Peuter slaapt nog steeds niet door :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sanjor, 25 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Onze peuter slaapt nog steeds niet door!! :(
    Tuurlijk zijn er wel eens nachten dat ze lekker doorslaapt maar langer dan een week achter elkaar is dat nooit!!

Is dit normaal??!

Nu ook weer een uur wakker.. Madame wilt naar beneden.
    Alles gecheckt en al beneden geweest. Nu maar laten huilen. Hopen dat ze zo in slaap valt..

Wat doe ik fout? Of zijn er meerdere mama's met kindjes in dezelfde situatie?

2. GIO2009

GIO2009 Actief lid

29 jan 2013
    110
    0
    0
    Hoi Sanjor,

Je doet niks fout, ieder kind is anders en als ouder moet je een beetje puzzelen hoe en wat.
    Doet je dochtertje nog een middagdutje?
    Niet? Laat haar dan heel veel spelen energy verbruiken overdag, stopt haar wat later in bed dan normaal.( Bekertje warm melk voor slapen gaan )
    Wel? Dan zou je dat kunnen afbouwen tot dat ze niet meer slaapt in de middag, des te moeier ze aan het eind van de dag is. Ik zeg afbouwen want je wilt er graag achterkomen hoe moe ze is aan het eind van de dag, ze moet natuurlijk niet te moe zijn want we willen natuurlijk niet dat het avond eten moeilijk wordt.

Ik hoop dat je der wat aan hebt. ;)

3. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Hoi meis!

Thnx voor je reactie!!
    Misschien idd maar haar middag slaapje afbouwen..
    We houden hem al op max 2 uur.. Maar is zo moeilijk want je ziet echt rond 13.00 uur dat ze moe is.. Vaak kan ze zo 3 uur slapen als ik haar niet wakker maak..

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Je doet niets verkeerd maar zou er wel mee beginnen om niet meer naar beneden te gaan, ti's midden in de nacht, tijd om te slapen en niet naar beneden!

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    heb je al een peuterbedje?

6. giraf

giraf Niet meer actief

Ik zou ook niet zo snel stoppen met het middagslaapje hoor,
    tenminste dat werkte hier averechts. Dan was ze 's avonds zo moe en over haar toeren dat ze nog slechter sliep.
    Het is een kwestie van proberen denk ik, ligt er ook een beetje aan waarom ze in de nachten gaat spoken.. dromen? honger/dorst? klaarwakker? aandacht?

Wat kun je proberen:
    -ander bed
    -wel/geen middagslaapje of misschien andere tijden?
    -geen feest van maken 's nachts
    (geen lampje aan, niet gezellig kletsen maar in bed laten en zeggen dat ze moet slapen)

Consequent zijn in wat er wel en niet 's nachts mag.

Succes! Ik weet helaas hoe slopend de nachten kunnen zijn...

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Onze jongste is even oud en slaapt sinds een week van 19tot23 rustig en van 1tot6. Tussen 23 en 1 is ze erg onrustig. Maar oh oh wat zijn we blij met deze nachten!! Hiervoor was ze elke nacht elk uur wakker.
    Bij haar waren buisjes de oplossing.. dus laat de oren goed controleren!!!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Wat ik zou doen:

- goed realiseren dat het geen kwestie,is van papa en mama pesten, maar dat er wellicht iets is.
    - slaapplaats...heb je een peuterbed of ledikant en zou het andere misschien beter gaan?
    - medische oorzaken,uitsluiten...evt. even langs je huisarts
    - niet meer naar beneden gaan, wel haar geruststellen en laten merken dat je er bent, maar we blijven in ons bed.
    - proberen uit te vinden of het niet ergens angst voor is....iets op dr slaapkamer, of evt. samen een knuffel uitkiezen (als ze die nog niet heeft) waardoor ze zich misschien niet alleen en veilig voelt.

Boven alles zou ik haar goed duidelijk maken dat papa en mama niet boos zijn of worden en dat ze er altijd zijn.

9. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Hier hetzelfde. Ze heeft alleen nog nooit een hele nacht door geslapen. Ik weet zeker dat het bij haar medisch is maar kom niet verder ka zegt alleen maar laten huilen en that's it.
    Ben overgestapt naar andere ka heeft dossier van oude ka doorgelezen en tja je kind is gezond. Gaat van zelf over.
    Ondertussen loop ik op mijn tenen van vermoeidheid en dl is vaak overdag heel moe.

Vanmiddag heb ik weer een afspraak bij ka en wil nu toch echt dat er iets gaat gebeuren.

Afgelopen nacht was ze rond half 3 voor het eerst wakker, was een verademing. Ze kon alleen niet meer slapen. Warme melk gegeven en toen viel ze uiteindelijk in slaap.
    Bij dl is het soms dat ze erge trek heeft dat ze wakker word, maar meestal haar darmen. Die gaan soms zo tekeer.
    Ze heeft periodes dat ze niet meer in slaap komt en dan ga ik ook naar beneden. Na uurtje weer naar boven en dan valt ze meestal weer in slaap. Tja je moet wat en je weet denk ik zelf wat het beste werkt met je kindje...

10. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Onze jongste was ook lastig met slapen...ze ligt sinds 3 maanden in een groot bed en sindsdien slaapt ze door.
    We hebben daarnaast ook aan haar de regel verteld dat een groot bed ook betekent dat ze 's nachts niet meer naar beneden mag of bij ons in bed en ons er ook aan gehouden...

11. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Die van ons ook niet hoor!
    Hij heeft nu een kidsleep wekker en we laten hem nu zien dat het konijntje ook nog slaapt en dat hij dat dus ook moet doen. Sindsdien zijn de huilbuien weg, alleen een speentje en een aaitje is genoeg. Maar er dus altijd nog een keer (of een paar keer) uit in de nacht.

Zal haar zeker niet naar beneden nemen!

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je doet niets fout! Fout waren 'we' in de oorlog maar niet met kinderen!

Waarom wordt je kind wakker is de hamvraag. Echt wakker bedoel ik. Alle kinderen komen in een lichte slaap en worden zelfs heel even wakker maar als je doorslaapt negeer je feitelijk dat wakker worden en slaap je weer verder. Jouw kind doet dit niet.
    Wakker worden gedurende de nacht kan door verschillende dingen komen:
    - niet donker genoeg
    - niet ontspannen genoeg (te veel prikkels voor het slapen gaan0
    - teveel prikkels (speelgoed in bed bijvoorbeeld)
    - geluid

maar vooral een 'verkeerd' dieet is vaak een reden om 's nachts wakker te worden. De ingewanden moeten hard werken waardoor het lichaam niet in een goeie ruststand kan komen. Belangrijk is dat het lichaam de kans krijgt om volledig te ontspannen en niet heel erg bezig moet zijn met omzetting van voedingstoffen.

- Eet ruim voor dat het bedtijd is
    - Eet en drink niets (behalve water) vanaf 1 uur voor het slapen
    - eet geen zware vezels (pap bijvoorbeeld), zoetstoffen (natuurlijk en chemisch) of grote hoeveelheden koolhydraten
    - drink niet teveel voor het slapen gaan en laat goed plassen
    - eet voldoende proteïne en groenten

Dit hoeft niet de reden te zijn maar is soms wel echt de moeite waard om naar te kijken. Sommige kinderen reageren bijvoorbeeld echt flink op suiker (vla?) en andere juist op vezels (volkorenpasta?)

13. giraf

giraf Niet meer actief

Wat bij ons trouwens ook helpt:

Geen tv/computer meer na het avondeten, ook geen wilde spelletje of stoeipartijen. Na het avondeten doen we alles heel rustig en kalm. Lichten dimmen in de woonkamer, pyama aandoen, even lekker samen kroelen, boekje lezen, dag doornemen.

En als ze naar bed gaat, uitleggen dat het nacht is, dat iedereen slaapt en dat zij dat ook moet doen. En dat als ze 's nachts wakker wordt ze niet uit bed mag komen, ze ook niet hoeft te huilen, maar gewoon lekker verder mag slapen. Dat ze dan haar knuffeltje en speentje/tutje moet zoeken en daar haar troost uit "moet" halen.

Haar de hemel in prijzen als ze een nacht in haar bed is gebleven, enthousiast juichen dat ze zo'n grote meid is, misschien zelfs haar naar bijv oma laten bellen om te vertellen dat ze zo lief in haar bedje is gebleven.

Maar wat de andere ook zeggen, ik zou eerst 100% uitsluiten dat er niets medisch is waardoor ze 's nachts wakker wordt

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb het topic verder niet eens gelezen maar volgens mij is het wel normaal hoor. Of mijn kinderen zijn ook niet normaal ;) Er is altijd wel wat, we hebben ongeveer 50-50 dat we goed slapen en anders is er wel weer wat met 1 van de twee. Soms zijn we wat strenger als het helemaal de spuigaten uitloopt, en soms zijn we wat toegeeflijker. Ik denk maar zo: als ze het huis uit zijn krijgen we wel weer rust :D

15. Henrieke1984

Henrieke1984 Niet meer actief

Mijn dochtertje sliep sinds ze 6 maanden was bij ons in bed.
    Veel commentaar gehad maar fijn liever goed slapen dan er tig keer uit moeten.
    Zij is nu 2,7jr en slaapt soms van 18:30/19:00 tot 6:30/7:00 maar soms komt ze toch nog in de nacht en wij nemen haar gewoon bij ons in.
    Ze zal echt niet tot d'r 16 bij ons in bed slapen.
    Mijn zoontje is nu 10 mnd en slaapt ook sinds een paar weken bij ons in bed 's nachts.

Bij ons hebben ze erg veel last van het doorkomen van tandjes/kiesjes, sinds mijn dochter alle tanden en kiezen heeft slaapt ze vaker door.
    Zij slaapt sinds een maand 's middags niet meer, zij sliep voorheen soms wel 3 uur 's middags, maar nu staat zij 's avonds meestal tussen 18:30-19:00 bij de deur en zegt ze dat ze wil slapen omdat ze moe is.
    De meeste kindjes komen 's nachts nog wel maar niet iedereen zegt dat: buren bij ons in de straat (kindjes 5jr en 6jr en 1 kindje toendertijd 4jr) komen ook nog vaak 's nachts en slapen dan bij ouders.
    Misschien dorst of een schone luier nodig??

Deel Deze Pagina