Hoi! Ik was nieuwsgierig.. mijn man werkt in de horeca en er zijn best wel veel dingen in de horeca waar ik beetje versteld van sta soms.. Zoals het niet krijgen van een kerstpakket of een ander extraatje rond deze tijd? Mijn man wijd alles aan dat is normaal in de horeca, maar hij heeft nog nooit ergens anders in de horeca gewerkt. Dus ik ben benieuwd krijgen anderen in de horeca ook geen kerstpakket of bonus?
Toen ik in de horeca (restaurant met nog een aparte bar) werkte ook niet hoor. Drankje aan de bar, bedankt voor je inzet vandaag en dat was t. Wel werkte ik nog onder een oude regeling, wij kregen met feestdagen 200% betaald. Dat gold overigens weer niet voor zondagen. Mijn collegaatjes die later in dienst kwamen zaten onder nieuwe contracten die hadden geen 200%.
Ja vind echt ongelofelijk Je moet heel hard werken in de horeca, hij krijgt nooit dubbel betaald of toeslag of iets, het zijn rottijden.. je hebt minder tijd voor vrienden etc want je weekend valt doordeweeks.. met echt superlaag salaris, overuren die niet uitbetaald worden maar wel standaard gemaakt worden.. alle feestdagen werken.. Word moeilijk gedaan over contract uren.. Nu werkt hij er al jaren en vast contract maar sta er echt versteld van eerlijk gezegd.. dat ze daar in de horeca nog allemaal mee wegkomen.. er word zoveel gestaakt en in de horeca lijkt er nog niet zoveel te gebeuren
Ik heb voorheen altijd in de horeca gewerkt en kreeg met kerst altijd een kerstpakket, bonus, dubbel betaald en er stond altijd wat lekkers klaar. Heb in meerdere horeca gelegenheden gewerkt en altijd wat gehad met kerst.
Beide Grote en kleine ketens en particuliere. We kregen dubbele of zelfs 3 dubbele uren en altijd een kerstpakket of bonus. Stonden altijd lekkere hapjes klaar en vond het nooit zo een probleem om met kerst te werken behalve de nachtdiensten dan. Sta er echt van te kijken dat je man niks krijgt vind dat zo onbeschoft.
Ja ik dus ook.. het is een hotel restaurant.. en mijn man werkt er al jaren.. begon met 0 uren contract en toen werkte hij al heel veel, zei altijd ja. En toen wij samen wilden gaan wonen deden ze al heel moeilijk over uren krijgen op contract, terwijl mijn man daar gewoon recht op had want hij werkte standaard die uren. En toen moest ik stoppen met werken vanwege gezondheidsproblemen, werd er weer moeilijk gedaan over zijn contracturen. En hij blijft maar extra voor ze werken, terwijl de overuren naar heel veel gezeur pas uitbetaald worden maar ze hopen gewoon dat niemand erover begint.. Dan zitten ze echt al op het minimum salaris.. geen cent hoger.. en dan rottijden.. rot salaris.. rot weekenddagen.. en echt wel zwaar werk.. Het is ook niet dat het niet goed loopt, want ik heb weleens met de eigenaar gepraat en het loopt fantastisch.. verder krijgen ze ook nooit echt waardering.. En dan komt mijn man ja maar we hebben wel een personeelsfeest.. WAUW 1x per jaar in eigen restaurant haha Ik vind dus erg ondankbaar.. dat ze continu met alles zo krenterig doen.. En als ik dan zie hoe de manager en de familie erbij lopen waar het restaurant van is, denk ik nou zooo krenterig is niet nodig hoor
Dan is het ook wel leuk inderdaad.. vind vooral de waardering wel belangrijk die je met zoiets kan uiten.. en als het nou een klein restaurantje was die net rondkomt maar je krijgt verder wel veel waardering vanuit de baas.. dan is dat niet zo erg vind ik.. maar alles eromheen echt bah..
J Je woont niet in Nederland denk ik? Is volgens mij typisch Nederlands. Het is eigenlijk een waardering voor je inzet het afgelopen jaar. Dat kan bestaan uit een pakket met lekkere dingen, bonnen voor winkels, sommige krijgen punten om op een markt uit te geven en sommige geld.
In Nederland krijgen veel werknemers rond kerst of in het nieuwe jaar een soort bedankje in de vorm van een pakket die ze hebben gekozen: Kan vanalles in zitten qua eten/drinken soms zelfs een bbq of iets dergelijks. Tegenwoordig is het ook vaak alleen een cadeaubon met een bedrag erop en kan je zelf wat gaan uitzoeken.
Geen gekke vraag hoor! In Nederland krijg je aan het eind van het kalenderjaar vaak een kerstpakket van je werkgever. Dat kan bv een mand zijn met allerlei lekker/wat "luxer" etenswaar, maar er zijn tegenwoordig ook veel werkgevers die een cadeaubon geven.
Nooit geweten trouwens dat een kerstpakket typisch Nederlands is! Ik dacht dat ze dat wel in meerdere Europese landen deden. Een dertiende maand (gebruikelijk in DE dacht ik?) daar doen ze vaak weer niet aan.
Wij hebben eindejaarspremie in België (soort 13de maand). Kerstpakket komt nu in sommige grote bedrijven wel al. Mijn schoonbroer (werkt in een fabriek) krijgt al jaren een mooi pakket, mijn man heeft ook iets gekregen dit jaar. Zij mogen een keuze maken uit bepaalde cadeautjes.
Wij krijgen in België inderdaad een dertiende maand, maar een fysiek cadeau heb ik nog nooit gekregen van een werkgever.
Het staat je man toch vrij om te vetrekken? Bedoel, rottijden, rotdagen, zwaar werk, geen waardering. Klinkt niet echt als een plek waar ik graag zou werken .
Ik heb zelf lang in de horeca gewerkt, ik kreeg wel een kerstpakket. We krijgen niet meer loon omdat de gast dan meer moet betalen. De gasten verwachten dat allemaal alles maar gratis kan, extra water extra brood. Het is heel normaal als je klaagt en verwacht een compensatie te krijgen. Ook lijken mensen het normaal te vinden om bij het gemeentehuis of ergens anders 10 minuten te wachten maar als de ober er 5 minuten langer over doet wordt hij uitgekafferd (ook dat lijken we normaal te vinden). Staken in de horeca? Dan krijg je dus gewoon niet betaald en heb je alleen jezelf mee. Als je er eenmaal hart voor hebt kom je er moeilijk vanaf, helaas is het 1 van de minst gewaardeerde beroepen.