Ik merk dat hier op het forum mensen zich heel snel aangevallen voelen als ze 1 iemand kennen die zich wél fatsoenlijk gedraagt.... Misschien handig om je te bedenken dat het niet over die ene persoon gaat, maar over de grote lijn Ik heb zelf ook vrij veel contact gehad met mensen die schulden hebben en ze kunnen er vast niet allemaal iets aan doen, maar er zijn ook een hoop mensen die het wel degelijk zelf hebben veroorzaakt. Jarenlang erop los leven, nooit een cent op de spaarrekening zetten (kop in het zand: mij overkomt het niet om in de schulden te komen...) en als er dan tegenslag komt zeggen dat ze er niks aan konden doen.... Ik kan me de irritatie van MissXX heel goed voorstellen. De hele dag mensen proberen te helpen met hun schulden, die jou vervolgens nog gaan lopen uitschelden of (in sommige gevallen) belachelijke eisen gaan stellen... Natuurlijk is niet iedereen die in de schuldhulpverlening zit zo, maar geloof me: ze zijn er zeker.... en ook in vrij grote aantallen
Dan nog kan ze met een beetje respect voor de medemens praten ipv zo grof. Want er zijn dus ook mensen die er niets aan kunnen doen die ze daarmee wel een trap na geeft op deze manier. Respect is vaak ver te zoeken hier!
Je moet het je niet zo aantrekken je weet toch van jezelf dat je niet tot die groep behoort en het dus wel goed doet. Zo blijft het toch.
Maar over die mensen heeft zij het toch niet? ze zegt zelf ook al: Ik zeg niet dat het voor een ieder opgaat, maar de meesten hebben er gewoon een potje van gemaakt. Met andere woorden: degene over wie het gaat (de meesten) kunnen zich aangesproken voelen, maar als dat voor jouw vriendin niet geldt, kan ze haar schouders daar toch gewoon over ophalen? (Overigens zou ik liever willen dat ze de KBS inhouden, als ik daarmee uit de shit kan komen, dan dat ik dat bedrag zelf in handen heb maar vervolgens mijn huis uit moet omdat de huur niet wordt betaalt)
Echt grappig, wie zegt dat ik zelf nooit zulke shit heb meegemaakt? Dus dat is ook een aardige aanname? Ja ik heb ook wel eens (lang geleden alweer) een puinhoop van mijn leven gemaakt, maar de draad weer opgepakt. Ja dat is een harde en lange weg, en lang niet altijd makkelijk. Ik ben echt heel blij geweest met mensen die gewoon zeiden wat ze denken en ook gewoon eerlijk waren. Daar heb ik meer aan gehad dan mensen die me maar gelijk gaven en tegen me zeggen dat ik vooral mijn hulp elders moet gaan zoeken zodra het even niet gaat zoals ik wil. Want mijn wil heeft mij al eerder de shit in geholpen! Daarnaast zei ik al dat dit heus niet opgaat voor een ieder in de schuldhulpverlening. Maar velen hebben het gewoon zelf verknald, dat is eenmaal een feit! Mag dan mijn reactie niet 'bot' zijn? Wellicht wat bot, ik had graag nog wat uitgebreider is willen gaan, waarom mogelijk KBS even niet bij vriendin van TS terecht kwam, maar heb hier een kind rond lopen. Hier zeiden veel al dat dit absoluut niet mag, en dat zegt TS dat vriendin wel een ander gaat zoeken. Vaak komen ze niet zomaar tot zo'n besluit en is dit gewoon even noodzakelijk om de situatie van schuldenaar zoveel mogelijk te redden. Maar zelfs dan willen vaak mensen met schulden toch nog gauw even rennen naar iemand die ze wel verteld dat ze dat beetje extra geld in de 3 maanden wel gewoon op hun bankrekening krijgen. Hoera! Maar 2 maanden later wel met kinderen op straat?? Snap je?? Sommige mensen moeten op een heel duidelijke (jullie noemen het bot) te horen krijgen hoe ze er daadwerkelijk voorstaan met alle mogelijke gevolgen van dien. Walgelijk? Echt waar joh???
Gelieve mijn reactie goed lezen. Mocht dit niet lukken, helpt de reactie van Bolkje je misschien wel. Ik vind het ook iedere keer weer respectloos te zien dat iemand kei hard aangevallen wordt wanneer deze even een afwijkende mening heeft in een lopend topic. Ik zal een ieder met respect behandelen. Waarschijnlijk was mijn reactie ook heel anders geweest als de betreffende vriendin zelf dit topic had geopend. Nu bedenk ik me dat er uiteraard ook meelezende leden zijn in een vergelijkbare situatie, maar vandaar dus ook aan te geven dat het niet voor iedereen opgaat.
