waar leg je de grens en wie gaat dat bepalen. dan ga je voor god spelen. linke soep hoor. (al snap ik de onderliggende gedachte erachter trouwens wel hoor.)
ik ben wel voor. alleen vraag ik me ook wel af waar ze de grens gaan leggen. ik vind zelf ook dat ze dan ook iets voor de mannen moeten verzinnen. de moeder moet dan namelijk verplicht aan de prikpil en mag geen kinderen krijgen, maar de man kan gewoon een andere relatie nemen en verder gaan met kinderen maken. terwijl vaak beide ouders schuldig zijn aan de verwaarlozing en/of mishandeling van hun kind. dus dan niet alleen de vrouw aanpakken maar dan ook de man
ze zouden eigenlijk ook voor een vent een prikpil ofzo moeten uitvinden. maar in het voorbeeld die vrouw met 13 kinderen..... ik denk dat bij de eerste wel gekeken kan worden of zo'n vrouw goed ken zorgen voor kinderen. gaat het niet goed dan zeker een prikpil doen... arme kindjes die weg zijn gehaald dan .. kunnen hun ook niks aan doen. maar in zo'n gevallen als vorig jaar steeds baby's die zomaar ergens in gestopt worden en verstopt... en het ook niet overleefd hebben. meteen prikpil die vrouwen !! dat ze nooit meer zoiets kunnen doen!
met kinderen vind ik dat je ze geen extra kans moet geven en dus gewoon geen kinderen meer laten krijgen. maar ja het probleem is dan nie opgelost want ondertussen kan papa wel overal maar kids maken en er niet naar omkijken. toch vind ik bij zware verwaarlozing je het nie tnog is kunt gaan proberen. het zijn wel kinderen en niet zomaar een stuk speelgoed waarbij als het niet lukt je het weg kan zetten of gooien. kinderen belanden uiteindelijk vaak toch in tehuizen en pleeggezinnen en dus beter voorkomen dan genezen
ik vind het ook wel goed. En juist omdat het om de prikpil gaat, en niet om sterilisatie - is er altijd nog een mogelijkheid voor een 2e kans zeg maar. Het is niet zó definitief...
Ik ben hier fel op tegen.. Dan gaan ze kijken wie wel en wie niet een kind kan opvoeden.. worden er regels en wetten gemaakt die totaal nergens op slaan.. Ik kan begrijpen dat het voor sommige mensen niet goe dis om kinderen te krijgen.. En bij wie hun kinderen weg gehaald worden.. Kennen jullie het verhaal nog van de 2 gehandicapte ouders bij wie hun kind gelijk bij de geboorte weg is gehaald.. Maar die achteraf toch goed in staat bleken om voor hun kind te zorgen.. En die hun kindje zelfstandig op kunne voeden.. ze krijgen de hulp die ze nodig hebben.. Eigenlijk is nederland heel krom, mensen die geacht worden om goed voor hun kinderen te zorgen doen het niet.. mensen die wel goed voor hun kind zorgen kunnen het volgens de instantie's niet.. En er zitten hier in nederland weinig kinderen in een tehuis.. er zijn wel pleeg gezinnen.. En vaak zijn die mensen heeeeeeeeel goed voor hun kinderen..
Als je hebt laten zien niet voor kinderen te kunnen zorgen, dan vind ik dit wel een goede oplossing om ervoor te zorgen dat ouders niet in herhaling kunnen vallen en daar dan weer een kind de dupe van laten worden.
Ik denk dat je het niet zo moet zien. Het zou om ouders gaan die HERHAALDELIJK hebben bewezen niet voor hun kinderen te kunnen zorgen; die dus al kinderen hebben gehad en uit huis geplaatst zijn vanwegen slechte zorg/mishandeling etc en dus maar door blijven gaan met kinderen krijgen (die dus later ook uit huis geplaatst moeten worden.. Die ouders dus, en niet ouders waarvan men op voorhand zou denken dat die het niet aan zouden kunnen. Zou ook een slechte zaak zijn en daar zou ik ook niet achter staan .., Maar als je al kinderen hebt verwaarloosd ja, dan verlies je in mijn ogen je recht op kinderen ... ongeacht of je "normaal" bent of een (lichte) verstandelijke handicap
Volgens mij moet je het artikel even beter lezen. Het gaat om mensen bij wie er meerdere kinderen uit huis zijn gehaald! Dus niet mensen die hun eerste kindje nog moeten krijgen. Het gaat om mensen die al hebben bewezen NIET goed voor hun kindje te kunnen zorgen. Ze verwaarlozen of mishandelen. Van wie het eerste kindje uit huis is gehaald. En vervolgens het tweede. En wellicht de derde. Waar houdt het dan op? Moeten zulke mensen maar kinderen BLIJVEN krijgen, zodat ze ze opnieuw kunnen verwaarlozen c.q. mishandelen? Ik vind dat dat recht ze op een gegeven moment ontnomen moet worden. Kinderen zijn hierbij namelijk het slachtoffer! Kinderen, die zich niet kunnen verweren.
