12 weken echo eigen rekening??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door christa24, 3 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christa24

christa24 Actief lid

13 jul 2010
    167
    0
    0
    Ik ben peuterleidster
    In Den Haag
    Hoi dames.

Bij mijn vorige twee zwangerschappen heb ik bij allebij een 12 weken echo gehad de nekplooimeting zo gezegt.
    Omdat mijn man een zusje met down heeft gehad (helaas met 3 jaar overleden aan een hersenvliesontsteking).
    Dus ik kon dan de nekplooimeting doen.
    Er zaten geen kosten aan verbonden kon gewoon gaan.
    Nu ben ik zwanger van de derde en zei de VK dat ik een afspraak moest maken met de echopraktijk dat ik weer de nekplooimeting krijg.
    Ik vanochtend gelijk gebelt en had een afspraak geplant over 3 weken. zegt ze op het eind "Maar er zijn wel kosten aan verbonden namelijk 120 euro"
    Dit vond ik zo raar dus zei maar dat heb ik bij mijn vorige zwangerschappen ook niet gehad.
    Zij zei dat het nu onder de 36 jaar gewoon betalen is en dat de verzekering het misschien wel vergoed maar ja moet toch eerst ff 120 euro neerleggen voordat ik het terug kan declareren en zit ook nu met een gezin dat kan ik niet ff 1 2 3 missen.
    Dit is zowat nog duurder als een pretecho die is bij ons in de buurt 80 euro voor een uur.
    Wie van jullie heeft dit nog meer moeten betalen???
    En is dit dan nieuw ingelast ofzo?

2. bwoe

bwoe Actief lid

14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je hebt een harde indicatie om deze test vergoed te krijgen. Je hoeft de echoscopist dus zeker niet te betalen! Ze zal dit onderzoek gewoon bij jouw zorverzekeraar kunnen declareren en op die manier haar centjes innen.

Zij heeft zelf ook protocollen waarin staat dat dit een indicatie is. Laat haar het dus maar zelf uitzoeken hoe het zit. Je kunt haar vertellen dat ze de rekening naar je zorgverzekeraar op kan sturen. In het ergste geval zal je zorgverzekering bij jou nagaan of je wel een indicatie hebt.

Bel desnoods je eigen verloskundige / gynaecoloog op. Die kan overleggen met het echobureau. Je kan overigens niet zomaar bij een pretechobureau die nekplooimeting laten doen. Je moet geschoold zijn om NT-metingen (nekplooimetingen) te verrichten en niet iedere pretechoscopist is hiervoor bekwaam. Daarnaast moet de NT-uitvoerder een link hebben met het RIVM zodat zowel je bloed als deze test samen terecht komen. De nekplooimeting moet namelijk wel gekoppeld worden aan het bloed.

Succes!

3. Ragazza

Ragazza Bekend lid

31 jan 2010
    695
    0
    0
    Dat je in de familie down hebt zitten is nog geen indicatie hoor.
    Ik zelf heb een broer met down syndroom. Hij heeft alleen geen "erfelijke" vorm en maak ik dus net zoveel kans op een kindje met down als mijn buurvrouw.

Wij hebben het wel laten doen en kregen het hele bedrag vergoed van de verzekering, dus informeer even bij jouw verzekering.

Je zegt dat de vk je zegt om weer een nekplooimeting te laten doen, maar is dat ook wat jij zelf wilt?

4. christa24

christa24 Actief lid

13 jul 2010
    167
    0
    0
    Ik ben peuterleidster
    In Den Haag
    ja wil het zelf wel al is het alleen om ff die kleine weer te zien maar vind het ook wle belangrijk om te weten dat het goed gaat.
    Want als er iets zou wezen kan ik me er op voorbereiden ik zou het niet afbreken.
    Maar ik informeer nog wel even bij mijn vk maar vond het gewoon raar dat ik bij mijn andere twee zwangerschappen het gewoon kreeg zonder te betalen dat snapte ik ff niet.
    Is dit nieuw dan?

