Mijn zoon gaat sinds 1 februari 2 dagen in de week naar een kdv... Daarvoor zat hij bij een lieve gastouder! Maar ivm verhuizing vorig jaar en de aankomende baby hebben we ervoor gekozen naar een kdv hier in de buurt te gaan! Expres wat vroeger zodat hij niet alles tegelijk zou krijgen... Nu is het alleen dat hij steeds heel hard moet huilen als wij hem brengen... En ook als we m weer ophalen zit hij vaak in tranen... Hij vindt het heel lastig als de andere kindjes al wel opgehaald worden en hij nog niet, dus ik probeer zolang t mogelijk is om hem als 1 van de eerste op te halen zodat hij niet teveel daarin geplaagd wordt! Nu sliep hij de eerste 2 weken heel goed en netjes zonder problemen tussen de middag, maar hij is een week ziek thuis geweest en nu weigert hij er ineens te slapen! :-/ ze halen hem er huilend uit en resultaat is dan ook dat ik thuis met een over moe mannetje zit die heel lastig doet met eten en alleen op schoot wil zitten! Hij geeft regelmatig aan dat hij niet naar kdv wil, maar thuis wil blijven... En ik vind het belangrijk dat hij t naar z'n zin gaat krijgen daar! De leidsters geven aan dat hij gelukkig wel gauw stil is en leuk kan spelen en kletsen... En dat hij slim is en ze m verdenken van een spelletje spelen... We hadden nu afgesproken dat hij niet meer gaat slapen tussen de middag in de hoop dat hij met minder tegenzin daarheen zou gaan, maar nu twijfel ik of ik niet gewoon moet zeggen dat ze hem maar moeten laten huilen tot hij slaapt... Thuis heeft hij ook wel eens zo'n bui gehad en dan was ik zo moe dat ik m heb laten huilen... Na half uur was het stil en sliep hij, daarna geen problemen meer gehad, met dat hij s middags niet wilde slapen... Wat denken jullie? Hij wordt dinsdag 2 en slaapt thuis in een groot bed en daar in zo'n opgesloten ledikant..
Mijn dochter doet thuis ook nog een slaapje maar op de kdv meestal niet. Ze vindt het daar veel te gezellig met de andere kindjes . We hebben nu de afspraak dat ze later gaat slapen zodat ze alleen ligt, dat scheelt wel iets. Ik zou ze inderdaad zeggen dat ze je zoon moeten laten liggen, en misschien ook op een ander tijdstip zodat hij de andere kinderen niet uit de slaap houdt. Steeds een oververmoeid kind Is ook niks, en met een paar keer huilen Is het waarschijnlijk klaar en gaat hij weer gewoon lekker slapen.
Dat is mijn gedachte eigenlijk ook een beetje.... Dank voor je reactie! Ga denk ik toch maar even overleggen en kijken of ze hem willen laten huilen... mocht dit nou niet werken en nog meer drama geven kan ik hem misschien wel eerder ophalen en alsnog besluiten hem niet meer te laten slapen!
Kunnen ze hem niet op een stretcher op de groep leggen? Dat hij het bedje gewoon niet fijn vindt en daarom niet wilt slapen? Ik werk zelf op een KDV en wij hebben een kindje dat thuis ook in een peuterbedje slaapt, ze raakte ook helemaal overstuur in bed en wilde niet slapen. We hebben haar op een stretcher op de groep gelegd en ze slaapt ineens super goed. Ze vond gewoon het bedje niet fijn. te opgesloten ofzo
Er zijn meer kindjes die eerst even huilen voordat ze in slaap vallen. Dat is ook helemaal niet erg. Er zullen op het kdv vast dus ook meer kindjes zijn die wat moeilijker in slaap komen. Hem niet meer laten slapen met 2 jaar zou ik niet zo snel voor kiezen. De indrukken op een kdv zijn vermoeiend genoeg. Als hij niet meer slaapt dan wordt hij waarschijnlijk weer huilerig van de oververmoeidheid... Ik zou samen met de leidsters van het kdv een oplossing bespreken wat voor jullie samen werkt (bv even laten huilen of een ander bedje. Misschien kunnen ze een matrasje op de vloer in de slaapkamer leggen...) Kies in ieder geval iets wat voor beide partijen werkt. Probeer dat een week of 3 uit. Mocht het dan nog niet werken, dan ga je weer op zoek naar een andere oplossing. Voor mij klinkt het in ieder geval dat hij nog moet wennen....het ene kind went in een dag, jouw kindje heeft daar misschien iets langer de tijd voor nodig. Daarnaast is het niet gek, dat hij na het ziek zijn weer even geborgenheid zoekt. Succes!
@Aagje Weet niet of ze een stretcher oid hebben, maar zeker het navragen waard! Dank je voor de tip! @snotaapje Dank je voor je reactie en tips!
Hier slapen de kindjes van 2 jaar op zo een matje. Ze leggen ze allemaal naast elkaar in de slaapzaal. Moesten ze zo geen stretcher hebben zou je ook een matje kunnen kopen (zijn hier dikke matjes van als ik me goed herinner 7 cm -> heb er zelf eentje moeten kopen).