Mijn dochter (net 3 jaar) heeft bij mijn schoonzus voor het eerst met (gewone, kleine) strijkkralen gewerkt. Gewoon zo'n hartje volgemaakt, best moeilijk nog voor haar. Ze vond het zo leuk dat ik een setje maxi strijkkralen voor haar gekocht heb. Een grondplaat van een walvis, kralen en een voorbeeld. Dat vond ze ook erg leuk. Maar ik moest halverwege het werkje weg om de baby te voeden en naar bed te brengen (hij drinkt het beste boven in de slaapkamer) en nu is de Walvis eigenlijk niet zo mooi geworden. De staart heeft ze netjes gedaan en daarbij ook bewust een andere kleur gekozen dan in het patroon stond (wat ik wel leuk vond), maar de rest heeft ze gewoon ingevuld met willekeurige kralen. Ik had ook niet door dat je het voorbeeld onder het doorzichtige plaatje moest leggen.... Best moeilijk voor zo'n kleintje om het patroon te volgen. Nu gaat het me eigenlijk niet om het resultaat, maar om het creatieve bezig zijn. Maar ik heb de walvis toch nog niet gestreken, omdat die maxi kralen best duur zijn helaas. Vind het stiekem toch een beetje zonde. Ik heb gevraagd of ik 'm moet strijken of dat ze hem nog een keer wil maken. Maar ze wil dat hij gestreken wordt en wil hem niet nog een keer doen. Wat zouden jullie doen? Aandringen om het nog een keer te doen of strijken? Als ik aandring is het net of het niet goed genoeg is. En hoe werken jullie kinderen ermee? Laat je ze gewoon hun eigen ding doen of gaan jullie erg helpen? Volgen ze het patroon netjes of doen ze maar wat? Hebben jullie tips om het in goede banen te leiden? Strijken jullie het resultaat elke keer of gaat het ook wel eens terug in de doos? En wat vindt je kind daar dan van?
Mijn dochter kreeg mini strijkkralen met haar 3e verjaardag. Ging prima, maar echt mooi ingevulde figuurtjes kreeg je dan idd meestal nog niet. Als die grote zo duur zijn, zou ik ze ook niet strijken hoor, als t er niet uit ziet. Gewoon even wegzetten, dat ze t vergeten is.. En dan stiekem terugkiepen in de bakjes Doe ik ook wel eens met die werkjes die half af zijn en weken moeten blijven wachten tot ze er mee verder gaat
Ik had het gestreken. Is toch leuk eigen creativiteit? Het hoeft toch nog niet volgens het plaatje? Mijn zoon (4,5) vind er (helaas) niks aan maar anders had ik lekker met hem mee gedaan. Kan je niet beginnen met simpele figuren (hart, ster of rondje). Dan kan ze zelf bepalen welke kleuren ze gebruikt en kan je deze als onderzetters gebruiken ofzo.
Ik zou t strijken. Leuk toch? Wat maakt het nou uit hoe het er uitziet? Ik vind t al knap dat een driejarige zoiets vol krijgt. Lekker strijken dus en een leuk plekje in de kamer geven.
Sorry dat ik het zeg, maar wat doe je vreselijk moeilijk! Zij vindt het mooi, strijk dat ding toch gewoon, ze is er hartstikke trots op! Lekker boeiend dat het niet de goede kleuren zijn. Als ze in een kleurplaat een boom paars kleurt in plaats van groen, hang je hem dan ook niet op? Al die vaste stramienen pffff.
ik zou het gewoon strijken, zij heeft haar best gedaan, en eigen creativiteit gebruikt. Een zwarte walvis (ze zijn toch zwart?) is ook zo saai...
Op zich snap ik de antwoorden wel, maar ik denk dat t er meer om gaat dat je met die maxi strijkkralen na 1 figuur door de helft van je strijkkralen heen bent..? Met die mini's maakt t geen drol uit, want je hebt toch 5000 kralen en iedere week 3 werkjes.
