Dat denk ik ook! Maar mijn vriendin zijn nu alles aan het regelen! Moeilijk hoor zo situatie, ze hebben het zelf veroorzaakt maar de kids worden er de dupe van!
Ishla dit gaat over kinderbijslag! En dit wou ik gewoon even weten of zoiets kon! Mijn vriendin heeft niet aan mij gevraagd of ik dit hier moest vragen, maar heb dit uit mijzelf gevraagd, wou weten of dat kon!
Nee mag niet... alles wat voor je kindje(s) is hoor je te krijgen (bijv. kbs en kgb) maar... iemand die ik ken krijgt het ook niet, die was na 3 jaar bikkelen klaar via de schuldhulpverlening maar belandde toch weer in de schulden, maar je moet weer een x aantal jaar wachten voor je het traject weer in mag dus is ze naar een 'losse' bewindvoerder gegaan en die houd het wel in om schulden mee af te lossen. (edit: er moest wel getekend worden voor akkoord, het was een vd voorwaarden om hulp te krijgen) Deurwaarders e.d zelf die via de belastingdienst geld inhouden krijgen alles behalve kgb en kbs.
je behoort elke maand van de instantie/persoon waar je bij zit afschriften t krijgen van bij en afschrijvingen n potjes die gevuld worden of leeg gehaald worden en waarvoor, echte specifiecaties dus kinderbijslag (voor zover ik weet wat ik meevang van maatschappelijk werk waar we kantoor mee delen) mogen ze niet aankomen dat is en blijft van/voor het kind
Heb alleen eerste bericht gelezen, Ik zit zelf in de WSNP, zit zij daar ook in, of nog in het voortraject. het is natuurlijk wel zo, dat ALS er geen genoeg geld binnenkomt voor de vaste lasten, men van je kan verlangen dat je de kinderbijslag gebruikt om de lasten te betalen, dat is het allerbelangrijkste, Als ze al in de WSNP zitten en ze hebben budgetbeheer, dan nog blijf je ten alle tijden zelf verandwoordelijk voor alles je moet dus zelf ook alles goed controleren, fijt dat er al maanden niets betaald wordt, zet mij aan het denken, waarom niet zelf eerder aan de bel trekken. maar zitten ze in het voortraject, dan kan er helaas veel fout gaan, ook dan overal bovenop zitten, wij hebben toen ook in budgetbeheer gezeten, en moesten vaak ergens achteraan bellen, omdat het anders ook FOUT ging. Ik vind het verhaaal iets te onduidelijk om er goed andwoord op te kunnen geven, wel weet ik dat er genoeg gezinnen zijn die de boel pas rondkrijgen als ze ook de kinderbijslag gebruiken voor zaken als vaste lasten, en JA dat mag, maar wel in overleg, maar goed zeg je dan nee dat wil ik niet, dan is de kans groot dat de hulp gestopt wordt. vastelasten is het belangrijkste, dat zorgt er voor dat je als gezin een dak boven je hoofd hebt, warm water hebt, een verwarming hebt enz. dus het is heel erg afhankelijk van veel factoren. officieel kan er GEEN beslag op gelegt worden door schuldeisers,
het word in zo'n geval ook niet door schuldeisers gedaan maar het bewind zogt ervoor dat er rekeningen van betaald worden. mijn ouders hebben 6 jaar bij schuldhulpverlening gezeten en moest 6 jaar lang rondkomen van 60 euro per week en ze hadden 2 kinderen in huis. ze hebben geen vakantiegeld gehad gen kinderbijslag en al helemaal geen toeslagen. met verjaardagen kregen ze 50 euro extra voor een cadeautje en wat extra boodschapjes dus in totaal 200 op jaarbasis. en verder moesten ze het doen met die 60 euro. helemaal hun eigen schuld dus ja dan moet je ook op de blaren zitten. na die 6 jaar waren de problemen nog niet opgelost toen zijn ze in de wnsp gekomen me een bewindvoerder die is aangewezen door de rechter en toen kregen ze elke 3 maanden kinderbijslag en 1 keer per jaar vakantiegeld. ook met sinterklaas kregen ze een extraatje. er zijn een heleboel budgetbheer bedrijven die er zelf veel beter van willen worden. kosten daarvoor komen bovenop de vaste lasten + de schuld. loonbeslag kan trouwens ook maar door 1 gedaan worden en het uwv en de belastingdienst hebben altijd voorang en kunnen ook als enige tegelijk loonbeslag doen. zij zullen de kinderbijslag niet pakken, maar budgetbeheer kan wel zeggen ik heb het nodig voor de huur. dan word het lijkt mij alsnog voor het kind gebruikt want die mag heus niet blijven als de ouders eruit worden gezet.
Er kan geen beslag op worden gelegd, maar ik maak zelf ook regelmatig afspraken (beroepsmatig) met debiteuren dat ze de kinderbijslag toch overmaken om openstaande vorderingen af te lossen. Bij de WSNP kan dit uiteraard niet, maar bij een minnelijke schuldhulpverlening wel.
Tines: Wat bedoel je met dat loonbeslag maar door 1 kan worden gelegd? Wanneer het geen preferent beslag is kun je je gewoon tot de eerste beslaglegger wenden en meedelen (indien er voldoende inhouding is en je een titel hebt) in het beslag.
