Even inspringen over advies fv. Afhankelijk van bij welk cb je komt heeft men weinig echte kennis over fv. Ja ze weten dat er de verschillende soorten bestaan en met welk doel, maar echt weten? Nee. Ze weten alleen de standaard regeltjes zoals bij 3 maanden 5x 180/6. Als jouw kindje dan net pas (6 a 7x) 120/4 drinkt word je bijna opgedrongen om toch echt 5 flessen te gaan geven, ongeacht of je kindje doorslaapt of niet. Ga maar ophogen en dan komt het wel. Alsof je doorslapen zo makkelijk kunt afdwingen. Ik heb met de oudste het advies gekregen om met 8 weken 6x 180/6 te geven, omdat hij zoveel huilde. Hier lees ik ook vaak 'ik moest ophogen, hoe krijg ik minder voedingen' of 'ik moet minder flessen geven' puur gericht op wat zij als richtlijn hebben. En een baby die elke 3 uur een flesje wil hoort hier niet tussen. Bv is waarschijnlijk slechter gesteld, naar wat ik hoor. Maar dat wil dus niet zeggen dat fv advies goed is
Ik begreep van mijn vriendinnetje, dat ze er bij haar helemaal niets van snapten, toen toen ze met 8 weken overstapte van bv naar kv. Hij MOEST toch wel x/x cc drinken per fles, en minder melk maar meer flesjes? Nee, dat begrepen ze niet helemaal... Blijkbaar toch lastig om de "richtlijnen" los te laten.. Erg jammer als je een onzekere nieuwe mama bent en je kindje het anders doet.
Alles wat Nutricia aangeeft heeft een commerciële inslag want ze willen het product verkopen (en is dus reclame). Reclame van Volledige zuigelingenvoeding (dus de kv voor 0-6 maanden) is verboden, dit is wettelijk bepaald. Personen of organisaties zoals het voedingscentrum of het cb hebben geen commerciële inslag. Daarom mogen zij je wel adviseren over de volledige zuigelingenvoeding en Nutricia niet. De voorlichting is overigens ook weer aan eisen verbonden. Je bent ook verplicht om veel vermeldingen tav borstvoeding op de verpakking te vermelden, er zijn ontzettend veel wettelijke eisen omtrent flesvoeding. Eigenlijk zijn alle teksten die je op de verpakkingen kunt vinden wettelijk verplichte teksten. Je mag verder vrijwel niets extra's (meer) zeggen. De NVWA (Nederlandse voedsel en warenautoriteit) is hier het afgelopen jaar streng(er) op gaan controleren en er zijn heel wat bedrijven op de vingers getikt hierdoor.
Terwijl ik dit topic door las dacht ik dit ook al, alles wat Nutricia zegt is toch reclame? Ze kunnen/mogen niet mee werken op andere websites want dan kan het gezien worden als reclame. Dus alleen informatie op hun eigen website, en geen informatie geven op fora/in tijdschriften/ op social media, want dan --> reclame.
In de richtlijn staat trouwens niet alleen dat ze geen reclame mogen maken, maar ook dat ze geen direct contact met ouders van baby's tot 6 mnd mogen hebben. Dus het cb en de kraamverzorgster mogen wel informatie / advies geven, maar Nutricia e.d. mogen dit inderdaad niet. Zij mogen wel algemene informatie over hun product op hun site zetten. Of informatie (maar geen reclame of proefpakketten!) aan een ziekenhuis of cb bureau geven, zodat zij hun patiënten weer kunnen informeren. Maar rechtstreeks mag niet, omdat het dan al gauw reclame wordt natuurlijk. @Averlhach: Je hebt gelijk. Ik heb wat voeding betreft alleen ervaring met bv dus ik heb nooit zelf meegemaakt wat je voor adviezen krijgt over de fles. Maar ik geloof gelijk dat er dan ook veel bureau's krampachtig vasthouden aan richtlijnen en maar weinig kijken naar de specifieke situatie van een kind of gezin. Die ervaring heb ik op andere terreinen ook wel met ze. Jammer eigenlijk. Het cb zou zo'n mooi instituut kunnen zijn. En gelukkig zijn er ook mensen met goede ervaringen. Maar je kunt er helaas niet automatisch vanuit gaan dat er goed opgeleide, verstandige en zelf-nadenkende mensen zitten.