Dus? Ook al zijn pleegouders goed voor de kinderen, alsnog is het toch geen situatie die je wil voor een kind? Hoe lief de pleegouders ook zijn, de kans is groot dat de kinderen er psychische schade aan ondervinden.
En enig idee waarom er in NL weinig kinderen in een tehuis zitten omdat daar geen plek, capaciteit en geld voor is. Dus worden die kinderen in een Penititiaire inrichting geplaatst onder criminelen en moeilijk opvoedbare kinderen omdat er geen plek is in een normaal tehuis, gezin. Dank voor de Pleeggezinnen die de zorg wel op zich kunnen nemen!
Hier slaat ' het doel heiligt de middelen' perfect op. De veiligheid van kinderen staat op #1. Als die behaald wordt door mensen te laten steriliseren en er dus voor zorgen dat ze geen kinderen meer kunnen krijgen ... tsjah. Ik ben het er dus mee eens. *edit* stond er een beetje vreemd
Ik ben van mening dat het belang van het kind altijd moet prevaleren boven het recht op kinderen van de ouders. Wanneer ouders herhaaldelijk bewezen hebben niet in staat te zijn voor een kind te zorgen, vind ik zelfs dat "we" een morele plicht hebben om in te grijpen. Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat er niet ook andere mogelijkheden verkend worden. Als er een kind bij de ouders wordt weggehaald, is daarmee de kous af? Kan een rechter niet een ouderschapscursus opleggen? Of therapie? Ik zit onvoldoende in het onderwerp om er oplossingen voor aan te dragen, maar ik zou graag ook zien dat er werd gekeken naar wat er allemaal nog meer mogelijk is.
Ik vind heteen heel lastig onderwerp, aan de ene kant ben ik 100% voor, maar ik vind niet: kind weghalen, anticonceptie/sterilisatie en klaar. Ik denk nl dat er weinig mensen zijn die hun kind mishandelen voor de lol, daar zal een psychische oorzaak achterzitten (trauma, psychische aandoening), dan vind ik ook dat er daarvoor hulp geboden moet worden. daarnaast vind ik het heel lastig als iemand op bijv 16 jarige leeftijd een kind krijgt wat niet goed gaat, en vervolgens na 20 jaar als nog een kindje wilt, vind ik wel dat er een mogelijkheid moet zijn dmv goede controle van bijv jeugdzorg, therapie etc..
Wat een reactie's, ik wist wel dat mensen zouden reageren.. maar niet zoveel en hoe.. Kun je nagaan hoe het onderwerp eigenlijk leeft.. Ik blijf er een uitgesproken mening over hebben.. Een meisje wat ik ken is zwanger geraakt toen ze 16 was, stond op straat en kon echt nergens heen met haar kindje. Woonde tijdelijk bij een tante van haar en daar hebben ze letterlijk haar kindje afgepakt.. Omdat ze er niet goed voor zorgde, en niet de hulp kreeg die ze nodig had.. Nu jaren later is ze moeder van 3 kinderen.. en het gaat heel goed met haar en haar gezin.. Haar eerst kindje ziet ze bijna nooit.. omdat ze daar geen rechten meer op heeft.. Ik vind het dus ook belachtelijk dat als je 1 of meerdere fouten in je leven maakt je gelijk je recht op kinderen verspeeld.. Dus ik ben van mening dat nederland meer hulp moet bieden aan ouders en kinderen.. Dat wij als medelanders meer om ons heen moeten kijken.. En de sociale voorzieningen beter op orde moeten krijgen.. dan heeft iedereen recht op kinderen, en kan iedereen een kindje krijgen..
Ik ben van mening dat er helemaal geen tehuizen meer zouden moeten zijn.. en dat ieder kind een recht heeft op een gezonde thuis situatie.. En er zitten niet veel kinderen in de pi.. dat zijn er gelukkig heel weinig.. maar slecht is het wel..
Niemand mishandelt zijn kind voor de lol.. Meestal zijn er 100 dingen aan vooraf gebeurt, en weigeren deze mensen hulp te zoeken.. Wie druft er in deze tijd toe te geven dat hij/zij faalt in de opvoeding van het kind.. Het plaatje naar buiten toe moet perfect zijn, en het maakt vaak niet uit hoe we dat bereiken.. Ook faalt de hulpverlening zelf.. de wachtlijsten zijn lang, er is niemand die een gezin kan helpen en ze worden weer aan hun lot overgelaten..