Kaneel tijdens de zwangerschap: Onlangs werd gepubliceerd dat kaneel mogelijk schadelijk is tijdens de zwangerschap. Waar is deze waarschuwing op gebaseerd, en in welke producten zit kaneel? Wat doe je als je zwanger bent of zwanger wilt worden? En wat doe je als je (veel) kaneel hebt gebruikt tijdens je zwangerschap? Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. Gebruik liever niet meer dan 2 milligram kaneel per dag. Dit is: 1-2 plakjes ontbijtkoek of 1/2 appeltaart punt of 4 speculaasjes. In welke producten zit kaneel (en dus ook coumarine)? Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd. Wat te doen als je zwanger wilt worden of zwanger bent? Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap. Mocht er inderdaad een effect optreden, dan is het te verwachten dat dit het meest schadelijk is tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Omdat je de eerste weken van de zwangerschap nog niet weet dat je zwanger bent, is het goed om ook al rekening te houden met het gebruik van kaneel vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. En als je al veel kaneel hebt gebruikt tijdens je zwangerschap? Er is zeker geen reden om in paniek te raken. De effecten zijn gebaseerd op indirecte aanwijzingen, en in de praktijk is het effect nog nooit aangetoond. Het is veiligheidshalve wel aan te raden om gedurende de rest van de zwangerschap matig te zijn met kaneelbevattende producten. Euh! Dit wist ik helemaal niet! En ik heb nog wel (genoeg) ontbijt/ kruidkoek gegeten! Jeetje, er komt steeds meer bij dat je niet mag eten als je zwanger bent!
Eet nou maar gewoon lekker ontbijtkoek enzo.. Je moet ook nog kunnen genieten hoor. Om nou met je mond aan een pot kaneel te gaan hangen lijkt me teveel van het goede!
ik heb me tijdens sinterklaas heerlijk te goed gedaan aan pepernoten en speculaasjes gewoon eten en net zo als alles geld namelijk met mate
Ik heb het aan de huisarts gevraagd, die begon heel hard te lachen... Als je ongeveer een kilo kaneel per dag eet, is het idd schadelijk voor je baby, zei hij! Dus ik geniet gewoon van mn koekjes snoepjes en weet ik veel wat allemaal! Je wordt zoooo ziek gemaakt van alles wat je niet mag, dat je bijna blij mag zijn dat je geen anorexia overhoudt aan je zwangerschap!
mijn vk moest ook lachen toen ik het vroeg, omdat mijn stoelgang heel moeilijk ging en dus ontbijtkoek wou eten. ze zei als je vrachtwagens vol zou eten dan is het schadelijk maar ik kon het gewoon eten ik word er ook niet goed van wat je allemaal niet meer mag eten, sprak laatst met mijn schoonmoeder en die zei vroeger hadden we niet zo'n lijst wat je wel en niet mocht eten en ik heb toch ook gezonde kinderen op de wereld gezet, er werd vroeger ook veel gerookt. dus ze zei maak je niet al te druk, maar rauw vlees eten kun je beter laten staan en inderdaad alles met mate eten (niet dat ik dat doe haha) genieten nu het nog kan ik heb gister ys gegeten en alles kwam er weer uit, kan niet meer tegen ys groetjes
ik was nooit gek op ijs, en met name een magnum kreeg ik nooit weg., nu krijg ik zonder problemen een heerlijke magnum weg heeeeeeeerlijk schaam schaam. was ff off topic hoor
Haha, wij kregen bij de voorlichtings avond over BV zelfs speculaaskoeken en op de partneravond van zw-gym kregen Calenny's dus ik denk dat het echt zwaar overdreven is om nu de ontbijd koek in de ban te doen.
Het is goed dat er dit soort waarschuwingen zijn maar het moeten geen angstaanjagende berichten gaan worden. Lekker blijven genieten van je ontbijtkoek/kruidnoten/appeltaart etc
Kaneel bevat coumarine. Het is vrijwel onmogelijk via het eten zoveel coumarine binnen te krijgen dat dat schadelijk is voor de ongeboren baby.
lekker dan, ik schrik me rot joh, heb me ongans gegeten aan speculaasjes de laatste tijd. is juist het enige waar ik zin in heb. Lees ik nu gelukkig dat het waarschijnlijk wel mee valt. Nu ja, je mag ook niks meer eten zeg. Dat wist mijn moeder toen ook allemaal niet en heeft ook 2 gezonde kinderen op de wereld gezet. Al probeer ik er wel een beetje rekening mee te houden. suus
Ik kreeg gisteravond om 22.30 nog zin in lekkere trek Dus heb ik lekker wentelteefjes gemaakt.... met heel veel kaneel hmmmm
Wahahaha...lekker blijven eten hoor! Je moet wel gigantische hoeveelheden achteroverslaan en dan nog... Ik heb me leip gegeten aan speculaas en pepernoten, kruidkoek etc. tijdens mijn zwangerschap. Een groter probleem lijken mij de extra pondjes die hieruit voortkomen...
*zucht* ik wordt wel eens moe van dit soort uitkomsten. Volgens mij mag je tegenwoordig helemaal niets meer.. niets eten, alleen water drinken, de hele dag op bed blijven liggen want stel je voor dat er iets gebeurt... pfffff! Zwangerschap is geen ziekte..... Ik eet gewoon lekker kaneel, speculaas en ontbijkoek als het mij uitkomt.. ik ga daar allemaal geen rekening mee houden! Rauw vlees, rauwmelkse kazen (voor zover aanwezig in Nederland), roken, alcohol, kattenbak, ranzige vaatdoekjes.. prima. Maar voor de rest doe ik alles wat ik anders ook doe! En met die houding heb ik twee kerngezonde kinderen gekregen dus ga ik er vanuit dat dat met nummer drie ook wel goed zal komen