pas met 8 cm ontsluiting naar het ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door jongemeid21, 2 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongemeid21

jongemeid21 Niet meer actief

Hoi allemaal.
    Ik ben over 8 weken uitgerekend en de bevalling komt dus steeds dichterbij.
    Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen.
    Nou hoorde ik van iemand dat je pas naar het ziekenhuis mag als je 8 cm ontsluiting hebt!
    Is dat echt zo?
    Ik kan me voorstellen dat als je vliezen gebroken zijn je wel direct moet, maar mag het anders pas met 8 cm?
    Liefs

2. 000deesje000

22 jul 2008
    26
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderbureau
    almere
    hoi,

Bij mijn vorige bevalling in het ziekenhuis bevallen. Ik ging na een uur weeen al naar het ziekenhuis en had toen 4 cm ontsluiting. Ik moest toen ik daar aan kwam meteen blijven!

Ik moet wel zeggen dat ik mijn verloskundige ook in het ziekenhuis had.

Ik denk dat het afhankelijk is van je situatie met hoeveel ontsluiting je naar het ziekenhuis mag.

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    vind 8 cm in mijn beleving vrij laat eigenlijk. ik moet vrij snel naar het ziekenhuis ivm medische indicatie, dus weet het niet zeker, maar ik zou het zeker even navragen. staat in mijn boekje trouwens als standaard dat je moet bellen als je om de 3 a 5 minuten weeen hebt geloof ik.

4. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Mijn vk had het over 6 cm en dat vind ik al laat eigenlijk.

5. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik dacht eigenlijk dat je minimaal 4 cm moet hebben anders heb je kans dat je terug word gestuurd. Maar 8 cm is een beetje laat hoor, ik ben dan wel met 10 cm naar het ziekenhuis gereesd de laatste keer. Maar dat doen ze eigenlijk liever niet meer hoor. Stonden ze al klaar bij de spoorboom bij het ziekenhuis en mochten we bij de spoed parkeren. Ik was daar verbaasd over, vond mezelf helemaal geen spoedgeval. :)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Inderdaad die 4 hoor ik ook vaak als minimum. En 6 ook wel. Maar 8 vind ik ook wel erg laat.. Ik had een uurtje nodig om van 8 naar 10+persweeen te gaan. Als er dan onderweg ook maar iets gebeurd, zit je vast. Of als ze in het ziekenhuis niet opschieten.

maar ik denk dat je VK hier wel een standaard protocol voor heeft. Hier was dat 4-6 cm, afhankelijk van de vordering van de bevalling (hoe sneller de ontsluiting, hoe eerder je werd ingestuurd).
    Ik ben met 4 cm erheen gegaan, en 2,5 uur later had ik al een klein kereltje in mijn armen :)

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik mocht bellen naar de vk als ik 2 uur constante weeën had. Toen de vk arriveerde (een half uur nadat ik had gebeld), had ik al 7 cm ontsluiting. We moesten toen echt meteen naar het ziekenhuis omdat de ontsluiting bij mij dus echt heel snel ging, toen ik in het ziekenhuis aankwam, had ik al volledige ontsluiting. Volgens mij verschilt het dus een beetje per persoon. Ik kan me voorstellen dat als de ontsluiting echt niet vlot, je wel pas met 8 cm gaat (al lijkt mij dat best laat), maar volgens mij ga je normaal echt wel eerder hoor. De vk zei ook al tegen mij, dat als ik een uur eerder had gebeld, we dan ook al meteen naar het ziekenhuis zouden zijn gegaan.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij mijn oudste hadden ze tegen mij gezegd dat je minimaal 4 cm ontsluiting moest hebben. Toen de vk kwam had ik al 8 cm en geen haar op mijn hoofd die toen nog bereid was om de auto in te stappen.
    Deze keer moet ik bellen zodra ik regelmatige weeën heb, omdat mijn oudste heel snel is geboren en de tweede mogelijk nog sneller komt. Het hangt dus een beetje van je situatie af en misschien ook wel van je vk. Ik zou het gewoon even navragen bij de volgende controle.

9. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Ik moet ook in het ziekenhuis bevallen, tegen mij zeiden ze als ik om de 3 - 5 minuten weeën heb moet ik bellen.

Maar is het echt zo dat je ze met nog niet zo veel ontsluiting weer naar huis kunnen sturen? We doen er een half uur over. Ben toch echt niet van plan om me heen en weer te laten rijden!

