Ons Boefje weigert zijn eten als er stukjes in zitten Hij begint gretig, maar als er stukjes inzitten dan tuft hij deze zonder pardon weer uit, en weigerd hierna elke hap.. Nu probeer ik het een bepaalde tijd, pak daarna de blender maar weer en pureer alles fijn Dit omdat hij ziek is geweest en minimaal is aangekomen.. dus vind eten nu wel belangrijk.. Maar hoe ga ik dit verder doen?? Iemand ervaring of tips? Gewoon alleen met stukjes aanbieden en anders niet? of toch nog maar even blijven pureren? Ik weet het even niet Graag jullie hulp! *Grote stukken aanbieden en zelf laten eten werkt hier echt niet, hij is "bang" om vieze handjes te krijgen*
Eest stukken geven waar je geen vieze handen van krijgt misschien? Reep brood bijvoorbeeld? Of een frietje, of gekookte broccoliroos?
Brood gaat prima, korstjes eet hij altijd zelf.. friet geprobeerd maar:bah broccoli? dan kijk ie me aan van: wat moet ik hier mee?? dus helaas...
Hier wilde hij pas stukjes eten van zijn fruit en avondeten toen hij 14 maanden was. Daarvoor alleen gepureerd. Overigens at hij wel brood, soepstengels etc. dus het is niet dat hij het niet kon, hij wild egewoon niet, alsof hij de structuur in zijn mond vervelend vond. Ik ben erg van het alles op zijn tempo en toch is het helemaal goed gekomen. Ik las wel eens dat voor de spraakontwikkeling, stukjes eten belangrijk is, maar vooralsnog is er ook niks mis met zijn spraakontwikkeling: hij kletst de oren, verstaanbaar, van ons hoofd. Af en toe probeerde ik het weer zo eens in de 2 weken, en zowaar op een dag accepteerde hij het wel. Als je kindje net ziek is geweest moet je geen nieuwe dingen proberen, hij moet eerst een beetje bij- en aankomen. Misschien volgende week weer eens proberen?
Ik zou ook blijven proberen met verschillende soorten stukken, maar ik vond het ook altijd belangrijker dat ze wel wat binnen kreeg. Onze meid heeft een tijd stukjes goed gegeten, toen een periode stukjes geweigerd en nu (bijna 15 maanden) eet ze alles wat los en vast zit. Dus komt vanzelf! Onze meid houdt ook niet van vieze handjes?? Als ze brood eet, moet ik vaak tussendoor haar vingertjes schoonmaken, want iiieewl, er zit jam aan? Wat hier een tijd heeft gewerkt is stukjes fruit geven van een vorkje. Doe ik nog steeds bij fruitstukjes die ze moeilijk kan vastpakken ivm glibberigheid. Tegenwoordig doen we het samen. Ik prik de vork in het fruit en zij doet de rest. Vindt ze machtig mooi.
vorkje kan ik idd ook nog wel eens proberen.. en gelukkig om te lezen dat het ook later nog wel weer goed komt bedankt voor jullie reacties! oh ja, hoe zijn jullie met het weigeren omgegaan? gewoon geen eten geven, wat anders/ pureren, of de strijd aangaan.. vind het erg lastig!
Ik gaf wat wel goed ging en probeerde tussendoor wat van de 'lastige' dingen. Echte strijd ging ik niet aan, ik vind het veel te belangrijk dat eten iets positief is.
Zo denk ik er ook over. Als ze het eten zelf niet meer leuk gaan vinden, ben je nog verder van huis. Wij bieden wel andere dingen aan, en eventueel ook in andere vorm (zoals gepureerd als ze geen stukjes wil). Maar er zijn ook ouders die dat niet doen. Volgens mij is dat typisch iets waar jij jezelf lekker bij voelt. Denk dat het allebei prima kan?
denk idd dat ik mijn gevoel maar gewoon moet volgen blijf voorlopig dus met stukjes aanbieden en pureer als hij echt niet wil.. dan weet ik tenminste zeker dat hij wel blijft eten, en dat is voor mij het belangrijkste!
Ik gaf hem altijd gepureert eten voordat wij gingen eten en als wij dan aan tafel zaten deed ik nog een paar stukjes op zijn bordje. Ook onze zoon hield niet van vieze handen dus ik sneed het gewoon in kleine stukjes en gaf er een vorkje (gebaksvorkje) bij. Daarna pureerde ik het eten steeds minder goed (dus eerst zaten er hele kleine stukjes in en als dat goed ging dan werd het weer iets grover) 1 troost onze zoon moest heel lang gepureert eten, onze dochter weigerde gepureert eten. En allebei aten ze zo rond de 1.5/2 jaar gewoon zonder problemen hun eten.
dan hou ik me daar maar aan vast pluk! bedankt voor de troostende woorden dat is natuurlijk ook nog een idee.. eerst gepureerd eten en dan voor de "leuk" nog wat stukjes.. ik ga het proberen!
Het nadeel van gepureerd eten is dat je kindje niet leert "omgaan"met de stukjes die hij later krijgt, hij zal er dus aan moeten wennen dat er stukjes in zitten en die structuur zal wel raar aanvoelen denk ik! Ik zou het gewoon blijven proberen, maar het moet geen strijd worden. Het belangrijkste is natuurlijk dat hij eet!
Lisa is rond 1 jaar langzaamaan overgegaan van glad gepureerd (potjes) naar met de pot mee eten. Fruit in stukken ging al snel redelijk goed, groente eet ze pas (en met mate) sinds een paar maanden. Wij zijn haar op een gegeven moment naast haar potje ook ons eten gaan geven, terwijl we met z'n allen aan tafel zaten. Ze heeft een aantal weken gehad dat ze haast niets at en toen was ze over op stukken eten en wilde ze geen potjes meer. Lisa heeft wel tot 8,5 maand een sonde gehad en een half jaar niet gegeten, maar zo zie je maar, zelfs dan komt het goed
Hier ook een zoontje wat stukjes echt brrrrrrrrrrrrr vind/ vond. Nu begint hij er beter tegen te kunnen maar hij kwam echt aan het kokhalzen ervan. Ik probeer het telkens maar als het er echt niet ingaat dan maar weer fijner maken.
toch fijn om te lezen dat ik niet de enige met een wat moeilijke eter ben ach, komt vast wel goed en we blijven gewoon proberen. Vanavond witlof met aardappels en appel, de aardappels prak ik gewoon de rest blenderen.. eens zien wat hij daar mee doet.. ging vorige keer met spinazie namelijk wel goed. Vanmorgen trouwens peer met vorkje geprobeerd maar dat was geen succes De stukjes werden direct met de vingertjes weer uit het mondje gevist.. Dus toch maar weer gepureerd.. We blijven het proberen!