Mijn schoonmoeder heeft me gevraagd een aantal dingen op te schrijven voor als ze straks gaat oppassen. Dat doe ik dan ook graag. Ook wil ze eens gewoon een keer 'proefdraaien' voor ze echt moet oppassen. Het is haar eerste kleinkind dus ik snap dat heel goed. Mijn moeder heeft al 3 kleinkinderen dus weet al een hoop. Heb haar wel laten zien hoe je inbakert, dat vroeg ze. Ik merk wel dat ze onze zoon al snel uit zijn bed haalt, terwijl speentje en kusje geven al helpt om weer terug in slaap te vallen. Ze hoeft pas over 3 weken op te passen, dus dat komt nog wel. Ik hoop dat ze het ritme hetzelfde doen: eten, spelen en bij de eerste vermoeidheidssignalen neer leggen om te slapen. Of dat slapen nou in zijn bed of in de kinderwagen tijdens een wandeling is, maakt me niet uit. Als hij maar genoeg rust krijgt.
Ben het helemaal met je eens, maar als mijn dochter ongeveer 2uurtjes bij opa (schoonvader) is en dan liga een grote magnum en een kindersurprise ei krijgt dan vind ik dat niet meer onder verwennen vallen en krijg je de volgende keer instructies.
Ik vertouwen mijn ouders volledig .. Op vrijdag passen ze een halve dag op .. Toen ze baby waren was ik volledig thuis .. Maar als ze oppaste dan zei ik altijd de eet tijden hoeveel schepjes en water en de slaaptijden .. Verder eigenlijk niks .. Schoonouders passen nooit op .. Wonen hier uur vandaan .. Niet echt praktisch .. Mijn ouders wonen hier 5 min vandaan ..
Oh ja .. Mijn jongste zoon huilde zich altijd in slaap 3min en hij sliep zo was hij .. Mijn moeder kon daar niet tegen Rn haalde hem dan uit bed .. Conclusie super chaggie kind .. Ik zei dan altijd tja eigen schult haha .. Ik maakte mij daar nooit druk om .. Op de dag van vandaag heeft zoonlief het nog steeds . Zo is hij vanaf dag 1 al .. Of hij nu op de arm lag of niet .. Ff huilen en als Eem blok in slaapvallen ..
Mijn schoonouders komen volgende week in huis. Vriend, dochter en ik gaan namelijk 5 dagen weg. Dan geef ik wel instructies, vooral omdat zoon een erg moeilijke baby is en ik weet nu al dat er lastige momenten gaan komen. Maar ze hebben al vaker opgepast, dus ik hoef de standaard dingen niet te vertellen. Alleen bepaalde gebruiken of wat werkt bij zoon.
Hier wat praktische handvatten vooral toen ze nog klein waren: hoeveel en hoe vaak melk en later wat mogen ze al wel en nog niet eten (toen ze zelf baby's hadden gold nog het legendarische advies over Liga in sinaasappelsap met 3 maanden), of het snijden van tomaatjes, bessen en druiven. Ook nu nog zijn er soms instructies over PCM als ze ziek zijn, over het afplakken van een oog bij de oudste, of vragen van hen uit als hard of zacht gekookt eitje 😉
Wij hebben wel degelijk instructies. Onze dochter heeft forse verborgen reflux waardoor ze zich ook vaak ( erg) verslikt. ze mag dus oa niet op dr rug liggen. En in zij en buik ligging zijn er de nodige risico's die ze wel moeten weten. Daarnaast is ons meisje nogal van de slaapjes. Als ze die niet op tijd aangeboden krijgt zit je met een overprikkeld kind wat de rest van de dag niet meer in slaap te krijgen is. Voor iedereen z'n bestwil dus om zich hieraan te houden
ik heb een heel dag schema en daar moet mn schoonmoeder zich aan houden. We hebben namelijk overal vaste tijden voor, de creche houdt zich daar gelukkig ook aan en daardoor gaat het goed. Kan me soms wel irriteren dat ze denkt wat bij haar kinderen hielp ook nu moet werken?! Gaat ze met dr lopen als ze huilt :/ gelukkig heeft mn vriend gezegd tegen dr dat ze dat niet moet doen. Dan is ze moe en moet je niet lopen maar dr neerleggen. En dan was het ooh maar dat was bij jullie niet? nee duh dit is ook een ander kind met ook mijn genen... Tsja zal ze allemaal moeten leren natuurlijk maar op een of andere manier voel ik altijd aan wat ze nodig heeft of wat ze wil. Net als dr papa die kent dr ook door en door!
