peetouders

Discussion in 'Zwangerschap' started by gwndaphnetjuh, Aug 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gwndaphnetjuh

gwndaphnetjuh Actief lid

Jan 8, 2013
    173
    0
    0
    werk in een winkel
    tilburg
    Hallo

ik zit eigenlijk met een probleem.
    Ik ben in verwachting van een tweeling.
    Nu hebben we besloten wie de peetouders worden.
    van het ene kindje worden het mijn broertje en mijn schoonzusje waar ik zelf volledig achter sta.
    van het andere kindje hebben we nu hele goede kennissen van mijn vriend waar ik in het begin erg achter stond maar begin er steeds meer aan te twijfelen. We hebben hun de afgelopen tijd heel weinig gezien en ze hebben er tonen ook geen interesse naar ons toe.
    Maar we hebben allebei maar 1 broer of zus dus vraag me eigen nu af wat ik het beste kan doen.
    Heb het hier nog niet met me vriend over gehad weet niet hoe die reageert.

2. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    broertje en schoonzusje tot peetouders van beide kindjes benoemen? Ik weet eigenlijk niet eens of dat kan hahaha wij hebben geen peetouders benoemd :)

3. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Dat was mijn gedachtte ook waarom niet beide kindjes benoemen aan je broertje en schoonzusje

Daar sta jij en je partner helemaal achter

4. gwndaphnetjuh

gwndaphnetjuh Actief lid

Jan 8, 2013
    173
    0
    0
    werk in een winkel
    tilburg
    Maar die kennissen weten het al wel hoe kunnen we dat dan op de beste manier aan hun vertellen zonder ruzie.
    en hoe kan ik dit het beste aan me vriend vertelle

5. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Denk eerst met je vriend bespreken

En daarbij kan je aangeven dat je een beter gevoel heb als je 2ling samen benoemt worden tot 1 peetoom en peettante

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,076
    12,030
    113
    Ik ben ook zwanger van een tweeling en als je naar de betekenis van peetoom en tante gaat kijken is dat ook zorg overnemen als er onverhoopt iets gebeurt. Ik zou ze dan absoluut niet willen scheiden van elkaar en ze juist in 1 gezin willen onderbrengen. Vind ik persoonlijk dus een hele legitieme reden. Ik begrijp wel dat het lastig is daar nu nog op terug te komen.

7. joanna13

joanna13 Actief lid

Apr 1, 2013
    287
    2
    0
    honden en boswandelingen en huisvrouw zijn
    Arnhem centrum
    Dubbe geluk

Dat was precies wat ik ook dacht bij t lezen van het bericht?

Waarom wil je een tweeling uit elkaar halen mocht er iets met jullie beiden gebeuren?

Heel veel sterkte en succes gewenst met het bespreekbaar maken van jouw gevoel en probleem.

8. Ickuzz

Ickuzz Actief lid

Jun 8, 2010
    330
    0
    0
    Bezigheid momenteel, zorgen voor mijn gezinnetje.
    Landgraaf
    Wij hebben er ook zo mee in de maag gezeten, gelukkig geen tweeling.
    Ik ben het ermee eens, een tweeling haal je niet uit elkaar & het zijn de eisen die je stelt aan de peetouders.

Als 't jullie keuze is om de kids daar onder te brengen wanneer jullie iets over komt, zou ik liever dezelfde peetouders voor ze hebben. Anders eens de kerk bellen of welk geloof je hebt.. En daar navraag doen.

Als jullie vrienden moeilijk doen, is het geen vriendschap. Even hard maar zo is het wel, wij zaten ermee in de maag dat we geen goeie peetouders konden vinden. Eerst zou "mijn beste vriendin" het worden, en hier heb ik ruzie mee omdat ik een keuze moest maken omwille van mijn dochter. (heel verhaal, reden ruzie, haar vriend heeft vast gezeten wegens kindermisbruik). Aan de andere kant stonden wij met 't probleem dat we mijn schoonbroertje wilden vragen en mijn broer.. Maar ook daar zitten wat dilemma's mee, uiteindelijk worden het nu mijn broer en man's oom. Oom is er super blij mee, en we stellen geen eisen waarbij zij ons dochtertje straks moeten opvoeden.

