Hoi allemaal! Ik ben zondag a.s. 18 weken zwanger. Misschien nog een weekje langer zelfs, werd me verteld. Sinds het begin van de zwangerschap was mijn bloeddruk aan de hoge kant, net acceptabel, maar tegen het randje aan zeg maar. Vandaag weer hetzelfde verhaal 133/85 was het geloof ik. Voor het begin van de zwangerschap zou dit al hoog in de curve liggen. Ik moest daarom vandaag op hemoglobine prikken. Gelukkig was deze iets gedaald naar 8( het hoort schijnbaar te dalen). Ze houden het vanaf nu nog strenger in de gaten; als het erger wordt, krijg ik een medicijn om de bloeddruk te verlagen. Best een akelig idee, want methyldopa (zo heet het), heeft nogal wat bijwerkingen vertelde hij. Het is wel belangrijk dat het bij mij onder controle blijft, omdat ik 9 jaar geleden een hersenbloeding gehad heb (helemaal goed geopereerd, dus dat vormt nou gelukkig geen risico) en een verhoogde bloeddruk een verhoogd risico hierop geeft. Het was wel even spannend en slikken vandaag! Alhoewel het voor nu even goed is, vind ik het best wel akelig. Zijn er andere mensen die ervaring hebben met een bloeddruk die tegen het randje aan zit/te hoog is? Mensen die misschien die medicatie nemen of hebben genomen en hun ervaring willen delen? Alvast bedankt! De kleine frummel maakt het gelukkig goed, komende week de 20-weken echo .
Hoi Katharina, Wat ontzettend vervelend dat je bloeddruk te hoog is. Ook ik heb dit sinds week 18 en zit sindsdien aan de medicijnen. Methyldopa, de bijwerkingen zijn alles behalve prettig. Toen ik er mee begon werd ik heel suf en naar hiervan. Na twee weken werd dit minder, maar energie heb ik sinds die tijd niet meer gehad. Ik begon met de laagste dosering en sit is nu twee keer opgehoogd. Ook wanneer de medicatie werd opgehoogd had ik een aantal dagen last van de bijwerkingen. Dit werd wel weer snel minder gelukkig. De medicijnen zijn alles behalve prettig, maar tot nu toe gaat het bij mij hierdoor wel goed. Bij mijn eerste zwangerschap steeg mijn bloeddruk met 35 weken ineens heel hard (daarvoor was het steeds goed) en hielpen medicijnen ook niet. Ik ben toen ingeleid en bevallen met 36 weken. Deze zwangerschap houd ik het dus met medicatie alweer langer vol. Ik wens je veel sterkte, want deze onzekere tijd is alles behalve prettig voor je!! Yegga
Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik vanaf ik geloof week 30 metyldopa geslikt vanwege hoge bloeddruk, bij mij liep deze ook langzaam op, maar had er verder geen klachten van, pas op het einde kreeg ik wat hoofdpijn. Van de medicatie heb ik helemaal geen last van bijwerkingen gehad... Het enige nadeel vond ik dat je er na de bevalling niet meteen mee mag stoppen, dit moet je langzaam afbouwen, terwijl ik dacht eindelijk van alle pilletjes af te zijn (3x metyldopa, zwangerschapsvit en cranberriepillen voor de bevalling en na de bevalling paracetamol, floradix, vit pil en dus nog steeds metyldopa). Maar goed, mijn ervaring is dus wel positief met metyldopa, geen bijwerkingen en de bevalling (ingeleid met 37,5 week, was protocol) ging verder prima.
Ik heb een hoge bloeddruk en heb de vorige en deze zwangerschap methyldopa geslikt. Bij mijn vorige zwangerschap zat ik aan het einde op de maximale dosis en kwam er een ander medicijn bij. Nu zit ik op een lage dosis en dit gaat goed. Mijn ervaring is wel dat het kan zijn dat je na de bevalling een hogere bloeddruk houdt. Ik zat op de dubbele dosis van voor mijn eerste zwangerschap. Nu hoop ik dat mijn bloeddruk na de bevalling lager blijft. Ik vind de bijwerkingen van methyldopa minder vervelend dan de medicatie die ik krijg zonder zwangerschap. Ik zou zeggen geen drop en niet te veel zout. Geen producten met zoethoutwortelextract en zoethout. Wat wel bloeddrukverlagend kan werken is gedroogd fruit en pure chocolade. Veel succes.
