Van 2 naar 1 slaapjes overdag, Tips en advies gevraagd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annetske, 11 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Mijn zoontje zat er al tegen aan, maar hij wil nu volgens mij van 2 naar 1 slaapje overdag. Niks aan de hand verder. Maar het probleem is nu. Hij wordt 7 uur 's ochtends wakker, dan krijgt hij de papfles en brood van mij. om 9 uur is mijn zoontje alweer ongelooflijke moe en gaat dan weer op bed, en dan slaapt hij zomaar tot half 12, met als gevolg dat hij 's middags niet meer wil slapen... ik probeer het elke dag maar het is gek doen in bedje en slapen ho-maar ;) En dan is hij 18 uur zo ongelooflijke moe, dat het altijd huilen is van vermoeidheid en strijdt oplevert om hem de pyama aan te doen e.d. Ik zou graag willen dat mijn zoontje een middagslaapje ging doen ipv ochtendslaapje, zodat hij 's avonds niet zo enorm moe is... maar ik weet niet hoe ik dit moet gaan aanpakken. Moet ik hem wakker maken 's ochtends zodat hij van 9 uur tot 10 uur ofzo slaapt en dan 's middags nog eens proberen? of moet ik het opbouwen, steeds later op bed gaan brengen 's ochtends? want wakker houden lukt me echt niet 's ochtends... Iemand tips en/of adviesen hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken? Alvast heel erg bedankt er voor :thumup:

2. Dushi

Dushi Niet meer actief

's morgens rond 9 a 10 uur kan ook een dipje zijn.
    Deze 'fout' maakt het KDV bij Vera ook. Thuis sliep ze netjes van half 12 tot half 2 (soms 3) en op de opvang hielden ze haar nog steeds op twee slaapjes.

Probeer 'm tijdens zijn dip gewoon even in een stoeltje met wat kleurtjes te zetten of even op schoot met een boekje. Na een kwartier of half uurtje moet het wel weer over zijn.
    Beetje fruit eten helpt ook.

Als je maar bezig bent tijdens zijn dip

Succes.

3. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    dat is de moeilijkste overgang: van 2 naar 1!
    Tijn heeft er heel lang overgedaan en heeft een lange poos van 11 tot 14 geslapen! Nu slaapt hij van 12 tot 14.
    Hij redde het gewoon niet langer dan tot 11, en nu heel soms nog steeds niet. Tijn is smiddags wel goed wakker, terkt dat goed. Maar heeft dus heel lang geduurd.
    heb hem ook nog een tijdje om en om gedaan, ene dag 1 andere dag 2 slaapjes.

Gewoon ophouden, proberen te rekken, al is het elke dag 15 minuutjes later! Ga lekker naar buiten!

kus miek

4. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Ik wil het met Ryan ook gaan proberen, gister is het wel een beetje gelukt. We hadden hem wakker gehouden tot 11:30uur, dus daarvoor een boterham met een flesje en hij geslapen tot 14:00uur ongeveer. Alleen wat bij Dushi ook het geval is, het kdv vindt dat Ryan het niet red en doen hem dan zoals vandaag om 10:30uur naar bed en was toen weer wakker om 11:30uur. Dan doen ze hem pas weer om 16:00uur naar bed en was hij net wakker toen ik hem om 17:30uur kwam ophalen, met het vervolg dat hij nu nog in zijn bedje ligt te spelen.

Ik probeer het morgen gewoon weer op 1 slaapje te houden. Vind het ook best lastig hoor, dus lees ook even mee.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat ik mij afvraag. Heeft rekken wel op een termijn wel zin? Is het zo dat als je een paar dagen rekt dat je kindje dan gemakkelijker redt tot die tijd?
    Mijn zoontje is nu 10 maanden en zit op 2 slaapjes. Ik heb niet het idee dat hij binnen nu en een paar maanden op 1 slaapje overgaat. Hij wordt om 7:00 uur wakker en gaat op verschillende tijden naar bed voor zijn ochtendslaapje. Soms is hij om 8:30 uur al erg moe maar soms pas om 10:00 uur. En dan weer ergens tussen 2 en 3 's middags. Gaat eigenlijk gewoon prima. Alleen als hij om 8:30 uur al rijp is voor zijn bedje is het daarna proberen langer op te houden zodat hij niet te vroeg in de middag weer naar bed gaat. Dat gebeurt heel weinig, maar op de dagen dat het gebeurt vind ik het vermoeiend om hem langer op te houden en ook zielig voor hem, want hij wil echt slapen. Ik zou dit niet elke dag willen/kunnen doen. Daarom vraag ik mij af of het zin heeft om te rekken. Kunnen ze hierdoor wennen aan langer op te blijven? Iemand ervaring mee?

6. Dushi

Dushi Niet meer actief

Tien maanden is misschien voor het mooie twee maanden te vroeg voor één slaapje.
    Vera was net een jaar toen ze bij ons thuis op één slaapje overging. Met 14-16 maanden ging het op de opvang ook heel erg goed.

7. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Sanne is tegen half 7/7uur wakker. Ze gaat tegen 9 uur weer in haar bedje en laat haar dan een uurtje slapen. Dan haal ik haar er weer uit. Rond 13 uur gaat ze weer in bed tot een uur of 3/ half 4. s'Morgens rekken heeft geen zin. ze wordt dan zo vervelend.
    Dus misschien moet je hem s'morgens niet te lang laten slapen. We gaan soms s'middags na het eten weleens even weg, dan slaapt Sanne niet. Als we dan weer thuis zijn dan gaat ze in haar bedje en slaapt dan zo'n 2 uurtjes. Wel wil ze dan s'avonds niet gaan slapen en is dan een tijd lang wakker.

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh maar ik bedoel niet dat hij nu naar 1 slaapje moet. Hij heeft 2 slaapjes nog heel hard nodig, hij slaapt pas sinds een maand 2 keer ipv 3 keer. Ik denk ook niet dat hij over 2 maanden genoeg heeft aan maar 1 slaapje. Het is altijd al een slaapkop geweest. Ik vroeg mij alleen even af of dat rekken niet vervelend is, omdat de enkele keer dat ik moet rekken ik en mijn zoontje het heel vermoeiend vinden. En of het wel zin heeft, ik bedoel moe is moe in mijn beleving.

9. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik denk dat maar even wat ga proberen, hij ligt nu weer te slapen. maar kijken hoe het vanmiddag gaat. het nadeel is gewoonweg dat hij zo ongelooflijk moe is om 18 uur dat het een strijdt is zijn pyama aan te doen e.d. Maar merk nu wel dat hij 1 slaapje wil hebben overdag ipv 2. maar de ochtendslaap moet verschoven worden naar de middag... maar even puzzelen ;)

10. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Wanneer doe je hem normaal 'snamiddags weer op bed?
    Toen Alyna 's morgens nog sliep deed ik haar pas in de late namiddag (rond half 4) weer op bed, anders wou ze ook niet slapen.

Deel Deze Pagina