Vraagje over crematie/begravenis

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavs, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavs

mamavs Actief lid

8 okt 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een raar vraagje hoor...

Maar vroeg me af wat jullie doen als je bijv. goed bevriend bent met een stel waarvan 1 van de ouders overlijd of je oom/tante waarvan de ouders overlijd je kent de ouders wel maar verder geen contact mee.

Gaan jullie dan voor de vrienden/familie er heen of is dat raar als je geen kaartje heb gehad ?

2. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij een goed bevriend stel ga ik naar de uitvaart om mijn vrienden tot steun te zijn. Dit wordt vaak erg gewaardeerd.
    Van oom/tante is het maar net hoe goede band ik heb met oom of tante. Zijn we heel close en goed bevriend dan ga ik naar de uitvaart om ze tot steun te zijn. Zien we elkaar amper en hebben we weinig contact dan ga ik niet.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ga als steun voor de nabestaanden als ze daar prijs op stellen. Toen bijvoorbeeld de oma van mijn beste vriendin was overleden ben ik naar de begrafenis gegaan ondanks dat het hier anderhalf uur vandaan was. Mijn man is trouwens ook gegaan, we hebben er allebei een dag voor vrij genomen. Ik ga dus eigenlijk altijd voor de nabestaanden, niet voor de overledene.

4. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    Ik heb het laatst gevraagd aan onze vrienden. Is een hechte familie en zijn oom was overleden. 'Ken' de man wel. Heb gevraagd of ze het op prijs zouden stellen. Zij gaven aan dat ze die dag graag met de familie willen zijn. Heb onze vrienden en zijn ouders een kaart gestuurd.

5. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.281
    1.420
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik zou in ieder geval gaan condoleren. Het ligt eraan hoe goed je bevriend bent om ook naar de uitvaart/kerkdienst zelf te gaan en of je hiervoor een uitnodiging hebt.

Meestal is er voor iedereen een mogelijkheid om de naaste familie te condoleren en daar zou ik dan naar toe gaan.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is een beetje aanvoelen. Ooms en tantes hebben wij niet veel contact mee, dus ik zou niet naar de uitvaart van één van hun ouders gaan. Maar bij overlijden van een ouder van een goede vriend(in) zou ik wel gaan, om steun te betuigen.

7. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Ja dan ga ik zeker om tot steun te zijn. Zeker als het om ouders van mijn beste vrienden gaat. Tantes en ooms weet ik eigenlijk niet, misschien wel als ik ze vaker gezien heb.

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Bevriend stel zeker wel. Oom en tante wss niet als ik ze niet ken.

9. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ligt eraan wat er in de krant staat: "Indien u geen uitnodiging hebt ontvangen, gelieve deze als zodanig te beschouwen" staat er vaak in de krant bij, dan zou ik gewoon gaan als je echt goed bevriend bent met ze. Op het moment zelf realiseren ze zich het misschien niet, maar achteraf is het fijn erop terug te kijken dat er mensen voor je waren.

10. angel229

angel229 Niet meer actief

Ligt er maar net aan wat de nabestaanden op prijs stellen. Ik heb erg goed contact met mijn ooms en tantes en mochten hun ouders overlijden dan vind ik zelfs dat ik het niet kan maken om niet te gaan. Dat kan zijn in de vorm van naar de begrafenis/crematie gaan of als ik zou moeten werken naar de avondmis. Een van de twee is altijd haalbaar.
    Toen mijn opa overleed waren de broer en schoonzus + kinderen van mijn oom ook aanwezig in de kerk. Bij vrienden is dat net zo.

11. Amare

Amare Niet meer actief

Ik zou dan gaan, al is het puur en alleen om daardoor je vrienden/familie laat zien dat je met hun meeleeft tijdens dit verlies.

12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik heb het wel gedaan, om mn vriendin te steunen ook al kende ik haar moeder niet. Omgekeerd toen mijn zus laatst was overleden waren mijn vriendinnen er ook en die kenden mijn zus ook niet. Voor nabestaanden is steun ontzettend fijn.

13. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Bij mensen waar ik een goede band mee heb wel. Mensen stellen dit vaak wel op prijs. Mijn ouders hebben een eigen zaak en hebben regelmatig een begrafenis. Ze zorgen er altijd voor dat iemand daar is. Of als er een avondwake is gaan ze daar naar toe.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja hoor het wordt meestal op prijs gesteld wanneer je komt.

15. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ligt eraan ik zou het altijd wel even navragen of dit gewaardeerd wordt, ik vond namelijk met de begravenis van mijn vader dat klasgenoten niet welkom waren, (1e jaar mbo), kende de klasgenoten amper en zij kende me vader niet, dus hangt van de situatie af vind ik

16. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik zou niet gaan maar wel steun geven door middel van kaartje/telefoon en bezoek thuis

meegemaakt toen de vader van mijn kinderen overleed dat er heeel veel vreemde mensen waren die hij niet kende en ik ook niet, die vervolgens aan mij vroegen wie ik was :(:(:x maar waren collega's van zijn moeder uhm okee was erg vreemd (had het gevoel dat ze apies aan het kijken waren) vind een begravenis/crematie echt iets persoonlijk, het laatste afscheid van dierbare, en ik vind dat daar géén vreemde bij horen of vrienden van.

17. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou zelf niet gaan omdat ik het ook niet gewaardeerd heb toen er bepaalde mensen op de crematie van mijn vader waren; zogenaamd om mij te steunen, terwijl ik liever had gehad dat ze al ruim voor die tijd mij hadden moeten steunen.

Ik had het namelijk exact andersom. Mijn beste vrienden waren er niet en de mensen waar ik wel eens oppervlakkig contact mee had, stonden vooraan om hun steun te betuigen. Ik vond het sowieso een poppenkast van ruim 300 man, en wilde liever gewoon naar huis. Ik ben niet zo van de brood-met-kaas-feestjes en heb liever een kleinschalig besloten feestje met mensen die er voor mijn gevoel echt toe doen. Maar dat ging helaas moeilijk met een eigen bedrijf.

Achteraf denk ik wel eens dat die hele week nog het meest traumatiserend en overweldigend was, dan het sterfgeval op zich. En vandaar uit zou ik de nabestaanden zelf vragen of ze mij erbij willen of niet, uit respect voor hun gevoel.

18. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik vraag het zelf altijd, al mijn vader de uitnodiging krijgt op naam van familie napoleon ga ik wel als ik kan.

Ik heb het zelf erg fijn gevonden dat mijn vriendinnen en teamgenootjes er waren op mijn moeders crematie en ook mensen die we nog kenden van vroeger. Als ouders van leerlingen overlijden ga ik meestal ook.

19. wolchu

wolchu Bekend lid

6 dec 2011
    918
    2
    18
    ik zou naar die van vrienden gewoon gaan, word gewaardeerd maar wel alleen als het niet om een stille crematie gaat (dus waar alleen directe famillie komt). je kunt ook als steun voor de familie gaan. bij ons is het de gewoonte dit te doen.

Deel Deze Pagina