Ik wilde graag weten of een Luteale Fase van ca. 10 dagen problematisch is. Via temperaturen (al 4 maanden) en ovu.-testjes ben ik er achter dat mijn eisprong meestal rond dag 21 valt en vaak word ik op dag 30 ongesteld. Ik zit nu in ronde 8 en verwacht dat ik in ronde 9 terecht kom, want opnieuw voel ik helemaal niets bijzonders in mijn lijf. Dat is tot nu toe elke keer het geval....Ik begin me meer zorgen te maken, hoewel ik weet dat er een jaar voor staat om zwanger te raken.
hoi. dit valt allemaal nog binnen het normale, zowel je luteale fase als de tijd die je wacht op een zwangerschap. Probeer geduld te hebben! Mirjam
dankjewel voor je snelle reactie!!! Geduld is een schone zaak, ja..... Dat gaat de ene keer ook beter dan de andere keer. overigens verbaas ik me erover dat dit forum geen optie geeft voor vragen stellen aan een psycholoog (ik ben zelf psycholoog). Ik denk nl. dat vooral de psychologische kant (van bijv. wachten op zwangerschap) nogal impact kan hebben. En waarom is er bijv. geen korte medische screening (na 9 maanden bijv.) zodat vrouwen al eerder duidelijkheid krijgen mbt hun vruchtbaarheid? Dit zou m.n. vooral de psychische gezondheid ten goede komen..Er word nu te veel gefocust op het lichamelijke stuk. dit wilde ik even kwijt! nogmaals bedankt...
he, goed punt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het wachten op een zwangerschap veel impact heeft. Als je het zelf te lang vindt duren mag je natuurlijk altijd eerder naar je huisarts gaan om dat te bespreken. Misschien dat de bevestiging van hem of haar ook al wat rust kan geven dat dit nog allemaal normaal is. In het stukje op dit forum over zwanger worden heb ik ook een artikeltje geschreven over kansen op zwangerschap, misschien kun je dat nog eens lezen. Er is eigenlijk geen korte test bij 9 maanden wachten die je kunt doen. Je gaat het onderzoekstraject in of niet. Helaas is van bovenaf bepaald (lees overheid en verzekeringswezen) dat dat vanaf 1 jaar proberen mag. Daar kun je dus niet zoveel aan veranderen. Omdat we steeds meer in een maakbare wereld leven heb ik ook het idee dat vrouwen al snel ongeduldig worden en zich enorm zorgen maken of alles wel goed zit. Een beetje vertrouwen in je lijf kan geen kwaad! Een keertje op vakantie gaan en lekker relaxen en genieten doet vaak wonderen, veel vrouwen komen dan zwanger terug! Omdat je er dan minder mee bezig bent en seks geen "moeten" is. Succes ermee en als ik je nog verder kan helpen hoor ik het graag! Mirjam
ik ben het helemaal mee eens wat je schrijft. Ik denk dat het vooral de angst is (ik noem het niet zo snel ''ongeduld''; dat heeft een wat negatieve connotatie) dat op gaat spelen als iemand (incl mijzelf) niet zwanger is geraakt na een half jaar. Vooral omdat het natuurlijk niet uitgesloten is dat er een medische reden is. Het aanpakken van of adviseren mbt angst(klachten) vergt m.i. expertise. Die richtlijn van 1 jaar ken ik en inderdaad, er moet ergens een grens liggen, he!? Met mijn huisarts praten lijkt mij niet zo zinvol; die is juist vooral medisch ingesteld en ik denk dat juist praten over angst/onzekerheid goed zou zijn. Helaas (of misschien wel logisch genoeg) zijn huisartsen (sorry voor de generalisatie) vaak niet zo gericht op de psychische kant; het is hun vak niet. Bovendien is er vaak maar max. 10 minuten tijd voor een gesprekje. Bij angst (die ik vaak dus behandel als psycholoog) is inderdaad informatie geven van belang. Ik ben op zich genoeg op de hoogte van alle ins en outs m.b.t. zwanger worden. Het lukt me tot nu toe redelijk goed om met de onzekerheid te leven. Ik ben er bewust van dat een zekere ontspanning goed is; ook voor het zwanger worden. Toch is het (puur feitelijk gezien) niet zo reeel om te denken dat een vakantie de kans verhoogt op zwangerschap. Dat lijkt mij wetenschappelijk gezien niet echt een houdbare hypothese. Ik snap wel dat je aanraad om die ontspanning erin te houden! kortom: mijn pleidooi voor meer expertise (en/of samenwerking met) vanuit psycholoog. Een kinderwensspreekuur zoals nu bij sommige verloskundigen lijkt mij geen goed alternatief; om tussen de zwangere buiken te gaan zitten (en alleen al vanwege de sociale controle ) is niet echt prettig. Ik heb er in ieder geval wel over nagedacht, maar ervaar de drempel te hoog + verwacht er te weinig van. heel veel succes met je werk en de beantwoording van vragen op dit forum!!
hoi, als het goed is wordt het kinderwensspreekuur altijd op aparte tijden gehouden, het is inderdaad niet wenselijk om tussen de dikke buiken te gaan zitten! Mijn ervaring is dat huisartsen steeds beter ook de psychische kant gaan begeleiden. Vragen om een dubbele afspraak is heel normaal en ook logisch als je zoiets wilt bespreken. Of de vakantie wetenschappelijk gezien helpt weet ik niet, maar het helpt vaak wel. Misschien is het wel aardig als psychologen of coaches mensen begeleiden in dit traject. Onzekerheid/angst kan als er eenmaal een zwangerschap is ook voor veel onnodige onrust zorgen. Ook als de baby er eenmaal is heb je het niet in de hand bijvoorbeeld mbt huilgedrag, dus begeleiding zou zeker wel een plaats kunnen hebben. Er is overigens wel een reden achter dat onderzoekstraject na een jaar, de kans op een medische reden voor het niet zwanger worden is erg klein, met langer wachten (en dus meer zwangerschapskansen) lost het zich vaak vanzelf op (dat is wel wetenschappelijk bewezen). Maar daar is inderdaad wel een flinke portie geduld en vertrouwen voor nodig! Mirjam