Beste verloskundige Wij gaan komend weekend weg met vrienden. Mijn man houd ervan met zijn vrienden flink door te zakken. Normaal gesproken drinkt hij heel erg met mate, maar in zo'n weekend tikt het aardig aan. Vind ik normaal niet erg, maar nu we proberen zwanger te raken zit ik er mee. In hoeverre is het slecht voor het zaad om eenmalig goed door te zakken? Word het zaad aangetast wat nu voorradig is, of is de lading van over 3 maanden dan verziekt? Of allemaal? Alvast bedankt, groet, Julia
hoi Julia, nou, echt goed is het natuurlijk niet maar dat wist je zelf ook al. Het is niet zo dat er dan een hele lading zaad wordt verpest, maar de kwaliteit van het zaad kan wel wat minder zijn. Het advies van de gezondheidsraad luidt als volgt: geen alcohol voor mannen en vrouwen met zwangerschapswens, als je zwanger bent kan je man weer drinken, maar voor jouzelf geldt ook gedurende de hele zwangerschap en borstvoedingsperiode geen alcohol. Overigens houden vrij weinig mannen zich aan dit advies hoor. Maar jullie moeten dus samen beslissen hoe je hiermee omgaat! Mirjam