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

de vergoedingen zijn inderdaad anders geworden en het gaat vaker eerst langs jezelf en dan pas naarde verzekering. Bel je verz. en vraag naar de vergoeding. vraag anders aan je vk of ze je door stuurt naar gyn. ziekenhuis regelt het vaak wel onderling met een verzekerig en krijg je hooguit een brief van je verz. dat je nog iets moet bij betalen(eigen risico al betaald dit jaar???)

6. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

bij mij werdt het ook niet vergoed.. zit bij unive heb ze op gebeld en het wordt alleen vergoed als je boven de 35 bent omdat je dan in een risicogroep zit en als de vk het nodig vind omdat het eventueel in directe omgeving voorkomt..

7. Ella79

Ella79 Lid

18 dec 2008
    68
    0
    0
    Klopt, mijne is ook gepland en moet ook betalen. Is inderdaad veranderd en mijn verzekering vergoedt het niet (geen directe indicatie en te jong)

8. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    maar stel je krijgt het vergoed..dan is het toch geen probleem? je krijgt het vrij snel terug hoor! als ik iets declareer heb ik het binnen een week al terug! kijk gewoon ff bij je verzekering of het vergoed wordt of bel de verzekering anders ff op..

9. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Bij ons is de 12 weken echo gewoon vergoed hoor.
    Ik zou even je verzekering bellen...

10. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Bij ons niet vergoed.

11. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    Hou er rekening mee dat je het geld misschien niet terug krijg. Je hebt namelijk een eigen risico van 165 euro. Als je over dit bedrag heen komt dat krijg je de rest vergoed. Dus dat kan ook de reden zijn waarom je het niet vergoed krijgt

12. didi2

didi2 Actief lid

31 mrt 2010
    185
    0
    16
    Bwoe, das een erg kort door de bocht. Wat heeft een echoscopist daar nu mee te maken. Zij doet haar werk, als je een indicatie hebt kunnen ze de rekening inderdaad direct declareren bij de verzekering. Maar zonder indicatie is het een combi op eigen verzoek. Dus daar heeft een echoscopist niets mee te maken.

13. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    hier een medische indicatie, maar moest het eerst zelf betalen na afloop en de rekening opsturen naar de verzekering.. kostte hier 135 euro..

14. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Bij ons ging het niet van eigen risico af, omdat ik zonder indicatie de combinatietest deed, dit is dus geen 12-weken of termijnecho, want deze wordt wel vergoed.

Ik heb gewoon 142,50 moeten afrekenen na de echo, en dit niet kunnen declareren bij de verzekering. Terwijl ik toch mega goed verzekerd ben.

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Volgens mij gaat het niet van je eigen risico af. Zwangerschapsdingen tellen daarin niet mee...

Ik krijg het wel vergoed maar vanuit mijn aanvullende verzekering en ik heb geen indicatie

16. trishka

trishka Fanatiek lid

6 mrt 2009
    4.621
    0
    36
    maar wat ik niet helemaal begrijp, je hoort toch sowieso een termijnecho te krijgen rond de 12 weken(tusen de 9 en 12 weken)? Om de duur van de zwangerschap te controleren?

Nekplooimetingen worden idd jammer genoeg niet altijd meer vergoed, alleen als t down oid is met erfelijkheidsfactor.

17. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik heb geen indicatie of risico leeftijd dus zou gewoon moeten betalen. ik heb ook een formulier van het zh meegekregen om het bedrag te declareren, maar heb nog helemaal geen rekening van het ziekenhuis gezien?:(:(
    zouden ze het dan toch direct bij het ziekenfonds geregeld hebben?
    (zit bij het Zilveren Kruis Achmea en heb een zilver plus polis)

18. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    12 wkn althans je eerste termijn echo is vergoed door de verzekering als het goed is.

19. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Kan het te maken hebben dat het bij een bureau is gebeurd dat geen contract heeft met je verzekering?

20. glimworm

glimworm Niet meer actief

12 wkn althans je eerste termijn echo is vergoed door de verzekering als het goed is.

nee het is geen gewone echo bij 12 weken, het is echt de nekplooimeting in het ziekenhuis geweest, het lijkt mij dat je die gewoon moet betalen als je geen risicogeval bent :(

Deel Deze Pagina