10. randi

randi Niet meer actief

als je pas met 8cm ontsluiting naar het ziekenhuis gaat ben je wel héél laat hoor, ik ben van mijn zoon bevallen op 8 cm. hier in belgie gaan we naar het ziekenhuis als je weeen regelmatig komen en er zo'n 3a5 minuten tussen zit.

11. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Zouden ze je dan naar huis sturen als je nog geen 4 bent dan? Lijkt me sterk.

12. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Hier mag je bij 5 cm naar het ziekenhuis.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh ja hoor, hier sturen ze je zo weer naar huis als je nog niet voldoende ontsluiting hebt! Dat is bij mijn beide vriendinnen meerdere malen gebeurd. Op een gegeven moment heeft een van hen gezegd dat ze desnoods wel in de hal zou blijven zitten, maar dat ze echt niet nog een keer heen en weer ging rijden en dat heeft ze toen ook gedaan. Zij stonden overigens wel allebei onder controle bij een gyn en niet bij een vk. Als je bij de vk loopt, komt die vaak eerst wel even naar je huis om te controleren of je al ver genoeg op weg bent om naar het ziekenhuis te vertrekken. Dat scheelt onnodige ritjes.

14. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Bij mij zeiden ze: als je tussen de 3-5 minuten regelmatige weeen hebt.

Hoe kan je namelijk zelf weten hoeveel centimeter ontsluiting je hebt?

15. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    :confused: Dat is wel erg laat 8cm........ik ben van 6cm naar volledige ontsluiting gegaan in een uur!

Maar kan je niet vertellen of het bij 8cm of vroeger is, want ik was al in het ziekenhuis en zou eigenlijk thuis bevallen...

16. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

7 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    8 cm is veel te laat, ik ben van 8cm en gewone weeën naar 10cm met persweeën gegaan in welgeteld 3 minuten ;) , niet echt aangewezen dan he ;) :) , nog vijf minuten later was mijn zoon er.

En hoe kan je nu in godsnaam zelf weten dat je 8cm hebt?

Als je weeën krijgt schrijf ze op en als je een duidelijke regelmaat hebt van weeën om de 3-5 minuten die zelf een dikke minuut aanhouden dan ben je volgens mij rijp voor het ziekenhuis ;)
    Bij aankomst zal je zowieso aan de ctg gelegd worden voor een dik half uurtje en dan zien ze gelijk of je weeën regelmatig zijn, ook een inwendis onderzoek doen ze direct.

17. missyb

missyb Niet meer actief

Hier vanaf 6 cm maar als je een indicatie hebt mag je eerder.

18. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik ging van 2 cm tot 8 cm in 1,5 uur en van 8-10 cm in minder dan 1 uur, 10 minuten geperst en hij was er ;)

Ik zou meer van de tijd tussen de weeën uitgaan. Je weet het toch ook zelf niet hoeveel cm ontsluiting je zelf hebt.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    :confused:

Ze hebben me wel gezegd dat ze idd niet blij zijn als je met 1cm aan komt zetten, omdat je dan de verloskamer onnodig bezet houdt.
    Ik moet proberen te w88 mijn VK te bellen tot ik een uur om de 3 minuten weeen heb.
    Aangezien ik in een andere plaats woon dan de VK (ik wil perse in dat zkh bevallen), komt ze misschien niet bij me langs (als t heel druk is), maar kan t zijn dat ze me vast naar t zkh toesturen.
    Ik reken maar op de kundigheid van de VK en mijn eigen intuitie...

20. Daphne1980

Daphne1980 Bekend lid

5 dec 2005
    842
    0
    0
    Aspirant projectleider
    Rotterdam
    Het is trouwens niet zo dat als je vliezen zijn gebroken je METEEN naar het ziekenhuis moet hoor. Tenzij de baby in het vruchtwater heeft gepoept (groenig, bruinig vruchtwater). Mijn vliezen braken, niks aan het handje en mocht gewoon thuis wachten tot het begon. Wel even bellen als ze zijn gebroken.
    En vervolgens wachten tot de weeen regelmatig komen! En wat dat betreft, bij mij kwamen de weeen in zo'n rotgang (binnen 20 minuten weeen om de 2,3 minuten) in een keer heel snel achter elkaar dat we toch naar het zkh zijn gegaan, ondanks dat het geen uur had aangehouden. Daar bleek dat ik al 5 cm ontsluiting had. Dus bedenk gewoon waar je je goed bij voelt en bel desnoods 20 keer naar de vk als je het niet vertrouwd! het KAN ineens snel gaan...

Ik zou het overigens gewoon even bespreken met je vk hoor. Die kan je uitgebreid uitleggen hoe het nu precies zit.

Succes ermee!

Deel Deze Pagina