even n vraagje wat betreft zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door buikje123, 9 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buikje123

    buikje123 Fanatiek lid

    17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    #1 buikje123, 9 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
    ik ben van plan over 2 weken met verlof te gaan omdat ik lichamelijk best zwaar werk doe, ik werk op een logistiek bedrijf en met een oproepcontract dus ik mag gewoon wat eerder met verlof(8 weken van te voren) dat is geen probleem. nu vroeg ik me af of ik, omdat ik ipv 6 weken 8 weken van te voren ga, of ik dan zelf de uitkering moet aanvragen bij het uwv of dat dat via mijn werkgever kan.

    wie weet hier iets meer over? en misschien ook wel hoe lang van te voren je het aan moet vragen? ben van plan vrijdag ff naar mn baas te stappen om t een en ander te regelen en mijn zwangerschapsverklaring van de vk af te geven(weet niet of hij die nodig heeft?)

    ik vroeg me ook af of die 2 weken dat k dan extra vrij neem mee worden berekend in de uitkering, want ze kijken naar de laatste 3 maanden(waarvan ik dus dalijk 2 weken geen salaris heb), dan zou ik dus minder uitkering krijgen. of kijken ze echt tot wanneer je gestopt bent, dat ze zeg maar vanuit daaruit 3 maanden terug tellen? als ik stop, dus rond de 25e, dan krijg ik ook mijn laatste salaris, maar daarna dus twee weken ff niks. snappen jullie me nog..;)

    bedankt alvast
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Volgens mij moet je werkgever dit aanvragen. maar er zitten op dit forum ook medewerkers van het UWV. denk dat je die het beste deze vragen kan stellen. ik weet niet hoe het zit met die 8 weken. volgens mij betalen ze pas vanaf 6 weken voor de bevallingsdatum. en dan zijn die andere 2 weken voor jezelf. die krijg je dan toch via werkgever uitbetaald als vakantie??
    je moet je werkgever uiterlijk 3 weken van te voren inlichten dat je met verlof gaat. hij moet het aanvragen bij het UWV en je zwangerschapsverklaring opsturen. het kan zijn dat de uitbetaling van je uitkering wat later komt. vind dat jullie vrij laat zijn met het aanvragen.
     
  3. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Het UWV betaald het niet als jij even 2 weken eerder met verlof wilt.
    Als je ziek bent door de zwangerschap en daardoor die 2 weken niet meer kunt werken, dan wordt dit wel betaald.
    Ik zou gewoon 2 weken vakantie opnemen als ik jou was.
     
  4. buikje123

    buikje123 Fanatiek lid

    17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    ben ik met mijn 30 weken laat met aanvragen? soms weet je toch niet of je 6 weken of 4 weken van te voren gaat? op internet staat je kan t zelfs nog aanvragen vanaf t moment dat je thuiszit(dus bv met 6 weken van te voren) ik heb nu nog 10 weken tot mijn bevaldatum. ik snap dat het uwv die 2 weken eerder niet gaat betalen. vakantie opnemen werkt zo niet bij mij, ik krijg niks betaalt als ik niet kom werken, oproepcontract he..

    ik weet dus dat ik die twee weken gewoon geen geld krijg. omdat t werken steeds zwaarder wordt ben ik toch wel genoodzaakt 8 weken van te voren te gaan stoppen, dan maar twee weken niks.

    bedankt voor de reacties.
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ja je bent wel een pietsie laat ja. Ik had t met 16 weken al rond.
    Je kan altijd van te voren aangeven 4 weken, en dan als nog eerder stoppen.
     
  6. buikje123

    buikje123 Fanatiek lid

    17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    oh dat wist ik niet.. ik zal het morgen dan meteen aanvragen of aan laten vragen bij het uwv
     
  7. buikje123

    buikje123 Fanatiek lid

    17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    moet ik morgen nog een formulier voor mijn baas uitprinten ofzo die hij moet invullen voor de uitkering? of moet hij ze bellen?
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    je moet zelf een zwangerschapsverklaring hebben via de vk/gyn, en dan moet je waarschijnlijk op je werk ook nog een formulier invullen en dan moet je baas het regelen met het uwv. Succes!
     
  9. buikje123

    buikje123 Fanatiek lid

    17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    die verklaring heb ik hier al klaarliggen..

    ik lees op internet dat je uiterlijk 3 weken voordat je verlof ingaat moet aanvragen, dan zou ik nog niet TE laat zijn volgens hun, maar misschien is t in de praktijk anders?. ik ga het toch maar meteen regelen.

    bedankt alvast!
     
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Je bent ook nog niet te laat, alleen gewoon laat hihi. Ja ik regel het liefste dat soort dingen zo snel mogelijk, anders zit ik alleen maar te stressen.
     
  11. buikje123

    buikje123 Fanatiek lid

    17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    ja ik ga t ook meteen regelen, zit me nu ook niet zo lekker meer haha:)

    bedankt alvast!
     
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    ik bedoel ook niet dat je TE laat bent met aanmelden maar wel aan de late kant;) bij die instanties weet je het namelijk nooit. ik heb bijv. 1 baan waarbij ik de uitkering zelf moet aanvragen bij het UWV. IK moet de formulieren uiterlijk 2 weken voor de bevalling insturen maar het UWV heeft vervolgens wel 8 weken de tijd om te beslissen of ik die uitkering wel krijg. (en uiteraard ook later uitbetalen).
     
  13. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vraag je baas om aangepaste werkzaamheden die 2 weken. Heeft ie het niet dan kan ie je betaald verlof toekennen.
     
  14. binnabinna

    binnabinna VIP lid

    19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik zou het er eens over hebben dat het te zwaar wordt. want als dat zo is zou je eigelijk de ziekte wet in "moeten " en dus wel betaald krijgen
     
  15. meimamma

    meimamma Fanatiek lid

    Je bent aan de late kant, maar nog niet TE laat.
    Je werkgever moet dit aangeven bij UWV.
    Je moet je zwangerschaps verklaring inleveren zodat je werkgever kan berekenen wanneer je verlof ingaat.
    Als je je bij je werkgever ziek meld in verband met je zwangerschap krijg je 100% aangevuld wat je minder werkt. En anders 100% uitbetaald.
     
  16. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ahum... op de site van de UWV lees ik dit:
    Werkgevers:
    Regel zwangerschapsverlof voor uw werknemer - UWV - Voor Werkgevers
    U vraagt de zwangerschapsuitkering maximaal 4 en minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van het verlof aan.

    En bij particulieren dit:
    Zwangerschapsverlof en bevallingsuitkering aanvragen
    Informeer uw werkgever 3 weken voor uw verlof begint. De uitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. De precieze ingangsdatum van uw verlof bepaalt u zelf.

    Ik neem dus aan dat mijn werkgever dus niet nu al mijn zwangerschapsuitkering kan aanvragen..... :( Ik had dit het liefst namelijk ook al geregeld willen hebben.
     

Deel Deze Pagina