Creativiteit is op zich dat je juist je eigen invulling er aangeeft. En ben ook bang dat je met 3 jaar nog niet hoeft te verwachten dat ze echt het patroon volgt. Kun je dan niet beter gewoon een doos gewone strijkkralen halen? Die zijn niet duur tenslotte. Kan me namelijk voorstellen dat zij het heeft gedaan zoals zij het het mooist vind. En jij zegt doodleuk dat het plaatje veel leuker is Waar wij, als volwassenen, natuurlijk allemaal wel in kunnen komen maar je dochter wellicht niet. Hier ligt over inmiddels echt een berg strijkkralen-werk boven. Ze gebruikt als voor vanalles bij de playmobil. En je kunt ook echt zien welke ze eerst maakte en welke later aan de gebruikte kleuren
Ik snap wel dat het duur is, maar dat wist je toen je het kocht. Ik neem aan dat je toen ook wel wist dat ze geen 'perfecte' werkjes zou maken. Als ze het afraffelde door willekeurige kleuren te pakken, zou je haar volgende keer wat kunnen sturen maar als het haar eigen creativiteit was, dan altijd strijken die handel
Dank voor je bericht. Nee, ik doe het niet stiekem, want dan vraagt ze ernaar de volgende keer dat ze ermee gaat spelen. En dat vind ik niet eerlijk tegenover haar.
Inderdaad, dit is mijn "probleem". Ik heb 'n setje gekocht van 10 euro (350 kralen, 1 vorm, 1 voorbeeld, strijkpapier) en daar is nu de helft van op. En ja, LaraVelk, zoals jij schrijft: ik wist dat van tevoren. Maar ik had niet verwacht dat ze het binnen een half uurtje af zou hebben. Het besef wat het inhield drong dus pas later door. Ook omdat ze het leuk vindt. En ik het dan weer leuk vind om te zorgen dat ze het vaker kan doen. Jammer dat ik niet helemaal goed begrepen ben door sommigen. Want ik schrijf toch duidelijk: Ik waardeer wel de creativiteit van mijn dochter, ik vond het juist leuk dat ze de staart van de walvis zwart maakte in plaats van donkerpaars. Ik vond het gewoon jammer dat ik er niet bij was om haar een piepklein beetje te helpen (of alleen maar aan te moedigen en gewoon te zien hoe ze bezig was) toen ze hem afmaakte. En ook dat ik niet het patroontje eronder gelegd heb. IK had dat dus moeten weten. Dat patroontje hoeft ze niet 100% na te maken, dat zou zelfs saai zijn! Maar het had haar wel een beetje kunnen helpen. Ik voel me nu wel een beetje in mijn wiek geschoten, want ik verwacht zeker niet dat mijn dochter een patroontje perfect nalegt en natuurlijk mag ze haar eigen kleuren kiezen! Nu denken jullie dus dat ik een overdreven perfectionistische moeder ben die haar kind niet gewoon kind laat zijn. Erg jammer! Maar voor de mensen die zich zorgen maken: ik zal deze walvis zeker gaan strijken morgen (vandaag aan het werk en toen ze hem maakte geen tijd meer, ik moest koken, anders was hij allang gestreken!). Ik was, toen ik het topic opende, gewoon benieuwd hoe jullie kinderen ermee werken en in hoeverre jullie daarbij sturen of de kinderen hun gang laten gaan. Ik heb namelijk ook wat oude topics opgezocht. Eén iemand schrijft dat haar man de kralen in een rijtje klaarlegt en dat haar kindje ze dan op het patroon legt (over creativiteit gesproken). Een ander schrijft dat ze niet altijd alles strijkt, juist om de reden die ik noem: het is gewoon duur! (De maxi kralen dan). Weer een ander tekent zelf patroontjes voor haar kind. Ik heb overigens wel bewust voor de maxikralen gekozen, omdat ik bij mijn schoonzus zag dat het haar best moeite kostte om haar werkje niet om te stoten en ze geneigd was om in de bak met kralen te graaien en deze overal te laten stuiteren. Deze maxikralen pakt ze netjes kraal voor kraal, dus ik ben er nog steeds blij mee. Ook zijn de gewone kralen vanaf 5 jaar en deze vanaf 3 jaar en ik ben echt niet iemand die denkt dat haar kind voorligt op allerlei gebieden. Misschien over een half jaartje of een jaartje overgaan op de gewone kralen. En gisteren heb ik meer kralen besteld, en als grondplaatjes een hartje, vierkant, rondje en paardje. Dus dan mag ze zich helemaal uitleven.