Dank je wel! Misschien had ik het wat genuanceerder moeten brengen, maar dat is wel lastig, er zijn gewoon te veel gevallen. Zelfs bij familie, vrienden en familie zie ik dergelijke dingen wel voorbij komen. Weet je, dat is helemaal niet erg! Het is moeilijk, vooral deze tijd, en sommigen lukt het gewoon niet. Maar veel van deze mensen maken allemaal zulke verkeerde keuzes, maar het ligt altijd aan iedereen en snappen zelf echt niet hoe ze in zo'n situatie terecht komen. Maar dan wel even een nieuwe tattoo laten zien van maar 300 euro, terwijl ze 2 dagen eerder voor eten aan de deur stonden. Dit is een extreem voorbeeld, maar ook veel toegankelijkere voorbeelden kunnen van toepassing zijn in deze situaties.
Medelijden? Hoezo? Nogmaals, ik behandel iedereen met respect. Op mijn werk gedraag ik mezelf professioneel, wil niet zeggen dat ik daar privé een andere mening op kan nahouden. Juist! En soms is het juist ontzettend moeilijk, wanneer iemand huilend en smekend opbelt voor geld. Ik vond het zo zielig dat ik haar geen geld kon geven, omdat er gewoon helemaal niets meer was. Ze wilde graag met de trein naar haar kind die elders in het land woonachtig is in een instelling. Hebben we van alles geregeld, zodat zij toch kon gaan.. Krijgen we later een telefoontje van groepsleider kind dat moeder al weken niet op bezoek is geweest. Zij kreeg dus iedere week standaar geld voor deze treinreis.
ik vind het een beetje raar hoor. nu word er geroepen dat missXX recpectloos is. waar moet je dan respect voor hebben als iemand zichzelf zo in de shit geholpen heeft???moet je respect hebben dat diegene dat heeft gedaan?? kom op zeg wat een flauwekul!! en over respectloos gesproken iedereen heeft hier wel hel veel respect door 1 persoon zo af te branden die dagelijks die ellende over zich hen krijgt! daar zou je juist respect voor moeten hebben!! je wilt niet weten wat je allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt als mensen geen geld hebben en weten dat jij daar iets aan zou kunnen doen. ik maak het in mijn werk regelmatig mee dat mensen lopen te schreeuwen en te schelden alleen omdat ik niet doe wat zij willen. mensen zijn rare wezens, als je wat voro ze moet doen zijn ze lief en aardig krijgen ze niks dan veranderen ze in schreeuwende en scheldende monsters die op die manier denken de boel nog wel even te kunnen afdwingen. degene die het bot en kortzichtig vinden moeten het stukje nog maar eens lezen. ik vind dat je met mensen die in de shit zitten en het zelf hebben veroorzaakt geen medelijden nodig hebben. dat hadden ze ook niet nodig op het moment dat ze al die dure spulletjes kochten en kleren uitzochten of toen ze lekker uit eten gingen terwijl het eigenlijk niet kon. eigenlijk gaat het hier over mensen die mee doen aan het programma een dubbeltje op zn kant. moet je dat topic eens lezen, daar kunnen de mensen die flippen door dit stukje eens flink hun gal spuwen mensen die er niks aan kunnen doen.... en waardoor de situatie anders is en in veel gevallen heel erg schrijnend dat is een ander verhaal.
Ze gaan vanalles verzinnen hoor soms. Als ik de verhalen wel eens hoor dan denk ik jeetje mina wel heel erg als je dat soort dingen verzint om aan geld te komen. gewoon overlijdens, verjaardagen faken om aan geld te komen. Edit: en als je daar dan achter komt is het vertrouwen compleet weg en vind ik dat de mensen die dat doen geen respect hebben voor de hulp die ze krijgen en dus eigenlijk wat mij betreft niet meer geholpen moeten worden.
Dan is dit een voorbeeld die het verpest voor andere. Snap je motieven. Als mensen in de schulden zitten en er zijn kinderen bij betrokken. Denk dat je als hulp verlenen toch altijd je extra best zal doen. Niet voor hun maar voor de kinderen. Ze heeft het verpest dus bij jou voor wel eerlijke moeders die in de schulden zitten. Meestal moet je op je gevoel en intuïtie vertrouwen! Vaak heeft dat het aan het juiste einde. Zegt je intuïtie, dat het een ( eerlijke moeder betreft) zal je dan nog steeds niet meer je extra je best doen? Of door dit voorval dat je denkt ze bekijken het allemaal maar. Ja de meeste mensen veroorzaken financieel problemen vaak zelf. Stel ik zou hulp verlener zijn. Zou ik de gok niet willen wagen om een kind verdriet of honger te laten lijden. Soms denk ik wel eens ben te goed voor deze wereld. ( sorry dat ik het zo zeg maar ben op het moment een beetje emotioneel door iets). Het raakt mij gewoon als het over kinderen gaat en schulden.