Deze eis wil ik niet stellen, beiden zullen ze niet geschikt zijn voor opvoeding & zoeken we als het ooit zover komt anderen (opa's en oma's het liefst) om vast te laten leggen bij een notaris.

9. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Peetouders zijn voor de kerk... Heeft niets te maken met opvang van kids!

Dan zou je een voogd kunnen benoemen in je testament, maar ook dat staat nooit vast! Rechter maakt uiteindelijke beslissing!

Dit zijn wel belangrijke beslissingen, dus laat je goed informeren!! (Bijv vrijblijvend gesprek met notaris, en gesprek met pastor)

10. Leona

Leona Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,195
    0
    0
    De broer en zus peetouders laten zijn van beide kinderen

Toen wij de peetouders van onze kinderen vroegen, zat daar wel namelijk een voorwaarde aan verbonden: Peetoom/tante van de een, dan ook van het broertje/zusje wat zou komen
    Dus toen ik zwanger was van onze 2e & 3e hebben we ook niets meer hoeven vragen. Feit is dat zodra ons derde kindje geboren zij de peetouders zijn van al onze kinderen. Omdat ik niet wil hebben dat als er in het slechtste geval wat gebeurt de kinderen uit elkaar gehaald worden

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,076
    12,030
    113
    Klopt, alleen heeft de term peetouders binnen de kerk ook een bepaalde betekenis. Even opgezocht;):

Behalve hun functie als getuigen, wordt hun ook gevraagd "een bijzondere zorg en aandacht" te besteden aan de christelijke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen.

12. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Mijn zus heeft ook een tweeling en voor beide andere peetouders gekozen. Persoonlijk begrijp ik dit niet helemaal omdat dan inderdaad de kinderen uit elkaar gehaald zouden worden of er enorme ellende ontstaat omdat zijn familie en die van haar nou eenmaal niet zo goed met elkaar overweg kunnen, én zij wonen in België en mijn familie in Nederland. Lijkt me heel problematisch allemaal in het ergste geval.

13. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

Mar 9, 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Peetouders hebben bij ons ook helemaal niks te maken met opvangen als ons iets ernstigs zou overkomen. Onze kinderen hebben dan ook allemaal verschillende peetouders. Zij ondersteunen ons inderdaad in de christelijke opvoeding, ik vertrouw erop dat ze voor ze bidden en ze komen natuurlijk op verjaardagen enzo.

14. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Dit klopt dus niet... Daarbij, er is geen rechter die dit zou toestaan hoor! Geen paniek!

15. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Dat is inderdaad wel geruststellend, vind het allemaal zo ingewikkeld. Bij hun (familie van mijn zwager) is het trouwens voornamelijk zo dat er van de peetouders bij verjaardagen e.d. geld wordt verwacht ;) Het stukje geloof is er op de een of andere manier een beetje zoekgeraakt. Jammer..

16. mamie82

mamie82 Bekend lid

Feb 12, 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik zou zeggen de eerste die geboren word is voor je broer en de 2e voor je schoonzus makkelijk toch allebei famillie dus geen twijfels meer

17. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij mijn familie (= Katholiek, België) is het in derdaad de gewoonte om de peetouders aan te duiden met het idee van ondersteunen bij de opvoeding en het kind een steun te bieden als het niet bij de ouders terecht kan. Later kwam daar natuurlijk ook bij dat je van je peetouders vaak een cadeautje kreeg bij je verjaardag, je bent voor die mensen net een beetje bijzonderder dan alle andere kinderen. Dit heeft overigens niets te maken met bij wie de kinderen uiteindelijk gaan wonen moesten de ouders overlijden, elk kind binnen een gezin heeft immers een andere meter en peter. Wel is het zo dat die mensen (moreel) verantwoordelijk blijven voor de goede opvoeding van hun petekind en dus een oogje in het zeil houden en de voogden ondersteunen.

Ik zou ook voor een tweeling ook aparte peetouders nemen, dat is later voor de kinderen leuker. Laat verder in je testament vastleggen wat jullie wens is tov voogdijschap voor al jullie kinderen, onze notaris gaf aan dat onder normale omstandigheden hier wel degelijk rekening mee wordt gehouden zolang het belang van de kinderen niet in het gedrang komt.

Share This Page