Het mag wel gebruikt worden om bijv. vaste lasten mee te betalen hoor! Is toch leuk als een kind nieuwe kleertjes heeft bijv. maar geen dak boven het hoofd... Ik kan me voorstellen dat het erg krom lijkt maar ze doen dat alleen als het echt heel erg noodzakelijk is!
Ik heb een beetje het idee dat ze aangesloten is bij een schuldhulpverlener die de boel oplicht. Als ze al maanden en leun bedrag ontvangen en er niks wordt afbetaald, wat is dat geks dan naartoe?
Dus omdat het haar even niet zint krijgt ze al een nieuw iemand? En het direct regelen allemaal? Waarschijnlijk zit ze niet voor niets in deze situatie en is al dat geregel dat wel verstandig? Ik zeg niet dat het voor een ieder opgaat, maar de meesten hebben er gewoon een potje van gemaakt. Zelfs al zeggen zij dat deze schulden zijn ontstaan buiten hun schuld om, zijn ze zich meestal gewoon niet bewust van hun eigen verantwoordelijkheden omtrent deze problemen. Het is altijd grappig dat deze mensen zoveel (financiele) problemen hebben, maar wanneer zij recht menen te hebben om wat geld, hemel en aarde bewegen om dit zo snel mogelijk in hun handje te krijgen. Waarom hebben zij niet eerder wat harder hun best gedaan? Ja, ik heb in de schuldhulpverlening gewerkt, en dit is gewoon zo vaak het geval. Ook van mensen in mijn omgeving hoor ik geregeld dat ze niet snappen dat ze steeds geldproblemen hebben. Tsja, als zij het niet weten wil ik het ze best vertellen hoor. Waarschijnlijk in deze regel in dit geval niet voor altijd, maar misschien een tijdelijke oplossing. Als huisuitzetting een gevolg is van een tekort aan inkomsten, dan lijkt me die KBS toch wel verrekt handig. Of heeft ze een belangrijker adres voor dit geld?
Jemig hoe bot kan je zijn zeg! Mag hopen dat je zelf nooit in de shit komt en iemand jouw eens even goed verteld dat het je eigen stomme schuld is. als je daadwerkelijk er gewerkt heb heb ik medelijden met je cliënten. Onvoorstelbaar dat iemand ZO bot kan reageren... Moet me echt inhouden nu!! Ik ken iemand die er dus echt niet door eigen schuld in is gekomen en ben blij dat ze dit soort achterlijke opmerkingen niet leest.
ben het helemaal met je een shopaholic. alsof die mensen het leuk vinden om in de shit te zitten. sommige mensen hebben gewoon een probleem of weinig inzicht in financiele zaken maar denk echt niet dat iemand voor de lol flinke schulden gaat zitten maken. ik vind de reactie van missxx erg bot en kortzichtig!
Heel hard misschien maar dat moet je ook wel een beetje zijn in die branche. Je bent daar om problemen op te lossen. En sommige mensen hebben een schop onder hun kont nodig. Toevallig heb ik een kennis die in die branche werkt. Hoeveel telefoontjes ze toch elke dag krijgt van cliënten dat ze meer geld nodig hebben etcetc. Als ze allemaal toe zou geven zou er niets naar de schuldeiser gaan. je hebt nu eenmaal de schuld gemaakt die zal links of rechtsom afgelost moeten worden. Ik denk dat mensen allang blij mogen zijn dat de hulp er is. En dat ze dus beschermt zijn tegen uitzetting en noem maar op. In ruil daarvoor moet je dus op de blaren zitten. Daarbij moeten ze er iets van leren en is het de bedoeling dat als ze eruit zijn eruit blijven en niet weer in hetzelfde riedeltje terecht komen.
Misschien besef je niet dat er ook mensen zijn die er NIET door eigen schuld ingekomen zijn?? Een vriendin van me heeft zoveel ellende meegemaakt dat wil je niet weten en is er dus ook ingekomen. Ze houd zich keurig aan de regels en wordt ook keurig geholpen... Komt nu echt over alsof er alleen maar "zeikers" zijn. Die heb je bij het UWV misschien nog harder, mensen aan de balie die een uitkering willen maar er geen recht op hebben. Mensen in de sanering doen tenminste (niet allemaal!) hun best om hun problemen aan te pakken. Erg kortzichtig antwoord en erg vol vooroordelen. Maar nogmaals, wie weet zitten jullie straks in dezelfde situatie als mijn vriendin en dan beseffen jullie het pas... Denk trouwens ook niet dat mensen die zo bevooroordeeld zijn in deze branche moeten gaan werken. Zou hetzelfde zijn als een leraar die een hekel aan kinderen heeft.
Er zullen uitzonderingen zijn en vaak zijn dat dus dan mensen die niet zeiken en gewoon doorgaan omdat ze er daadwerkelijk uit willen komen. Maar over het algemeen zijn het mensen die toch echt foute keuzes hebben gemaakt wat betreft geld uitgaves luxer willen leven als dat mogelijk is en dan vind ik persoonlijk dat je dus even niet moet zeiken je er dus alles aan moet doen om eruit te komen. Nogmaals dat is mijn mening.