Wat vervelend! Ik gebruik ook de methyldopa 2x pd 250mg , maar heb geen last van bijwerkingen... Gebruik ze nu een jaar ongeveer..
Ik heb bij mijn laatste zwangerschap PE ontwikkeld rond de 32 weken. Ze hebben toen in twee dagen de medicatie flink opgevoerd. Toen ik de tweede dag al zowat aan de hoogste dosering methyldopa zat was ik zo stoned als een garnaal. Was misschien op die dag wel goed want iedereen was in paniek behalve ik Maar dagen daarna trok dat vrij snel weg en ik heb het zonder veel bijwerkingen nog 6 weken geslikt. Dankzij die methyldopa heeft mijn dochter nog tot ruim 38 weken veilig in mijn buik kunnen zitten, was randje spoedkeizersnede toen ze PE ontdekten. Helaas is bij mij de bloeddruk na de bevalling eerst omlaag gezakt en toen omhoog waardoor ik nog bijna Hellp er gratis bij kreeg. Ik kom nooit meer van mijn bloeddrukmedicijnen af. Heel veel succes!
Bij mij zouden ze dit een prachtige bloeddruk vinden Vandaag 130 / 90 en daar waren we allemaal erg blij mee, medicatie hoeft ook niet opgehoogd te worden o.i.d.. Ik zou me er dus niet té druk om maken. Als je medicatie moet gaan slikken zal dat, net zoals hierboven al gezegd werd, waarschijnlijk Aldomet / Methyldopa zijn. De ergste bijwerking vind ik dat ik er zo doodmoe van word, maar verder vind ik ook dat niet zo heel veel voorstellen.. Het is natuurlijk niet leuk, maar echt, met deze hoogte hoef je echt nog niet heel ongerust te zijn en de kans dat je met medicatie weer op een nette bloeddruk uitkomt is heel groot. Mijn bloeddruk was met 10 weken 165 / 117. Sindsdien slik ik de laagste dosering Methyldopa en zit ik steeds rond de 85 - 90 / 120 - 130
Bedankt voor alle fijne reacties! Zo te zien ben ik niet de enige. Nee, het is nu inderdaad nog niet alarmerend. Maar de gyneacoloog gaf aan dat het nu al aan de bovengrens zit, terwijl het in de zwangerschap later pas rond die getallen hoort te zitten. Ik probeer het van me af te zetten! Wel fijn om te horen dat niet iedereen de bijwerkingen als zodanig ernstig ervaart... Ik ben nogal panisch voor medicijnen die op het zenuwstelsel werken en een stoned gevoel lijkt mij kei akelig! Vermoeidheid lijkt me nog het minste. Maar ik ga afwachten, hopelijk blijft het netjes onder controle!
Haha misschien was dat de bijwerking die ik zelf niet gemerkt heb, ik snapte ook niet waarom al die mensen in het ziekenhuis zo overdreven deden... Ik had toch nergens last van? Ja en ik deed écht wel rustig aan
Ik heb nu ook al een wat hogere bloeddruk. Ik ga proberen met het dash dieet hem naar beneden te krijgen. Wel de 2000cal variant. Dus puur voor de bloeddruk en niet om af te vallen) Dat houd in dat suikers en zout geminderd worden (niet zoutvrij) En xtra vezels dmv meer groenten en fruit. 2x PW nitraatrijke groenten en 2x PW vis. Noten en melk drinken (drink nooit melk) Ik ben benieuwd volgend consult zal ik zien of t werkt.