@Tupp, ja het is jammer. Je denkt naar een persoon te gaan die toch iets van kinderen af weet, en uiteindelijk moet je vooral geluk hebben. Je moet de juiste persoon treffen die wel de benodigde kennis heeft en weet wanneer ze moet doorverwijzen en dat ook doet. En fv is echt zo lastig niet....
Inderdaad over (fles)voeding is de kennis ook niet geweldig hoor. Ook over flesvoeding heb ik verkeerde adviezen gekregen en over bijvoeding ook. Sommige weten ook niks over koemelk-allergie, bijvoorbeeld, Mij werd doodleuk vertelt dat ik wel yoghurt kon geven, want dat zouden kindjes met koemelk-allergie wél verdragen.... Uiteraard niet gedaan en even nagevraagd bij de kinder-diëtiste en die gaf aan dat het inderdaad geen goed advies was geweest. Dus eigenlijk kunnen we wel stellen: CB geeft alleen goede adviezen als je precies op de geijkte paden loopt, en voor hun is dat flesvoeding, maar ook dan als er afwijkingen zijn in het eetpatroon weten ze het ook niet hoor
Wat een bijzonder denigrerende opmerking Ook met de fles kun je tegen problemen aanlopen hoor. Kindjes die te weinig drinken, die de fles weigeren, die aan de fles in slaap vallen en niet doordrinken, koemelk-allergie.... De problemen die je met flesvoeding kunt hebben zijn, net als bij bv, legio.
Ja mijn dochter heeft bv de brede Dr Brown fles maar de MAM speen. En heeft 3 verschillende voedingen gehad en nu 2 soorten medicatie voor haar verborgen reflux.
Het was niet denegerend bedoelt, maar ik vind de basis van fv niet lastig. En daar weet het cb al weinig van. Sorry als het denegerend over kwam, ik had 'de basis' er wellicht bij moeten zetten. En na 2 kindjes met reflux en kea weet ik ook tegen welke problemen je aan kunt lopen
Ik sluit mij hier helemaal bij aan! Echt belachelijk dat je als nieuwbakken moeder een schuldgevoel wordt aangepraat omdat je flesvoeding geeft. Ook zonder al die ontmoedigende campanjes snappen wij echt wel dat bv de voorkeur heeft. Maar soms lukt het gewoon echt niet of kies je bewust voor fv. Echt bizar dat je dan bijna nergens terecht kan voor onafhankelijk advies. Er is nu ook een veelbeschreven topic over een moeder die wil overstappen naar fv en zich enorm schuldig voelde bij het kopen van haar eerste pak kunstvoeding. Dat is toch gewoon in en in triest dat ze zich zo voelt. Hier kan ik me nu echt kwaad om maken!
Ik had gereageerd en pas toen zag ik dat jij het was! Dacht al: niks voor Averlhach Sorry van mijn kant ook dat ik het zo opvatte
Geen probleem. Ik had ook de basis erbij moeten zetten. (Soms kan ik, als vrouw, echt geen 2 dingen tegelijktijd ) Ik doelde dus echt op de basis. Dus hoe maak je op de juiste manier een fles klaar (cb zegt warm kraanwater, schudden etc), hoe geef je een fles (denk aan houding en waarom zo) en hoe lang hoort een voeding minimaal te duren. Naast het verhaal over hoeveel in de fles en hoeveelheid flessen (dus niet zo snel mogelijk naar 4x 180/6)
Haha, ja, dat is inderdaad een stuk makkelijker dan bij bv Althans, ik had veel problemen bij de bv dus ik vond dat lastiger, maar misschien als je probleemloos bv geeft dat het dan ook wel meevalt
Ik heb 1,5 week bv (ofzo?) gegeven, dus ik heb echt geen recht van spreken over bv overigens wel helaas en niet fout gegaan door cb.
Hier ongeveer na een maand gestopt, dus ook niet veel recht van spreken. Ook helaas, ook niet de schuld van het CB, sterker nog: dankzij hun geweldige LK heb ik het toch nog een kans gegeven, maar inmiddels zat de stress er al zo in dat het niet is gelukt
Balen! Hier ook veel stress, helemaal niet meer slapen en pnd. Geen geschikte combi. Gelukkig is er nog fv