Ben het grotendeels met jou en MissXX eens. ECHTER ik vind wel dat we voorzichtig moeten zijn met té snel roepen dat mensen hun eigen financiële shit hebben veroorzaakt. Er kan van alles schuil gaan achter iemand die er ogenschijnlijk 'normaal' uitziet, maar toch probelemen heeft zoals zware depressies, andere geestelijke problemen zoals alcoholisme en bijvoorbeeld zwakbegaafdheid. Ik weet niet hoe groot deze categorie in de schuldhulpverlening is, maar kan mij zomaar voorstellen dat deze groot zal zijn. Verschrikkelijk natuurlijk om deze mensen dan ook nog allerlei verwijten te maken terwijl ze NIET de controle hebben over hun geldstromen. Natuurlijk is er dan nog de categorie die er 'bewust' een zooitje van maken omdat ze bvb status belust zijn en echt gewoon niet verstandig met geld om WILLEN gaan. Deze mensen mogen wat mij betreft wèl keihard aangepakt worden en gewoon iedere cent netjes terug betalen.
Mijn ervaring is dat mensen die er niets aan kunnen doen, veelal zo hard mogelijk hun best doen om uit de problemen te komen. Het zijn doorgaans de mensen die blijkbaar andere prioriteiten hadden dan het betalen van hun rekeningen, die om het hardst staan te schreeuwen en voor die groep vind ik dat je gewoon hard moet zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ...
Ik snap de reactie best wel hoor, wij zitten in de ellende, tuurlijk hebben wij een foute keus gemaakt, de grooste fout was DSB, en helaas de crissis. Wij hebben nooit om 1 cent extra gevraagd en zullen dat ook nooit doen, er zijn maanden geweest dat er niets overbleef aan leefgeld, en zelfs toen rooiden wij het, links om of rechtsom, met wat hulp hier en daar, maar ik snapte heel goed dat het nodig was. Helaas is het inderdaad waar, dat voor velen dat niet opgaat, afgelopen weekend nog een verjaardag gehad, waarbij ik denk tjee, en schuldsanering en als ik zie wat je allemaal hebt en koopt, hoe doe je dat denk ik dan ook wel, kan niet zuiver zijn. maar goed ik meet me aan mezelf. en kan mezelf in de spiegel aankijken, heb bv ook nooit schulden gehad bij postorderbedrijven zoals wehkamp endergelijk, zal ook nooit gebeuren. wel is het wat bot omschreven, en kan me voorstellen dat men zich toch aangesproken voelen, tis de toon hoe je het brengt wat niet prettig ervaren wordt. Overgens zijn er helaas vandaag de dag ook NOG steeds heel veel malavide hulpverleners, dat iemand schrijft dat die er gewerkt heeft, betekend voor mij niet automatisch dat je goed was, ik heb zelf in het voortraject 3 mensen gehad, waarvan de 2de er een grote puinzooi van heeft gemaakt wat enorm veel moeite koste om het weer recht te breien, door mevrouw nummer 3, die ook niet perfect was, maar uiterst laks, waardoor we uiteindelijk een klacht hebben moeten indienen om ons rapport wat klaar was om ingediend te worden, verstuurd te krijgen, dat heeft gewoon 3 maand lang getekend en wel op het buro gelegen, tot de gemeente er achter aan ging, toen was het binnen een paar dagen opgestuurd. Helaas belanden dus veel mensen door de zo gezegte hulp wel nog verder in de shit, zonder uitkomst. Scheer ik alle hulpverleners over 1 kamp, nooit, er zijn gelukkig ook heel veel goeden, het zou fijn zijn als men dat andersom ook eens zou erkennen, in deze crissis economie komen er meer en meer mensen in de problemen, helaas echt LANG niet altijd door eigen schuld, maar tuurlijk een grote groep wel, maar echt niet BIJNA allemaal hoor. Het blijft altijd lastig zulke dingen, ik help nu zelf mensen ook op weg, met raad, uit eigen ervaring,
Ik heb ook in de schuldhulpverlening gewerkt en EXACT hetzelfde geval gehad!!!! Oh wat voelde ik me genaaid na hemel en aarde te hebben bewogen... Maar ff on-topic, ik denk dat idd veel mensen zich te snel aangevallen voelen. Als je in deze branche werkt moet je nou eenmaal wat hard zijn, en ja de MEESTE hebben het toch echt zelf veroorzaakt, en nee niet ALLEMAAL... En meteen naar een ander gaan omdat je het geld niet krijgt (of heb ik dat verkeerd begrepen?) is ook geen oplossing. De vriendin van TS kan misschien wel vragen om een klein deel en het is raar dat dit niet van te voren bekend was, als er echt een tekort is meldde wij altijd van te voren al dat als de KBS gestort zou zijn er andere dingen mee betaald zouden worden.
Heb alleen eerste bericht gelezen. Is het niet zo dat wanneer je in de wsnp zit en je krijgt een bekeuring, of je moet stroom bijbetalen of iets dergelijke (extra kosten) en er zijn geen reserves binnen je vtlb tot er gebruik gemaakt wordt van de kinderbijslag? Volgens mij staat mij zo iets bij.
dat kan inderdaad veranieuw, maar ik heb niet het idee dat de vriendin van TS in de wsnp zit, maar eerder in het voortraject, en dan tja kan het tijdens het stabeliseren echt nodig zijn om de KB te gebruiken voor andere zaken die dringender zijn.