Mij is toen verteld dat zwangerschapshypertensie niks te maken heeft met wat je eet, maar is puur een reactie van je lichaam op de zwangerschap. Ik kreeg toen ook geen adviezen om dingen wel of niet te eten, alleen het fysiek rustiger aan doen.
Is ook maar ik ben nu 12 weken en al hoger begonnen. En nooit geschoten is altijd mis. Het is verder super gezond dus ik ga het gewoon proberen. (Bij de andere zwangerschappen begonnen met 65-70 onderdruk en pas vanaf Wk 35-37 hoger 85-100 en nu al begonnen met 85... Moet zeggen dat ik inmiddels een trauma heb van bloeddrukmeters en een witte jassen bloeddruk heb) Ik wil gewoon kijken of ik er iets aan kan doen.
Ik ben heel benieuwd wat het resultaat is. De arts zei bij mij ook dat de voeding niets zou uitmaken. Ik startte ook al hoog, net als jij. Maar eerlijk gezegd vind ik het de moeite wel waard, je kunt het allicht proberen! Ik ga me er ook eens in verdiepen, het klinkt alleszins gezond!
Ik lig er op dit moment voor in het zhuis, in combinatie met teveel eiwit in mn urine. Dus niet alleen voor mn bloeddruk. De medicatie methyldopa werd ik super duf aan.. Heb nu andere sinds een dag en dat gaat beter. Mn bloeddruk ligt nu rond de 140/90 .
Sterkte Kiimmi, hopelijk lukt t om t onder controle te houden. Hier vanochtend al begonnen. Ik ga denk gewoon het schema gebruiken wat ik weer moet opzoeken van x porties granen x porties fruit etc etc. Proberen om de nitraatrijke groenten min 2x PW te eten en de melk en noten. Het is niet dat ik heel ongezond eet maar ik ben niet van de zuivel, fruit en noten en vis. Dus das al veel winst. En dan suikers laten staan. Ik ben op zich gek op groenten. Maar al met al is het wel anders dan hoe ik normaal eet. Nu dus 2 sneden bruin brood op een banaan en glas groentensap. En zo nog een glas melk. 26ste weet ik wat het doet.
Hier met 22 weken een bloeddruk van 100/150. Gelijk medicijnen gekregen ook diezelfde. Wat een ramp. Kreeg er vreselijke hoofdpijnaanvallen van na 2 weken zo erg dat ik alleen nog maar kon huilen van de pijn. Ben toen opgenomen en hebben ze andere medicatie gegeven laganol ofzo. Dit ging gelijk beter eerst 2 x daags en nu heb ik nog maar 1 pilletje per 24 uur nodig. Zit met medicijnen nu op 60/110 dit is me normale bloeddruk( soms iets hoger maar onderdruk gaat nooit boven de 85) Ben benieuwd zijn jullie allemaal ingeleid vanwege de bloeddruk medicatie of moesten sommige het ook uitlopen?
Bij deze zwangerschap uiteraard niet, omdat het al met 10 weken begon Bij m'n vorige zwangerschap kreeg ik er pas op het einde last van, toen ben ik wel ingeleid. Ik moet bij deze zwangerschap met 36 weken met al m'n medicijnen stoppen, ze verwachten dat ik dan zo rond de 38 weken wel bevallen zal zijn.
Omdat het gevaarlijk is als ik de bloedverdunners nog gebruik en de bevalling begint en de bloeddrukverlagers kan ik dan achterwege laten omdat het dan geen ramp meer is als de bevalling ingeleid moet worden
Ja ik moet het er ook nog even over hebben. Aangezien ik wil bevallen met ruggeprik en je bloeddruk daarvan omlaag gaat. Lijkt me niet zo fijn als ie door de medicijnen al laag is. Dat gaat natuurlijk niet goed komen. Maar hier al met 36 weken ermee stoppen gaat um niet worden want 2 weken een bloeddruk van 100/150 is niet echt fijn. Heb bij me zoontje namelijk geen medicatie gehad en was daar echt beroerd tot de ruggeprik erin ging hihi. Toen had ik eindelijk weer een normale bloeddruk.