Hier voor een vijver ofzo ook geen instructies, daar vertrouw ik op dat ze dat zelf bedenken. Als baby wel voor voedingen instructies (hoeveel, hoe laat ongeveer, dat ze eerder mocht als ze dat wilde, hoe warm maken want was afgekolfde melk). En tot 6 maanden geen bijvoeding. Mijn moeder heeft dezelfde ideeën over eten als ik, dus daar nooit wat van hoeven zeggen. Maar als ze eens ergens anders was dan gaf ik het eten mee en mocht ze niks anders. Voor opvang ook briefje gemaakt met hoe we het thuis gewend zijn. Richtlijnen eten en slapen, maar ook aangegeven vooral op verzoek. Liever niet laten huilen enz. Eten doe ik rapley en dat tegen die tijd besproken, toen aangegeven dat zodra we thuis met eten begonnen waren ze daar gewoon mee mocht eten als ze op die tijden wakker was (snoep enzo krijgen ze daar toch niet). Dus wel wat richtlijnen, maar dat is ook vooral op verzoek van degene die oppassen. Als ik mijn dochter er achter laat betekent dat ik die personen vertrouw in hun eigen beslissingen. En ergens anders mogen best andere regels gelden dan thuis.
Ik heb een schema met richtlijnen. Hier staan de eet en slaaptijden op. Maar ook dat ze logisch verstand mogen gebruiken en mogen afwijken. Dat het richtlijnen zijn en dus geen strikt schema. Ze hebben ons ook opgevoed, dus geloof wel dat ze m'n kinderen niet dood laten gaan
Hier geen richtlijnen, hooguit tips, maar geen hele lijst hoe ze met onze kinderen om moeten gaan of wat wel en niet mag. Ik vind het zo fantastisch dat ze structureel op willen passen, dat ze dat van mij gewoon op hun manier mogen doen, met hun normen en waarden! Sommige dingen mogen daar wel of juist niet die thuis wel/niet mogen. Daar is niks mis mee, vind ik. Verschil mag er best zijn. Daarbij lijkt het mij voor opa's en oma's best zwaar als ze non stop op hun tenen moeten lopen om het precies zo te doen als de ouders het willen. Gelukkig zitten mijn schoonouders en ik goed op 1 lijn, maar ook gaan dingen wel eens anders. So be it. Ik lees in dit topic; eten en slapen op verzoek. Als klein baby'tje ok...maar als ze wat ouder zijn is eten op het moment dat opa en oma ook eten héél normaal lijkt me.
Hier zeker wel instructies: - baby niet laten huilen ook geen '5' minuutjes ( tenzij je op de wc zit natuurlijk) - geen suiker - voeden op verzoek - ik geef instructies wat op brood mag ( niets dus bij baby alleen boter) - wel fruit ze die dag mag eten en welke tussendoortjes Mijn vriend wordt 40. Hij is de jongste in het gezin. Het is dus best wel eventjes geleden dat mijn schoonmoeder kinderen moest opvoeden + dat waren toch echt andere tijden.
Hier, behalve een voedingsschema, ook absoluut geen instructies! Mijn ouders passen om het weekend op omdat mijn partner en ik dan moeten werken en ik vertrouw ze daar volledig op. Mijn schoonouders net zo trouwens
Bij ons ook een schema wanneer er ongeveer wat moet gebeuren. Wat hij wel en niet mag eten en hoe groot de stukken mogen zijn. We zetten ook op de lijst dat meneer niet op de bank mag staan. Lijkt allemaal onschuldig maar hij loopt er zo af. Wij weten dat maar opa's en oma's weten dat niet en dan zit een ongeluk in een klein hoekje.
Als oma oppast zeg ik over de oudste 2 eigenlijk niks. Over de jongste ook niet veel, alleen bijv niet laten slapen of net verschoond. Voor de rest liggen we qua opvoeding aardig op 1 lijn en is mijn ma best streng als oma, mijn kinderen mogen echt niet veel meer dan dat wij mochten Mijn vader is meestal aan het werk of buiten bezig maar dan is ma er ook of een jonger zusje van me, so passen helemaal niet op. Als een zusje/iemand anders oppast krijgen ze wel wat meer instructies maar geen uitgebreide schema's. Krijgen dan bijv te horen dat ze best 10 minuten later naar bed mogen als ze lief zijn, vond ik vroeger helemaal geweldig, dat de oppas dat durfde te doen
Hier past oma 1 dag in de week op onze zoon. Ook past ze haar andere vrije dag op mijn neefje die een kleine 5 maanden jonger is als mijn zoontje. Twee hele verschillende kinderen. Twee hele andere aanpakken zeg maar. In begin toen mijn zoontje echt baby was vertelden ik wanneer die de eerst volgende fles moest en hoeveel . Daarna rekende ze zelf veder wanneer die weer moest ook qua slapen hadden we eerst een tijd +/-. Nu tegenwoordig heb ik niet echt meer wat te vertellen , ze kent onze zoon (en neefje) door en door en ziet precies wat hij nodig heeft. Tuurlijk weet ze wel hoe wij het doen ongeveer. Ze weet wat hij op een dag ongeveer eet , hoeveel en hoe laat hij slaapt etc. Veder ben ik qua opvoeding vrij hetzelfde als hoe zij het wilt. Dat scheelt een hoop! En ja zijn dagen zijn daar meestal wat anders als thuis. Maar dat vind ik niet erg : bij oma is bij oma , thuis is thuis. Ik vertrouw haar voor 100% en ach hij krijgt thuis bijvoorbeeld een soepstengel en bij haar een koekje/snoepje kan ik niet mee zitten die ene dag in de week al moet ik zeggen dat zoon niet echt van het snoepen is dus eet ook daar altijd wel gezond