Geen kerstpakket horeca

Discussie in 'De lounge' gestart door Orchid24, 27 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja hij kiest nu nog voor het veilige dat hij het daar natuurlijk door en door kent.. ik hoop nog altijd dat hij ergens anders in de horeca gaat werken, hij vind de horeca wel leuk en hij denkt dat het overal in de horeca zo gaat. En ik denk dat ook in de horeca er wel wat beters tussen zit dan waar hij nu werkt :rolleyes:

Majo1983 vindt dit leuk.
  2. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja helaas inderdaad.. vind zo onterecht.. maar met staken in het onderwijs etc krijgen mensen ook nog uitbetaald. Als er landelijke ontevredenheid is in de horeca, dan zou je toch net als alle andere beroepen kunnen staken met uitbetaling? Of hoe zit dat dan?

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Alleen voor t jubileum van ons restaurant hebben ze een keer een feestje gevierd. Werd keukenpersoneel en bediening geregeld en wij werden bediend in ons eigen restaurant. Wel vreemde gewaarwording :)

In geval van ziektewet etc pakken ze de uren van de afgelopen 26 weken als referentie. Ik werkte stabiel 32 uur elk weekend en zat toen op een 0 uren contract, kreeg gewoon ziektewet voor t gemiddelde aantal uren.

Kies je voor horeca, uitzonderingen daargelaten, het is altijd wanneer de rest van je vrienden vrij zijn. Sommigen zijn er aan verknocht anderen kiezen voor een baan die wat makkelijk te combineren is met een sociaal leven. T heeft zo zijn voordelen en charmes, vetpot is t zelden en je staat lange tijd op je benen (in de retail ook overigens).

Maar wij konden voor groothandelsprijs bijv vlees mee inkopen elke maand. Wel eigen kosten uiteraard maar vergeleken met veel supermarkten wel even wat ander vlees. En hadden met elkaar een rol vaccuumseal gekocht. Dus stonden we eens per maand te portioneren (in eerste instantie alleen de koks, gaandeweg leerden wij t van de bediening ook, best handig om te kunnen) en te sealen en dan hup thuis de vriezer in. Kostte de baas niets (aparte factuur en werd niet afgetrokken van de btw), wij blij, slager blij, familie thuis blij.

Idioot grote kalkoen voor de kerst? Na controle van de chef mocht die best even logeren in de koelcel. Wel op haar voorwaarden uiteraard en niet zonder controle. Wij hoefden echt geen spullen zelf in de koelcel te zetten, dan kwam de wind van voren...oeeeeeh.

Dus tja, horeca heeft echt zo zn charmes en voordelen (overdag thuis vaak) maar t komt met zn offers. Ik vond t geen naar werk maar mijn huidige werk is wel even wat meer salaris voor heel wat minder uren. Wat ik nu met 24 uur verdien haal je in de horeca nog niet met fulltime en fooi meegerekend, tenzij je fors hoger in de schalen kan komen. En voor mn rug en knieën is t aanzienlijk beter. Ken er maar weinig die na lange tijd horeca nog een fatsoenlijke rug en knieeen hadden.

Orchid24 vindt dit leuk.
  4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Partner werkt in de horeca maar hij krijgt gewoon een kerstpakket.

Orchid24 vindt dit leuk.
  5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.765
    113
    Zo hoort staken te zijn, onbetaald. Het onderwijs is de uitzondering, omdat daar sprake is van een soort semi-overheidsinstellingen voor wie de budgetten door de overheid worden bepaald, en werknemers en werkgevers samen tegenover de overheid (bepaler/geldschieter) staan. In de horeca is je werkgever een vrije ondernemer, en bij klachten moet je dan ook zijn bij je werkgever of een overkoepelend verbond van horeca werkgevers als je landelijke CAO hebt. Dus die setting is gewoon heel anders. En een stakingsdag betaal je dus in principe zelf, al kan je bij een door de vakbond erkende staking wel aanspraak maken op een vergoeding uit de stakingskas.

6. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja okee, moet er wel iets georganiseerd worden landelijk.. of in ieder geval met het gehele personeel en dat wordt moeilijk.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Maar vind jij het een probleem dat je man niks krijgt of hij ook niet? Die indruk krijg ik nl niet uit je verhaal. Volgens mij vind hij het geen punt. Het is zijn baas, zijn pakkie aan.
    Als jij het niet meer eens bent met de voorwaarden waar hij onder werkt dan zou ik daar serieus met hem over in gesprek gaan.

WinterBird en Orchid24 vinden dit leuk.
  8. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Er zijn ook genoeg vacatures in de horeca. Er veranderd ook het een en ander mbt de WAB dit jaar.

Orchid24 vindt dit leuk.
  9. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Hij is het er ook niet helemaal mee eens, maar hij gaat confrontaties en verandering graag uit de weg. We hebben er al veel gesprekken over haha! Maar was wel benieuwd hoe het bij andere horeca zit omdat mijn man altijd roept is overal in de horeca

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Horeca is gewoon een slechte sector, lonen liggen laag en geen toeslagen voor weekenden/feestdagen omdat het erbij hoort.
    Mijn man wilt er ook graag weg, maar het is toch een vaste baan die je opgeeft.

Het verschilt wel per bedrijf hoe dingen geregeld zijn, zo slecht als dat jij het ervaart, zie ik het absoluut niet.
    Werktijden zijn prima, een vaste vrije dag (nu zelfs 2) en hij kan vaak mee als we ergens een afspraak hebben en is savonds ook vaak thuis.

Orchid24 vindt dit leuk.
  11. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    De flexibiliteit is super, als je een keer op dinsdag vrij moet dan kan dat, want je hebt geen vast rooster. Je hoeft dus maar weinig verlof dagen zo op te nemen.

