Sterilisatie, en dan?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Ecosa, 14 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik heb 2 gezonde kindjes mogen krijgen en wij vinden beiden dat ons gezinnetje wel compleet is nu. Aangezien ik ook een aangeboren hartafwijking heb en mijn cardioloog mij eigenlijk heeft afgeraden om voor nog meer kindjes te gaan, zit ik er serieus aan te denken om me te laten steriliseren (ik ben 32). Ik heb eens op het internet gezocht maar je krijgt de meest uiteenlopende verhalen, van gelukkige tot horrorverhalen ;) ik snap er niets meer van. Ik wil binnenkort een afspraak maken met mijn huisarts maar wilde in de tussentijd hier ervaringen vragen aan de dames die gesteriliseerd zijn.
    Hoe vonden jullie het, is het een pijnlijke ingreep en hoe gaat het herstel?
    Ben je nog ongesteld na de ingreep?
    Ook heb ik gelezen/gehoord dat je (vervroegd) in de overgang raakt als je je laat steriliseren, wat is jullie ervaring daarmee?
    Tja eigenlijk wil ik gewoon alle ervaringen erover horen...

2. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Er is een nieuwe vorm voor vrouwen.. essure heet t.. poliklinisch en schijnt niet erg pijnlijk te zijn.. google maar s...

3. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Ik heb mijzelf in 2008 laten steriliseren dmv een Essure, daar ik 2 kinderen had. Vanwege een stollingsafwijking (Factor V Leiden) mag ik niet meer aan de pil en een spiraaltje heb ik ook geprobeerd, maar kreeg daar erg veel last van.

Het plaatsen van een Essure (veertje van chirurgisch staal) is redelijk eenvoudig en gaat poliklinisch. Eerst wordt gekeken of je eileiders goed bereikbaar zijn. Is dit niet het geval, kun je niet dmv een Essure gesteriliseerd worden. Is dit wel het geval, dan wordt er per eileider een veertje van chirurgisch staal geplaatst. Dit is niet echt pijnlijk, maar een beetje rot gevoel (tenminste dat vond ik).

Het is een ingreep van ongeveer een kwartier tot 20 minuten en daarna mag je weer weg. Laat wel iemand anders rijden, want het is toch een ingreep waar je (een beetje) last van hebt. Je mag paracetamol of ibuprofen innemen als je erg last ervan hebt.

De dag van de ingreep doe je het verder rustig aan en daarna mag je eigenlijk alles doen. Wel moet je drie maanden aan de(lichte) pil, want er moet nog weefsel om de veertjes heen groeien. Na die drie maanden krijg je een inwendige echo, om te kijken of alles goed zit en of het dicht gegroeid is. Daarna kun je stoppen met de pil en ben je overal vanaf.

Alleen in mijn geval was ik toch niet klaar, omdat mijn dochter plotseling overleed. Gelukkig kon ik toch nog zwanger worden via IVF (in 1 poging!!!!).

Ik zou je aanraden om je goed te laten informeren en wens je veel succes.

Sandy

Deel Deze Pagina