscopiste. Groeten Evelien
Hallo Evelien, heel erg bedankt voor je antwoord. Ik heb wel veel buikpijn, soms ook heftige steken, maar gelukkig geen bloedverlies en ik voel de kleine ook bewegen . Het lijkt alleen of iedereen in het topic waar ik in zit wel een groeiecho krijgt, vandaar dat ik het vreemd vond. Ik ga kijken of ik een medische echo zelf kan laten uitvoeren, of ik dat na dit antwoord nog nodig vindt.