Ik denk.. Dat je jezelf te kort doet. Je dochter is hartstikke blij met d'r walvis. Mama is blijer dan het in de openingspost leek Niks aan het handje dus. Hier thuis overigens ook altijd discussie tussen manlief en mijzelf. Ik geef haar graag de vrije hand, manlief stuurt veel meer. En ja uiteindelijk zijn de projecties die ze met papa maakt vaak mooier dan die ze met mij maakt. Maar die ze met mij maakt vind ze zelf minstens net zo mooi. Dus tja... Ieder z'n ding dus Nu staat er een kliederig prjnsessenschilderij boven ons bed en een netjes geverfde gipsen kabouter in de woonkamer. Eigenlijk heeft het allebei z'n eigen charme. En wat betreft de leeftijdsgrens op die kralen. Bij ons op de BSo spelen ook de allerkleinsten gewoon met de kleine kralen. Ze krijgen een klein bakje waar ze een handje kralen inscheppen. Vervolgens als er geen kleur naar wens in zit legen ze het bakje en pakken een nieuwe hand. Zo zit er niemand in die grote bak te rommelen en kun je makkelijker uitzoeken welke kleur je wil gebruiken. Maar goed.. Grote strijkkralen zijn ook gewoon prima natuurlijk
Hier maak ik van die maxi kralen ook vaker een foto omdat ik het idd te duur vind om allemaal te strijken en je er erg snel doorheen bent. Heb ook aardig wat werkjes gestreken ervan. De kleine kraaltjes strijk ik wel allemaal.
Wat hier goed werkt met de strijkkralen, wel de kleintjes, is ze sorteren op kleur. Wel een pokkewerk om te doen (voor mama) maar nu wel 2 kindjes die met de strijkkralen echt patronen maken en dat doen ze niet als ze allemaal door elkaar zitten. Bij het kruidvat hadden ze laatst voor 3 euro ofzo van die plastic sorteerbakken, ik geloof 12 vakjes. 2 bakken gehaald en klaar!
Dank je wel voor deze reactie. En een goed idee, klein bakje geven! Zal ik zeker doen als we overgaan op de kleine maat! (Bij de BSO zijn ze minimaal 4, hè. Mijn dochter is net 3 geworden.) Ook een heel goed idee, dat is veel leuker dan gewoon terug doen in de doos. Is er toch nog een tastbaar bewijs van! En de leukste dingen wel strijken. Dit vind ik ook een ongelooflijk goed idee! Ik zag inderdaad dat mijn dochter begon met 1 kleur bij elkaar te leggen, maar uiteindelijk nam de aandachtsspanne af en deed ze dat niet meer. Logisch, daar niet van. Maar zo maak ik het haar wat makkelijker, zonder al te veel te sturen of te helpen. (Had ik nu maar kralen kleur bij kleur besteld, ik heb net gemengd besteld...)
Gewoon bij bol.com kun je wel wat kopen, hier kocht ik de Walvis: bol.com | hama maxi strijkkralen | Speelgoed Nu heb ik hier gekocht omdat ze een ruim assortiment hebben: Hama maxi strijkkralen Heel aardige site trouwens, ik bestelde om 22.30 u en om 23.15 u had ik een mailtje dat het ingepakt was. Ik had gevraagd of ze steeds een setje kralen bij een grondplaat konden verpakken, zodat het 3 cadeautjes werden. En ik kreeg er netjes bericht van dat ze dat gedaan hadden. Na 45 minuten! Bij Lobbes hebben ze het ook, hier nog nooit gekocht: Maxi Strijkkralen Hama online kopen, snelle levering | Lobbes.nl (sommige dingen zijn hier goedkoper, andere weer niet).