Orchid24 vindt dit leuk.
  12. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Verschild heel erg bij mij, werk nu 13 jaar in de horeca.. bij de mac donalds kregen we eet bonnen :p bij een hotel waar ik 6 jaar heb gewerkt kregen we altijd een tintelingen bon a 50 euro om zelf te spenderen en een kerstdiner, superleuk. was altijd goed geregeld. toen heb ik bijna 3 jaar in een restaurant gewerkt als keukenchef, daar kreeg ik helemaal niks. toen 3 jaar in een restaurant in duitsland, daar kregen we een adventkalender met chocolaatjes of iets anders van chocola, altijd iets kleins dus. nu heb laatst van mijn nieuwe chef 150 euro gehad voor kerst, helemaal goed!!

Orchid24 vindt dit leuk.
  13. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Fijn dat hij ook savonds vaak thuis is! Momenteel is mijn man 5 avonden weg, daarnaast hebben wij ook 2 totaal verschillende ritmes. Scheelt dat ik door gezondheid niet meer kan werken, waardoor ik hem nu in ieder geval dagelijks even zie :roflmao: Het is inderdaad een vaste baan die je opgeeft, ik merk bij mijn man een beetje dat hij niet weet wat hij anders wil gaan doen. En hij wilde jarenlang al weg bij de horeca, maar dit jaar ben ik in de ziektewet gekomen en uiteindelijk ook samen besloten dat ik beter helemaal kon stoppen met werken. En daardoor is bij hem het gevoel gekomen dat hij wat anders "moet" gaan zoeken en daardoor word zijn huidige werk ineens veel leuker dan dat hij het altijd heeft gevonden :o: nou herken ik dat wel.. maar van mij hoeft hij de horeca niet uit, maar denk dat hij ergens anders in de horeca veel gelukkiger zou zijn of in totaal ander werk.. want hij roept ook al jaren dat hij denkt het lichamelijk niet nog tot zn 40e vol te houden.. hij is dus nog erg zoekende..

maar ik was vooral erg benieuwd of het inderdaad typisch horeca is qua kerstpakket, waardering, uitbetaling, uren etc. of dat het gewoon het restaurant is waar die nu werkt. Maar zo te lezen verschilt dat heel erg, maar is het lang niet overal zo geregeld als waar hij werkt dat is wel fijn om te weten!

14. louise88

louise88 Actief lid

19 mei 2013
    354
    13
    18
    Brabant
    Ik denk dat het idd aan de werkgever ligt. Heb zelf geen ervaring in de horeca, maar bij mijn vorige baan waar ik ruim 8 jaar werkte heb ik ook nooit een kerstpakket of bonus etc gehad. Nog geen kerstkaartje of andere waardering. Was in de detailhandel.

Orchid24 vindt dit leuk.
  15. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Zo vanalles in huis gehaald voor groente smoothies, stap 1 mijn ontbijt aanpassen haha.. ik at altijd of brood of iets met zuivel :roflmao:

16. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ohh in verkeerde topic hahaha:roflmao: sorry:|

17. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Ik ben opgegroeid in de horeca en later ook (nog 15 jaar) in een strandtent bijgebeund. Ik organiseerde de kerstdagen altijd. Verdiende in die tijd zo’n fl 1000 per week. (En toen was ik een jaar of 25)
    Wij kregen ook altijd een kerstpakket en ergens in februari 2 nachtjes Preston Palace met al het personeel. Misschien de ‘gloriedagen’ toen?
    Werkte wel in een hele populaire en drukke zaak en werkte in de zomervakanties ook rustig 60 uur per week.
    Maar ook in de bedrijven van mijn moeder en tante kregen ze een kerstpakket.

Orchid24 vindt dit leuk.
  18. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Toen ik in mijn studententijd in de horeca werkte kregen we ook altijd iets voor kerst.

Orchid24 vindt dit leuk.
  19. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    In de gulden tijd werd er nog fooi gegeven.
    Nu vind bijna iedere Nederlander dan niet meer nodig. Dat salaris van toen haal je nu niet meer.
    Je krijgt min loon, geen weekend, avond en feestdagen toeslag. Geen wonder dat horecapersoneel nu schaars wordt.

Maar als iedereen nu weer een keer aardig doet tegen het personeel. Een leuke fooi achterlaat.
    Dan is dat kerstpakket minder noodzakelijk.

Youtan vindt dit leuk.
  20. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Nouja fooi is vanuit klanten, kerstpakket of iets anders is vanuit de werkgever en ik vind dat werkgevers ook wel hun waardering mogen laten merken. Nou vind ik het inderdaad altijd wel netjes om fooi te geven.

Ik ben dat gewoon niet gewend, misschien dat ik daarom soms zo verbaasd ben van hoe het bij mijn man op het werk gaat. Jaren bij de hema gewerkt waar je zo al geregeld te horen kreeg dat ze je waarderen en werd door het gehele jaar door vanalles georganiseerd en kerstpakket was nooit groots maar dat maakte niet uit. Bij de post even gewerkt en kreeg je ook altijd wel wat waardering en werd er in deze tijd elke dag wat lekkers gelegd op het depot en daarnaast kerstpakket. En in de kinderopvang ook altijd fijne werkgever gehad die regelmatig gewoon echt stil bij stond om te laten merken dat ze je waarderen. Daarnaast kregen wij dan wel altijd vanalles daar, maar het hoeft natuurlijk niet in de vorm van geld of een cadeau. Is meer een gevoel vind ik en als werkgevers dat al niet zo makkelijk van zichzelf kunnen, is een kerstpakket vind ik vaak wel een leuke manier om dat te kunnen laten merken.

Deel Deze Pagina