hallo, ik zag dat er net ook een onderwerp is geopend hierover maar volgens mij is mijn vraag toch anders... ik ben nu ruim 19 weken zwanger en hoge bloeddruk zit bij ons in de familie (moeder, zus, oma etc) mijn bloeddruk is normaal 125/70 geloof ik. Vorige week bij de controle was mijn bloeddruk echter 140/80 wij hadden toen het gesprek bij de gyn al gehad dus die wist het nog niet. De verpleegkundige gaf aan dat ze het wel zou melden maar er weinig aan kon doen. De afgelopen weken heb ik echter enorme last van hoofdpijn echt dagen/weken dat ik ermee opsta en mee naar bed ga. Ook heb ik last van benauwdheid doordat mijn neus verstopt zit en af en toe hartkloppingen. Vandaag heb ik al 2 keer bloedneus gehad maar zowiezo zit er steeds bloed bij het snuiten. is er iemand die weet of mijn bloeddruk normaal is en de klachten gewoon van de zwangerschap komen of zou het met elkaar in verband staan? Alvast bedankt
Hiervoor moet je echt contact opnemen met je gyn. Ik krijg voor een bloeddruk van 120/78 al bloeddrukverlagers (omdat ik bij vorige zwangerschap pre-eclampsie/HELLP heb gehad), maar eigenlijk is dit een hele nette bloeddruk bij normale mensen. Ik weet niet wanneer je volgende controle is? En anders gewoon even bellen en navragen.
Ik zou zeker wel bellen, ook omdat je klachten hebt. Beter een keer te vaak dan een keer te weinig bellen. Succes.
Ik heb ook een te hoge bloeddruk. Er wordt gekeken naar de onderdruk. Als die boven de 90 komt is het volgens mij niet meer ok. Je bovendruk van 140 is dus niets om je zorgen over te maken. Bij mijn eerste bezoek aan de gyn was hij 80, de tweede keer 75, de derde keer 80 en de laatste keer 85. De laatste keer zou ook echt de laatste keer zijn, omdat ik verder naar de VK zou gaan. Maar omdat mijn bloeddruk dus weer omhoog was gegaan vond de gyn toch beter dat ik bij haar onder controle zou blijven, omdat de kans groot is dat ik anders toch weer naar haar terugverwezen zou worden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er verder gaat gebeuren als het hoger wordt. De meeste mensen met een hoge bloeddruk merken daar trouwens niks van. Geen hoofdpijn ofzo. Het is in ieder geval wel zaak om het in de gaten te (laten) houden, weinig zout te eten en geen drop. Voor iemand die meer van hartig van van zoet houdt, zoals ik is dat best moeilijk, maar ik eet nu bijvoorbeeld zelfgemaakte soep in plaats van chips. Dat soort kleine aanpassingen. Hopen dat het genoeg is.
bedankt voo rjullie reactie's. Heb vorige week toch even gebeld nav jouw reactie daphne... maar volgens gyn was het puur kwestie van afwachten met volgende meting... klachten hoeven er niks mee te maken te hebben en op dit moment kunnen ze er niks aan doen. 19 maart moet ik er weer heen dus ben benieuwd hoe de bloeddruk dan is. Ik moet ook echt minderen ja met zout enz. dat vidn ik heel moeilijk zoals met chips en zout op aardappelen. maar moet om de kleine denken en mijn gezondheid dat is het belangrijkste! puck wel goed dat je nu toch onder behandeling blijft bij de gyn! kunnen ze ook beter beoordelen wanneer het echt te hoog wordt!
bij mij is de bloeddruk altijd 140/80 geweest vanaf het begin af aan al. Aan het einde was het 160/90...ook toen niet verontrustend volgens de gym omdat de gehele zwangerschap al ene hogere bloeddruk aanwezig was..
even nog een toevoeging op de eerdere antwoorden; van dat bloed uit je neus, ik heb dat ook regelmatig. Dat is normaal tijdens de zwangerschap. Dan ben je daar iets gevoeliger voor. Net als tandvlees dat gemakkelijker bloed. Als het de spuigaten uitloopt (met flinke bloedneuzen echt) dan moet je zeker wel aan de bel trekken, maar gewoon alleen met snuiten is niet verontrustend.