Aardappelsalade koolsalade

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door LuckyMommy, 26 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Hoi meiden,

Ik heb ong 8 dagen geleden aardappelsalade en koolsalade gegeten en nu heb ik griep, zoals hoofdpijn,koorts,zere benen en rug.
    Ik vind dit nu dood eng want hoorde dus nu net van mijn vriendin en die vroeg mij of ik aardappelsalade of koolsalade heb gegeten de laatste weken en ja dit is wel het geval!

Ik wist niet dat ik dit niet mocht hebben en zal dit daarom ook niet meer eten.
    Maar nu ben ik bang dat het mischien listeria/taxoplasmose heb opgepikt want we hebben ook kittens gekregen, al doe ik niet hun kattenbak en was ik mijn handen na dat ik de kittens heb opgepakt.

Normaal ben ik niet zo paniekerig kwa eten maar nu knijp ik hem toch wel even omdat ik net 2 weken geleden griep heb gehad en nu weer en toevallig 7/8 dagen na dat ik die aardappelsalade heb gegeten!

Ik heb geprobeerd mijn verloskundige te pakken te krijgen maar zoals altijd pakt dat mens nooit op, ik kan niemand te pakken krijgen.

Wat kan ik nu het beste doen? Afwachten??

Bedankt!

2. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is er mis met aardappel of kool salade?!?!?!

Dat mag je echt nog wel gewoon eten hoor. Niet alles is verboden voor zwangeren. Vaccuum verpakte vis of rauw eten zoals rauw-melkse kaasjes, filet american en niet goed doorbakken vlees enzo is nu niet goed. Maar dingen uit een kuipje als salades e.d. mag je echt nog wel eten.
    Vind het heerlijk van die tonijnsalades of eiersalades uit een kuipje op een broodje. Of lekkere witte koolsalade! Hmmm...

3. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ja en de griep heerst lekker. Dus gewoon uitzieken! Niet alles heeft te maken met de zwangerschap. Andere dingen, dus een vervelende griep die je meerdere keren achter elkaar kan krijgen gaan ook gewoon door. Heeft niks met zwanger zijn te maken.

4. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Owwww mag dat wel gewoon!!!!!:D Ik heb het ook bij de winkel gekocht in een kuipje!!

5. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Toen ze dit zij ben ik op internet gaan kijken, dom waarschijnlijk:)
    En dit zei het;

listeriose bestaat nog steeds. Deze ziekte heeft symptomen die vergelijkbaar zijn met de griep, en bepaalde voedingsmiddelen dragen de listeria kiem. Listeriose is bekend oorzaak doodgeboren kind en miskraam. Het kan ook de oorzaak van ernstige ziekte bij pasgeboren baby's.
    kaas die zacht is of blauw geaderde moet worden vermeden. Dit omvat Brie, Stilton en Camembert. Listeria is niet aanwezig in harde kazen, smeltkaas, of cottage cheese. Aardappelsalade en koolsalade moeten ook worden vermeden tijdens de zwangerschap.

Welke Foods Moet ik vermijden tijdens de zwangerschap?

6. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

ow hmm ik heb nog nooit iets over koolsalade of aardappelsalade gehoord hoor dat dat niet mag :S

volges mij kan je voor de betrouwbaarste informatie kijken op

www.voedingscentrum.nl
    daar staat het allemaal op:)

7. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb het op voedingscentrum nog even opgezocht:

Groenten en fruit: rauwe groenten en fruit kunnen listeriabacteriën bevatten. Zolang het rauwe product niet bewerkt is, blijft de besmetting normaal gesproken zo beperkt dat het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen. In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij langdurig bewaren.

Dit staat er over op. Ik denk dat als je een kuipje salade eet en die na aankoop niet te lang laat staan. Dat je het gewoon kan eten hoor. Gewoon even opletten op de datum en als je hem geopend hebt, niet dagen geopend in de koelkast laten staan.

8. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Hmm, ik heb een poos terug ook nog gewoon aardappelsalade op.
    Om heel eerlijk te zijn wordt ik af en toe wel helemaal gek van al die regeltjes. Kijk, rauw vlees enzo (zeg maar het standaard lijstje), logisch, maar wordt er af en toe niet een beetje doorgeslagen met dingen :(

En als je gaat zoeken op internet dan zegt de ene site wel, de andere niet. En dan komen de moeders, schoonmoeders, buurvrouwen ook nog eens om de hoek zetten met allerlei adviezen.

Mijn schoonzus heeft 9 maanden lang watertandend lopen denken aan een heerlijke haring! Krijgt ze na de bevalling te horen van de kraamhulp dat je dat best mag eten tijdens de zwangerschap! :$

Soms heb ik wel het gevoel een beetje gek gemaakt te worden.

Sorry, was even offtopic.

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik denk dat mensen zichzelf gek maken!
    Ik lees hier op de site soms de gekste dingen waarvan mensen denken dat ze het niet mogen hebben.

10. glimworm

glimworm Niet meer actief

ja dat vind ik ook!
    aardappel- en koolsalade mag je gewoon hebben
    ik lees op hyves dat heel nederland op dit moment griep heeft dus het heerst blijkbaar heel erg
    en als je al (goed) ziek bent kan dit helemaal geen kwaad voor het vruchtje, als het misgaat is dat 9 van de 10 keer omdat het vruchtje zelf niet goed is of niet goed is ingenesteld

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Als je het hele stuk leest, dan zie je dat het om een gek vertaald stuk uit het Engels gaat.....

Je kunt beter op betrouwbare Nederlandse sites gaan kijken wat je wel of niet mag hebben.

Ik eet trouwens ook gewoon aardappelsalade hoor. Laatst nog gehad op een pistoletje, beiden uit de supermarkt.

Beterschap trouwens! Ik denk ook dat je gewoon de griep hebt.

12. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Dit omdat ik in Engeland woon en die sites in mijn informatie/babyboek staan:)

13. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    DikkeBuik,

Ik woon ook in Engeland, zwaai :D :)

Ik eet ook gewoon aardappelsalades hoor! Gewoon uit de verse saladebar van Tesco. Gedaan sinds begin en vorige week ook de bietensalade gehad. Die is nieuw en erg lekker ;)

Moet zeggen dat ik wel erg verkouden ben dit weekend. Maar dat is mijn man ook dus lijkt me niet dat het daar aan ligt. We zijn gewoon wat meer doelwit voor dit soort dingetjes nu we zwanger zijn en ook hier in Engeland zijn veel mensen grieperig op het moment.

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja salades kunnen gewoon. Alleen niet te lang bewaren na openen, enne lekker van genieten ;)
    De site van het voedingscentrum is een goede om te raadplegen. Het is vrij simpel: geen alcohol, geen rauwe dingen (vlees vis melk ei) spul vacuum verpakt eerst goed verwarmen, rauwe groentes goed wassen en niet te lang bewaren. Teveel producten met lever is ook niet goed.
    En je niet gek laten maken! Soms lees ik hier vragen .. zwanger zijn moet ook 'gewoon' leuk blijven hoor, niet een grote zorgen en stressperiode zijn! Met logisch nadenken kom je een heel eind.

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aha....:D Ik dacht al: hoe komt ze nu bij zo'n site terecht? Wel apart dat de adviezen in Nederland en Engeland zo erg van elkaar verschillen. Zou er misschien ook een verschil zitten tussen de Nederlandse aardappelsalades/koolsalades en Engelse aardappelsalades/koolsalades? Ik ben nog nooit in Engeland geweest, dus kan daar niet over oordelen.

De IVF-arts heeft mij verteld dat ik geen rauwmelkse kaas mag, maar wel kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk. Ook rood vlees moet ik mee uitkijken (maar dat lust ik sowieso al niet) en vacuumverpakte vis.
    Over aardappelsalade enzo heeft ze met geen woord gerept.

Deel Deze Pagina