hoi wil vandaag eens proberen een fruithap zelf te maken hoe doen jullie dit? sommige koken het is doen jullie dit ook zoja hoelang? of alles schillen en dan met staafmixer doen?
appel en een peer stoven kun je wel doen,maar de rest zou ik niet doen! hier vind noa gestoofde appelen en peren heerlijk! voor fruitpap doe ik: 1/3 banaan (noa lust dit niet zo heel graag,anders deed ik een hele) 1 appel 1 peer het sap van een hele appelsien 1 liga erbij en dan alles mixen wel alles schillen,ze kunnen de schillen nog niet verteren. als ik sezoensfruit neem,doe ik altijd 1peer 1appel 1/3 banaan 1 liga en dan een halve meloen of mango of een paar aardbeien,bessen,ligt eraan wat ze al wel en niet mag eten.
ik heb appels, banen, peer, sinasappels en meloen in huis ga vanmiddag voor meerdere dagen maken en dan invriezen kan er ook wel liga door heen doen
Ik zou iets met banaan niet invriezen trouwens, blijft niet zo heel lekker denk ik. Appel/peer doe ik altijdi n stukjes even in de magnetron (zonder exra water) dan worden ze ook zacht en gaat een stuk sneller als stoven/koken.
Als het goed is, kun je banaan beetje vers houden door een druppeltje citroensap (helpt ook tegen verkleuring). Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar manlief vertelde me dit.
Banaantje gewoon in de hand geven en lekker laten happen. Met een goede rijpe peer, pruim of meloen hetzelfde verhaal. Appelpartjes kookte ik altijd eerst wat tot ze zachter waren, dan gehele partjes (afgekoeld) geven.
Pureren vind ik veel werk en het fruit wordt er niet lekkerder van. Ik gaf fruit altijd gewoon in stukjes die ze zelf konden pakken en opeten. Wat hardere dingen, zoals appel maakte ik zachter door ze even in de magnetron te koken en af te laten koelen.
In stukken in het handje gegeven heb ik een paar keer geprobeerd maar dan kwamen de hele stukken er na 10 minuten weer uit gekotst...nee bedankt. Een banaan geef ik nu gewoon in stukjes van een vorkje, dat gaat wel goed.
De meeste fruit soorten kun je gewoon een beetje prakken als het nodig is. Kleine stukjes fruit geven is vaak een goed idee als je ook met brood begonnen bent (leren kauwen). Wij hebben alleen in het begin (tussen 5 en 6,5 maand) wat gepureerd daarna snel prakken en stukjes. Pureren maakt het vaak wat drapperig maar met een beetje rijstebloem lukte het dan wel weer om het goed te geven.
Wat krijgen sommige trouwens veel fruit.. maar ja dan wordt het wel gepureerd Hier is het gewoon in partjes, een banaan in de hand gaat niet goed want ze stopt het helemaal in haar mond hahaha.
Ik maak het ook altijd zelf. De basis is toch wel appel en banaan. Ingevroren banaan blijft ook prima hoor! En dan erbij wat er maar is: peer, mango, kiwi, aardbei. veel verschillende mixen maken. Ik doe ongeveer 4 eetlepels per potje, echt hele volle, en vries het gelijk in. per keer doe ik zo'n 15 potjes, ben ik ineens een hele tijd klaar. Liga etc doe ik er nooit doorheen, als het dun is omdat er veel sappig fruit in zat doe ik er een extra appel of banaan bij, dat dikt wel in.
Ik maak op zondags altijd de potjes voor 1 week.. Dit keer had ik; 3 kiwi's 2 appels 2 bananen 3 peren Schillen, in de blender en vervolgens invriezen. Ik kruimel er ook altijd een halve liga doorheen.
hoi, Wij maken altijd het volgende: 1/2 appel heel fijn geraspt 1/2 banaan fijn geprakt 1 perssinaasappel uitgeperst Dat door elkaar heen roeren met het sap erdoor. Gaat er hier vlot in. Soms doen we er weleens liga door. Groetjes, Josie
Dirksmama, haha zo kom ik ook aan mijn portie Kijk eens op De Keukenkikker | Verse babyvoeding maak je zelf! (of mag ik dat hier niet aanprijzen?). Staan veel leuke recepten op, ook per leeftijd gesorteerd met allerlei lekkere combinaties! Ik geef nog steeds vaak 1 soort fruit per keer. Ik eet het zelf tenslotte ook niet allemaal door elkaar! Alleen sommige combinaties die lekker zijn soms, maar heel vaak gewoon 1 soort.