extra bilplooi

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lovebaby, 13 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovebaby

lovebaby Lid

22 jul 2008
    32
    0
    0
    Hallo,

Ik moet het er echt even uitgooien.
    Mijn huisarts heeft ons van de week doorverwezen naar de kinder Orthopedie. Mijn dochtertje van net 2 jaar, klaagt de laatste tijd best vaak over pijn aan de voetjes. Dus wij naar de huisarts en die heeft ons doorverwezen omdat hij een extra bilplooi zag, zowel links- als rechts onder de bips.
    Ik weet niet wat ik hiervan moet denken, is dit ernstig?Heeft dit te maken met een heupafwijking of iets?
    Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik ben zo bezorgd en ongerust.
    Ik merk wel op dat mn dochtertje voor de rest gewoon lekker rond loopt/rent, maar zodra we naar buiten, loopt ze nog wel een stukje en daarna wilt ze in de kinderwagen. Heeft dit ermee te maken?
    Ik heb eigenlijks niks vreemds gemerkt aan haar voetjes of benen of heupen.Maar goed, ik zie de dingen niet zoals een arts dat ziet.

Kan iemand me hier wat meer informatie over geven?
    Groeten,

een ongeruste moeder:(:(

2. froukje86

froukje86 Actief lid

30 jun 2008
    469
    0
    16
    mijn 2 kinderen :)
    friesland
    mijn dochter heeft ook aan 1 kant een xtra bilplooi.
    volgens mij heeft ze er verder geen last van, voor zover ik merk.
    toen ze een paar weken oud was hebben ze er wel een echo van gemaakt maar daar was niks uitgekomen, ook niks meer over gehoord. zal dan wel goed zijn neem ik aan.

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

vroeger zeiden ze dat als je een extra bilplooi had je een afwijking aan de heupjes had.

tegenwoordig zijn ze met dat oordeel heel wat milder. het wordt nog wel vaak gebruikt als indicatie maar als je doorgestuurd wordt en er wordt een foto gemaakt, of een echo, of beiden blijkt in heel veel gevallen dat het heel erg meevalt of dat er niks aan de hand is.

aangezien jou dochter al 2 is en er nooit eerder problemen leken te zijn acht ik de kans niet zo groot dat er nu nog heupproblemen naar boven zouden komen. meestal wordt er bij jonge baby's al gekeken namelijk bij twijfel. het cb let op afwijkingen en extra bilplooien normaal gezien.

kortom de kans bestaat dat ze een afwijking heeft en een gipsbroekje aan moet, maar het zeker niet gezegd dat dat zo is. niet in paniek raken dus. eerst rustig de foto en de echo afwachten. (ow en vrijwel elk kind van

( bijna) 2 krijgt plots x beentjes. dat hoort bij de groei. wellicht heeft je dochter een enorme groeispurt en doen de voetjes (of beentjes) daarom soms zeer.)

4. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    Ik snap jou bezorgdheid heel goed, maar bij mijn dochtertje waren ze er dus meteen achtergekomen door die extra bilplooi en heeft een spreidbroek gekregen.

Het dochtertje van een vriendin van mij had ook een extra bilplooi, dus die werd ook doorverwezen en lieten ze er foto's van maken, en er was niks aan de hand.

Ik zou je nog geen zorgen maken, dat hoeft ook niet, ik zou er foto's van laten maken, (zullen ze ook doen denk ik) en stel dat het zo is het kan verholpen worden en meestal ook nog met spreidbroek ! En je kunt er beter nu achter komen als later.

succes met alles:)

5. lovebaby

lovebaby Lid

22 jul 2008
    32
    0
    0
    Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
    Het doet me wel wat goed om te horen dat er gelukkig een oplossing voor is. Ik probeer zo positief mogelijk te zijn.

Maar zo'n spreidbroekje, wat houdt dat precies in. Kan m'n kind zich dan wel vrijuit bewegen? Of moet ze dan constant plat liggen met zo'n spreidbroekje aan? Ik heb het wel eens gezien bij een baby van 3 maanden oud, maar die lag natuurlijk.

Ik wacht het af en tot die tijd blijf ik piekeren, ook al wil ik het niet.
    Ik zie ook niets vreemds aan haar manier van lopen. Zag wel op i-net staan dat het weleens voorkomt dat een kind dan een waggelgang heeft, dat heeft de mijne weer niet.
    Ohww dit is zo moeilijk, het wachten is gewoon zo vervelend.
    Nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties.

groeten

6. lovebaby

lovebaby Lid

22 jul 2008
    32
    0
    0
    Ohw en wat voor gevolgen heeft zo'n heupafwijking voor later?
    @mama van Chayenna, hoe oud was jouw dochtertje toen ze dat ontdekten?En hoe gaat het nu met haar?Heeft ze er erg veel last van?
    Groetjes

Deel Deze Pagina