Beste UWV-webcaremedewerker, 31 december loopt mijn derde tijdelijke contract af. Mijn werkgever wil mij geen vast contract bieden, maar wijst mij op de mogelijkheid om zelf een WW-uitkering aan te vragen die vanwege mijn zwangerschap 4-6 weken voor en 10 tot 12 weken na de uitgerekende datum (28 februari) omgezet wordt in een WAZO-uitkering. Wanneer mijn verlof afgelopen is, willen ze mij een 4e tijdelijke contract aanbieden. Is dit toegestaan? En zo ja, wat zijn de (financiële) gevolgen voor mij? Krijg ik 100% of slechts 70% van mijn loon doorbetaald? Met vriendelijke groet, Bez
Beste Bez, Je wilt graag weten wat de financiele gevolgen zijn als je werkgever je pas na je verlof een nieuw (4e) contract wil aanbieden. Als je contract niet verlengd wordt kun je een aanvraag indienen voor een WW-uitkering. UWV beoordeeld of je aan de voorwaarden voldoet en uiterlijk 4 weken na de aanvraag ontvang je de beslissing. De hoogte van een WW-uitkering wordt berekend aan de hand van het inkomen dat je verdiende . Het gaat om een periode van één jaar eindigend op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voor je werkloosheid. Van het gemiddelde dagloon dat uit deze berekening komt ontvangt je de eerste 2 maanden 75% en vervolgens 70%. Ga je vanuit je dienstverband direct met zwangerschapsverlof? Dan is de berekening hetzelfde maar je ontvangt dan 100% van het dagloon. Ontvang je eerst WW en ga je vanuit de WW met zwangerschapsverlof? Dan ontvang je tijdens het verlof 100% van het WW-dagloon. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering vraag je zelf in deze situatie zelf aan door contact op te nemen met UWV telefoon (0900-9294). Wanneer mijn verlof afgelopen is, willen ze mij een 4e tijdelijke contract aanbieden. Is dit toegestaan? UWV Webcare is niet bevoegd tot het geven van juridisch advies. Je kan deze vraag stellen aan je rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket. Actuele informatie over werkloosheid na einde contract vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare